Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pt mar 29, 2024 0:16



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5
 Hebraica - Wielki Post 2004 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): Pn cze 01, 2009 10:00
Posty: 5103
Post 
Tak w skrócie:

1. Wskrzeszenie kogoś z martwych przed upływem 3 dni od śmierci też było wskrzeszeniem, tylko może nie takiej "rangi" jak to późniejsze i tak jak wspominałem - nie miało by rangi "znaku mesjańskiego"

2. Izraelici dosyć swobodnie to traktowali - podobnie liczono np. lata panowania. Ktoś mógł objąć tron kilka dni przed końcem roku i zakończyć kilka dni po rozpoczęciu nowego - a i tak mówiono, że panował dwa lata. Podobnie i z dniami - dlatego piątek, sobota i niedziela - a więc trzy dni

Pozdrawiam :)


N maja 02, 2004 12:02
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt gru 09, 2005 16:24
Posty: 63
Lokalizacja: Kraków
Post 
saxon napisał(a):
Poza tym - "jeżeli Chrystus żył 33 lata" - a kto powiedział że tyle żył? Jak już wspomniałem św. Ireneusz sądził, że żył nawet i 50 lat

Ile trwała publiczna służba Jezusa? Ile lat żył Jezus ?
Najstarsze dzieła myślicieli Chrześcijańskich twierdzą, że nauczanie Chrystusa trwało rok. Oznaczało ono bowiem, jak mówi Ewangelia św. Łukasza , „rok łaski”, zapowiedziany przez proroka Izajasza.
Łukasza 4:16-19 I przybył do Nazaretu, gdzie się wychowywał; zgodnie zaś ze swym zwyczajem wszedł w dzień sabatu do synagogi i stanął, żeby czytać. Podano mu więc zwój proroka Izajasza, a on, otworzywszy zwój, znalazł miejsce, gdzie było napisane: „Spoczywa na mnie duch Jehowy, gdyż on mnie namaścił, abym oznajmiał dobrą nowinę, biednym, posłał mnie, abym ogłaszał jeńcom uwolnienie, a ślepym odzyskanie wzroku, abym zdruzgotanych odsyłał jako uwolnionych, abym ogłaszał rok dobrej woli Jehowy”.
W oparciu między innymi o ten werset Klemens Aleksandryjski twierdzi że, Jezus „tylko przez jeden rok miał głosić swą naukę” Jednoroczny okres działalności Jezusa przyjmowali także inni autorzy II-III wieku. Między innymi Bazylidian, Walentynian, Tertulian, Orygenes. Podobne opinie można znaleźć też u późniejszych autorów, zwłaszcza łacińskich.
Później pojawiła się opinia, że publiczne nauczanie Jezusa trwało od dwóch do trzech lat. Powoływano się na Ewangelię św. Jana, która wylicza trzy albo ewentualnie cztery różne święta paschalne.
Taką chronologię życia Chrystusa spotyka się już u autorów II-III wieku. Przyjął ją i spopularyzował Euzebiusz, ojciec historiografii chrześcijańskiej, za nim natomiast powtarzali ją inni, późniejsi autorzy. Autor Kroniki paschalnej Dionizy Mniejszy twierdził, że od chrztu Jezusa (6 stycznia) do jego męki upłynęło „trzy lata i 76 dni" określając czas Jego nauczania na „ponad dwa lata", natomiast wiek w chwili śmierci na 33 lata i 3 miesiące. Także główny zwolennik i popularyzator ery Dionizego, Będą Czcigodny stwierdzał, że „życie Pana do czasu Jego męki obejmowało nieco więcej niż 33 lata" i że „po chrzcie głosił Dobrą Nowinę przez trzy i pół roku”.
Według św. Ireneusz z Lyonu, Jezus Chrystus nauczał publicznie co najmniej przez 10-15 lat. Jak to uzasadnił? Twierdził, że Jezus został ochrzczony w młodym wieku, gdy miał „jedynie 30 lat”. Kiedy jednak nauczał w Jerozolimie, musiał osiągnąć wiek mistrza, a więc więcej niż 40 lat. By dokonać odkupienia Jezus stał się jednym z nas, musiał więc poznać wszystkie etapy zwykłego ludzkiego życia: nie tylko narodzenie, dzieciństwo i młodość, ale także wiek dojrzały i podeszły. Ireneusz swój pogląd popiera tym, że Żydzi wytykali Jezusowi jego niedostateczny wiek, mówiąc: „Pięćdziesięciu lat jeszcze nie masz, a Abrahama widziałeś”.
Jana 8:57
Żydzi zatem rzekli do niego: „Jeszcze nie masz pięćdziesięciu lat, a widziałeś Abrahama?”
Taki zarzut, zdaniem biskupa Lyonu, mógł być skierowany jedynie do kogoś, kto zbliżał się do pięćdziesiątki, albo przynajmniej przekroczył lat czterdzieści.
Rozumowaniem to można poprzeć listem do Hebrajczyków, który mówi, że Jezus został wypróbowany pod każdym względem.
Hebr. 4:15
Nie takiego bowiem mamy arcykapłana, który by nie mógł się wczuć w nasze słabości, lecz wypróbowanego pod każdym względem tak jak my, ale bez grzechu.
Rozumowanie takie wskazuje na to, że Jezus cierpiał mękę w późnym wieku.
Spróbujmy podsumować temat i wyciągnąć wnioski.

Za roczną długością służby przemawiają słowa Jezusa:
Łukasza 4:19 „ ... abym ogłaszał rok dobrej woli Jehowy”.
Również twierdzenie, że w ewangeliach są opisane są trzy lub cztery święta paschalne nie obala tego rozumowania. Wszystkie te opisy mogą dotyczyć dwóch świąt paschalnych (rok ‘dobrej woli’ zawiera dwie paschy; pierwsza będąca niejako rozpoczęciem służby Jezusa i ostatnia kończąca działalność Jezusa). Ponadto musimy pamiętać o tym, że święto Paschy trwało tydzień i różnice mogą właśnie z tego wynikać:

Liczb 28:16,17
A w miesiącu pierwszym, czternastego dnia tego miesiąca, będzie Pascha Jehowy. A piętnastego dnia tego miesiąca będzie święto. Siedem dni będzie się jeść przaśniki.

Za tym że Jezus musiał mieć więcej niż 40 lat przemawiają słowa jakie żydzi wypowiedzieli do Jezusa:
Jana 8:57
Żydzi zatem rzekli do niego: „Jeszcze nie masz pięćdziesięciu lat, a widziałeś Abrahama?”Fakt, że opisano tak niewiele świąt obchodzonych przez Jezusa nie jest tu żadnym dowodem.
Można tę myśl podeprzeć fragmentem z Ewangelii Jana:
Jana 21:25
Jest też zresztą wiele innych rzeczy, których Jezus dokonał; a gdyby je spisano ze wszystkimi szczegółami, sądzę, że cały świat nie pomieściłby spisanych zwojów.
Przecież na całe młodzieńcze życie Jezusa znajdujemy tylko jeden opis obchodzenia Paschy:
Łukasza 2:41,42
Jego rodzice mieli zwyczaj chodzić co roku do Jerozolimy na święto Paschy. Kiedy miał dwanaście lat, poszli tam, zgodnie ze zwyczajem owego święta
Za tym że służba Jezusa trwał dwa lub trzy lata (lub też inną określoną liczbę lat) nie ma niestety przekonujących dowodów.

Jakie z tego wynikają wnioski ?

Proszę poszukajmy mądrości zawartej w Biblii.
Biblia wyraźnie zachęca do trzymania się tradycji, ale tej zawarte w niej:

2 Tesaloniczan 2:15
toteż, bracia, stójcie niewzruszenie i dalej trzymajcie się tradycji, których was uczono czy to przez ustną wiadomość, czy przez list od nas.

Przeczytajmy kolejny werset, który ostrzega nas przed zwodzeniem według tradycji ludzkiej:

Kolosan 2: 8
Strzeżcie się: może się znaleźć ktoś, kto was uprowadzi jako swój łup przez filozofię i puste zwodzenie według tradycji ludzkiej, według rzeczy elementarnych świata, a nie według Chrystusa;

Jeżeli wychodzimy poza nauki Jezusa nie mamy Boga, a stajemy się współpracownikami Szatana.

2 Jana 1
Nikt, kto się wysuwa naprzód i nie pozostaje w nauce Chrystusa, nie ma Boga. Kto zaś pozostaje w tej nauce, ten ma zarówno Ojca, jak i Syna.

Ponadto takie wysuwanie naprzód jest jak grzech wróżbiarstwa lub używanie mocy tajemnej.

1 Samuela 15: 22, 23 a
Wtedy Samuel rzekł: „Czy Jehowa ma takie samo upodobanie w całopaleniach i ofiarach, jak w posłuszeństwie wobec głosu Jehowy? Oto posłuszeństwo jest lepsze niż ofiara, zwracanie uwagi—niż tłuszcz baranów; bo buntowniczość jest tym samym, co grzech wróżbiarstwa, a zuchwałe wysuwanie się naprzód—tym samym, co używanie mocy tajemnej i terafim.
Jeżeli tak będziemy postępować to stracimy nadzieję i życie wieczne.

Obj. 21:8
Ale co do tchórzów i tych bez wiary, i obrzydliwych w swej plugawości, i morderców, i rozpustników, i uprawiających spirytyzm, i Bałwochwalców, i wszystkich kłamców — ich dział będzie w jeziorze płonącym ogniem i siarką. To oznacza drugą śmierć”.

Podsumowując warto powtórzyć za Salomonem:

Kaznodziei 12:13
Konkluzja sprawy, po wysłuchaniu wszystkiego, jest następująca: Bój się prawdziwego Boga i przestrzegaj jego przykazań. Na tym bowiem polega cała powinność człowieka.


Wt mar 21, 2006 15:23
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Pn cze 01, 2009 10:00
Posty: 5103
Post 
Mam pewne wątpliwości. Otóż piszesz:

Jacek.K. napisał(a):
Proszę poszukajmy mądrości zawartej w Biblii.
Biblia wyraźnie zachęca do trzymania się tradycji, ale tej zawarte w niej:

2 Tesaloniczan 2:15
toteż, bracia, stójcie niewzruszenie i dalej trzymajcie się tradycji, których was uczono czy to przez ustną wiadomość, czy przez list od nas.

Przeczytajmy kolejny werset, który ostrzega nas przed zwodzeniem według tradycji ludzkiej:

Kolosan 2: 8
Strzeżcie się: może się znaleźć ktoś, kto was uprowadzi jako swój łup przez filozofię i puste zwodzenie według tradycji ludzkiej, według rzeczy elementarnych świata, a nie według Chrystusa;

Jeżeli wychodzimy poza nauki Jezusa nie mamy Boga, a stajemy się współpracownikami Szatana.

2 Jana 1
Nikt, kto się wysuwa naprzód i nie pozostaje w nauce Chrystusa, nie ma Boga. Kto zaś pozostaje w tej nauce, ten ma zarówno Ojca, jak i Syna.


Dlaczego zatem zaprzeczasz sam sobie powołując się wcześniej na tradycję ludzką:

Jacek.K. napisał(a):

Ile trwała publiczna służba Jezusa? Ile lat żył Jezus ?

Najstarsze dzieła myślicieli Chrześcijańskich twierdzą….

W oparciu między innymi o ten werset Klemens Aleksandryjski twierdzi że…

Jednoroczny okres działalności Jezusa przyjmowali także inni autorzy II-III wieku. Między innymi Bazylidian, Walentynian, Tertulian, Orygenes. Podobne opinie można znaleźć też u późniejszych autorów, zwłaszcza łacińskich…

Według św. Ireneusz z Lyonu…


Itp. Itd…


Zostawmy zatem te ludzkie „tradycje” i bez podpierania się nimi popatrzmy co mówi Pismo, a konkretnie przytoczone przez Ciebie fragmenty:

Jacek.K. napisał(a):
Żydzi zatem rzekli do niego: „Jeszcze nie masz pięćdziesięciu lat, a widziałeś Abrahama?” Jana 8:57


Co mówi ten fragment? Ano, że podczas tej rozmowy Jezus nie miał jeszcze 50 lat – i NIC więcej. Reszta to spekulacje – jak ta, że MUSIAŁ niby mieć więcej niż 40.


Jacek.K. napisał(a):
Nie takiego bowiem mamy arcykapłana, który by nie mógł się wczuć w nasze słabości, lecz wypróbowanego pod każdym względem tak jak my, ale bez grzechu.
Rozumowanie takie wskazuje na to, że Jezus cierpiał mękę w późnym wieku.


To jest niedopuszczalna nadinterpretacja tekstu. Gdyby bowiem była prawdziwa doprowadziłaby do paradoksalnego stwierdzenia, że Jezus musiał także doświadczyć i innych słabości – dla przykładu jedynie: kalectwa, choroby nowotworowej, śmierci w dzieciństwie itp. itd.


Jacek.K. napisał(a):
Kiedy jednak nauczał w Jerozolimie, musiał osiągnąć wiek mistrza, a więc więcej niż 40 lat.



Musiał? A na jakiej podstawie tak kategoryczne i jednoznaczne stwierdzenie? Mogę poprosić o cytat z Pisma – skoro nie opieramy się na tradycji ludzkiej?



Jacek.K. napisał(a):
Za roczną długością służby przemawiają słowa Jezusa:
Łukasza 4:19 „ ... abym ogłaszał rok dobrej woli Jehowy”.


W żaden sposób nie przemawiają. Jezus ogłaszał również Królestwo Boże – co nie znaczy, że Jego służba trwała tyle co ono. Poza tym nigdzie w Piśmie nie jest wspomniane, że owa służba i głoszenie roku dobrej woli pokrywają się czasowo – tak więc znowu ludzkie domysły.

Jacek.K. napisał(a):
Można tę myśl podeprzeć fragmentem z Ewangelii Jana:
Jana 21:25
[b]Jest też zresztą wiele innych rzeczy, których Jezus dokonał; a gdyby je spisano ze wszystkimi szczegółami, sądzę, że cały świat nie pomieściłby spisanych zwojów.

Przecież na całe młodzieńcze życie Jezusa znajdujemy tylko jeden opis obchodzenia Paschy


Ale przecież o tych innych rzeczach Pismo nie wspomina – więc według tego co napisałeś – nie możemy ich brać pod uwagę ani na nich się opierać w żaden sposób.

Podsumowując warto powtórzyć za świętym Piotrem:
Cytuj:
2 Piotra 1,20
To przede wszystkim miejcie na uwadze, że żadne proroctwo Pisma nie jest dla prywatnego wyjaśnienia.


Wt mar 21, 2006 17:31
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt gru 09, 2005 16:24
Posty: 63
Lokalizacja: Kraków
Post 
saxon napisał(a):
To jest niedopuszczalna nadinterpretacja tekstu. Gdyby bowiem była prawdziwa doprowadziłaby do paradoksalnego stwierdzenia, że Jezus musiał także doświadczyć i innych słabości – dla przykładu jedynie: kalectwa, choroby nowotworowej, śmierci w dzieciństwie itp. itd.
Musiał? A na jakiej podstawie tak kategoryczne i jednoznaczne stwierdzenie? Mogę poprosić o cytat z Pisma – skoro nie opieramy się na tradycji ludzkiej?
W żaden sposób nie przemawiają. Jezus ogłaszał również Królestwo Boże – co nie znaczy, że Jego służba trwała tyle co ono. Poza tym nigdzie w Piśmie nie jest wspomniane, że owa służba i głoszenie roku dobrej woli pokrywają się czasowo – tak więc znowu ludzkie domysły.
Ale przecież o tych innych rzeczach Pismo nie wspomina – więc według tego co napisałeś – nie możemy ich brać pod uwagę ani na nich się opierać w żaden sposób.


Przepraszam, że nie odpisałem na ten post, bo po prostu zgadzam się z wnioskami.
Przedstawiłem tylko różne interpretacje ewangelii przez tak zwanych ‘Ojców Kościoła’, w kontekście długości życia Jezusa.
Starałem się zrozumieć ich sposób rozumienia, niemniej pod żadnym z nich bym się nie podpisał.

2 Koryntian 13:5
Stale sprawdzajcie, czy trwacie w wierze, ciągle badajcie, jacy jesteście, albo czyż nie rozpoznajecie, że Jezus Chrystus jest w jedności z wami? Chyba że jesteście niegodni uznania.


Pt kwi 14, 2006 19:32
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Pn cze 01, 2009 10:00
Posty: 5103
Post 
Tyle, że ja zadałem konkretne pytania w kontekście Twojej wypowiedzi - i nadal na nie nie odpowiedziałeś - zatem czekam nadal.


Pt kwi 14, 2006 20:18
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt gru 09, 2005 16:24
Posty: 63
Lokalizacja: Kraków
Post 
saxon napisał(a):

Dlaczego zatem zaprzeczasz sam sobie powołując się wcześniej na tradycję ludzką:


Jeżeli masz na myśli to pytanie, to myślę, że się nie zrozumieliśmy
Zapewne niezbyt jasno i precyzyjnie napisałem odpowiedź. Moja wina.

Psalm 19:12
Błędy – któż potrafi je rozpoznać? Co się tyczy grzechów ukrytych, uznaj mnie za niewinnego.


Pt kwi 14, 2006 20:29
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8227
Post Re:
saxon napisał(a):
Rok 33 jest chyba zbyt odległy, zwłaszcza w świetle 3 rozdziału u Łukasza,
chociaż zupełnie nie da się go wykluczyć.

Najbardziej jednak prawdopodobną
(jeżeli zgadza się, iż Jezus urodził się między 7 a 5 rokiem przed tzw. "naszą erą")
datą śmierci Jezusa jest 14 Nisan 30 roku - czyli 7 kwietnia. Jezus miał więc wówczas 35-37 lat.
Słownik Wiedzy Biblijnej od Vocatio sugeruje rok 33:
viewtopic.php?f=27&t=24525&p=589073#p589073
(Piłat historyczny i „przywilej paschalny”).

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Wt mar 15, 2011 22:37
Zobacz profil

Dołączył(a): Śr paź 12, 2005 13:48
Posty: 249
Post Re: Hebraica - Wielki Post 2004
Elbrus napisał(a):
saxon napisał(a):
Rok 33 jest chyba zbyt odległy, zwłaszcza w świetle 3 rozdziału u Łukasza,
chociaż zupełnie nie da się go wykluczyć.

Najbardziej jednak prawdopodobną
(jeżeli zgadza się, iż Jezus urodził się między 7 a 5 rokiem przed tzw. "naszą erą")
datą śmierci Jezusa jest 14 Nisan 30 roku - czyli 7 kwietnia. Jezus miał więc wówczas 35-37 lat.
Słownik Wiedzy Biblijnej od Vocatio sugeruje rok 33:
viewtopic.php?f=27&t=24525&p=589073#p589073
(Piłat historyczny i „przywilej paschalny”).


Raczej 30 r.
Katolicki komentarz biblijny daje pierwszeństwo 30 r. (s. 2049).
Ks. prof. Waldemar Rakocy w artykule Dzień i rok Ostatniej Wieczerzy i śmierci Jezusa, w: Mów, Panie, bo słucha sługa twój. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Ryszarda Rubinkiewicza SDB w 60. rocznicę urodzin, red. W. Chrostowski, Warszawa 1999, s. 176-187 pisze, że są dwie możliwości 6 lub 7 kwietnia 30 r. i 3 kwietnia 33 r., przy czym większość opowiada się za pierwszą.

_________________
"Oto czynię wszystko nowe" Ap 21,5


Cz mar 17, 2011 22:49
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 14, 2016 14:55
Posty: 70
Post Re: Hebraica - Wielki Post 2004
Belizariusz napisał(a):
Prefect (...)
Taki byl wtedy swiat, to co dla nas jest bestialstwem, dla tamtych ludzi bylo prawie ze norma. Wystarczy spojrzec na umilowanie Rzymian do krwawych igrzysk. Gdzie zabijano calymi tysiacami nie tylko dzikie zwierzeta, ale gdzie z radoscia obserwowano walki na smierc i zycie toczone pomiedzy ludzmi (gladiatorzy). To byla dla nich rozrywka na miare dzisiejszego sportu. Gdyby Rzymianie nie byli czasem okrutni, nie mogli by rzadzic swiatem, gdyz wokol nich zyly ludy rownie bezwzgledne
osobliwe wyjaśnienie, w zacofanej widać Grecji jakoś igrzyska nie polegały na zabijaniu, czemuż normą miały by być "rozrywki" cywilizowanego (?) Rzymu i w czym zatem Rzym miałby być lepszy od owych barbarzyńców (z "powodu których" musiał być "czasem" okrutny ...)
saxon napisał(a):
niestety nie potrafię znaleźć teraz źródła które powołując się na wspomnianego przez Ciebie Flegona podawało rok 32
Flegon z Tralles (Φλέγων ο Τραλλιανός) podał, że w 4 roku 202 olimpiady (rok 32/33 AD) słońce uległo zaćmieniu większemu niż kiedykolwiek, tak że w ciemności o godzinie 6 widać było gwiazdy, a równoczesne trzęsienie ziemi w Bitynii w gruzy obróciło wiele domów w Nicei (przekład z wikipedii).
Jak podaje https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/PL_Nowodworski-Encyklopedia_koscielna_T.3_343.jpeg tekst ów znany jest z cytatu u Euzebiusza z Cezarei, żyjącego dwa stulecia później. Na ile jest ścisły?
saxon napisał(a):
Jedynym więc rokiem, jaki pozostaje, jest rok 30 naszej ery, który również doskonale odpowiada danym astronomicznym i o wiele lepiej da się ustawić w te ramy chronologiczne, które dotychczas badaliśmy. Jeżeli Jezus urodził się na dwa mniej więcej lata przed śmiercią Heroda, to rzeczywiście w momencie wstąpienia na arenę publiczną miał „około lat trzydziestu", gdyż liczył wówczas trzydzieści dwa lub trzydzieści trzy lata; po dwóch i pół roku publicznej działalności liczył trzydzieści cztery i pół lub trzydzieści pięć i pół roku, a wreszcie śmierć Jego wypadła w piątek.

Joachim Gnilka Jezus z Nazaretu. Orędzie i dzieje Kraków 1997 s. 377 pisze
Cytuj:
Terminus a quo jest wyznaczony przez początek działalności Jezusa, który nie może przypadać na okres wcześniejszy niż 15 rok panowania cesarza Tyberiusza (1 października 27 - 1 października 28). Terminus ad quem stanowi koniec prefektury Piłata (rok 36). Publiczna działalność Jezusa miała trwać najmniej rok, najwyżej trzy lata. Okres trzyletni jest jednak bardzo mało prawdopodobny. Trzy wymienione w Ewangelii Jana święta Paschy niewiele tu wnoszą, ponieważ Pascha z J 2,13 jest Paschą protestu w świątyni.
Spornym jest czy Jezus umarł w święto Paschy, czy też w przeddzień, autor ten przychyla się do święta.
Cytuj:
Wiadomo, że był to piątek. Możemy dzisiaj dokładnie stwierdzić, w których latach 14 lub 15 nisan przypadał na piątek. Nie mamy jednak zupełnie pewności, czy Żydzi obserwowali wówczas dokładnie nów księżyca. Robili to bowiem na oko. Można sobie bardzo łatwo wyobrazić, że pomylili się przynajmniej o jeden dzień. Do tego dochodzi okoliczność, że władza ustalająca kalendarz miała z pewnych przyczyn - jeśli nie dojrzał jeszcze jęczmień, potrzebny do ofiary kłosów 16 dnia miesiąca nisan, jeśli trudne warunki drogowe mogły wpłynąć niekorzystnie na frekwencję przybywających na Paschę pielgrzymów - prawo włączenia przed nisan miesiąca przestępnego. W których latach miało to miejsce, nie wiemy. Tak więc musimy się zadowolić stwierdzeniem, że Jezus został stracony około roku 30. Rok 30 był 783 rokiem od założenia miasta Rzymu. Co się tyczy wieku Jezusa, to prawdopodobnie przekroczył On wtedy połowę swoich lat trzydziestych.

_________________
Gdzie krzywdy nie będą pomszczone
Lecz wynagrodzone do cna
Gdzie dziecko bezpiecznie zrodzone
Siądzie obok jagnięcia i lwa.


Pt cze 02, 2017 21:03
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt wrz 18, 2009 9:51
Posty: 3963
Post Re: Hebraica - Wielki Post 2004
Zaćmienie słońca nie może nastąpić w czasie Paschy, ani w jej bezpośrednim pobliżu. Już prędzej zaćmienie księżyca. No chyba że żydzi w 33 r. n.e. radykalnie zmienili metodę wyznaczania tego święta.

_________________
Wszystko ma swój czas
i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem
...

(Koh 3:1nn)


So cze 03, 2017 9:03
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL