Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest So kwi 27, 2024 14:46



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
 List św. Jakuba 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lut 14, 2010 13:49
Posty: 24
Post List św. Jakuba
Chciałbym, żebyście pisali tu swoje 'ulubione' wersety z tego listu lub coś innego itp. Jest to mój ulubiony list NT, jeżeli mogę się tak wyraźić, jest napisany bardzo prostym, poprawnym językiem, zawiera bardzo dużo krótkich wskazówek duchowych, moralnych. Z tego co wiem, mogę się mylić, protestanci nie mają tego listu w swoim kanonie bo jest zbyt 'ostro napisany' czy tak?

Bardzo ważny cytat z tego listu jest w moim podpisie ;)

_________________
Jk 2,17


Wt lut 16, 2010 12:35
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8227
Post Re: List św. Jakuba
@ins
http://pl.wikipedia.org/wiki/List_Judy# ... 5.9B.C4.87
List Judy pierwotnie nie był włączany do kanonu Nowego Testamentu, m.in. z powodu cytowania pism apokryficznych.
W pierwszych wiekach wzbudzał pewne kontrowersje, co rodziło wątpliwości w kwestii jego kanoniczności.
Euzebiusz z Cezarei, choć uznawał kanoniczność listu, zaliczał go do ksiąg kwestionowanych (antilegomena).
Obecnie jednak Kościoły protestanckie uznają go za integralną część Nowego Testamentu.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Ksi%C4%99g ... estamencie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kanon_Biblii#Protestantyzm
http://pl.wikipedia.org/wiki/Nowy_Testa ... testantyzm
Niektórzy reformatorzy protestanccy w XVI wieku podważali kanoniczność niektórych ksiąg Nowego Testamentu.
Marcin Luter przez pewien czas uznawał za deuterokanoniczne: List do Hebrajczyków, List Jakuba, List Judy oraz Apokalipsę świętego Jana.
Poglądy poszczególnych reformatorów nie zostały jednak przyjęte przez Kościoły protestanckie.
Wszystkie wyznania protestanckie uznały kanoniczność całości Nowego Testamentu.
Za kanonem powszechnym opowiedzieli się również Karlstadt i Kalwin wśród reformatorów.
Kanon powszechny potwierdziły ostatecznie protestanckie wyznania wiary: gallikańskie (1559), anglikańskie, belgijskie (1562) i helweckie II (1564).
Kościoły poreformacyjne także uznały cały kanon NT w swoich wyznaniach wiary.

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Cz lut 18, 2010 15:03
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz lut 10, 2005 1:37
Posty: 589
Post Re: List św. Jakuba
Lutrowi nie podobało się mówienie przez List Jakuba o zbawieniu z uczynków. Zacytuję zresztą duży fragment z jego komentarza do tego Listu.

Cytuj:
List św. Jakuba, jakkolwiek przez starożytnych odrzucany, chwalę i uważam jednak za dobry, dlatego że nie przedstawia on nauki ludzkiej i z surowością głosi Boże prawo. Lecz - że wyrażę o nim swoje zdanie, bez szkody przecież dla nikogo - uważam, iż nie jest on pismem apostolskim. A oto powody.

Po pierwsze, wbrew św. Pawłowi i całemu pozostałemu Pismu, nadaje wprost uczynkom moc usprawiedliwienia i mówi, że Abraham został usprawiedliwiony ze swoich uczynków, gdyż złożył w ofierze swojego syna. Jednak św. Paweł w Rz 4,2-3 uczy przeciw niemu, że Abraham stał się sprawiedliwy bez uczynków, jedynie przez swoją wiarę, zanim złożył w ofierze swojego syna, i dowodzi tego za pomocą 1 Mojż [Rdz] 15,6. Chociaż można by temu listowi dopomóc i znaleźć dla takiej sprawiedliwości z uczynków jakieś objaśnienie, nie można go jednak obronić w tym, że tekst z 1 Mojż 15 (który mówi jedynie o wierze Abrahama, a nie o jego uczynkach, jak go przytacza św. Paweł w Rz 4,3) przenosi on na uczynki. Wada ta dowodzi, że nie jest to list apostoła.

Po drugie, chce nauczać chrześcijan, a w tak długiej nauce nie wspomina ani razu cierpienia, zmartwychwstania, Ducha Chrystusowego. Wymienia Chrystusa kilka razy, lecz nic o Nim nie uczy, mówi tylko ogólnie o wierze w Boga. A przecież urząd prawdziwego apostoła polega na tym, że głosi on kazanie o cierpieniu, zmartwychwstaniu i urzędzie Chrystusa i kładzie podstawy takiej wiary, jak mówi też sam Chrystus: "Będziecie o Mnie składali świadectwo" (J 15,27). I wszystkie porządne święte księgi mają wspólne to, wszystkie razem zwiastują i głoszą Chrystusa. Jest to też prawdziwy kamień probierczy do badania wszystkich ksiąg, gdy się widzi, czy głoszą one Chrystusa, czy nie, ponieważ całe Pismo ukazuje Chrystusa (Rz 3,21), a św. Paweł nie chce znać niczego, jak tylko Chrystusa (1 Kor 2,2). To, co Chrystusa nie naucza, nie jest apostolskie, nawet gdyby nauczał tego św. Piotr, albo św. Paweł. Natomiast to, co Chrystusa zwiastuje, jest apostolskie, nawet gdyby zwiastował to Judasz, Annasz, Piłat i Herod.

Lecz ten Jakub nic więcej nie robi, tylko popędza ku prawu i jego uczynkom i tak niedbale wrzuca jedno obok drugiego, że wydaje mi się, iż był to jakiś dobry i pobożny człowiek, który wziął kilka wypowiedzi uczniów apostołów i tak rzucił je na papier lub być może list ten napisany został przez kogoś innego na podstawie jego kazania. Nazywa prawo prawem wolności, chociaż św. Paweł nazywa je prawem niewoli, gniewu, śmierci i grzechu.

Ponadto przytacza wypowiedzi św. Piotra: "Miłość zakrywa mnóstwo grzechów" oraz "Ukórzcie się tedy pod ręką Boga". Podobnie wypowiedź św. Pawła w Ga 5,17: " Duch pożąda przeciw nienawiści". A przecież św. Jakub został docześnie zgładzony przez Heroda w Jerozolimie przed św. Piotrem, tak że się słusznie pokazuje, iż [autor tego listu] żył długo po św. Piotrze i Pawle.

Summa: chciał on odeprzeć tych, którzy zdali się na wiarę bez uczynku, a był w tej sprawie zbyt słaby pod względem umysłu, rozumienia i słów, toteż rozrywa Pismo i sprzeciwia się przez to Pawłowi i całemu Pismu. Chce osiągnąć przez głoszenie prawa to, co apostołowie osiągają przez pobudzanie do miłości. Dlatego nie chcę go mieć w swojej Biblii wśród właściwych głównych ksiąg, nie chcę jednak przez to nikomu bronić traktować go i cenić tak, jak ma ochotę, ponieważ jest w nim poza tym wiele dobrych wypowiedzi. Jeden świadek to nie jest żaden świadek w ziemskich sprawach; jak ma więc tylko ten jeden, sam, mieć znaczenie wobec Pawła i całego pozostałego Pisma?


Jak widać Luter nie radził sobie z rzekomą sprzecznością między Jakubem i Pawłem, również zwracał uwagę, że list powstał prawdopodobnie później (co i obecnie się przyjmuje).

_________________
Nie dał nam Bóg ducha bojaźni, ale MOCY, MIŁOŚCI i trzeźwego MYŚLENIA (2Tm 1,7)

Moje blogi: Świat Czytników, VrooBlog, Blog Biblijny (zawieszony). Moje strony: porównywarka polskich e-booków


So lut 20, 2010 18:34
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr gru 30, 2009 22:34
Posty: 22
Lokalizacja: Gdynia
Post Re: List św. Jakuba
A tak wracając do tematu ;) to ja też bardzo lubię ten list. Bo jest taki prosty, konkretny i aktualny. Trudno mi jest wskazać jeden werset, który mi się najbardziej podoba, dlatego wskażę kilka :-)

Za pełną radość poczytujcie to sobie, bracia moi, ilekroć spadają na was różne doświadczenia. Wiedzcie, że to, co wystawia waszą wiarę na próbę, rodzi wytrwałość. Jk 1, 2-3

Wprowadzajcie słowo w czyn, a nie bądźcie tylko słuchaczami oszukującymi samych siebie. Jk 1, 22

Wierzysz, że jest jeden Bóg? Słusznie czynisz - lecz także i złe duchy wierzą i drżą. Jk 2, 19

_________________
Wejdź w samego siebie, we wnętrzu człowieka mieszka prawda. św.Augustyn

Kto szuka prawdy - szuka Boga, choćby o tym nie wiedział. św.Edyta Stein


So lut 20, 2010 18:50
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lut 19, 2010 23:57
Posty: 17
Post Re: List św. Jakuba
Jakby z życia wzięte...
Cytuj:
Bo gdyby przyszedł na wasze zgromadzenie człowiek przystrojony w złote pierścienie i bogatą szatę i przybył także człowiek ubogi w zabrudzonej szacie, a wy spojrzycie na bogato odzianego i powiecie: "Usiądź na zaszczytnym miejscu!", do ubogiego zaś powiecie: "Stań sobie tam albo usiądź u podnóżka mojego!", to czy nie czynicie różnic między sobą i nie stajecie się sędziami przewrotnymi? (Jk 2,2-5)


So lut 20, 2010 23:14
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8227
Post Re: List św. Jakuba
Czy Luter mówił, że posiada "charyzmat" nieomylności w badaniu i interpretaji PŚ?

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


N lut 21, 2010 12:18
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 6 ] 

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL