Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest So kwi 27, 2024 13:19



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
 Przykład krytyki tekstu 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
meritus napisał(a):
Cytuj:
co to znaczy "bezspornie udowodnione"?

To znaczy, że gdyby ktoś mówił inaczej, wyszedłby na idiotę. Tak jakby mówił, że słońce krąży wokół ziemi.


Ruch jest rzeczą względną. To nie tyle sprawa 'dowodu" lecz faktu ze model Ziemi krążącej wokół Słońca jest znacznie bardziej użyteczny w opisie większości zjawisk. Ale są sytuacje kiedy stosujemy model Słońca krążącego wokół Ziemi (np. określanie stron świata czy pory dnia) - bo w określonym przypadku jest praktyczniejszy.

meritus napisał(a):
Cytuj:
A dlaczego uważasz że miałby "bezmyślnie przepisywać"?

Nie ja tak uważam, ale zwolennicy teorii źródeł. Według nich Mateusz skompilował Mk i źródło Q. Nie wymaga to większego wysiłku intelektualnego.
Tu wkraczamy w obszar Twoich osobistych opinii i ocen. Generalnie Mateusz w swojej redakcji korzystał z 3 źródeł: Marka, Q i "materiału własnego" (S).


meritus napisał(a):
Cytuj:
Ewangelia nie jest zapisem wydarzeń (tak jak jest zapisem wydarzeń kronika policyjna w wieczornym wydaniu bulwarówki) ale jest zapisem tradycji o Jezusie, tradycji która kształtowała się przez kilkadziesiąt lat po jego śmierci.

Tyle, ze jest od tej teorii mały krok ku liberalnemu Bultmannowi,

Jeśli w kontekście egzegezy słowo 'liberalny" ma posiadać jakąkolwiek treść i znaczenie - to prace Bultmanna były sprzeciwem wobec szkoły liberalnej. Bultmann zakwestionował pytania przez nią stawiane i wytyczył nowy kierunek badań.
W tym sensie żadna egegeza nie może dziś pomijać kwestii postawionej przez Bultmanna. Jasne, ze dziś to, co Bultmann chciał osiągnąć odwołując się do narzędzi ówczesnej filozofii egzystencjalnej, opracowujemy z pomocą narzędzi interpretatorskich strukturalizmu czy lingwistyki. W tym sensie ustalenia Bultmanna są dla każdej egzegezy kluczowe choć zarówno metody jak i wyniki podlegają - co jest normalne i świadczy o ich żywotności - weryfikacji.


meritus napisał(a):
Poza tym nie jest prawdą jakoby metoda historyczno-krytyczna rozwijała się dopiero od lat 50-tych ubiegłego wieku. Polecam lekturę:
http://www.biblia.wiara.pl/?grupa=6&art ... 8140&katg=[url][/url]
[/quote]

Oczywiście ze nie jest prawdą. Nie napisałem że "metoda historyczno-krytyczna rozwijała się dopiero od lat 50-tych ubiegłego wieku". Pisałem o wypracowaniu i zastosowaniu w egzegezie historyczno -krytycznej metody krytyki redakcji w badaniach nad Nowym Testamentem (w badaniach nad ST wykorzystywano ją - jak i w przypadku większości innych metod - znacznie wcześniej) począwszy od lat 50 tych ub. w.

_________________
Religia może być źródłem zarówno błędu, jak i mądrości i światła. Jej rola powinna polegać nie na wzbudzaniu poczucia nieomylności, lecz na budzeniu poczucia pokory.(R. Niebuhr)
------------------------
Reformowani.pl


Cz lis 05, 2009 9:11
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00
Posty: 1909
Post 
Źródło Q (od niemieckiego Quelle - źródło) - hipotetyczny i rekonstrowalny dokument wczesnochrześcijański stanowiący zbiór wypowiedzi (tzw. logiów) Jezusa Chrystusa, spisany w języku greckim przed spisaniem Ewangelii Nowego Testamentu, być może w Galilei latach 50. n.e. Ze źródła Q korzystali autorzy Ewangelii Mateusza i Łukasza pisząc swoje Ewangelie i to na ich podstawie uczeni mogą zrekonstruować tekst źródła Q. Źródło Q - jeśli faktycznie istniało - nie zachowało się. Odkryta w 1945 roku Nag Hammadi koptyjska Ewangelia Tomasza potwierdziła istnienie gatunku literackiego zbioru logiów, za jaki uważa się źródło Q. Inne nazwy: Ewangelia Q, Ewangelia Galilejska.

Źódło Q to tylko hipoteza, nie ma jakichkolwiek dowodów że coś takiego kiedykolwiek istniało.

_________________
[b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b]
"Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"


Cz lis 05, 2009 11:18
Zobacz profil
Post 
Przepraszam Meritus ale nie orientujesz się w temacie
Wolnusowi podaję linka
Pozdro - przebadajcie to sobie

http://www.shemtov.org/


Cz lis 05, 2009 22:10
Post Do Meritusa
Meritusie polecam Ci zapoznać się z tematem kształtowania się kanonu dopiero później się wypowiadaj.


Cz lis 05, 2009 22:16
Post Mateusz
a co do Mateusza to polecam książkę (ks. dr hab. Kowalczyk Andrzej) - nie pamiętam tytułu ale coś z typologią - nie ma tam jednak o Szem Towie ale może przeoczyłem teraz nie chce mi się szukać czy coś było czy nie - nie pamiętam


Cz lis 05, 2009 22:22

Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05
Posty: 1914
Post 
Athmosfer jeżeli się z czymś nie zgadzasz, to wykaż to, a nie używaj takiej słabiutkiej demagogii. Z ks. prof. Kowalczykiem miałem bardzo wiele godzin wykładów, znam jego poglądy i jako osoba "nie znająca się", pośrednio odwołuję się do tego, co na tych wykładach usłyszałem. Ponadto na temat kształtowania się kanonu nie pisałem, więc ta połajanka jest nie na miejscu i wypadałoby przeprosić. :mad:

Ks. prof. Kowalczyk należy do mniejszości naukowców, którzy uznają pierwszeństwo Mateusza przed Markiem i teorię Q odrzucają. Według ks. prof. Kowalczyka Mateusz nie kompilował jedynie "Mk" i "Q" dodając nieliczne swoje "S". Uważa on, że to Marek korzystał z Mateusza, Mateusz zaś ma oryginalną kompozycję opartą na typologii Tory. Książki ks. prof. Kowalczyka również polecam.


Cz lis 05, 2009 23:02
Zobacz profil
Post I jeszcze jedno
Polecam też tą stronę
http://www.mindspring.com/~scarlson/synopt/


Cz lis 05, 2009 23:02
Post Nie mam czasu na odpowiedź
Dobra Meritus - powiem krótko. Nie mam czasu na odpowiedź. Nie mam pracy, nie mam kasy, a ty mi każesz się rozwijać. Jeżeli znajdę czas to pogadamy. Przepraszam ale mam ważniejsze rzeczy na głowie.


Cz lis 05, 2009 23:05
Post Meritusowi radzę się zapoznać z problemem synoptycznym
Meritus zapoznaj się z problemem synoptycznym przeczytaj sobie Carlsona.


Cz lis 05, 2009 23:07

Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05
Posty: 1914
Post 
To jak nie masz czasu to milcz, bo jesteś niegrzeczny. Problem synoptyczny znam i nie mam ochoty na wysłuchiwanie połajanek. Poza tym nie pisze się postu pod postem.

Piotr1
Cytuj:
W tym sensie żadna egegeza nie może dziś pomijać kwestii postawionej przez Bultmanna. Jasne, ze dziś to, co Bultmann chciał osiągnąć odwołując się do narzędzi ówczesnej filozofii egzystencjalnej, opracowujemy z pomocą narzędzi interpretatorskich strukturalizmu czy lingwistyki. W tym sensie ustalenia Bultmanna są dla każdej egzegezy kluczowe choć zarówno metody jak i wyniki podlegają - co jest normalne i świadczy o ich żywotności - weryfikacji.

