O wyższości Prawa Chrystusowego nad Mojżeszowym ...Syn umiłowany ... Jego słuchajcie ; - Mt 17..5
(Jn 3.31.35, 12.49) ( Heb. 3.3, 7.12.18.)
U z a s a d n i e n i e
(Ef :1.21, 2.15, Gal2:13. 3.19. 24, 5.4.
Określenie –
Prawo Chrystusowe występuje w opracowaniach teologicznych, a teza o wyższości Prawa Chrystusowego dla chrześcijanina jest oczywista. Uzasadnienie tej tezy jest trudne, gdyż brak jest jednolitego katalogu przykazań Prawa Chrystusowego. /Gal. 6.2/
Do napisania tego traktatu skłoniła mnie wypowiedź z początku lutego 2003 roku Prymasa Polski, który stwierdził, że:
„Podstawą chrześcijaństwa jest Dekalog”. Stwierdzenie to wzbudziło moje wątpliwości gdyż wiadomo, że Mojżesz otrzymał Dekalog i było to około 1,5 tyś. lat przed narodzeniem Syna Bożego. Dekalog był przekazany Narodowi Izraelskiemu. Mojżesz nie otrzymał upoważnienia do przekazywania tego prawa innym narodom.
Prawo Mojżeszowe było wychowawcą do Chrystusa.Gal.3:24,Dz 13.39. Dekalog w kamieniu spisany, narodowi wybranemu był dany, a
Prawo Chrystusowe w sercach zapisane wszystkim narodom jest dane. Zastanawiające jest, dlaczego Mojżesz przekazał
prawo, a Chrystus nauczał, ale prawa ujętego w jednym konkretnym zapisie nie zostawił, chociaż objawił, że przyszedł wypełnić
prawo?. Rz 10.4. „ Przyjdzie w chwale sądzić żywych i umarłych”. Według jakiego prawa, Mojżeszowego czy Chrystusowego

Ef 2.15, Gal. 5.4. Mat. 25.41.
Aby uzasadnić przedstawioną tezę istnieje konieczność wykazania, że nasz Pan, Jezus Chrystus zostawił swoje przykazania. Potwierdza to treść pisma Nowego Testamentu, „Jeżeli będziecie przestrzegać moich przykazań pozostaniecie w mej miłości”, „Daję wam nowe przykazanie...”. „...ucząc je przestrzegać wszystkiego, co wam przykazałem”,
Problemem pozostaje ile jest przykazań Jezusa, jaka jest ich kolejność i treść. Rozstrzygnięcie tej kwestii ujęte jest w Ewangelii wg świętych: św. Mateusza 22.37-40, św. Marka 12.29-31. Jezus numeruje przykazania jako 1 i 2, mamy, więc już dwa przykazania, które wybrał z prawa. W Dekalogu niema tych przykazań. Nieprawdą jest twierdzenie, że pierwsze przykazanie Dekalogu „ Nie będziesz miał cudzych bogów przede Mną „ jest tożsame z pierwszym przykazaniem Prawa Chrystusowego. Bo co innego nie mieć innych bogów, a co innego kochać Boga.
Ważne jest też stwierdzenie, że „ Na tych dwóch przykazaniach opiera się [ całe
Prawo] i Prorocy”, św. Mateusza 7.12., 11.13, 22.40. Łk. 16.16. Już na tym etapie rozważań można ustalić kolejność i treść Prawa Chrystusowego. Nasz Pan Jezus Chrystus jest „Księciem Pokoju „ - nie wojny…Pokój Mój Wam daję Ef.2.14.
Prawo Chrystusowe:
1.Miłujcie Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją mocą.
2.Szanujcie bliźniego swego jak siebie samego, nie czyńcie drugiemu, co wam nie miłe, to, co chcecie, aby inni wam czynili, sami czyńcie.
3.Miłujcie się tak, jak Ja was umiłowałem, bądźcie w jedności tak jak Ja jestem w jedności z Ojcem.
Przykazania Dekalogu są odrębne, niezależne od siebie, to zakaz czynienia zła.
Prawo Chrystusowe stanowi spójną logiczną uniwersalną całość, to nakaz czynienia dobra ujęty w liczbie mnogiej.Gal.6:10,Rz.13.8-10. Nie ma pierwszego bez drugiego, trudno zrealizować drugie bez trzeciego. Uzupełnieniem, komentarzem do tych trzech przykazań są: modlitwa wzorcowa, rady i ostrzeżenia. W skrócie: Wystrzegajcie się zachłanności, pychy i obłudy. Baczcie, aby was w błąd nie wprowadzono, aby Dzień Pański nie zaskoczył was jak sidło.
Prawo, które Jezus uznał za największe, najważniejsze stanowi spójną harmonijną całość z nowym przykazaniem, które zostawił.
Prawo Mojżeszowe i
Prawo Chrystusowe to dwa różne, nie dające się ze sobą połączyć systemy prawne (Mk 2.21, Mt 9.17, Łk 5.38), oparte na różnej hierarchii wartości, działające na inne aspekty ludzkiej natury. Jedne
prawo odnosi się do konkretnych sytuacji życiowych, a
Prawo Chrystusowe do wszystkich sytuacji, wszystkich Narodów i kształtuje całość ludzkiej natury. Uwrażliwia, formuje sumienia. Jedne
Prawo to rygor (przekleństwo prawa) – drugie to Dar Boży – Syn Boży – Jego słuchajcie ! Mk.9.7. Łk.9.35… abym nie przyszedł i nie poraził ziemi wydając ją na zagładę. Uznanie, uporządkowanie systemu prawnego jest rzeczywistym otwarciem Drzwi Chrystusowi i umożliwi nową ewangelizację.
Prawo Chrystusowe dostosowane jest do skomplikowanych relacji między ludzkich we współczesnym świecie. Ma Moc Nawrócenia.
Bez nawrócenia nie ma zbawienia. Jest Ω ! Łk. 11. 52, 20.40 Mt. 5. 20, i 23. 13.
Nieznajomość prawa nie chroni przed karą, tym bardziej nie można oczekiwać nagrody - zbawienia Rz 2. 13,11.22. Gal. 5. 4.Mat 25.41.Obj.22.12.
Zbigniew Józef Węsierski