Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pt mar 29, 2024 2:59



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
 Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): Pt gru 07, 2012 8:14
Posty: 238
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Co więcej jedność wiary została potwierdzona przez dwie lokalne Cerkwie ( jedna Cerkiew była obecna na soborze, druga nie) podczas kilkunastu Boskich Liturgii.


Pt wrz 09, 2016 11:27
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt wrz 18, 2009 9:51
Posty: 3963
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Chyba ciężko jest osobie wychowanej w katolicyzmie zrozumieć, że jedność Cerkwi nie polega na posłuszeństwie. A nawet częściowo "polega na nieposłuszeństwie", jak pokazuje "prawo" wiernych do oceniania zmian dokonanych przez biskupów.

Z drugiej strony nie ma co pudrować smutnej prawdy, kongres okazał się klapą. Jednym z głównych tematów miała być kwestia sporna ewangelizacji, misjonowania i hierarchii na nowych terenach. Wyłamanie się patriarchatu moskiewskiego i antiocheńskiego z obrad, dówch patriatów aktywnych poza Europą, oznacza, że wszystkie ustalenia będą nadal wewnętrznymi ustaleniami Konstantynopola "i przyjaciół".

_________________
Wszystko ma swój czas
i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem
...

(Koh 3:1nn)


Pt wrz 09, 2016 11:57
Zobacz profil
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Nie do końca. Postanowienie jest takie, że prawo głosu mają ci, którzy są uznawani przez pozostałych. A nie, że tylko ci, którzy uczestniczyli w soborze. Więc jedynym problemem jest chyba OCA, która swego czasu dostałą autokefalię od Moskwy, ale nie została uznana przez Konstantynopol.


Pt wrz 09, 2016 12:10
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Nektariusz napisał(a):

Według prawosławnej eklezjologii Kościół jest nieomylny, bo kieruje nim Duch Święty. Jeśli wobec danej sprawy mamy jednomyślną zgodę całego Kościoła, a więc zarówno hierarchii duchownej jak i zwykłych wiernych, wówczas mówimy, że ta decyzja została podjęta z natchnienia Ducha Świętego. Uważa się, że taka jednomyślność całego Kościoła to działanie Ducha Świętego i tym samym jest nieomylną decyzją całego Kościoła. To może troszkę inaczej niż np. w Kościele katolickim gdzie ważna jest przede wszystkim opinia hierarchii. W prawosławiu zwraca się mocno uwagę też na głos ludu Bożego. Tak było zawsze. Bez tego głosu żadna ważna decyzja nie może być podjęta.

[...]
Ja wiem, że to wszystko dla Was może się wydawać dziwne, a być może nie zrozumiałe. No ale cóż... no taka jest specyfika Kościoła prawosławnego. Taka wiara i taka duchowość ;-)


Z Przemówienia Benedykta XVI do Międzynarodowej Komisji Teologicznej napisał(a):
Wśród kryteriów teologii katolickiej dokument wspomina o sensus fidelium, któremu teologowie winni poświęcać uwagę. Wielce korzystne jest to, że wasza Komisja pogłębiła także ten temat, szczególnie ważny w refleksji nad wiarą i dla życia Kościoła. Sobór Watykański II, potwierdzając specyficzną i niezastąpioną rolę Magisterium, podkreślił jednak, że w urzędzie prorockim Chrystusa uczestniczy cały lud Boży, realizując w ten sposób natchnione pragnienie, wyrażone przez Mojżesza: «Oby tak cały lud Pana prorokował, oby mu dał Pan swego ducha!» (Lb 11, 29).

Konstytucja dogmatyczna Lumen gentium tak o tym poucza: «Ogół wierzących, mających namaszczenie od Świętego (por. 1 J 2, 20.27), nie może zbłądzić w wierze i tę swoją szczególną właściwość ujawnia przez nadprzyrodzony zmysł wiary całego ludu, gdy poczynając od biskupów aż po ostatniego z wiernych świeckich’ ujawnia on swą powszechną zgodność w sprawach wiary i moralności» (n. 12). Ten dar, sensus fidei, jest w wierzącym swego rodzaju nadprzyrodzonym instynktem, który w sposób naturalny związany jest życiowo z samym przedmiotem wiary Zauważmy, że tę pewność, pewność zmysłu wiary, mają właśnie prości wierni. Sensus fidei jest kryterium pomocnym w rozeznaniu tego, czy jakaś prawda należy, czy nie należy do żywego depozytu tradycji apostolskiej. Ma również znaczenie konstruktywne, ponieważ Duch Święty nie przestaje mówić do Kościołów i prowadzić je do pełnej prawdy.

Jednakże dzisiaj jest szczególnie ważne sprecyzowanie kryteriów, które pozwolą odróżnić autentyczny sensus fidelium od jego pozorów. W rzeczywistości nie jest on czymś w rodzaju kościelnej opinii publicznej i nie można się na niego powoływać, by kontestować nauczanie Magisterium, ponieważ sensus fidei może autentycznie rozwinąć się w wierzącym w takiej mierze, w jakiej uczestniczy on w pełni w życiu Kościoła, a to wymaga odpowiedzialnego przylgnięcia do Magisterium, do depozytu wiary.



Tak blisko, a jednak wciąż za daleko.


Pt wrz 09, 2016 12:22
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
No to w takim razie wyjaśnij mi jak głosowały te autokefalie, które nie uczestniczyły w Soborze. W czym wyraża się ta jedność prawosławia w takiej sytuacji? Jaka była przyczyna nieuczestniczenia w Soborze powszechnym, który był przygotowywany od dziesiątków lat? Ja na prawdę chcę to zrozumieć, a nijak nie potrafię.


Pt wrz 09, 2016 12:26

Dołączył(a): Pt gru 07, 2012 8:14
Posty: 238
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Helenka napisał(a):
No to w takim razie wyjaśnij mi jak głosowały te autokefalie, które nie uczestniczyły w Soborze.


Nie wiem czy jakieś wybory były na soborze, żeby ktoś miał głosować.

Helenka napisał(a):
W czym wyraża się ta jedność prawosławia w takiej sytuacji?


W tym, ze mimo nieobecności, niektórych lokalnych Cerkwi, jedności eucharystyczna i kanoniczna nie została zerwana.


Pt wrz 09, 2016 12:37
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt wrz 18, 2009 9:51
Posty: 3963
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Helenka napisał(a):
No to w takim razie wyjaśnij mi jak głosowały te autokefalie, które nie uczestniczyły w Soborze.

Smokepsv napisał(a):
Nie wiem czy jakieś wybory były na soborze, żeby ktoś miał głosować.


Pomijając semantyczne dyskusje nad słowem "wybory", były podejmowane decyzje na soborze. Oraz zostały podjęte decyzje przez "nieobecnych":

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awi% ... go#Reakcje

2 lipca 2016 Patriarchat Antiocheński wydał oświadczenie, w którym stwierdził, że nie traktuje soboru, jaki odbył się na Krecie, jako takiego, lecz jako kolejne zgromadzenie biskupów poprzedzające właściwy sobór. Tym samym nie będzie traktował jego postanowień jako wiążących. (...)

Rosyjski Kościół Prawosławny nazwał sobór ważnym wydarzeniem w historii procesu soborowego, lecz nie uznał go za panprawosławny (...)

Mnisi z Athos opublikowali list, w którym wzywają wspólnotę prawosławną do odrzucenia soboru oraz prymatu patriarchy Konstantynopola.




Wprawdzie ta ostatnia grupa to nie autokefalia, ale jednak mają nadal spory autorytet i cieszą się sporą autonomią, mimo... kontrowersji lat ostatnich. Znamienne jest też, że powodem odmowy była - ponoć - zmiana trybu głosowania, gdzie kiedyś każdy biskup miał jeden głos, teraz miał być jeden głos za każdą autokefalię chyba. I parę innych zaostrzeń regulaminowych, które się nie podobało czterem nieobecnym autokefaliom.

_________________
Wszystko ma swój czas
i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem
...

(Koh 3:1nn)


Pt wrz 09, 2016 12:56
Zobacz profil
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Smokepsv napisał(a):
W tym, ze mimo nieobecności, niektórych lokalnych Cerkwi, jedności eucharystyczna i kanoniczna nie została zerwana.

Nie odpowiedziałeś jasno i wyczerpująco na moje pytanie. Widzę, że ta jedność jest podobna do jedności wszelkiej maści protestantów.
Jak wyjaśnił bert, część autokefalii nie uznała Soboru za Sobór, a za lokalne zgromadzenie biskupów, czyli Synod.


Pt wrz 09, 2016 13:33

Dołączył(a): Pt gru 07, 2012 8:14
Posty: 238
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Helenka napisał(a):
Nie odpowiedziałeś jasno i wyczerpująco na moje pytanie.


Napisałem jasno i wyczerpująco na Twoje pytanie, co najwyżej oczekiwałaś innej odpowiedzi.

Helenka napisał(a):
Widzę, że ta jedność jest podobna do jedności wszelkiej maści protestantów.


I co jako prawosławni mamy na to poradzić, że czegoś nie widzisz?? Jak będziesz widziała to inaczej to nagle jedność u prawosławnych się pojawi??


Helenka napisał(a):
Jak wyjaśnił bert, część autokefalii nie uznała Soboru za Sobór, a za lokalne zgromadzenie biskupów, czyli Synod.


A mimo to nie zerwało to jedności eucharystycznej. Może dlatego że sobór nie wypowiedział się na tematy nadające się do tego zerwania.

Zresztą na stronie oficjalnej PAKP można znaleźć przetłumaczony na nasz język tekst ustaleń soborowych.


Pt wrz 09, 2016 16:12
Zobacz profil
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Smokepsv napisał(a):
Napisałem jasno i wyczerpująco na Twoje pytanie, co najwyżej oczekiwałaś innej odpowiedzi.

Dla Ciebie jasne i wyczerpujące, dla mnie mętny slogan.
Smokepsv napisał(a):
A mimo to nie zerwało to jedności eucharystycznej.

Wtedy byłaby schizma
Smokepsv napisał(a):
Może dlatego że sobór nie wypowiedział się na tematy nadające się do tego zerwania.

Dlatego nie mówię o schizmie, a o braku jedności.
Nadal nie napisałes o przyczynie odmowy uczestnictwa w Soborze poszczególnych autokefalii.
I co to za ustalenia skoro część autokefalii nie zamierza się do nich stosować nie uznając Soboru za Sobór, a co najwyzej za Synod?


Pt wrz 09, 2016 16:27

Dołączył(a): Pt gru 07, 2012 8:14
Posty: 238
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Helenka napisał(a):
Dla Ciebie jasne i wyczerpujące, dla mnie mętny slogan.


Bede musiał jakos z tym żyć.


Helenka napisał(a):
Dlatego nie mówię o schizmie, a o braku jedności.


Ale jedność w prawosławiu jest póki co niezależnie co pisze Helenka na forum.


Helenka napisał(a):
Nadal nie napisałes o przyczynie odmowy uczestnictwa w Soborze poszczególnych autokefalii.


A dlaczego miał bym pisać o przyczynach?? Żadna z Cerkwi lokalnych nie może nic narzucić innej Cerkwi lokalnej.

Helenka napisał(a):
I co to za ustalenia skoro część autokefalii nie zamierza się do nich stosować nie uznając Soboru za Sobór, a co najwyzej za Synod?


Smokepsv napisał(a):
Zresztą na stronie oficjalnej PAKP można znaleźć przetłumaczony na nasz język tekst ustaleń soborowych.


Pt wrz 09, 2016 16:39
Zobacz profil
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
bert04 napisał(a):
Mnisi z Athos opublikowali list, w którym wzywają wspólnotę prawosławną do odrzucenia soboru oraz prymatu patriarchy Konstantynopola
Konkretnie grupa ca 60 mnichów opublikowała taki list otwarty do władz Świętej Góry. Nie jest to stanowisko samej Republiki Atosu.


Pt wrz 09, 2016 19:47
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Smokepsv napisał(a):
Bede musiał jakos z tym żyć.

Widzę, że nie rozumiesz. Mnie nie chodzi o to, abys zył z moim zdaniem, ale abyś mi to wyjasnił, bo ja na prawdę nie rozumiem, a chciałabym. Zrozum, że ja na prawdę nie jestem wrogiem prawosławi, chociaż przyznaję, był okres, że mogłam nim być. Dzięki zefciowi i jeszcze jednemu (na innym forum) wróciłam z dalekiej podróży i mam taki sam stosunek jaki miałam przedtem, przyjacielski. Tyle, że wcześniej nie interesowałam się zbytnio ani teologią ani jednością. Tyle co wiedziałam o autokefaliach (nie znałam tego słowa), to że w każdym kraju prawosławni mają zwierzchnika niezależnego od innych, co rozumiałam jako oddzielne Cerkwie (Kościoły; nie mylić z kościołami).
Smokepsv napisał(a):
Ale jedność w prawosławiu jest póki co niezależnie co pisze Helenka na forum.