Bultmann stanowi swoiste guru dla wielu egzegetów liberalnych, którzy do Pisma Świętego przykładają szkiełko racjonalizmu. Taka egzegeza polega na tym, że wszystko to, co ma wymiar transcendentny, wymiar nadprzyrodzony, uznaje się za stwierdzenia ahistoryczne, będące wytworem pobożnych życzeń wynikających z wiary pierwotnej wspólnoty chrześcijańskiej. Chrystus historyczny zaś to tylko mądry pan, który dobrze przemawiał, za którym poszły tłumy ludzi, ale którym po jego śmierci poprzewracało się w głowie i dołożyli do Chrystusa historii, Chrystusa wiary.


Cz lis 05, 2009 23:14
Zobacz profil
Post I jeszcze jedno
Meritus - nie mówiłem o problemie synoptycznym ale o historii kanonu. Ale jak chcesz wiedzieć to przygotowywałem własną synopsę do celów własnych z uwzględnieniem ewangelii Jana nieco z innymi oznaczeniami niż u Carlsona. Dla jasności trochę musiałem się pobawić z innymi oznaczeniami (podkreślania przerywane, nieprzerywane) zupełnie inaczej niż u Carlsona (nie traktowałem jako powtórzeń spójników - zaznaczałem to co ważne). Praca jeszcze nie jest skończona ale chyba 3/4 już zrobiłem


Cz lis 05, 2009 23:20

Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05
Posty: 1914
Post 
Bardzo ciekawe dzieło. Tyle tylko, że piszesz je dla siebie tylko? Wydaje mi się, że można z tego zrobić szerszy użytek... Poza tym nie będziemy się kłócić. Zachęcam do dyskusji, jak znajdziesz czas.


Cz lis 05, 2009 23:23
Zobacz profil
Post 
Meritus - zbadaj proszę tą sprawę - odnośnie tego postu - chodziło mi o ten post.

Nie odnosi się, gdyż zaginął. Natchniona jest wersja grecka. Zachowane wersje hebrajskie są tłumaczeniem z greki.


Cz lis 05, 2009 23:24
Post Temat NAtchnienia
Zbadaj dokładnie temat natchnienia i kształtowania się KAnonu potem porównaj to do kryteriów krytyki tekstu i nie będę się wypowiadał na razie.


Cz lis 05, 2009 23:27
Post Arcana skoro mowa o koptyjskim Tomaszu to polecam
Arcana - jeżeli interesuje cię koptyjski Tomasz to podaję linki:
http://www.stshenouda.com/coptlang/cptlsn01.htm
(nie wiem czy tu są wszystkie lekcje ale można poczytać. Jak ktoś chce - pisać na priv.
Jak interesuje Cię słownik Cruma to pisz na Priv.
http://www.coepaonline.org/downloads.php?nav=downloads
http://www.4shared.com/file/26399391/22 ... rr=no-sess
http://christianitas.e107.org.pl/
http://www.metalog.org/files/plumley/html/home.htm
http://www.kunar.com/
Apokryfy Nowego Testamentu t.1 red. M.Starowiejski. TN KUL Lublin 1986
Ewangelie Apokryficzne Kraków Wam 2003 (ten sam autor)
Wstępnie wybrane teksty do Łk. 9,57:
Fragment powyższy ma różnorakie powiązania z innymi tekstami. Ogólnie można rzec, że do tyczy głównie Królestwa Bożego, powołania i wyrzeczenia.

Królestwo Skarb:
Łk12,33
29 I wy zatem nie pytajcie, co będziecie jedli i co będziecie pili, i nie bądźcie o to niespokojni!
30 O to wszystko bowiem zabiegają narody świata, lecz Ojciec wasz wie, że tego potrzebujecie.
31 Starajcie się raczej o Jego królestwo, a te rzeczy będą wam dodane.
Dobra trwałe
32 Nie bój się, mała trzódko, gdyż spodobało się Ojcu waszemu dać wam królestwo.
33 Sprzedajcie wasze mienie i dajcie jałmużnę! Sprawcie sobie trzosy, które nie niszczeją, skarb niewyczerpany w niebie, gdzie złodziej się nie dostaje ani mól nie niszczy.
34 Bo gdzie jest skarb wasz, tam będzie i serce wasze.
W drodze do Jerozolimy zapowiedź męki – zdążanie na śmierć – kontekst Łk9,57-62:
Mk 10,32 32 A kiedy byli w drodze, zdążając do Jerozolimy, Jezus wyprzedzał ich, tak że się dziwili; ci zaś, którzy szli za Nim, byli strwożeni. Wziął znowu Dwunastu i zaczął mówić im o tym, co miało Go spotkać:
Łk 9,57-62 mówi także o stosunku do rodziny (pozostawieniu jej) i poświęceniu się Bogu (Królestwu Bożemu):
Pozostawienie rodziny i specyficzny stosunek do niej:
Sygnalizują ten kierunek życia Jezusa już rozdziały: Łk2,41-52 o Jezusie znalezionym w świątyni. Dodatkowo Łk 8,19-21 sugeruje że same więzy rodzinne nie są tak ważne jakby można by przypuszczać: „Przybyła zaś do niego - matka i - bracia jego i nie mogli spotkać_się_z nim (dostać się do niego) z_powodu - tłumu. Oznajmione_zostało zaś mu: - Matka twa i – bracia twoi stoją na_zewnątrz, zobaczyć chcąc cię. On zaś odpowiadając rzekł do nich: Matką mą i braćmi moimi ci są: - słowo - Boga słuchający i czyniący.” Podobnie Łk11,27-28 „Stało_się zaś, (gdy) - (mówił) on to, podniósłszy jakaś głos kobieta z - tłumu powiedziała mu: Szczęśliwe - łono, - (które_nosiło) cię, i piersi, które ssałeś. On zaś powiedział: Zaiste, szczęśliwi - słuchający - słowa - Boga i strzegący.”
Warunki pójścia za Jezusem – kochający bardziej ojca i matkę...:
Mk3,35
Prawdziwi krewni Jezusa
31 Tymczasem nadeszła Jego Matka i bracia i stojąc na dworze, posłali po Niego, aby Go przywołać.
32 Właśnie tłum ludzi siedział wokół Niego, gdy Mu powiedzieli: "Oto Twoja Matka i bracia na dworze pytają się o Ciebie".
33 Odpowiedział im: "Któż jest moją matką i [którzy] są braćmi?"
34 I spoglądając na siedzących dokoła Niego rzekł: "Oto moja matka i moi bracia.
35 Bo kto pełni wolę Bożą, ten Mi jest bratem, siostrą i matką".
Prz 13,24 (por Ap.3,19)
24 Nie kocha syna, kto rózgi żałuje,
kto kocha go - w porę go karci.
Pwt 33,9
9 O ojcu swym on mówi
i o matce: "Ja ich nie widziałem",
nie zna już swoich braci,
nie chce rozpoznać swych dzieci [f].
Tak słowa Twego strzegli,
przymierze Twoje zachowali.
Pwt 21,15-17
15 Jeśli jaki mąż będzie miał dwie żony, jedną kochaną, a drugą niekochaną, i one urodzą mu synów - kochana i niekochana - a pierworodnym będzie syn niekochanej -
16 to w dniu przekazywania dziedzictwa nie może za pierworodnego uznać syna kochanej, gdy pierworodnym jest syn niekochanej.
17 Jeśli pierworodnym jest syn niekochanej, musi mu przyznać podwójną część wszystkiego, co posiada, gdyż on jest pierwociną jego siły. On ma prawo do pierworodztwa.

1 Krl 19.19
19 [Eliasz] stamtąd poszedł i odnalazł Elizeusza, syna Szafata, orzącego: dwanaście par [wołów] przed nim, a on przy dwunastej. Wtedy Eliasz, podszedłszy do niego, zarzucił na niego swój płaszcz.
20 Wówczas Elizeusz zostawił woły i pobiegłszy za Eliaszem, powiedział: "Pozwól mi ucałować mego ojca i moją matkę, abym potem poszedł za tobą". On mu odpowiedział: "Idź i wracaj, bo po co to ci uczyniłem?"
21 Wtedy powrócił do niego i zaraz wziął parę wołów, złożył je na ofiarę, a na jarzmie wołów ugotował ich mięso oraz dał ludziom, aby zjedli. Następnie wybrał się i poszedłszy za Eliaszem, stał się jego sługą.

Grzebanie zmarłych:
Rdz 50,5 3 Zabrało im to czterdzieści dni, tyle bowiem czasu trwało balsamowanie. Mieszkańcy Egiptu opłakiwali Jakuba przez siedemdziesiąt dni.
4 Kiedy zaś skończył się okres żałoby po nim, Józef zwrócił się do otoczenia faraona z następującą prośbą: "Jeśli darzycie mnie życzliwością, powiedzcie samemu faraonowi,
5 że mój ojciec zobowiązał mnie przysięgą do spełnienia takiego polecenia: "Gdy umrę, pochowasz mnie w moim grobie, który sobie przygotowałem w kraju Kanaan". Niech mi więc teraz będzie wolno udać się tam, abym mógł pochować mego ojca, a potem wrócę".
6 Faraon odpowiedział: "Idź i pochowaj twego ojca, tak jak mu przysiągłeś".

7 I Józef wyruszył w drogę, aby pochować ojca. A z nim poszło również wielu dworzan faraona, starszych urzędników dworskich i wszyscy dostojnicy ziemi Egiptu;

Kpł 21,2 1 Potem Pan powiedział do Mojżesza: "Mów do kapłanów, synów Aarona, i powiedz im: [Kapłan] nie będzie się narażał na nieczystość z powodu zwłok zmarłego krewnego,
2 chyba tylko z powodu najbliższych krewnych, z powodu matki, ojca, syna, córki, brata,
3 siostry dziewicy, która jest mu [szczególnie] bliska, ponieważ nie należy do żadnego męża. Z jej powodu może się narazić na nieczystość rytualną.
4 Ale kapłan nie będzie się narażał na nieczystość rytualną z powodu krewnych swej żony [a]. Byłoby to zbezczeszczenie.
Tb4,3 3 I zawołał swego syna Tobiasza, który przyszedł do niego. I rzekł mu: "Spraw mi piękny pogrzeb! Szanuj swoją matkę i nie zapomnij o niej przez wszystkie dni jej życia! Czyń to, co jej się będzie podobać, i nie zasmucaj jej duszy żadnym twoim uczynkiem!
Kpł 21,11(kapłan)
11 W ogóle nie zbliży się do żadnego zmarłego, nie narazi się na nieczystość rytualną ani z powodu ojca, ani z powodu matki.
Lb6,6
5 Przez cały czas trwania nazireatu nożyce nie dotkną jego głowy. Dopóki nie upłynie okres czasu, na który poświęcił się Panu, będzie święty i ma pozwolić, by włosy jego rosły swobodnie.
6 W okresie, kiedy jest poświęcony dla Pana, nie może się zbliżyć do żadnego trupa.
7 Nawet przy swoim zmarłym ojcu, matce, bracie czy siostrze nie może zaciągnąć nieczystości, gdyż nosi na swej głowie [znamię] poświęcenia dla Pana.
8 Podczas całego okresu trwania nazireatu jest poświęcony dla Pana.
9 Gdyby jednak ktoś nagle przy nim umarł, i sprowadził przez to nieczystość na jego poświęconą głowę, to on ostrzyże ją w dniu oczyszczenia: ostrzyże ją dnia siódmego.
Dz 21,26
25 Co zaś do pogan, którzy uwierzyli, posłaliśmy im na piśmie polecenie, aby powstrzymali się od pokarmów ofiarowanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu" [g].
26 Wtedy Paweł wziął z sobą tych mężów, następnego dnia poddał się razem z nimi oczyszczeniu, wszedł do świątyni i zgłosił [termin] wypełnienia dni oczyszczenia, aż zostanie złożona ofiara za każdego z nich.

Lisy mają nory ptaki gniazda - możliwa aluzja do psalmu 84:
Ps84,4 Nawet wróbel dom sobie znajduje
i jaskółka gniazdo.
gdzie złoży swe pisklęta:
przy [c] Twoich ołtarzach, Panie Zastępów,
mój Królu i mój Boże!
Oglądanie się wstecz – aluzja do Łk 9,62 („Nikt kto nałożywszy rękę na pług
i patrzący na to, co z tyłu, nie nadaje się do królestwa Boga.”):

Rdz 19,17.26
17 A gdy ich już wyprowadzili z miasta, rzekł jeden z nich: "Uchodź, abyś ocalił swe życie. Nie oglądaj się za siebie i nie zatrzymuj się nigdzie w tej okolicy, ale szukaj schronienia w górach, bo inaczej zginiesz!"
26 Żona Lota, która szła za nim, obejrzała się i stała się słupem soli [e].
Służba ze względu na królestwo radykalne porzucenie zła; Łk9,61-62 nie obracać się wstecz. (zaangażowanie ucznia nie może być cząstkowe.) Może też łączyć się ze słowami Mt6,24; Łk16;13 (nie możecie służyć Bogu i mamonie) a także Ap 3,16; Mt5,13; Mk9,50; Łk14,34(o soli ):

Mt 6,24
19 Nie gromadźcie sobie skarbów na ziemi, gdzie mól i rdza niszczą i gdzie złodzieje włamują się, i kradną.
20 Gromadźcie sobie skarby w niebie, gdzie ani mól, ani rdza nie niszczą i gdzie złodzieje nie włamują się, i nie kradną.
21 Bo gdzie jest twój skarb, tam będzie i serce twoje.

22 Światłem ciała jest oko. Jeśli więc twoje oko jest zdrowe, całe twoje ciało będzie w świetle.
23 Lecz jeśli twoje oko jest chore, całe twoje ciało będzie w ciemności. Jeśli więc światło, które jest w tobie, jest ciemnością, jakże wielka to ciemność!

24 [e] Nikt nie może dwom panom służyć. Bo albo jednego będzie nienawidził, a drugiego będzie miłował; albo z jednym będzie trzymał, a drugim wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie.
Łk 6,13
Dobry użytek z pieniądza
9 Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną [c], aby gdy [wszystko] się skończy , przyjęto was do wiecznych przybytków.

10 Kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.
11 Jeśli więc w zarządzie niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni [d], prawdziwe dobro kto wam powierzy?
12 Jeśli w zarządzie cudzym dobrem [e] nie okazaliście się wierni, kto wam da wasze?

13 [f] Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie".


Taka służba Boża powinna być użyteczna i przynosić owoce (przypowieść o talentach):
Mt 25,30:
30 A sługę nieużytecznego wyrzućcie na zewnątrz - w ciemności! Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów".
Trudy i cierpienia sług Bożych:
Ps 139,21
20 Oni przeciw Tobie zmawiają się podstępnie,
za nic mają Twoje myśli [j].
21 Panie, czyż nie mam nienawidzić tych, co nienawidzą Ciebie,
oraz nie brzydzić się tymi, co przeciw Tobie powstają?
Ga 6,14
14 Co do mnie, nie daj Boże, bym się miał chlubić z czego innego, jak tylko z krzyża Pana naszego Jezusa Chrystusa, dzięki któremu świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata.
15 Bo ani obrzezanie nic nie znaczy ani nieobrzezanie, tylko nowe stworzenie [e].
16 Na wszystkich tych, którzy się tej zasady trzymać będą, i na Izraela Bożego [niech zstąpi] pokój i miłosierdzie!

17 Odtąd niech już nikt nie sprawia mi przykrości: przecież ja na ciele swoim noszę blizny, znamię przynależności do Jezusa [f].

18 Łaska Pana naszego Jezusa Chrystusa niech będzie z duchem waszym, bracia! Amen.

1P2,21
20 Co bowiem za chwała, jeżeli przetrzymacie chłostę jako grzesznicy? - Ale to się Bogu podoba, jeżeli dobrze czynicie, a przetrzymacie cierpienia.
21 Do tego bowiem jesteście powołani [l]. Chrystus przecież również cierpiał za was i zostawił wam wzór, abyście szli za Nim Jego śladami.
22 On grzechu nie popełnił, a w Jego ustach nie było podstępu [m].
23 On, gdy Mu złorzeczono, nie złorzeczył, gdy cierpiał, nie groził, ale oddawał się Temu, który sądzi sprawiedliwie [n].
1P1,6-9
6 Dlatego radujcie się, choć teraz musicie doznać trochę smutku z powodu różnorodnych doświadczeń.
7 Przez to wartość waszej wiary okaże się o wiele cenniejsza od zniszczalnego złota, które przecież próbuje się w ogniu, na sławę, chwałę i cześć przy objawieniu Jezusa Chrystusa [c].
8 Wy, choć nie widzieliście, miłujecie Go; wy w Niego teraz, choć nie widzicie, przecież wierzycie [d], a ucieszycie się radością niewymowną i pełną chwały
9 wtedy, gdy osiągniecie cel waszej wiary - zbawienie dusz.

J19.17
17 A On sam dźwigając krzyż wyszedł na miejsce zwane Miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota [f].
Rz 8,18
18 Sądzę bowiem, że cierpień teraźniejszych nie można stawiać na równi z chwałą, który ma się w nas objawić.
19 [f] Bo stworzenie z upragnieniem oczekuje objawienia się synów Bożych.
20 Stworzenie bowiem zostało poddane marności - nie z własnej chęci, ale ze względu na Tego, który je poddał - w nadziei,
21 że również i ono zostanie wyzwolone z niewoli zepsucia, by uczestniczyć w wolności i chwale dzieci Bożych.
22 Wiemy przecież, że całe stworzenie aż dotąd jęczy i wzdycha w bólach rodzenia.
Mt10,24 23 Gdy was prześladować będą w tym mieście, uciekajcie do innego. Zaprawdę, powiadam wam: Nie zdążycie obejść miast Izraela, nim przyjdzie Syn Człowieczy [k].

Męstwo w ucisku
24 [l] Uczeń nie przewyższa nauczyciela ani sługa swego pana.
25 Wystarczy, jeśli uczeń będzie jak jego nauczyciel, a sługa jak pan jego. Jeśli pana domu przezwali Belzebubem [m], o ileż bardziej jego domowników tak nazwą.
26 [n] Więc się ich nie bójcie! Nie ma bowiem nic zakrytego, co by nie miało być wyjawione, ani nic tajemnego, o czym by się nie miano dowiedzieć.
27 Co mówię wam w ciemności, powtarzajcie na świetle, a co słyszycie na ucho, rozgłaszajcie na dachach!
28 Nie bójcie się tych, którzy zabijają ciało, lecz duszy zabić nie mogą. Bójcie się raczej Tego, który duszę i ciało może zatracić w piekle.
29 Czyż nie sprzedają dwóch wróbli za asa? A przecież żaden z nich bez woli Ojca waszego nie spadnie na ziemię.
30 U was zaś nawet włosy na głowie wszystkie są policzone.
31 Dlatego nie bójcie się: jesteście ważniejsi niż wiele wróbli.

32 [o] Do każdego więc, który się przyzna do Mnie przed ludźmi, przyznam się i Ja przed moim Ojcem, który jest w niebie.
1P2,2118 Niewolnicy! Z całą bojaźnią bądźcie poddani panom nie tylko dobrym i łagodnym, ale również surowym.
19 To się bowiem podoba [Bogu], jeżeli ktoś ze względu na sumienie [uległe] Bogu znosi smutki i cierpi niesprawiedliwie.
20 Co bowiem za chwała, jeżeli przetrzymacie chłostę jako grzesznicy? - Ale to się Bogu podoba, jeżeli dobrze czynicie, a przetrzymacie cierpienia.
21 Do tego bowiem jesteście powołani [l]. Chrystus przecież również cierpiał za was i zostawił wam wzór, abyście szli za Nim Jego śladami.

Słudzy Boży powinni być wolni od utrapień:
1Kor 7,29
Wyższość dziewictwa
25 Nie mam zaś nakazu Pańskiego co do dziewic, lecz daję radę jako ten, który - wskutek doznanego od Pana miłosierdzia - godzien jest, aby mu wierzono.
26 Uważam, iż przy obecnych utrapieniach [h] dobrze jest tak zostać, dobrze to dla człowieka tak żyć.
27 Jesteś związany z żoną? Nie usiłuj odłączać się od niej! Jesteś wolny? Nie szukaj żony!
28 Ale jeżeli się ożenisz, nie grzeszysz. Podobnie i dziewica, jeśli wychodzi za mąż, nie grzeszy. Tacy jednak cierpieć będą udręki w ciele, a ja chciałbym ich wam oszczędzić [i].
29 Mówię, bracia, czas jest krótki [j]. Trzeba więc, aby ci, którzy mają żony, tak żyli, jakby byli nieżonaci ,
30 a ci, którzy płaczą, tak jakby nie płakali, ci zaś, co się radują, tak jakby się nie radowali; ci, którzy nabywają, jak gdyby nie posiadali;
31 ci, którzy używają tego świata, tak jakby z niego nie korzystali. Przemija bowiem postać tego świata.
32 Chciałbym, żebyście byli wolni od utrapień. Człowiek bezżenny troszczy się o sprawy Pana, o to, jak by się przypodobać Panu.
33 Ten zaś, kto wstąpił w związek małżeński, zabiega o sprawy świata, o to, jak by się przypodobać żonie.
34 I doznaje rozterki. Podobnie i kobieta: niezamężna i dziewica troszczy się o sprawy Pana, o to, by była święta i ciałem, i duchem. Ta zaś, która wyszła za mąż, zabiega o sprawy świata, o to, jak by się przypodobać mężowi.
35 Mówię to dla waszego pożytku, nie zaś, by zastawiać na was pułapkę; po to, byście godnie i z upodobaniem trwali przy Panu.
36 [k] Jeżeli ktoś jednak uważa, że nieuczciwość popełnia wobec swej dziewicy, jako że przeszły już jej lata i jest przekonany, że tak powinien postąpić, niech czyni, co chce: nie grzeszy; niech się pobiorą!
37 Lecz jeśli ktoś, bez jakiegokolwiek przymusu, w pełni panując nad swoją wolą, postanowił sobie mocno w sercu zachować nietkniętą swoją dziewicę, dobrze czyni.
38 Tak więc dobrze czyni, kto poślubia swoją dziewicę, a jeszcze lepiej ten, kto jej nie poślubia.
39 Żona związana jest tak długo, jak długo żyje jej mąż. Jeżeli mąż umrze, może poślubić kogo chce, byleby w Panu [l].
40 Szczęśliwszą jednak będzie, jeżeli pozostanie tak, jak jest, zgodnie z moją radą. A wydaje mi się, że ja też mam Ducha Bożego [m].

Wyrzeczenie:
J12,26
Godzina Syna Człowieczego
20 A wśród tych, którzy przybyli, aby oddać pokłon [Bogu] w czasie święta, byli też niektórzy Grecy [g].
21 Oni więc przystąpili do Filipa, pochodzącego z Betsaidy Galilejskiej, i prosili go mówiąc: "Panie, chcemy ujrzeć Jezusa".
22 Filip poszedł i powiedział Andrzejowi. Z kolei Andrzej i Filip poszli i powiedzieli Jezusowi.
23 A Jezus dał im taką odpowiedź: "Nadeszła godzina, aby został uwielbiony Syn Człowieczy [h].
24 Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeżeli ziarno pszenicy wpadłszy w ziemię nie obumrze, zostanie tylko samo, ale jeżeli obumrze, przynosi plon obfity.
25 Ten, kto kocha swoje życie [i], traci je, a kto nienawidzi swego życia na tym świecie, zachowa je na życie wieczne.
26 A kto by chciał Mi służyć, niech idzie za Mną, a gdzie Ja jestem, tam będzie i mój sługa. A jeśli ktoś Mi służy, uczci go mój Ojciec.

Mt 16,18
18 Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą [g].
19 I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie".
20 Wtedy surowo zabronił uczniom, aby nikomu nie mówili, że On jest Mesjaszem.
24 Wtedy Jezus rzekł do swoich uczniów: "Jeśli kto chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój [j] i niech Mnie naśladuje.
25 Bo kto chce zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z mego powodu, znajdzie je.
26 Cóż bowiem za korzyść odniesie człowiek, choćby cały świat zyskał, a na swej duszy szkodę poniósł? Albo co da człowiek w zamian za swoją duszę?
27 Albowiem Syn Człowieczy przyjdzie w chwale Ojca swego razem z aniołami swoimi [k], i wtedy odda każdemu według jego postępowania.
28 Zaprawdę, powiadam wam: Niektórzy z tych, co tu stoją, nie zaznają śmierci, aż ujrzą Syna Człowieczego, przychodzącego w królestwie swoim" [l].
W nieustannym dążeniu ku doskonałości
13 Bracia, ja nie sądzę o sobie samym, że już zdobyłem, ale to jedno [czynię]: zapominając o tym, co za mną, a wytężając siły ku temu, co przede mną,
14 pędzę ku wyznaczonej mecie, ku nagrodzie, do jakiej Bóg wzywa w górę w Chrystusie Jezusie.
15 Wszyscy więc my, doskonali [e], tak to odczuwajmy: a jeśli odczuwacie coś inaczej, i to Bóg wam objawi.
16 W każdym razie: dokąd doszliśmy, w tę samą stronę zgodnie postępujmy!
2Krl 2.1-15
Eliasz tajemniczo odchodzi. Elizeusz jego następcą
1 Kiedy Pan miał wśród wichru unieść Eliasza do nieba, szedł Eliasz z Elizeuszem z Gilgal.
2 Wtedy rzekł Eliasz do Elizeusza: "Zostańże tutaj, bo Pan posłał mnie aż do Betel". Elizeusz zaś odpowiedział: "Na życie Pana i na twoje życie: nie opuszczę cię!" Zatem przyszli do Betel.
3 Wtedy uczniowie proroków [a], którzy byli w Betel, wyszli do Elizeusza i powiedzieli do niego: "Czy wiesz, że Pan dzisiaj zabierze pana twego wzwyż, ponad twą głowę?" On zaś odrzekł: "Również i ja to wiem. Milczcie!"
4 Wtedy powiedział do niego Eliasz: "Elizeuszu! Zostańże tutaj, bo Pan posłał mnie aż do Jerycha". On zaś odrzekł: "Na życie Pana i na twoje życie: nie opuszczę cię!" Weszli więc do Jerycha.
5 Wtedy uczniowie proroków, którzy byli w Jerychu, przybliżyli się do Elizeusza i powiedzieli do niego: "Czy wiesz, że Pan dzisiaj zabiera pana twojego wzwyż, ponad twą głowę?" On zaś odpowiedział: "Również i ja to wiem. Milczcie!"
6 Wtedy rzekł Eliasz do niego: "Zostańże tutaj, bo Pan posłał mnie aż do Jordanu". Elizeusz zaś odpowiedział: "Na życie Pana i na twoje życie: nie opuszczę cię!" I szli dalej razem.

7 A pięćdziesiąt osób z uczniów proroków poszło i stanęło z przeciwka, z dala, podczas gdy oni obydwaj przystanęli nad Jordanem.
8 Wtedy Eliasz zdjął swój płaszcz, zwinął go i uderzył wody, tak iż się rozdzieliły w obydwie strony. A oni we dwóch przeszli po suchym łożysku.
9 Kiedy zaś przeszli, rzekł Eliasz do Elizeusza: "Żądaj, co mam ci uczynić, zanim wzięty będę od ciebie". Elizeusz zaś powiedział: "Niechby - proszę - dwie części [b] twego ducha przeszły na mnie!"
10 On zaś odrzekł: "Trudnej rzeczy zażądałeś. Jeżeli mnie ujrzysz, jak wzięty będę od ciebie, spełni się twoje życzenie; jeśli zaś nie [ujrzysz], nie spełni się".
11 Podczas gdy oni szli i rozmawiali, oto [zjawił się] wóz ognisty wraz z rumakami ognistymi i rozdzielił obydwóch: a Eliasz wśród wichru wstąpił do niebios [c].
12 Elizeusz zaś patrzał i wołał: "Ojcze mój! Ojcze mój! Rydwanie Izraela i jego jeźdźcze [d]". I już go więcej nie ujrzał. Ująwszy następnie szaty swoje, Elizeusz rozdarł je na dwie części
13 i podniósł płaszcz Eliasza, który spadł z góry od niego. Wrócił i stanął nad brzegiem Jordanu.

14 I wziął płaszcz Eliasza, który spadł z góry od niego, uderzył wody, lecz one się nie rozdzieliły. Wtedy rzekł: "Gdzie jest Pan, Bóg Eliasza?" I uderzył wody, a one rozdzieliły się w obydwie strony. Elizeusz zaś przeszedł środkiem.
15 Uczniowie proroków, którzy byli w Jerychu, ujrzeli go z przeciwka, i oświadczyli: "Duch Eliasza spoczął na Elizeuszu". Wyszli zatem naprzeciw niego, oddali mu pokłon do ziemi

Towarzyszenie Jezusowi, Podążanie za Jezusem, odstąpienie wielu uczniów, trudna mowa::
J 6,67
55 Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem.
56 Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim.
57 Jak Mnie posłał żyjący Ojciec, a Ja żyję przez [i] Ojca, tak i ten, kto Mnie spożywa, będzie żył przeze Mnie.
58 To jest chleb, który z nieba zstąpił - nie jest on taki jak ten, który jedli wasi przodkowie, a poumierali. Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki". (...)
60 A spośród Jego uczniów, którzy to usłyszeli, wielu mówiło: "Trudna jest ta mowa. Któż jej może słuchać?"
61 Jezus jednak świadom tego, że uczniowie Jego na to szemrali, rzekł do nich: "To was gorszy?
62 A gdy ujrzycie Syna Człowieczego, jak będzie wstępował tam, gdzie był przedtem?
63 Duch daje życie; ciało na nic się nie przyda [j]. Słowa, które Ja wam powiedziałem, są duchem i są życiem.
64 Lecz pośród was są tacy, którzy nie wierzą". Jezus bowiem na początku wiedział, którzy to są , co nie wierzą, i kto miał Go wydać.
65 Rzekł więc: "Oto dlaczego wam powiedziałem: Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli mu to nie zostało dane przez Ojca".
66 Odtąd wielu uczniów Jego się wycofało i już z Nim nie chodziło.
67 Rzekł więc Jezus do Dwunastu: "Czyż i wy chcecie odejść?"
68 Odpowiedział Mu Szymon Piotr: "Panie, do kogóż pójdziemy? Ty masz słowa życia wiecznego.
69 A myśmy uwierzyli i poznali, że Ty jesteś Świętym Boga [k]".
70 Na to rzekł do nich Jezus: "Czyż nie wybrałem was dwunastu? A jeden z was jest diabłem".
71 Mówił zaś o Judaszu, synu Szymona Iskarioty. Ten bowiem - jeden z Dwunastu - miał Go wydać.
Dzielenie losu z Jezusem:
Hbr 4,15
Chrystus prawdziwym arcykapłanem
14 Mając więc arcykapłana wielkiego, który przeszedł przez niebiosa [e], Jezusa, Syna Bożego, trwajmy mocno w wyznawaniu wiary.
15 Nie takiego bowiem mamy arcykapłana, który by nie mógł współczuć naszym słabościom, lecz doświadczonego we wszystkim na nasze podobieństwo, z wyjątkiem grzechu.
16 Przybliżmy się więc z ufnością do tronu łaski, abyśmy otrzymali miłosierdzie i znaleźli łaskę dla [uzyskania] pomocy w stosownej chwili.


Powołanie, wybranie, naśladowanie Jezusa : Mk2,14 Powołanie Lewiego
[b]
13 Potem wyszedł znowu nad jezioro [c]. Cały lud przychodził do Niego, a On go nauczał.
14 A przechodząc, ujrzał Lewiego, syna Alfeusza, siedzącego w komorze celnej, i rzekł do niego: "Pójdź za Mną!". On wstał i poszedł za Nim.

15 Gdy Jezus siedział w jego domu przy stole, wielu celników i grzeszników siedziało razem z Jezusem i Jego uczniami. Było bowiem wielu, którzy szli za Nim.
16 Niektórzy uczeni w Piśmie, spośród faryzeuszów, widząc, że je z grzesznikami i celnikami, mówili do Jego uczniów: "Czemu On je i pije z celnikami i grzesznikami?"
17 Jezus usłyszał to i rzekł do nich: "Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają. Nie przyszedłem powołać sprawiedliwych, ale grzeszników".

Łk5,27 Powołanie Lewiego
[c]
27 Potem wyszedł i zobaczył celnika, imieniem Lewi, siedzącego w komorze celnej. Rzekł do niego: "Pójdź za Mną!"
28 On zostawił wszystko, wstał i chodził [d] za Nim.

29 Potem Lewi wyprawił dla Niego wielkie przyjęcie u siebie w domu; a była spora liczba celników oraz innych, którzy zasiadali z nimi do stołu.
30 Na to szemrali faryzeusze i uczeni ich w Piśmie i mówili do Jego uczniów: "Dlaczego jecie i pijecie z celnikami i grzesznikami?"
31 Lecz Jezus im odpowiedział: "Nie potrzebują lekarza zdrowi, ale ci, którzy się źle mają.
32 Nie przyszedłem wezwać do nawrócenia sprawiedliwych, lecz grzeszników".
Dz15,8(?)5 Lecz niektórzy nawróceni ze stronnictwa faryzeuszów oświadczyli: "Trzeba ich obrzezać i zobowiązać do przestrzegania Prawa Mojżeszowego".
6 Zebrali się więc Apostołowie i starsi, aby rozpatrzyć tę sprawę.

Mowa św. Piotra
7 Po długiej wymianie zdań przemówił do nich Piotr: "Wiecie, bracia, że Bóg już dawno wybrał mnie spośród was, aby z moich ust poganie usłyszeli słowa Ewangelii i uwierzyli [b].
8 Bóg, który zna serca, zaświadczył na ich korzyść, dając im Ducha Świętego tak samo jak nam [c].
9 Nie zrobił żadnej różnicy między nami a nimi, oczyszczając przez wiarę ich serca.
10 Dlaczego więc teraz Boga wystawiacie na próbę, wkładając na uczniów jarzmo, którego ani ojcowie nasi, ani my sami nie mieliśmy siły dźwigać.
1Kor 4,11
8 Tak więc już jesteście nasyceni, już opływacie w bogactwa. Zaczęliście królować [d] bez nas ! Otóż tak! Nawet trzeba, żebyście królowali, byśmy mogli współkrólować z wami.
9 Wydaje mi się bowiem, że Bóg nas, apostołów, wyznaczył jako ostatnich [e], jakby na śmierć skazanych. Staliśmy się bowiem widowiskiem światu, aniołom i ludziom ;
10 my głupi dla Chrystusa, wy mądrzy w Chrystusie, my niemocni, wy mocni; wy doznajecie szacunku, a my wzgardy.
11 Aż do tej chwili łakniemy i cierpimy pragnienie, brak nam odzieży, jesteśmy policzkowani i skazani na tułaczkę,
12 i utrudzeni pracą rąk własnych [f]. Błogosławimy, gdy nam złorzeczą, znosimy, gdy nas prześladują;
13 dobrym słowem odpowiadamy, gdy nas spotwarzają. Staliśmy się jakby śmieciem tego świata i odrazą dla wszystkich aż do tej chwili.
Łk 9,28
Warunki naśladowania Jezusa
23 [g] Potem mówił do wszystkich: "Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje!
24 Bo kto chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa.
25 Bo cóż za korzyść ma człowiek, jeśli cały świat zyska, a siebie zatraci lub szkodę poniesie?
26 [h] Kto się bowiem Mnie i słów moich zawstydzi, tego Syn Człowieczy wstydzić się będzie, gdy przyjdzie w swojej chwale oraz w chwale Ojca i świętych aniołów.
27 Zaprawdę, powiadam wam: Niektórzy z tych, co tu stoją, nie zaznają śmierci, aż ujrzą królestwo Boże".
Mt 9,9
Powołanie Mateusza
[b]
9 Odchodząc stamtąd, Jezus ujrzał człowieka imieniem Mateusz, siedzącego w komorze celnej, i rzekł do niego: "Pójdź za Mną!" On wstał i poszedł za Nim.
J 1,43
Świadectwo uczniów
35 Nazajutrz Jan znowu stał w tym miejscu wraz z dwoma swoimi uczniami
36 i gdy zobaczył przechodzącego Jezusa, rzekł: "Oto Baranek Boży".
37 Dwaj uczniowie usłyszeli, jak mówił, i poszli za Jezusem.
38 Jezus zaś odwróciwszy się i ujrzawszy, że oni idą za Nim, rzekł do nich: "Czego szukacie?" Oni powiedzieli do Niego: "Rabbi! - to znaczy: Nauczycielu - gdzie mieszkasz?"
39 Odpowiedział im: "Chodźcie, a zobaczycie". Poszli więc i zobaczyli, gdzie mieszka, i tego dnia pozostali u Niego. Było to około godziny dziesiątej [r].
40 Jednym [s] z dwóch, którzy to usłyszeli od Jana i poszli za Nim, był Andrzej, brat Szymona Piotra.
41 Ten spotkał najpierw swego brata i rzekł do niego: "Znaleźliśmy Mesjasza" - to znaczy: Chrystusa.
42 I przyprowadził go do Jezusa. A Jezus wejrzawszy na niego rzekł: "Ty jesteś Szymon, syn Jana, ty będziesz nazywał się Kefas" [t] - to znaczy: Piotr.

43 Nazajutrz [Jezus] postanowił udać się do Galilei. I spotkał Filipa. Jezus powiedział do niego: "Pójdź za Mną!".
44 Filip zaś pochodził z Betsaidy, z miasta Andrzeja i Piotra.
45 Filip spotkał Natanaela [u] i powiedział do niego: "Znaleźliśmy Tego, o którym pisał Mojżesz w Prawie i Prorocy - Jezusa, syna Józefa z Nazaretu".
46 Rzekł do niego Natanael: "Czyż może być co dobrego z Nazaretu?" Odpowiedział mu Filip: "Chodź i zobacz!"
47 Jezus ujrzał, jak Natanael zbliżał się do Niego, i powiedział o nim: "Patrz, to prawdziwy Izraelita, w którym nie ma podstępu".
48 Powiedział do Niego Natanael: "Skąd mnie znasz?" Odrzekł mu Jezus: "Widziałem cię, zanim cię zawołał Filip, gdy byłeś pod drzewem figowym" [v].
49 Odpowiedział Mu Natanael: "Rabbi, Ty jesteś Synem Bożym [w], Ty jesteś Królem Izraela!"
50 Odparł mu Jezus: "Czy dlatego wierzysz, że powiedziałem ci: Widziałem cię pod drzewem figowym? Zobaczysz jeszcze więcej niż to".
51 Potem powiedział do niego: "Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Ujrzycie niebiosa otwarte i aniołów Bożych wstępujących i zstępujących na Syna Człowieczego" [x].
J21, 19.22
Piotr otrzymuje władzę pasterską
[d]
15 A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: "Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?" Odpowiedział Mu: "Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham". Rzekł do niego: "Paś baranki moje!"
16 I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: "Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?" Odparł Mu: "Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham". Rzekł do niego: "Paś owce moje!".
17 Powiedział mu po raz trzeci: "Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?" Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: "Czy kochasz Mnie?" I rzekł do Niego: "Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham". Rzekł do niego Jezus: "Paś owce moje!
18 [e] Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz".
19 To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to rzekł do niego: "Pójdź za Mną!"

Odmienny los umiłowanego ucznia
20 Piotr obróciwszy się zobaczył idącego za sobą ucznia, którego miłował Jezus, a który to w czasie uczty spoczywał na Jego piersi i powiedział: "Panie, kto jest ten, który Cię zdradzi?"
21 Gdy więc go Piotr ujrzał, rzekł do Jezusa: "Panie, a co z tym będzie?"
22 Odpowiedział mu Jezus: "Jeżeli chcę, aby pozostał, aż przyjdę [f], co tobie do tego? Ty pójdź za Mną!"



Łk 5,11
Obfity połów
4 Gdy przestał mówić, rzekł do Szymona: "Wypłyń na głębię i zarzućcie sieci na połów!".
5 A Szymon odpowiedział: "Mistrzu, całą noc pracowaliśmy i niceśmy nie ułowili. Lecz na Twoje słowo zarzucę sieci".
6 Skoro to uczynili, zagarnęli tak wielkie mnóstwo ryb, że sieci ich zaczynały się rwać.
7 Skinęli więc na wspólników w drugiej łodzi, żeby im przyszli z pomocą. Ci podpłynęli; i napełnili obie łodzie, tak że się prawie zanurzały.
8 Widząc to Szymon Piotr przypadł Jezusowi do kolan i rzekł: "Odejdź ode mnie, Panie, bo jestem człowiek grzeszny".
9 I jego bowiem, i wszystkich jego towarzyszy w zdumienie wprawił połów ryb, jakiego dokonali;
10 jak również Jakuba i Jana, synów Zebedeusza, którzy byli wspólnikami Szymona. Lecz Jezus rzekł do Szymona: "Nie bój się, odtąd ludzi będziesz łowił".
11 I przyciągnąwszy łodzie do brzegu, zostawili wszystko i poszli za Nim.

Mt4,18.21.22
Powołanie pierwszych uczniów
[i]
18 Gdy [Jezus] przechodził obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał dwóch braci: Szymona, zwanego Piotrem, i brata jego, Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami.
19 I rzekł do nich: "Pójdźcie za Mną, a uczynię was rybakami ludzi".
20 Oni natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim [j].

21 A gdy poszedł stamtąd dalej, ujrzał innych dwóch braci: Jakuba, syna Zebedeusza, i brata jego, Jana, jak z ojcem swym Zebedeuszem naprawiali w łodzi swe sieci. Ich też powołał.
22 A oni natychmiast zostawili łódź i ojca i poszli za Nim.

Mk 1,18.20
Powołanie pierwszych uczniów
[h]
16 Przechodząc obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał Szymona i brata Szymonowego, Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami.
17 Jezus rzekł do nich: "Pójdźcie za Mną, a sprawię, że się staniecie rybakami ludzi".
18 I natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim.

19 Idąc dalej, ujrzał Jakuba, syna Zebedeusza, i brata jego Jana, którzy też byli w łodzi i naprawiali sieci.
20 Zaraz ich powołał, a oni zostawili ojca swego, Zebedeusza, razem z najemnikami w łodzi i poszli za Nim.
Łk 5,28
Powołanie Lewiego
[c]
27 Potem wyszedł i zobaczył celnika, imieniem Lewi, siedzącego w komorze celnej. Rzekł do niego: "Pójdź za Mną!"
28 On zostawił wszystko, wstał i chodził [d] za Nim.

29 Potem Lewi wyprawił dla Niego wielkie przyjęcie u siebie w domu; a była spora liczba celników oraz innych, którzy zasiadali z nimi do stołu.
30 Na to szemrali faryzeusze i uczeni ich w Piśmie i mówili do Jego uczniów: "Dlaczego jecie i pijecie z celnikami i grzesznikami?"
31 Lecz Jezus im odpowiedział: "Nie potrzebują lekarza zdrowi, ale ci, którzy się źle mają.
32 Nie przyszedłem wezwać do nawrócenia sprawiedliwych, lecz grzeszników".
1Tm6,13(?) może 12 (powołany do życia)
Zachęta do wiernej służby
11 Ty natomiast, o człowiecze Boży, uciekaj od tego rodzaju rzeczy, a podążaj za sprawiedliwością, pobożnością, wiarą, miłością, wytrwałością, łagodnością!
12 Walcz w dobrych zawodach o wiarę, zdobądź życie wieczne: do niego zostałeś powołany i [o nim] złożyłeś dobre wyznanie wobec wielu świadków.
13 Nakazuję w obliczu Boga, który ożywia wszystko, i Chrystusa Jezusa - Tego, który złożył [c] dobre wyznanie za Poncjusza Piłata -
14 ażebyś zachował przykazanie [d] nieskalane, bez zarzutu aż do objawienia się naszego Pana, Jezusa Chrystusa.

Flp 3,13
12 Nie [mówię], że już [to] osiągnąłem i już się stałem doskonałym, lecz pędzę, abym też [to] zdobył, bo i sam zostałem zdobyty [d] przez Chrystusa Jezusa.
Ponowna przestroga
17 Bądźcie, bracia, wszyscy razem moimi naśladowcami i wpatrujcie się w tych, którzy tak postępują, jak tego wzór macie w nas.
Dz 9,6
5 "Kto jesteś, Panie?" - powiedział. A On: "Ja jestem Jezus, którego ty prześladujesz.
6 Wstań i wejdź do miasta, tam ci powiedzą, co masz czynić".

7 Ludzie, którzy mu towarzyszyli w drodze, oniemieli ze zdumienia, słyszeli bowiem głos, lecz nie widzieli nikogo.
8 Szaweł podniósł się z ziemi, a kiedy otworzył oczy, nic nie widział. Wprowadzili go więc do Damaszku, trzymając za ręce

Nagrodą za wyrzeczenie i naśladowanie Jezusa jest królestwo Boże. Nagroda i Królestwo przypominają obietnice i przymierza zawarte w Starym Testamencie.
Podążanie za Jezusem ( „Będę towarzyszył ci” Łk 9,61 dobre chęci też - ziarno padające na skałę – Mt13,20-21; Mk4,16-17; Łk8,13):

Mt 22,33
Obietnica dana Piotrowi i zapowiedź jego upadku
[i]
31 Szymonie, Szymonie, oto szatan domagał się, żeby was przesiać jak pszenicę;
32 ale Ja prosiłem za tobą, żeby nie ustała twoja wiara. Ty ze swej strony [j] utwierdzaj twoich braci".
33 On zaś rzekł: "Panie, z Tobą gotów jestem iść nawet do więzienia i na śmierć".
34 Lecz Jezus odrzekł: "Powiadam ci, Piotrze, nie zapieje dziś kogut, a ty trzy razy wyprzesz się tego, że Mnie znasz".

Chwila walki
35 I rzekł do nich: "Czy brak wam było czego, kiedy was posyłałem bez trzosa, bez torby i bez sandałów?" Oni odpowiedzieli: "Niczego".
36 "Lecz teraz - mówił dalej - kto ma trzos, niech go weźmie; tak samo torbę; a kto nie ma, niech sprzeda swój płaszcz i kupi miecz! [k]
37 Albowiem powiadam wam: to, co jest napisane, musi się spełnić na Mnie: Zaliczony został do złoczyńców [l]. To bowiem, co się do Mnie odnosi, dochodzi kresu" .
38 Oni rzekli: "Panie, tu są dwa miecze". Odpowiedział im: "Wystarczy".

Wspaniałomyślność i dobre chęci i wytrwanie przy mistrzu:
Mt 26.36 (raczej 35) Przepowiednia zaparcia się Piotra
[l]
31 Wówczas Jezus rzekł do nich: "Wy wszyscy zwątpicie we Mnie tej nocy. Bo jest napisane: Uderzę pasterza, a rozproszą się owce stada [m].
32 Lecz gdy powstanę, uprzedzę was do Galilei".
33 Odpowiedział Mu Piotr: "Choćby wszyscy zwątpili w Ciebie, ja nigdy nie zwątpię".
34 Jezus mu rzekł: "Zaprawdę, powiadam ci: Jeszcze tej nocy, zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz".
35 Na to Piotr: "Choćby mi przyszło umrzeć z Tobą, nie wyprę się Ciebie". Podobnie zapewniali wszyscy uczniowie.

Mt 26.36 (raczej 35) Przepowiednia zaparcia się Piotra (por.MK14,29-31; Łk 22,33-34; J 13,36-38)
[l]
31 Wówczas Jezus rzekł do nich: "Wy wszyscy zwątpicie we Mnie tej nocy. Bo jest napisane: Uderzę pasterza, a rozproszą się owce stada [m].
32 Lecz gdy powstanę, uprzedzę was do Galilei".
33 Odpowiedział Mu Piotr: "Choćby wszyscy zwątpili w Ciebie, ja nigdy nie zwątpię".
34 Jezus mu rzekł: "Zaprawdę, powiadam ci: Jeszcze tej nocy, zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz".
35 Na to Piotr: "Choćby mi przyszło umrzeć z Tobą, nie wyprę się Ciebie". Podobnie zapewniali wszyscy uczniowie.

Mk 14,32-38 (por. Mt 26,36-41; Łk 22,39-46)
JEZUS W OGRÓJCU

Modlitwa i trwoga konania
[j]
32 A kiedy przyszli do ogrodu zwanego Getsemani, rzekł Jezus do swoich uczniów: "Usiądźcie tutaj, Ja tymczasem będę się modlił".
33 Wziął ze sobą Piotra, Jakuba i Jana i począł drżeć, i odczuwać trwogę.
34 I rzekł do nich: "Smutna jest moja dusza aż do śmierci; zostańcie tu i czuwajcie!"
35 I odszedłszy nieco dalej, upadł na ziemię i modlił się, żeby - jeśli to możliwe - ominęła Go ta godzina.
36 I mówił: "Abba [k], Ojcze, dla Ciebie wszystko jest możliwe, zabierz ten kielich ode Mnie! Lecz nie to, co Ja chcę, ale to, co Ty [niech się stanie]!"

37 Potem wrócił i zastał ich śpiących. Rzekł do Piotra: "Szymonie, śpisz? Jednej godziny nie mogłeś czuwać?
38 Czuwajcie i módlcie się, abyście nie ulegli pokusie; duch wprawdzie ochoczy, ale ciało słabe".

Łk22,39
34 Lecz Jezus odrzekł: "Powiadam ci, Piotrze, nie zapieje dziś kogut, a ty trzy razy wyprzesz się tego, że Mnie znasz".

Chwila walki
35 I rzekł do nich: "Czy brak wam było czego, kiedy was posyłałem bez trzosa, bez torby i bez sandałów?" Oni odpowiedzieli: "Niczego".
36 "Lecz teraz - mówił dalej - kto ma trzos, niech go weźmie; tak samo torbę; a kto nie ma, niech sprzeda swój płaszcz i kupi miecz! [k]
37 Albowiem powiadam wam: to, co jest napisane, musi się spełnić na Mnie: Zaliczony został do złoczyńców [l]. To bowiem, co się do Mnie odnosi, dochodzi kresu" .
38 Oni rzekli: "Panie, tu są dwa miecze". Odpowiedział im: "Wystarczy".

JEZUS W OGRÓJCU

Modlitwa i trwoga konania
[m]
39 Potem wyszedł i udał się, według zwyczaju, na Górę Oliwną: towarzyszyli Mu także uczniowie.



Uczeń powinien „zwyciężać”. Pójście za Jezusem wymaga ćwiczeń, ale nagrodą jest Królestwo Boże:
Ap 3,21
19 Ja wszystkich, których kocham, karcę i ćwiczę.
Bądź więc gorliwy i nawróć się!
20 Oto stoję u drzwi i kołaczę:
jeśli kto posłyszy mój głos i drzwi otworzy,
wejdę do niego i będę z nim wieczerzał,
a on ze Mną.
21 Zwycięzcy dam zasiąść ze Mną na moim tronie,
jak i Ja zwyciężyłem i zasiadłem z mym Ojcem na Jego tronie.
22 Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów".


Odstąpienie od zła nagroda bogactwo w niebie: Pwt 281-14 (bogactwa)
Błogosławieństwo za wierność
1 Jeśli więc pilnie będziesz słuchał głosu Pana, Boga swego, wiernie wypełniając wszystkie Jego polecenia, które ja ci dziś daję, wywyższy cię Pan, Bóg twój, ponad wszystkie narody ziemi.
2 Spłyną na ciebie i spoczną wszystkie te błogosławieństwa, jeśli będziesz słuchał głosu Pana, Boga swego.
3 Będziesz błogosławiony w mieście, błogosławiony na polu.
4 Błogosławiony będzie owoc twego łona, plon twej roli, przychówek twych zwierząt, przyrost twego większego bydła i pomiot bydła mniejszego.
5 Błogosławiony będzie twój kosz i dzieża.
6 Błogosławione będzie twoje wejście i wyjście.
7 Pan sprawi, że twoi wrogowie, którzy powstaną przeciw tobie, zostaną pobici przez ciebie. Jedną szli drogą przeciw tobie, a siedmioma drogami uciekać będą przed tobą.

8 Pan rozkaże, by z tobą było błogosławieństwo w spichrzach, we wszystkim, do czego rękę wyciągniesz. On będzie ci błogosławił w kraju, który ci daje Pan, Bóg twój.
9 Pan uczyni cię swoim świętym ludem, jak ci poprzysiągł, jeśli będziesz zachowywał polecenia Pana, Boga swego, i chodził Jego drogami.
10 Wtedy zobaczą wszystkie narody ziemi, że imię Pana zostało wezwane nad wami, i będą się ciebie lękały.
11 Napełni cię Pan w obfitości dobrami z owocu twego łona, przychówkiem twego bydła, plonami pola, w kraju, o którym poprzysiągł przodkom twoim, że da go tobie.
12 Pan otworzy dla ciebie bogate swoje skarby nieba, dając w swoim czasie deszcz, który spadnie na twoją ziemię, i błogosławiąc każdej pracy twoich rąk. Ty będziesz pożyczał wielu narodom, a sam u nikogo nie zaciągniesz pożyczki.
13 Pan umieści cię zawsze na czele, a nie na końcu; zawsze będziesz górą, a nigdy ostatni, bylebyś tylko słuchał poleceń Pana, Boga swego, które ja ci dziś nakazuję pilnie wypełniać.
14 Nie zbaczaj od słów, które ja ci dzisiaj obwieszczam, ani na prawo, ani na lewo, po to, by iść za bogami obcymi i służyć im.
Tego typu błogosławieństwa i bogactwo Jezus wyjaśnia już w nieco inny sposób. Błogosławieni otrzymają królestwo.(Łk 6,20; Mt 5,3) Nie są one związane z dobrami materialnymi błogosławionymi Jezus nazywa „ubogich” i „ubogich w duchu”. Bogactwem są tu dobra duchowe (por. Mt 6,24; Rz 14,17; 1Kor. 4,20; J3,3.5; J18,36)


So lis 07, 2009 2:05
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL