Zacznijmy od początku.
Maryja żeniąc sie Józefem była dziewicą. Dziewicą również będąc w ciąży za sprawą mocy bożej. Józef sie wtedy do niej nie zbliżał. Zobaczmy co mówi na ten temat Biblia:
„Wtedy Józef (…) wziął swą żonę do domu. Ale z nią nie współżył, dopóki nie urodziła syna, i nadał mu imię Jezus”. (Mateusza 1:24b-25)
Tekst ten jednoznacznie mówi, że Józef po narodzeniu
Jezusa współżył z Maryją. Więc dogmat o wiecznym dziewictwie możemy wrzucić do kosza. Zresztą dogmat ten, nie ma żadnego poparcia w Biblii.
------------------------------------------------------------------------
Teraz zajmiemy sie problemem Jakubów. Ile tak naprawdę występuje ich w Biblii?
1) apostoł Jakub, syn Zebedeusza i Salome, brat Jana, jeden z Dwunstu, zwany w tradycji Jakubem Większym lub Starszym
"A oto imiona dwunastu apostołów: pierwszy Szymon, zwany Piotrem, i brat jego Andrzej, potem Jakub, syn Zebedeusza, i brat jego Jan, (Mt 10,2)"
2) apostoł Jakub, syn Alfeusza, jeden z Dwunastu
"Filip i Bartłomiej, Tomasz i celnik Mateusz, Jakub, syn Alfeusza, i Tadeusz, 4 Szymon Gorliwy i Judasz Iskariota, ten, który Go zdradził. ( Mt 10,3),"
3)Jakub Mniejszy lub Młodszy, syn Kleofasa i Marii
"Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka, między nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome (Mk 15,40)"
"A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. (Jana 19,26)
4)Jakub syn Józefa, brat
Jezusa (hebr.: Ja'akow ben Josef achi Jeszua), zwany w Nowym Testamencie bratem Pańskim (hebr.: achi Adonai), a w tradycji Jakubem Sprawiedliwym (hebr.: Ja'akow Cadik)
"Czyż nie jest On synem cieśli? Czy Jego Matce nie jest na imię Mariam, a Jego braciom Jakub, Józef, Szymon i Juda? ( Mt 13,55).
------------------------------------------------------------------------
Ja wiemy z Dziejów Apostolskich Jakub, syn Zebeusza został ścięty:
" W tym także czasie Herod zaczął prześladować niektórych członków Kościoła. Ściął mieczem Jakuba, brata Jana ( Dz 12,2)"
Jeśli chodzi o pozostałych Jakubów to nieraz uważano ich za jedną postać. A sama Biblia nie daje ku temu powodów. Na przykład Jakub syn Alfeusza był utożsamiany z Jakubem Mniejszym, synem Kleofasa, na zasadzie hipotezy mówiącej o tym, że imiona Alfeusz i Kleofas są transliteracjami tego samego imienia aramejskiego - Halfai. Jednak oba te imiona są od siebie odrębne - Alfeusz to Halfai, a Kleofas to Klofa. Powstałego w ten sposób apostoła Jakuba Mniejszego, syna Alfeusza/Kleofasa utożsamiano z kolei z Jakubem bratem Pańskim. Ta zaś hybryda trzech Jakubów uważana była za Jezusowego brata ciotecznego (na zasadzie niesłusznego utożsamienia Marii Kleofasowej z siostrą Maryi) lub stryjecznego (na podstawie tradycji uważającej Kleofasa za brata Józefa).
Więc, należy uważać tych trzech Jakubów za trzy inne osoby.
Wiemy, że apostoł Jakub, syn Alfeusza oraz Jakub Mniejszy, syna Kleofasa mieli innych ojców. Natomiast Jakub Sprawiedliwy, brat Pański nie był ani jednym z Dwunastu apostołów, ani nie był bratem ciotecznych czy stryjecznym
Jezusa. Nie był jednym z apostołów ponieważ nie wierzył w
Jezusa, w Jego słowa.
"Bo nawet Jego
bracia nie wierzyli w Niego. ( Jana 7,5 )"
Co prawda jest nazywany apostołem w Liście do Galatów:
"Spośród zaś innych, którzy należą do grona Apostołów, widziałem jedynie Jakuba, brata Pańskiego ( Ga 1,19 )"
ale apostołami nazywano także wielu innych poza Dwunastoma:
- Barnaba "I podzielili się mieszkańcy miasta: jedni byli z Żydami, a drudzy z apostołami. Gdy jednak dowiedzieli się, że poganie i Żydzi wraz ze swymi władzami zamierzają ich znieważyć i ukamienować, uciekli do miast Likaonii: do Listry i Derbe oraz w ich okolice, i tam głosili Ewangelię.
W Listrze mieszkał pewien człowiek o bezwładnych nogach, kaleka od urodzenia, który nigdy nie chodził. Słuchał on przemówienia Pawła; ten spojrzał na niego uważnie i widząc, że ma wiarę potrzebną do uzdrowienia, zawołał głośno: «Stań prosto na nogach!» A on zerwał się i zaczął chodzić. Na widok tego, co uczynił Paweł, tłumy zaczęły wołać po likaońsku: «Bogowie przybrali postać ludzi i zstąpili do nas!» Barnabę nazywali Zeusem, a Pawła Hermesem, gdyż głównie on przemawiał. A kapłan Zeusa, który miał świątynię przed miastem, przywiódł przed bramę woły i przyniósł wieńce, i chciał razem z tłumem złożyć ofiarę. Na wieść o tym apostołowie, Barnaba i Paweł, rozdarli szaty i rzucili się w tłum, krzycząc (Dz 14,4.1)
- Andronik i Junias "Pozdrówcie Andronika i Juniasa, moich rodaków i współtowarzyszy więzienia, którzy się wyróżniają między apostołami, a którzy przede mną przystali do Chrystusa. ( Rz 1,7)
- Epafrodyt "Alem rozumiał rzeczą potrzebną, Epafrodyta, brata i pomocnika i spółbojownika mego, a waszego Apostoła i sługę w potrzebie mojej, posłać do was (Flp 2,25)
- Apollos "Mówiąc to, miałem na myśli,
bracia, mnie samego i Apollosa, ze względu na was, abyście mogli zrozumieć, że nie wolno wykraczać ponad to, co zostało napisane, i niech nikt w swej pysze nie wynosi się nad drugiego. Któż będzie cię wyróżniał? Cóż masz, czego byś nie otrzymał? A jeśliś otrzymał, to czemu się chełpisz, tak jakbyś nie otrzymał Tak więc już jesteście nasyceni, już opływacie w bogactwa. Zaczęliście królować bez nas! Otóż tak! Nawet trzeba, żebyście królowali, byśmy mogli współkrólować z wami. Wydaje mi się bowiem, że Bóg nas, apostołów, wyznaczył jako ostatnich, jakby na śmierć skazanych. Staliśmy się bowiem widowiskiem światu, aniołom i ludziom ( 1 Kor 4,6.9 )
I można tak jeszcze niejednego, każdego apostoła wymienić, ale to nie temat o tym, tylko chciałem kilka przykładów przedstawić.
------------------------------------------------------------------------
Poza tym
bracia Jezusa zostali wyraźnie oddzieleni od Dwunastu w:
"Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej. Przybywszy tam weszli do sali na górze i przebywali w niej: Piotr i Jan, Jakub i Andrzej, Filip i Tomasz, Bartłomiej i Mateusz, Jakub, syn Alfeusza, i Szymon Gorliwy, i Juda, [brat] Jakuba. Wszyscy oni trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką
Jezusa, i braćmi Jego. (Dz 1,12-14)"
"Czyż nie wolno nam brać z sobą niewiasty - siostry, podobnie jak to czynią pozostali apostołowie oraz
bracia Pańscy i Kefas? ( 1 Kor 9,5 )"
Nie był bratem ciotecznym
Jezusa ponieważ to Salome, a nie Maria Kleofasowa była siostrą Maryi. Staje się to oczywiste jeśli się porówna ze sobą:
- "Między nimi były: Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, oraz matka synów Zebedeusza. ( Mt 27,56 )"
- "Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka, między nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome. ( Mk 15,40 )
- "A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. ( J 19,25 )"
Więc Maria odpada. Poza tym siostry dwie o tych samych imionach? Ewidentnie pisma mówią, że jest to Salome. Kościół Katolicki sie myli.
Jedynymi braćmi ciotecznymi
Jezusa (synami Zebedeusza i Salome - siostry Maryi) byli apostołowie Jakub i Jan
Nie był też Jakub bratem stryjecznym
Jezusa, ponieważ nie zgadzają się na to źródła historyczne. Braćmi Jakuba Sprawiedliwego byli Józef, Szymon i Juda"
"Czyż nie jest On synem cieśli? Czy Jego Matce nie jest na imię Mariam16, a Jego braciom17 Jakub, Józef, Szymon i Juda? (M 15,55)"
Natomiast braćmi Jakuba Mniejszego byli Jozes/Jozetos/Józef:
"Między nimi były: Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, oraz matka synów Zebedeusza. ( Mt 27,56 )" oraz znany z tradycji Symeon - drugi z kolei przywódca Kościoła Jerozolimskiego. Nie zgadzają się tu ani imiona, ani liczba.
------------------------------------------------------------------------
Teraz zajmijmy sie tym, co pisało w oryginalnych greckich Ewangeliach spisanych osobiście przez apostołów. Nowy Testament był całkowicie pisany w języku greckim a oba te terminy występują w grece - adelfos - brat, oraz anepsios - brat cioteczny.
Spójrzmy na fragment z Biblii:
- "Innych apostołow nie widziałem; widziałem Jakuba, brata Pańskiego”
W apologetycznym tłumaczeniu wygląda on tak:
- „Innych apostołow nie widziałem; oprócz Jakuba, brata Pańskiego”
Popatrzmy na oryginał (tekst grecki):
"eteron de twn apostolwn ouk eidon, ei mh iakwbon ton adelfon tou kuriou.(14)"
Widzicie tam grecką odmiane brata? ADELFON - brata. To jest dowód na to, że Jakub Sprawiedliwy pochodzi z tego samego łona co Jezus. Sprawę Jakuba Sprawiedliwego chyba możemy już zamknąć. Wszystko jest czarno na białym.
------------------------------------------------------------------------
Poza słowem ADELPHOS, czyli brat z jednego łona, konsekwentnie stosowanym w NT dla określenia braci
Jezusa, mamy także formę PROTOTOKOS (pierworodny) w stosunku do niego samego:
"I porodziła swego pierwszego syna (...) (Łk 2.7)"
Próba uporania się z tym określeniem zamyka w „Encyklopedii Katolickiej” analizy tekstów wczesnochrześcijańskich, związanych z osobami „zwanymi braćmi”. Pomocny ma być tutaj:
"Jak jest zapisane w Prawie Pańskim, każdy męski potomek, który otwiera łono, może być zwany świętym dla Niego (Łk 2.23)"
Komentarz „Encyklopedii” brzmi dokładnie tak: „Otwarcie łona jest tutaj ekwiwalentem pierworodnego (prototokos). Jedynak jest tutaj nie mniej pierworodny, niż pierwszy z wielu dzieci”
Oto tekst grecki tego fragmentu:
"kaqwV gegraptai en nomw kuriou oti pan arsen dianoigon mhtran agion tw kuriw klhqhsetai,"
Polemika w tym momencie nie wydaje się już konieczna – wystarczy krótka uwaga, że słowa “pierworodny” (prwtotokon) w ogóle w tym zdaniu nie ma, co uniemożliwia jakąkolwiek poważną analizę leksykalną.
------------------------------------------------------------------------
Podobnie jak w przypadku słów ADELPHOS i ANEPSIOS, piszący po grecku autorzy mieli klarowny wybór pomiędzy PROTOTOKOS (pierwszy urodzony) i MONOGENES (jedyny urodzony). (15) Gdyby Jezus nie miał rodzonych braci, zostałaby użyta forma taka, jak w znanym fragmencie w Ewangelii Jana gdzie mowa nie o Jezusie – synu Maryi, lecz o Jezusie – synu Boga:
"Ponieważ Bóg tak umiłował swiat, ze dał swego jednorodzonego (monogenh) Syna, aby każdy, kto w niego wierzy, nie zginął, lecz miał życie wieczne (J 3.16)"
W tym fragmencie użyto tego sformuowania, gdyż chciano ukazać Go jako Syna Boga, jedynego Syna Boga, a nie ludzkiego. Ale przez to staje sie sprzeczna z resztą Biblii. Kościół źle odczytuje Biblię. Albo ten tekst ma charakter bardzo przenośny, który chciał autor tak to przedstawić gdyż urodził się dzięki interwencji bożej, a nie ludzkiej, jako ukochanego proroka, którego Bóg umiłował.
------------------------------------------------------------------------
W Nowym Testamencie określenie brat,
bracia, siostry lub rodzina
Jezusa było użyte 11 razy. Paweł z Tarsu, 2 razy (Galatianie 1:19; 1 Koryntianie 9:5), Marek 3 razy (3:21; 3:31; i 6:3), Mateusz 2 razy (12,46-50; i 13:55-56), Łukasz 1 raz (8:19-20), Jan 2 razy (2:12; i 7:1-5) i Dzieje Apostolskie 1 raz (1:14). Wszyscy ci autorzy są tu zgodni co do terminologii i ani razu w stosunku do rzeczonych osób termin anepsios nie był użyty. Jednocześnie Paweł z Tarsu, który nazywa "Jakuba bratem pana", określa Marka siostrzeńca Barnaby tymże właśnie terminem anepsios (Kolosjanie 4:10). Ponadto w Dziejach Apostolskich, gdzie też występują
bracia Jezusa, autor skrupulatnie określa kuzyna Pawła, jako "syna siostry Pawła". (Dz. Ap. 23:16).
------------------------------------------------------------------------
A co działo sie z Jakubem Sprawiedliwym po śmierci
Jezusa? Jak wszyscy wiemy, Jakub Sprawiedliwy uwierzył w słowa
Jezusa i dołączył do chrześcijan. Kolejny argument, że to jest brat
Jezusa, mówi nam o tym jaką pełnił funkcję.
Jak wiemy w Biblii Jezus nazywa Piotra, Skałą który utworzy kościół. Co nie do końca jest prawdą, gdyż wtedy nie istniało słowo kościół. W grece zamiast naszego "kościoła" występuje greckie 'ekklêsia' co znaczy 'zgromadzenie' (np. obywateli regularnie zwoływane, czy zgromadzenie legislacyjne). Znaczenie 'kościół' jest dużo późniejsze. Co nie chodziło Jezusowi o utworzenie takiego kościoła jak mamy dziś, z hierarchią jeszcze. Ale co chce powiedzieć?
Piotr mimo wszystko, żył w cieniu Jakuba Sprawiedliwego. To Jakub Sprawiedliwy był głową pierwszego kościoła który mieścił się w Jerozolimie, a nie Piotr. To on też rozwiązał problem pogan w szeregach chrześcijan, a nie ktoś z Dwunastu. On powiedział, że ma być tak i wszyscy apostołowie sie z nim zgadzali, bez żadnego sprzeciwu. Ktoś tak ważny dla apostołów i wszystkich chrześcijan, musiał być bliski Jezusowi, bliższy od apostołów. Kto? BRAT. Jakub Sprawiedliwy był liderem duchownym.
------------------------------------------------------------------------
Ktoś może powiedzieć jeszcze, że stary poczciwy Józef, miał synów z pierwszego małżeństwa, którzy później braćmi
Jezusa. Jeśli tak, to gdzie w Biblii jest zapisana podróż Józefa i Maryi do Betlejem, że wędrowali z nim synowie z pierwszego małżeństwa? Nigdzie, to tylko wymysł. Nikt nie znajdzie żadnych takich fragmentów.
Nigdzie też nie pisze o synach Józefa którzy byli przy narodzinach
Jezusa, a też nigdzie nie pisze o synach w czasie ucieczki do Egiptu.
Ale czy w pismach pozakonanicznych coś pisze o synach Józefa z pierwszego małżeństwa którzy podróżowali z Józefem i Maryją do Betlejem? TAK.
"Księga o narodzeniu Zbawiciela, i o Maryi, i o położnej" - zaliczana do apokryfów. Która prawpodobnie wędrowała wśród judeochrześcijan.
I tam faktycznie jest potomstwo Józefa w drodze do Betlejem z Maryją. Ale jedno ale, tam Józef miał tylko jednego syna z pierwszego małżeństwa, Szymona. Innych synów nie miał. A co z Judą, Józefem i Jakubem? No właśnie.
Można więc założyć, jeśli ta Ewangelia jest prawdziwa, że najstarszy z rodzeństwa to Szymon, z pierwszego małżeństwa. Później Jezus który jest synem Maryi. Później synowie Józefa i Maryi Juda i Józef. I najmłodszy z synów Jakub, zwany Sprawiedliwym.
Jeśli za nieprawdziwy, to wszyscy to synowie Maryi.
Więc nigdzie w Biblii nie pisze o braciach z pierwszego małżeństwa.
------------------------------------------------------------------------
Ze źródeł jakie korzystałem, to część wklejałem, część zmieniałem i pisałem dużo od siebie.
Źródła z których korzystałem:
Wikipedia.pl
kosciol.pl
rumburak.friko.pl
sciaga.pl
religia.doc.pl
internetowa Biblia i Biblia podręczna
własna wiedza
