|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 12 ] |
|
Autor |
Wiadomość |
TomeQ
Dołączył(a): N gru 18, 2005 13:16 Posty: 8
|
Sakrament Chorych
czy sakrament chorych = sakrament namaszczenia, odpuszcza grzechy???
proszę o pomoc.
|
Pn gru 26, 2005 0:36 |
|
|
|
|
zielona_mrowka
Dołączył(a): Pt maja 16, 2003 21:19 Posty: 5389
|
Hmm... w jednym zdaniu kilka pytań W każdym razie najlepiej zajrzeć do Katechizmu Kościoła Katolickiego (KKK 1499-1532). Zacznijmy od końca:
KKK 1517 napisał(a): 1517 Tak jak wszystkie sakramenty namaszczenie chorych jest celebracją o liturgiczną i wspólnotową 112 niezależnie od tego, czy jest udzielane w rodzinie w szpitalu czy w Kościele, jednemu choremu czy całej grupie chorych. Bardzo odpowiednia jest celebracja namaszczenia chorych podczas Eucharystii, pamiątki Paschy Pana. Jeśli okoliczności tego wymagają, jego celebracja może być poprzedzona sakramentem pokuty, a po jego przyjęciu następuje Eucharystia. Jako sakrament Paschy Chrystusa Eucharystia powinna być zawsze ostatnim sakramentem ziemskiej pielgrzymki, "wiatykiem" na "przejście" do życia wiecznego. KKK 1520 napisał(a): 1520 Szczególny dar Ducha Świętego. Pierwszą łaską sakramentu namaszczenia chorych jest łaska umocnienia, pokoju i odwagi, by przezwyciężyć trudności związane ze stanem ciężkiej choroby lub niedołęstwem starości. Ta łaska jest darem Ducha Świętego, który odnawia ufność i wiarę w Boga oraz umacnia przeciw pokusom złego ducha, przeciw pokusie zniechęcenia i trwogi przed śmiercią. Wsparcie Pana przez moc Jego Ducha ma prowadzić chorego do uzdrowienia duszy, a także do uzdrowienia ciała, jeśli taka jest wola Boża. Ponadto, "jeśliby popełnił grzechy, będą mu odpuszczone" (Jk 5,15). KKK 1532 (fragment) napisał(a): 1532 Skutki specjalnej łaski sakramentu namaszczenia chorych są następujące: [...] - przebaczenie grzechów, jeśli chory nie mógł go otrzymać przez sakrament pokuty; [...]
Czyli powinno się ten sakrament przyjąć po wcześniejszym przygotowaniu się m.in. spowiedzi, ale jeśli jest to niemożliwe ten sakrament ma moc przebaczenia grzechów.
I tak, sakrament chorych jest sakramentem namaszczenia, podobnie jak namaszczenie przy chrzcie i bierzmowaniu...
Chyba tyle, na teraz Pozdrawiam
_________________ Nie nam, Panie, nie nam, lecz Twemu imieniu daj chwałę za łaskę i wierność Twoją...
Użytkownik rzadko obecny na forum.
|
Pn gru 26, 2005 1:27 |
|
|
TomeQ
Dołączył(a): N gru 18, 2005 13:16 Posty: 8
|
zielona_mrowko dzięki za pomoc ale pozwole sobie jeszcze popytać i rozwiać wątpliwości:
1)
" 1517 Tak jak wszystkie sakramenty namaszczenie chorych jest celebracją o liturgiczną i wspólnotową 112 niezależnie od tego, czy jest udzielane w rodzinie w szpitalu czy w Kościele, jednemu choremu czy całej grupie chorych. Bardzo odpowiednia jest celebracja namaszczenia chorych podczas Eucharystii, pamiątki Paschy Pana. Jeśli okoliczności tego wymagają, jego celebracja może być poprzedzona sakramentem pokuty, a po jego przyjęciu następuje Eucharystia. Jako sakrament Paschy Chrystusa Eucharystia powinna być zawsze ostatnim sakramentem ziemskiej pielgrzymki, "wiatykiem" na "przejście" do życia wiecznego."
słówko KKK "może" to znaczy nie musi, tak???
2)
"ponadto, "jeśliby popełnił grzechy, będą mu odpuszczone" (Jk 5,15)"
wydaje się że dopiero z następnym wersetem 16 "Wyznawajcie zatem sobie nawzajem grzechy, módlcie się jeden za drugiego, byście odzyskali zdrowie". jest kompletny werset 15 i tu powstaje pytanie czy wyznawanie grzechów = spowiedz jest potrzebna czy samo namaszczenie gładzi grzechy?
ty twierdzisz ze tak ale ja nie jestem przekonany bo trzyma mnie tu teksty z obrzędów namaszczenia chorych (których nie moge teraz przytoczyć)
3)
"1532 Skutki specjalnej łaski sakramentu namaszczenia chorych są następujące:
– przebaczenie grzechów, jeśli chory nie mógł go otrzymać przez sakrament pokuty;"
jak rozumieć nie mógł otrzymać przez sakrament pokuty
nie przyjął sakramentu pokuty?
czy nie było księdza, w takim razie kto udziela namaszczenia??
czy był nieprzytomny?
4)
namaszczenie chorych i namaszczenie przy chcie czy bierzmowaniu to chyba nie to samo ?
sorry że taki dociekliwy jestem
pozdrawiam
|
Pn gru 26, 2005 15:29 |
|
|
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
TomeQ, spróbuję krótko
1. Może- jeżeli jest taka konieczność . Sakrament namaszczenia chorych powinien być przyjmowany w stanie łaski uświęcającej, a zatem, jeżeli ktoś żyje w grzechu ciężkim , powinien przed przyjęciem namaszczenia chorych najpierw się wyspowiadać i uzyskać rozgrzeszenie. Sakrament namaszczenia chorych gładzi natomiast grzechy lekkie i dlatego osoba nie mająca żadnego grzechu ciężkiego nie musi przed przyjęciem namaszczenia przystępować do spowiedzi ( ale oczywiście może)
W tym sensie: może, ale nie musi.
2.
Cytuj: Namaszczenie chorych jest sakramentem żywych, to znaczy, że winno być przyjmowane w stanie łaski. Formuła bowiem nie jest formą absolucji na wzór sakramentu pokuty. Namaszczenie gładzi grzechy lekkie. Grzechy ciężkie gładzi tylko w przypadku niemożności ich wyznania przez chorego. Wszyscy pragnący przyjąć sakrament namaszczenia chorych winni zatem wcześniej przystąpić do sakramentu pokuty i pojednania.
/ ze stron Opoki /
3. Czyli właśnie np. był nieprzytomny
Sakrament pokuty i namaszczenia chorych są nazywane sakramentami uzdrowienia.
|
Pn gru 26, 2005 16:29 |
|
|
zielona_mrowka
Dołączył(a): Pt maja 16, 2003 21:19 Posty: 5389
|
Chyba wyjaśnienia Baranka wystarczą. ad.2 hmm za bardzo nie wiem co budzi Twój niepokój, jednak na forum się nie spiszy poczekam, może sama czegoś się dowiem
ad 3. do sakramentu namaszczenia chorych, to:
16. Właściwym szafarzem namaszczenia chorych jest tylko kapłan 13. Zwyczajnie spełniają tę posługę biskupi, proboszczowie, wikariusze parafialni, kapelani szpitalni oraz przełożeni kleryckich wspólnot zakonnych czyli nie może być sytuacji, że księdza nie było
Co do p.4. chodziło mi o to, że powiedzenie sakrament namaszczenia to za mało, bo sakramentalne namaszczenie występuje również w bierzmowaniu i chrzcie. Więc lepiej mówić o sakramencie namaszczenia chorych.
I jeszcze a'propo tego przebaczenia grzechów, nie zawsze sakramentu chorych można udzielać:Kodeks Prawa Kanonicznego napisał(a): Kan. 1007 - Nie wolno udzielać namaszczenia chorych tym, którzy uparcie trwają w jawnym grzechu ciężkim.
Pozdrawiam
_________________ Nie nam, Panie, nie nam, lecz Twemu imieniu daj chwałę za łaskę i wierność Twoją...
Użytkownik rzadko obecny na forum.
|
Pn gru 26, 2005 21:01 |
|
|
|
|
TomeQ
Dołączył(a): N gru 18, 2005 13:16 Posty: 8
|
droga zielona mrówko Baranek istotnie krótko i jasno to przedstawił THX
ale chodzi mi jeszcze o jedną rzecz
stan łaski jest konieczny wiadomo ale jeśli ktoś go nie ma to nalezało by się wyspowiadać lub (w przypadku niemożności wysowiadania) ksiądz powinien najpierw rozgrzeszyć a potem udzielić namaszczenia chorych.
bo celem sakramentu chorych nie jest rogrzeszenie ale pokrzepienie sił umocnienie duchowe. więc tak to widze ze sakrament chorych nie gladzi grzechów cięzkich nawet jesli nie ma możliwości spowiedzi, trzeba zawsze udzielać rozgrzeszenia udzielić rozgrzeszenia.
czyli to zdanie "Grzechy ciężkie gładzi tylko w przypadku niemożności ich wyznania przez chorego." jest prawdziwe tylko wtedy gdy przystąpi się do pokuty lub uzyska rozgrzeszenie
tak mi się wydaje a skłania mnie do tego
z wprowadzenia do obrzędu
6. Sakrament ten udziela choremu łaski Ducha Świętego, która pomaga całemu człowiekowi do zbawienia, a mianowicie umacnia ufność w Bogu, uzbraja przeciw pokusom szatana i trwodze śmierci. Dzięki tej pomocy chory może nie tylko znosić dolegliwości choroby, ale także je przezwyciężać i odzyskać zdrowie, jeżeli jest to pożyteczne dla zbawienia ega duszy. Jeżeli jest to potrzebne, namaszczenie odpuszcza grzechy i staje się dopełnieniem chrześcijańskiej pokuty 4.
i
30. Na wypadki szczególne, w których wierny z powodu nagłej choroby lub innych przyczyn znajdzie się niespodziewanie w niebezpieczeństwie śmierci, jest przewidziany obrzęd połączony, podczas którego udziela się choremu sakramentu pokuty, namaszczenia i Eucharystii jako Wiatyku.
Gdy niebezpieczeństwo śmierci jest bliskie i nie , ma czasu na to, by udzielić wszystkich sakramentów według podanego wyżej porządku, wówczas najpierw umożliwia się choremu odbycie sakramentalnej spowiedzi, w koniecznym wypadku ogólnej, następnie udziela mu się Wiatyku, do przyjęcia którego w niebezpieczeństwie śmierci każdy wierny jest obowiązany. Potem dopiero, jeżeli czas pozwala, należy udzielić świętego namaszczenia.
Jeżeli chory z powodu słabości nie może przyjąć Komunii św., należy mu udzielić namaszczenia chorych.
prosze mnie poprawić w myśleniu eśli się myle
dzięki pozdrawiam
|
Pn gru 26, 2005 22:58 |
|
|
zielona_mrowka
Dołączył(a): Pt maja 16, 2003 21:19 Posty: 5389
|
No dobra to po raz ostatni, odsyłam bezpośrednio do ogólnodostępnego Katechizmu i formułu tego sakramentu:
KKK 1513 napisał(a): Sakramentu namaszczenia chorych udziela się chorym, namaszczając ich na czole i dłoniach olejem z oliwek lub stosownie do okoliczności innym olejem roślinnym, należycie poświęconym, wymawiając tylko jeden raz następujące słowa: "Przez to święte namaszczenie niech Pan w swoim nieskończonym miłosierdziu wspomoże ciebie łaską Ducha Świętego. Pan, który odpuszcza ci grzechy, niech cię wybawi i łaskawie podźwignie"
Mam nadzieję, że już nie masz wątpliwości
_________________ Nie nam, Panie, nie nam, lecz Twemu imieniu daj chwałę za łaskę i wierność Twoją...
Użytkownik rzadko obecny na forum.
|
Pn gru 26, 2005 23:18 |
|
|
TomeQ
Dołączył(a): N gru 18, 2005 13:16 Posty: 8
|
no i tak i nie
jest ale...
to jest modlitwa po namaszczeniu a zatem po spowiedzi i rozgrzeszeniu
i ściśle to nie jest formuła rogrzeszenia. formuła rozgrzeszająca czy to jednego penitenta czy wielu jest inna : "Ja odpuszczam ..."
ale tak jakby przypomnienie tego co się dokonało
a zatem sakramet chorych jako taki nie oduszcza grzechów cięzkich:)))
sorry upieram sie przy tym bo wszystko mi na to wskazuje
pozdrawiam
|
Wt gru 27, 2005 10:16 |
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
TomeQ napisał(a): no i tak i nie jest ale... to jest modlitwa po namaszczeniu a zatem po spowiedzi i rozgrzeszeniu To jest modlitwa W TRAKCIE namaszczenia Namaszczenie chorych to nie tylko posmarowanie chorego olejami , ale również ta modlitwa. Jest to integralna część tego sakramentu ( tak samo jak np. w sakramencie pokuty można wyróżnić wyznanie grzechów, rozgrzeszenie ...) Cytuj: i ściśle to nie jest formuła rogrzeszenia. formuła rozgrzeszająca czy to jednego penitenta czy wielu jest inna : "Ja odpuszczam ..."
Oczywiście, że nie jest to formuła rozgrzeszenia ... w końcu sakrament inny ... ale w sakramencie pokuty także Bóg odpuszcza grzechy ( ksiądz jest pośrednikiem).
Sakrament namaszczenia chorych odpuszcza grzechy ciężkie TYLKO wtedy, jeżeli ktoś sam nie może fizycznie ich wyznać ( nieprzytomny, konający .... brak zdolności mowy i bezwładne ręce jednocześnie ..).
Nie zapomniaj, że w niebezpieczeństwie śmierci grzechy ciężkie gładzi także żal doskonały pod warunkiem, że łączy się z pragnieniem przystąpienia do sakramentu pokuty i niemożnośćią spowiedzi ( np. w niebezpieczeństwie śmierci ( wypadek, wojna). Nie zwalnia nas także od konieczności wyznania grzechów ciężkich na spowiedzi sakramentalnej przy najbliższej okazji.
I podobnie jest z odpuszczeniem grzechów podczas sakramentu namaszczenia chorych. Otrzymane w ten sposób odpuszczenie grzechów nie zwalnia od obowiązku wyznania już odpuszczonych grzechów ciężkich po odzyskaniu przytomności w normalnej spowiedzi sakramentalnej ( możesz to porównać do wyznania grzechów ciężkich, o których się zapomniało, mimo, że już są odpuszczone, na następnej spowiedzi)
|
Wt gru 27, 2005 11:05 |
|
|
TomeQ
Dołączył(a): N gru 18, 2005 13:16 Posty: 8
|
racja, modlitwa i namaszczanie są nierozłączne - mój błąd
a więc
sakrament chorych jest jednym z nadzwyczajnych sposobów otrzymania odpuszczenia grzechów (oczywiście ze wszystkimi warunkami)
na poczatku pytałem
"czy sakrament chorych = sakrament namaszczenia, odpuszcza grzechy?"
zatem moge sobie odpowiedzieć
tak odpuszcza ale tylko w nadzwyczajnych sytuacjach, zwyczajnie sakrament chorych nie ma mocy odpuszczenia grzechów.
przy takim stwierdzeniu nie mam już zadnych wątpliwości
jest to poprawne??
|
Wt gru 27, 2005 15:09 |
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
taaak!!
to stwierdzenie jest poprawne jak najbardziej. zarówno w wypowiedziach Baranka jak i Zielonej zostało to jednoznacznie wcześniej stwierdzone
|
Wt gru 27, 2005 15:14 |
|
|
TomeQ
Dołączył(a): N gru 18, 2005 13:16 Posty: 8
|
ok:))
fajnie
barankowi i mrówce zielonej dzięki serdeczne za pomoc
pozdrawiam
|
Wt gru 27, 2005 15:29 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 12 ] |
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|