Helenka nie pisze o jedności, ale o nią pyta, wyraża swoje przemyślenia na ten temat, bo chce zrozumieć, a ni w ząb nie może. Pojmujesz?
Cytuj:
A dlaczego miał bym pisać o przyczynach?? Żadna z Cerkwi lokalnych nie może nic narzucić innej Cerkwi lokalnej.

Ale tu przecież chodzi o Sobór Panprawosławny, czyli powszechny. Jeśli jakaś Cerkiew odmawia udziału i nie uważa zebrania biskupów za Sobór, to chyba ma jakieś powody. Nieprawdaż?
Proszę Cię, zrozum, że ja nie atakuję Cerkwi. Po prostu chcę zrozumieć o ile to możliwe, bo może i okaże się niemożliwe tak jak mimo najszczerszych chęci nie potrafię zrozumieć jurodiwych. Jeden z grekokatolików próbując mi wyjaśnić wschodnią duchowość stwierdzał za każdym razem: ot rzymianka :D.
Smokepsv napisał(a):
Helenka napisał(a):
I co to za ustalenia skoro część autokefalii nie zamierza się do nich stosować nie uznając Soboru za Sobór, a co najwyzej za Synod?


Smokepsv napisał(a):
Zresztą na stronie oficjalnej PAKP można znaleźć przetłumaczony na nasz język tekst ustaleń soborowych.

I na stronie PAKP jest to wyjaśnione? Przyznam, że nie czytałam i wolałabym, abyś mi podał kompendium, bo nie mam za dużo czasu na studiowanie dokumentów.
zefciu napisał(a):
Konkretnie grupa ca 60 mnichów opublikowała taki list otwarty do władz Świętej Góry. Nie jest to stanowisko samej Republiki Atosu.

No dobra. Atos jest znany z kontrowersyjnych posunięć. Mnie chodzi o te autokefalie, które nie uczestniczyły w Soborze i nie uznają tego jako Soboru.


Pt wrz 09, 2016 20:51
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt wrz 18, 2009 9:51
Posty: 3963
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Smokepsv napisał(a):
Ale jedność w prawosławiu jest póki co niezależnie co pisze Helenka na forum.
(...)
Zresztą na stronie oficjalnej PAKP można znaleźć przetłumaczony na nasz język tekst ustaleń soborowych.

Nie chodzi o to, czy jest jedność. Ale - jaka jest jedność. Z dawnych dyskusji na katoliku m.in. z pudlaszem zapamiętałem jedno: widocznym znakiem jedności są dyptychy. Czyli wyliczanie podczas chyba każdej mszy świętej możliwie wszystkich patriarchatów i kościołów autokefalicznych, z którymi jest się w jedności.

Teraz patrzę na porządek tematów, które chciano omawiać, i widzę:
- kwestia dyptychów i wzajemnego uznania kanoniczności pomiędzy poszczególnymi Kościołami prawosławnymi

A patrząc nieco niżej - kwestia dyptychów zniknęła z porządku obrad i należała do tematów pominętych. A pomijano te tematy, przy których... nie można było osiągnąć jedności.

Dlatego lektura dokumentów soborowych jest w tym punkcie, pardon, funta kłaków warta. Kluczowej kwestii w tych dokumentach nie będzie, gdyż nie zostało to włączone w porządek obrad.

-------------------

zefciu napisał(a):
Więc jedynym problemem jest chyba OCA, która swego czasu dostałą autokefalię od Moskwy, ale nie została uznana przez Konstantynopol.

Oj podejrzewam, że nie jedynym. Na Ukrainie problemy z trzema konkurującymi Cerkwiami są znane. Ale tutaj być może, podobnie jak kiedyś w Rosji, dojdzie do zjednoczenia siłami wewnętrznymi. Poza tym niemiecka wiki wybija mi kolejne sześć niekanonicznych Cerkwi: Mazedonia, Czarnogóra, Włochy, Mołdawia, Turcja, Abchazja.

zefciu napisał(a):
Konkretnie grupa ca 60 mnichów opublikowała taki list otwarty do władz Świętej Góry. Nie jest to stanowisko samej Republiki Atosu.

Być może. Tak jak Atos to coś w rodzaju "prawosławnych tradycjonalistów", to od dawna jest tam jeszcze jedna grupa radykałów wśród radykałów. Tacy "prawosławni sedwakantyści". Nie sprawdzając dalej przypuszczam, że to ich list, i że oni i tak mają na pieńku z patriarchatem Konstantynopola.

_________________
Wszystko ma swój czas
i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem
...

(Koh 3:1nn)


Pt wrz 09, 2016 23:36
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt gru 07, 2012 8:14
Posty: 238
Post Re: Nowy Testament - prawosławne tłumaczenie
Helenka napisał(a):
Widzę, że nie rozumiesz. Mnie nie chodzi o to, abys zył z moim zdaniem, ale abyś mi to wyjasnił, bo ja na prawdę nie rozumiem, a chciałabym. Zrozum, że ja na prawdę nie jestem wrogiem prawosławi, chociaż przyznaję, był okres, że mogłam nim być. Dzięki zefciowi i jeszcze jednemu (na innym forum) wróciłam z dalekiej podróży i mam taki sam stosunek jaki miałam przedtem, przyjacielski. Tyle, że wcześniej nie interesowałam się zbytnio ani teologią ani jednością. Tyle co wiedziałam o autokefaliach (nie znałam tego słowa), to że w każdym kraju prawosławni mają zwierzchnika niezależnego od innych, co rozumiałam jako oddzielne Cerkwie (Kościoły; nie mylić z kościołami).


A do czego jest ta cała historia? Bo jeżeli o mnie chodzi to ani mnie to nie ziębi ani nie grzeje, czy Helenka prawosławnych lubi czy nie lubi, bo nie od tego uzależnione są moje odpowiedzi Samemu Prawosławiu, to też nie jest do niczego potrzebne.

Helenka napisał(a):
Helenka nie pisze o jedności, ale o nią pyta, wyraża swoje przemyślenia na ten temat, bo chce zrozumieć, a ni w ząb nie może. Pojmujesz?


A Smokepsv odpowiada, w jednym prostym zdaniu na czym ta jedności polega. I to jest jedność wiary, inna jedność nie jest potrzebna. Pojmujesz?



Helenka napisał(a):
Ale tu przecież chodzi o Sobór Panprawosławny, czyli powszechny.


Czyli nie powszechny.

Helenka napisał(a):
Jeśli jakaś Cerkiew odmawia udziału i nie uważa zebrania biskupów za Sobór, to chyba ma jakieś powody. Nieprawdaż?


No jasne, że ma powody. Widocznie to są powody, które nie skutkowały zerwaniem jedności, chodź wśród prawosławnych się tego obawiano.


bert04 napisał(a):
Nie chodzi o to, czy jest jedność. Ale - jaka jest jedność. Z dawnych dyskusji na katoliku m.in. z pudlaszem zapamiętałem jedno: widocznym znakiem jedności są dyptychy. Czyli wyliczanie podczas chyba każdej mszy świętej możliwie wszystkich patriarchatów i kościołów autokefalicznych, z którymi jest się w jedności.

Teraz patrzę na porządek tematów, które chciano omawiać, i widzę:
- kwestia dyptychów i wzajemnego uznania kanoniczności pomiędzy poszczególnymi Kościołami prawosławnymi

A patrząc nieco niżej - kwestia dyptychów zniknęła z porządku obrad i należała do tematów pominętych. A pomijano te tematy, przy których... nie można było osiągnąć jedności.

Dlatego lektura dokumentów soborowych jest w tym punkcie, pardon, funta kłaków warta. Kluczowej kwestii w tych dokumentach nie będzie, gdyż nie zostało to włączone w porządek obrad.


Jeżeli teraz chodzi o rodzaj jedności to jest to jedność wiary.

A jeżeli napisze, że może właśnie to iż sprawa dyptychów nie została poruszono to jest widoczny znak na działanie w Cerkwi Świętego Ducha, który uchronił jedność wiary, uznając może iż to nie pora jeszcze na te ustalenia.

A może autokefalie uszanowały odrębne zdanie nieobecnych i nie poruszały tematów, na które nie było zgody ogółu.

Jesteś w stanie po takich zdaniach przyjąć do wiadomości, że w Cerkwi jest jedności i jest to jedność wiary??


Pn wrz 12, 2016 15:44
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL