Re: faraon, zamach i napletki Wj4,24
zephyr7 napisał(a):
1) dlaczego Bóg wysyła Mojżesza do Faraona, a w międzyczasie chce go zabić?
(Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego)
KSIĘGA WYJŚCIA
"4,24-26: Obrzezanie
Scena ta, wzięta z tradycji J i mówiąca o próbie zabicia Mojżesza przez JHWH,
wydaje się związana z opowiadaniem J o walce Jakuba z JHWH (Rdz 32,24-32).
W obu przypadkach JHWH nagle pojawia się w nocy jako groźna siła demoniczna.
Jakub znajduje się w drodze do Ziemi Obiecanej, ale musi najpierw spotkać swojego wrogo usposobionego brata, Ezawa.
Mojżesz także otrzymał obietnicę, ale najpierw musi się spotkać z wrogo usposobionym faraonem.
Sefora, jak matka i siostra Mojżesza, ratuje swojego męża od śmierci dzięki szybkiemu i przemyślanemu działaniu.
Udaremnia próbę zabicia Mojżesza przez JHWH, spełniając potrójny rytuał.
Odcina napletek syna, dotyka nim nóg (prawdopodobnie narządów płciowych) Mojżesza i wypowiada słowa:
„Oblubieńcem krwi jesteś ty dla mnie”.
Sam fakt, że autor próbuje wyjaśnić to wyrażenie w w. 26b,
oznacza, że jego znaczenie było niejasne już w czasie powstawania tej księgi.
Pomazanie krwią w tym rytuale obrzezania przywodzi na myśl pomazanie krwią odrzwi w domach Izraelitów,
kiedy dziesiąta plaga zagrażała życiu ich pierworodnych (12,12-13).
Scena ta zapowiada więc dziesiątą i ostatnią plagę (12,29-32) i
uratowanie wszystkiego, co pierworodne w domach Izraelitów (13,1-2.11-16)."
(Hebrajsko - Polskie wydanie Izaaka Cylkowa z komentarzem - TORA - 2 - Szemot - Exodus - Wyjścia)
EXODUS IV. 24.
"Wiekuisty, tyle co anioł Wiekuistego, spotkał Mojżesza, o którym w w. 20. mowa.
Prawdop. zachorował on niebezpiecznie na drodze,
w czem żona jego upatrywała karę za zaniechany dotąd dla nieznanych powodów akt obrzezania syna.
Gdy następnie Mojżesz wyzdrowiał, uważała to za bezpośredni skutek dopełnienia obrzędu"
zephyr7 napisał(a):
2) dlaczego Sefora obrzyna siusiaka swojego syna i dotyka uciętym napletkiem części płciowych mojżesza?
(tak pisze w komentarzach do Biblii Tysiąclecia)
A dlaczego kobieta dłużej pozostaje nieczysta po urodzeniu dziewczynki niż po urodzeniu chłopca (Kpł 12:1-5)?
A dlaczego woda z dodatkiem pyłu ze świątyni (ks. Liczb r. 5)
doprowadzi do zwiotczenia bioder i spuchnięcia łona kobiety, która zdradziła męża,
a nie uczyni szkody w przypadku braku jej winy?
Odpowiedzieć sobie chyba możesz sam.
zephyr7 napisał(a):
3) wreszcie, o co chodzi z tymi napletkami, dlaczego to takie ważne?
Gdy Żyd nie ma odciętego napletka, to
nie może należeć do zgromadzenia Jahwe, gdyż zerwał on przymierze ze swym Bogiem (Rdz 17:14).
A dlaczego? Bo Jahwe jest Bogiem i dał takie właśnie przykazania.
One są mądre, one są potrzebne. One są Prawem.
Nie ma tu nic do rozumienia - tego trzeba przestrzegać.