Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest So kwi 27, 2024 20:04



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 110 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
 Msza trydencka krok po kroku 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Na katolickiej mszy przed reformą, takiej zwykłej niedzielnej, parafialnej, ksiadz intonował Credo po lacinie głośno, a dalej organista z ludem spiewali piosenkę na temat wiary w Boga. Ksiądz recytował sobie cicho po łacinie Credo klekajac, zegnajac się itd. W starych katolickich spiewnikach można zobaczyc "piesni na Wierzę"...
Z tym śpiewaniem Credo przez lud (choćby na przemian z organista), żegnaiem się i klekaniem, to taka sama bajka, jak ze spiewaniem Wierzę podczas odnowionego rytu. Pewnie, ze gdzieś się zdarza.


Wt wrz 18, 2007 19:09
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt paź 10, 2006 13:26
Posty: 627
Post 

Przystępuję do opisu Ofiarowania. Ta część Mszy świętej została podczas reformy liturgicznej poddana najdalej idącym zmianom. Z modlitw używanych w liturgii trydenckiej nie zostało praktycznie nic, zastąpiono je tekstami zupełnie innymi.

Nowe modlitwy "przygotowania darów" wzorowane na żydowskich modlitwach sederowych są typowymi modlitwami dziękczynnymi, za dary chleba i wina, które staną się "chlebem życia" i "napojem duchowym". Jako ciekawostkę podam, że są one praktycznie takie same jak w luterańskim nabożeństwie Wieczerzy Pańskiej.

Tymczasem modlitwy Ofiarowania we mszy trydenckiej kładą akcent na to, że ofiarowana Bogu Ojcu hostia stanie się ofiarą przebłagalną za grzechy, Kielich posłuży naszemu zbawieniu, a przez tajemnicę wody i wina będziemy mieć udział w Bóstwie Jezusa Chrystusa.

Z uwagi na duże różnice w rytach, zacytuję tu w całości modlitwy tradycyjnego Ofiarowania.

Obrzęd zaczyna się od wezwania kapłana Dominus vobiscum. Wierni odpowiadają Et cum spiritu tuo. Kapłan mówiąc Oremus wzywa do modlitwy, po czym odczytuje z mszału bieżącą antyfonę Offertorium.

Wierni siadają. W tym czasie schola lub chór zaczyna śpiewać antyfonę Offertorium. Jeśli nie ma scholi, wierni śpiewają z organistą stosowną pieśń w języku narodowym.

Kapłan odkrywa welon, którym do tej pory przykryty był kielich. Następnie unosi patenę i ofiarowuje chleb za pomocą następującej modlitwy:

Przyjmij, Ojcze święty, wszechmocny, wiekuisty Boże, tę hostię niepokalaną, którą ja niegodny sługa Twój, ofiarowuje Tobie, Bogu mojemu żywemu i prawdziwemu, za niezliczone grzechy, zniewagi i niedbalstwa moje, za wszystkich tu obecnych, a także za wszystkich wiernych Chrześcijan, żywych i umarłych, aby mnie i im posłużyła do zbawienia w życiu wiekuistym. Amen.

Kapłan czyni pateną znak krzyża i składa chleb na ołtarzu.

Ministranci przynoszą wino i wodę. Kapłan wlewa do kielicha wino, a następnie odrobinę wody. Symbolika tego obrzędu jest wyjaśniona w towarzyszącej mu modlitwie:

Boże, któryś godność natury ludzkiej, przedziwnie stworzył i jeszcze przedziwnej naprawił, spraw przez tę tajemnicę wody i wina, abyśmy mieli uczestnictwo w Bóstwie Tego, który raczył stać się uczestnikiem człowieczeństwa naszego, Jezus Chrystus, Syn Twój, Pan nasz, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego Bóg: przez wszystkie wieki wieków. Amen.

Kapłan podnosi kielich, czyni nim znak krzyża nad ołtarzem i przystępuje do ofiarowania wina:

Ofiarujemy Ci, Panie, kielich zbawienia, Twojej żebrząc łaskawości, aby jako wonność wdzięczną wzniósł się przed oblicze Twego Boskiego Majestatu za nasze i całego świata zbawienie. Amen.

Następnie pochyla się głęboko nad ołtarzem i odmawia modlitwę Azariasza w piecu ognistym:

W duchu pokornych i w sercu skruszonych, przyjm nas, o Panie, i niech ofiara nasza tak się dziś przed obliczem Twoim dokona, aby się podobała Tobie, Panie Boże.

Potem wzywa Ducha Świętego, by pobłogosławił dary ofiarne:

Przyjdź, Dawco świętości, wszechmogący wiekuisty Boże, i pobłogosławi tę ofiarę przygotowaną dla chwały świętego Imienia Twojego.

Jeśli msza jest z kadzeniem, to następuje ono właśnie teraz. Gdy kapłan odda kadzielnicę ministrantowi, podchodzą do niego ministranci ze sprzętem do Lavabo (obmycia rąk). Obmywając ręce kapłan odmawia Psalm 25:

Umywam ręce na znak niewinności: I obchodzę ołtarz Twój Panie. Ażeby śpiewać głośno chwałę Twoją, Aby wysławiać wszystkie cuda Twoje. Umiłowałem, Panie, piękność domu Twego, Stałe mieszkanie Twego Majestatu. Nie trąc mnie, Boże, razem z grzesznikami, Ni życia mego z mężami krwawymi. Ich ręce bowiem splamione zbrodniami, Prawica pełna zapłaty przekupstwa. Ja zaś swe życie wiodę w uczciwości, Ratuj mnie przeto, bądź mi litościwy. Nogi moje stoją na gruncie bezpiecznym: Pragnę Cię chwalić w gronie sług Twoich, Panie. Chwała Ojcu.

Następnie kapłan pochylony na środku ołtarza prosi Trójcę Przenajświętszą o przyjęcie ofiary:

Przyjmij, Trójco Święta, tę ofiarę, którą Ci składamy na pamiątkę męki, zmartwychwstania i wniebowstąpienia Jezusa Chrystusa, Pana naszego, oraz na cześć Najświętszej Maryi Zawsze Dziewicy, świętego Jana Chrzciciela, świętych Apostołów Piotra i Pawła, a także tych (których szczątki są w ołtarzu i wszystkich świętych: niech posłuży im ku chwale, nam zaś pomoże do zbawienia; niechaj ci, których ze czcią wspominamy na ziemi, raczą orędować za nami w niebie: przez tegoż Chrystusa, Pana Naszego. Amen.

Ministranci klękają na stopniach ołtarza. Ksiądz całuje ołtarz i zwraca się do wiernych jedynymi chyba słowami, które w obrzędzie Ofiarowania zachowały się również w nowej liturgii:

Módlcie się, Bracia, aby moja i wasza ofiara była przyjęta przez Boga Ojca wszechmogącego.

Ministranci i wierni odpowiadają:

Niech przyjmie Pan ofiarę z rąk twoich na cześć i chwałę Imienia swego, oraz na pożytek nasz i całego świętego Kościoła swego.

Ksiądz cicho odpowiada Amen, po czym odmawia po cichu modlitwę zwaną Sekretą. Kończy się ona słowami Per omnia saecula saeculorum, na co oczywiście odpowiadamy Amen.

I tak już o godzinie 20:30 zastał nas nasz ukochany Ciąg Dalszy Nastąpi.

_________________
zrób to sam katolicy.net haft krzyżykowy


Wt wrz 18, 2007 19:33
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Wt paź 10, 2006 13:26
Posty: 627
Post 
Piotr1 napisał(a):
Na katolickiej mszy przed reformą, takiej zwykłej niedzielnej, parafialnej, ksiadz intonował Credo po lacinie głośno, a dalej organista z ludem spiewali piosenkę na temat wiary w Boga. Ksiądz recytował sobie cicho po łacinie Credo klekajac, zegnajac się itd. W starych katolickich spiewnikach można zobaczyc "piesni na Wierzę"...
Z tym śpiewaniem Credo przez lud (choćby na przemian z organista), żegnaiem się i klekaniem, to taka sama bajka, jak ze spiewaniem Wierzę podczas odnowionego rytu. Pewnie, ze gdzieś się zdarza.


Zgadza się, przed reformą była taka praktyka, zwłaszcza na prowincji. Z całym zestawem pieśni w języku ludowym śpiewanych na mszach można się zapoznać tutaj:
http://spiew-koscielny.tumnus.info/index.php?board=30.0

Natomiast opis w niniejszym wątku tyczy się współcześnie odprawianych mszy trydenckich. Śpiewanie Credo przez lud, klękanie i żegnanie się jest obecnie w Polsce regułą. Jeśli Kolega nie wierzy, zapraszam do kościoła.

_________________
zrób to sam katolicy.net haft krzyżykowy


Wt wrz 18, 2007 19:38
Zobacz profil WWW
Post 
vox de profundis napisał(a):
Jeśli msza jest z kadzeniem, to następuje ono właśnie teraz.

A co dokładnie się okadza (ołatarz? wiernych?)

.


Wt wrz 18, 2007 20:16

Dołączył(a): Wt paź 10, 2006 13:26
Posty: 627
Post 
Monika75 napisał(a):
vox de profundis napisał(a):
Jeśli msza jest z kadzeniem, to następuje ono właśnie teraz.

A co dokładnie się okadza (ołatarz? wiernych?)
.


Okadzane są dary ofiarne, ołtarz, celebrans, ministraci i wierni. O szczegółach postaram się napisać następnym razem (mogą być ciekawe, kapłan znacznie częściej macha kadzienicą niż w Novus Ordo). Postaram się również napisać parę słów o ofiarowaniu podczas mszy z asystą.

_________________
zrób to sam katolicy.net haft krzyżykowy


Wt wrz 18, 2007 20:33
Zobacz profil WWW
Post Re: Msza trydencka krok po kroku
Przypomnę, co uzgodniliśmy na początku:

vox de profundis napisał(a):

Chciałbym przekazać tutaj prośbę od Moderacji: niech dyskusja w tym wątku koncentruje się tylko i wyłącznie na przebiegu liturgii trydenckiej. Nie kłóćmy się tutaj który ryt lepszy i nie porównujmy ich w sposób wartościujący.


I BARDZO proszę się tego trzymać. :)


Wt wrz 18, 2007 21:44

Dołączył(a): Wt sty 31, 2006 9:38
Posty: 342
Post 
Piotr1 napisał
Cytuj:
Z tym śpiewaniem Credo przez lud (choćby na przemian z organista), żegnaiem się i klekaniem, to taka sama bajka, jak ze spiewaniem Wierzę podczas odnowionego rytu. Pewnie, ze gdzieś się zdarza.

Zamiast organisty wspaniele wychodzi śpiewanie poszczególnych części przez schole męską i żeńską. Coś takiego odbywa się podczas mszy pielgrzmki tradycji Paryż - Chartres. Tak śpiewane credo przez odpowiadajace sobie chóry robi niesamowite wrażenie dając pewną jedność. Wszystko do zrobienia, wbrew pozorom , nie jest to trudne dla chórów.


Wt wrz 18, 2007 22:53
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
vox de profundis napisał(a):
Jako ciekawostkę podam, że są one praktycznie takie same jak w luterańskim nabożeństwie Wieczerzy Pańskiej.


W Agendzie z 1995 r pojawiły się, raczej pod wpływem katolickiego mszału, 2 modlitwy "Benedictus es, Domine..." ale bez słow "quem/quod tibi offerimus". Jest to opcjonalna, prywatna, cicha modlitwa księdza podczas przygotowania na ołtarzu Wieczerzy. Są to starochrzesciajńskie modlitwy, mające swe żródło, jak cała chrześcijańska liturgia, w liturgii żydowskiej.


Wt wrz 18, 2007 23:38
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt paź 10, 2006 13:26
Posty: 627
Post 
Piotr1 napisał(a):
W Agendzie z 1995 r pojawiły się, raczej pod wpływem katolickiego mszału, 2 modlitwy "Benedictus es, Domine..." ale bez słow "quem/quod tibi offerimus".


Dzięki za wyjaśnienie. Zauważywszy analogię zastanawiałem się kto od kogo zrzynał, ale nie zdążyłem sprawdzić.

_________________
zrób to sam katolicy.net haft krzyżykowy


Śr wrz 19, 2007 20:27
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Wt paź 10, 2006 13:26
Posty: 627
Post 
I jak zwykle fotki.

Ofiarowanie chleba:
Obrazek

Ofiarowanie chleba, ministraci czekają z ampułkami:
Obrazek

Ofiarowanie chleba podczas mszy solennej, za kapłanem diakon, za diakonem subdiakon:
Obrazek

Okadzenie w trakcie ofiarowania podczas mszy solennej, po prawej stronie księdza diakon:
Obrazek

Ministrant okadza wiarnych po ofiarowaniu. Kapłan w tym czasie odmawia modlitwę Suscipe Sancta Trinitas:
Obrazek

_________________
zrób to sam katolicy.net haft krzyżykowy


Śr wrz 19, 2007 20:49
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Cz sie 24, 2006 9:08
Posty: 928
Post 
vox de profundis 18-go września napisał(a):
I tak już o godzinie 20:30 zastał nas nasz ukochany Ciąg Dalszy Nastąpi.

Minął miesiąc (z górką).
Doczekamy się go w końcu?
Czy to może już koniec tak pięknie zapowiadającego się wątku?


Pn paź 22, 2007 7:06
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt paź 10, 2006 13:26
Posty: 627
Post 

Przepraszam za zwłokę w kontynuacji cyklu, ale ostatnio rozmnażałem się (czego efektem jest narodzona przedwczoraj Róża Hildegarda) i rozbudowywałem rodzinne imperium medialne w postaci nowego serwisu http://katolicy.net

Kolejnym etapem mszy świętej jest dialog przed prefacją. Wygląda on identycznie jak w nowej liturgii, jedyną różnicą jest ukłon czyniony przez ministrantów i chętnych wiernych podczas słów "gratias agamus".

Prefacji w rycie trydenckim jest mniej niż w NOM, i na przykład we wszystkie niedziele zwykłe ksiądz śpiewa prefację o Trójcy Przenajświętszej (obecnie używaną raz w roku). Można mówić, że to monotonia. Z drugiej jednak strony, wszelkie raporty o stanie wiary Polaków mówią, że z rozumieniem tajemnicy Trójcy św. jest u nas tragicznie (niektórzy "katolicy" wręcz mylą ją ze św. Rodziną), więc chyba jednak częste stosowanie tej prefacji nie było złym pomysłem.

Po prefacji rozpoczyna się Sanctus. Ministrant dzwoni (zależnie od zwyczaju) trzy razy, albo raz, dwa i trzy razy na każde słowo Sanctus. UWAGA - WIERNI KLĘKAJĄ i klęczą aż do słów Per omnia seacula saeculorum kończących święty Kanon.

Msza trydencka ma JEDNĄ modlitwę Eucharystyczną - Kanon Rzymski. Jest to bardzo piękna, stara i czcigodna modlitwa, o której święty Sobór Tydencki orzekł:

A ponieważ wypada, by rzeczy święte sprawować święcie, a ze wszystkich ta ofiara jest najświętsza, [dlatego] w celu godnego jej składania i uczestniczenia w niej, Kościół katolicki przed wielu wiekami ustanowił św. kanon, tak wolny od wszelkiego błędu, że niczego w nim nie ma, co by jak najbardziej nie tchnęło świętością i pobożnością i nie wznosiło ku Bogu umysłów tych, którzy składają ofiarę. Na kanon bowiem składają się tak słowa samego Pana, jak tradycje apostolskie i nabożne modlitwy wprowadzone przez świętych papieży.

Kanon Rzymski można spotkać również w nowej liturgii, pod nazwą Pierwszej Modlitwy Eucharystycznej. [...]

Sam Kanon to temat rzeka, więc opiszę go po kawałku w kolejnych odcinkach.


Regulamin działu się nie zmienił :) Proszę się ściśle trzymać tematu Mszy Trydenckiej, a nie oceniać NOM
- baranek

_________________
zrób to sam katolicy.net haft krzyżykowy


Pt lis 02, 2007 23:04
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Wt sty 31, 2006 9:38
Posty: 342
Post 
Dzwonienie na Sanctus robi sie zwyczajowo tak. Przy mszy śpiewanej w momencie rozpoczęcia wypowiedzenia przez kapłana pierwszego Sanctus (nie zakłócać śpiewu ), krótko trzy razy. W mszy recytowanej w momencie wypowiadania przez kapłana każdorazowo Sanctus, można mocniej dla podkreślenia chwili.


N lis 11, 2007 21:41
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt paź 10, 2006 13:26
Posty: 627
Post 

Tytułem uzupełnienia chciałbym dodać, że msza trydencka może występować w trzech formach:
- msza cicha (czytana)
- msza śpiewana (obecnie najczęstsza w Polsce)
- msza solenna (uroczysta z asystą)

O tym, czym różnią się one między sobą można przeczytać tutaj:
http://katolicy.net/readarticle.php?article_id=65

_________________
zrób to sam katolicy.net haft krzyżykowy


Śr lis 14, 2007 19:00
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 6:01
Posty: 175
Post 
vox de profundis napisał(a):
Tytułem uzupełnienia chciałbym dodać, że msza trydencka może występować w trzech formach: (...)


Tak tylko oddając hołd rubrykom :-) doprecyzuję, że według Mszału z 1962 podział jest następujący.
I. Msza śpiewana (czy ze śpiewem) "in cantu", tzn. Msza podczas której celebrans śpiewa przypisane mu części Mszy;
II. Msza recytowana, tzn. Msza podczas której celebrans czyta przewidziane dla niego części Mszy.

Dalej Msza ze śpiewem ("in cantu") dzieli się na:
a) Mszę uroczystą ("solemnis"), wtedy, gdy odprawiana jest z udziałem diakona i subdiakona;
b) Mszę śpiewaną ("cantata"), gdy nie ma asysty diakona i subdiakona.

Szczególnym przypadkiem Mszy uroczystej jest Msza pontyfikalna, tzn. sprawowana przez biskupa lub prałata odpowiedniej rangi. W tym przypadku część ceremonii opiera się na Caeremoniale Episcoporum.

Innym szczególnym rodzajem Mszy jest tzw. Msza dialogowana. Jest to Msza recytowana, podczas której wierni udzielają wszystkich odpowiedzi przewidzianych normalnie dla ministrantów. Podczas Mszy recytowanej wierni mogą z kapłanem recytować Pater noster, a nawet (w wyjątkowych przypadkach b. dobrego przygotowania) głośno z kapłanem odmawiać Introit, Graduał, Offertorium i Communio.


Śr lis 21, 2007 16:50
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 110 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL