.
.
.
Jezus i Kościół = prawda czy legenda? Badania. Źródła.
Idźmy zatem do źródeł.
Podaję źródła, które zawierają najnowsze i w zasadzie ugruntowane wyniki badań biblijnych.
Niektóre książki mają Imprimatur Kościoła Katolickiego, inne – pochodzą z wydawnictw katolickich.
(Zatem nie bazuję ani na ateistycznych poglądach, ani na innowiercach).
Dyskutujmy na podstawie źródeł.
Nikogo do niczego nie chcę przekonywać – bo sam mam problem pomiędzy wiarą i tymi wynikami badań.
Pomimo tych problemów uważam, że należy poszukiwać prawdy – jakakolwiek nie byłaby.
======================================
A oto kilka fragmentów na zachętę :
======================================
„Początki Kościoła „bardzo szybko zostały otoczone legendą. Według tych legendarnych początków sam Chrystus wskazał Dwunastu cały świat, jako ich obszar misyjny i rozesłał ich do różnych prowincji.” (J. Gnilka, Pierwsi chrześcijanie. Źródła i początki Kościoła, Wydawnictwo M., Imprimatur, s. 341)
"Odnoszenie pojęcia „trzeciego dnia” do zmartwychwstania Jezusa w sensie chronologicznym albo do odkrycia pustego grobu nie jest wskazane." (jak wyżej, str. 268)
„Dodatkowy motyw pustego grobu nie zadecydował o genezie wiary paschalnej, lecz pojawił się jako zwycięskie trofeum i ilustracja tego, co się stało.” (jak wyżej, str. 284-286)
„Przy zastosowaniu rozmaitych cięć i subtelnej interpretacji, święte księgi Żydów były rozumiane jako zapowiedź nadejścia tej Osoby końca czasów." (Wydawnictwo WAM, Etienne Trocme, Pierwsze kroki chrześcijaństwa, Kraków 2004, Nihil obstat: Przełożony Prowincji Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego ks. Krzysztof Dyrek SJ. str. 7.
„Wszystkie określenia, które odnosiły sie do Mistrza Sprawiedliwości lub jednego z Mesjaszów końca czasów, zostały hurtem przeniesione na Jezusa” (jak wyżej, str. 36)
„Proces ten sięga jednak dalej: słowa Jezusa są na nowo formułowane. W związku z tym należy być ostrożnym w klasyfikowaniu danych słów Jezusa jako autentycznych lub nieautentycznych” (J. Gnilka, Jezus z Nazaretu, str. 32.)
„Współczesne badania historyczne (...) zgadzają się co do tego, że pomiędzy śmiercią Jezusa a początkiem lat pięćdziesiątych (czy połową czterdziestych) pierwszego wieku wspólnota uczniów pod wpływem jakiegoś doświadczenia dokonała reinterpretacji przedpaschalnego nauczania swego Mistrza, reinterpretacji mającej wkrótce znaleźć
wyraz w Nowym Testamencie." Ks. Grzegorz Strzelczyk
====================================================
Źródła – powiedzmy, że to pewien standard, podstawa
====================================================
Ale wcześniej 2 teksty jako ostrzeżenie czym może zakończyć się zainteresowanie badaniami biblijnymi.
=== Jezus historyczny - okiem światowej sławy badacza biblijnego - byłego księdza i katolika.
Wywiad w "Tygodniku Powszechnym" - wprowadza w problem badań biblijnych.
http://tygodnik2003-2007.onet.pl/1546,1 ... dzial.html=== Uniwersum wczesnych chrześcijan - jeden z najwybitniejszych polskich biblistów prof. Tomasz Węcławski (obenie prof. Tomasz Polak)
tłumaczy dlaczego odszedł z kapłaństwa i z Kościoła Katolickiego. Właśnie dlatego, co jest w tym tekście.
http://www.graniczne.amu.edu.pl/PPGWiki/wiki/Uniwersum1i
http://www.graniczne.amu.edu.pl/PPGWiki/wiki/Uniwersum2i
http://www.graniczne.amu.edu.pl/PPGWiki/wiki/Uniwersum3Trzeba krytycznie patrzeć na te powyższe teksty, jednak zawierają bardzo dużo wiedzy na temat powstania chrześcijaństwa i wprowadzają w dzisiejszą problematykę
badań biblijnych.
A niżej bezpośrednio katolickie źródła:
1. Wydawnictwo WAM, Etienne Trocme, Pierwsze kroki chrześcijaństwa, Kraków 2004, Nihil obstat: Przełożony Prowincji Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego ks.
Krzysztof Dyrek SJ.
Link do bogatych fragmentów:
http://www.religia.pl/polski_informacje_16.php2. Joachim Gnilka, Pierwsi chrześcijanie. Źródła i początki Kościoła, Wydawnictwo M., Imprimatur Kuria Metropolitalna w Krakowie, Jan Szkodoń, Vic. Gen., Ks. Jan
Dyduch, Kanclerz O. prof. dr hab. Tomasz Maria Dąbek OSB, Cenzor, Nr 1687/2004 1687/2004 , Kraków, dnia 8 lipca 2004 r.
Link do streszczeń:
http://www.religia.pl/polski_poczatki.phpLink do fragmentów:
http://www.religia.pl/polski_informacje_7.php3. Joachim Gnilka, Jezus z Nazaretu, Wydawnictwo M.
Link do bogatego streszczenia:
http://www.religia.pl/polski_jezus.php4. "Historia Teologii" (praca zbiorowa) I tom, Epoka patrystyczna – Wydawnictwo M
Trochę fragmentów:
http://www.religia.pl/polski_informacje_11.php5. Theissen Gerd, CZASY JEZUSA. Tło społeczne pierwotnego chrześcijaństwa.
Wydawnictwo WAM.
Krótki opis:
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TB ... sa_00.html6. Ks. Franciszek Szulc, Struktura Teologiii Judeochrześcijańskiej, Wydawnictwo WAM.
Opis:
http://www.empik.com/struktura-teologii ... d1960176,p 7. Ks. Stanisław Mędala CM, Chrystologia Ewangelii św. Jana, Wydawnictwo Instytut Teologiczny Księży Marianów, posiada Imprimatur.
8. Ks. Krzysztof Kościelniak, Złe duchy w Biblii i Koranie(Wpływ demonologii biblijnej na koraniczne koncepcje szatana w kontekście oddziaływań religii starożytnych),
Wydawnictwo „UNUM”. Praca naukowa Wydział Teologiczny Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
9. Ks. Mirosław Wróbel, Synagoga a rodzący się Kościół, Wydawnictwo Verbum Instytut Teologii Biblijnej
10. Synopsa Czterech Ewangelii w nowym przekładzie polskim, Prymasowska Seria Biblijna, Prymas Polski, Wydawnictwo „Vocatio”
11. Grecko – polski Nowy Testament, wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi, Prymasowska Seria Biblijna, Prymas Polski, Wydawnictwo „Vocatio”
12. Pismo Święte Nowego Testamentu i Psalmy, Wydawnictwo Święty Paweł, Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem (Chyba najwierniej oddany tekst
oryginału – są pewne różnice w tłumaczeniu pomiędzy tym przekładem, a np. Biblią Tysiąclecia)
13. Jeszcze dodam link do tekstu ks. Grzegorza Strzelczyka
http://strzelczyk.edu.pl/page.php?1214. „Heliandem” - fabularna nowa ewangelia z IX wieku - ratowano chrześcijaństwo w Niemczech. Trzeba to jednak znać.
http://www.religia.pl/polski_informacje ... _0_103_0_C15. Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościelna, Poznań 1924. Jest to najstarsza Historia Kościoła napisana w IV wieku. Euzebiusz był biskupem.
Link do fragmentu:
http://www.religia.pl/polski_informacje ... _0_103_0_C"Piotr stosował nauki dla potrzeby słuchaczy, a nie dbał o związek słów Pańskich." tamże
16. Katechizm Kościoła Katolickiego
http://www.katechizm.opoka.org.pl17. W pełnym brzmieniu dodam jeszcze tekst, który zawiera syntezę:
Przytaczam także tezy za prof. Tomaszem Polakiem (nie możemy ich pominąć):
A tu znajdziemy ustosunkowanie do nich z innego punktu widzenia - podejście krytyczne:
http://www.graniczne.amu.edu.pl/PPGWiki ... mUniwersum„Poniżej lista wątpliwości co do historycznej autentyczności przekazu o Jezusie – w ujęciu Gerda Theissena, w nawiązaniu do publikacji G. A. Wellsa:
1. „Milczenie“ źródeł nie-chrześcijańskich: Współczesne Jezusowi i wczesnemu chrześcijaństwu źródła nie-chrześcijańskie (np. Filon z Aleksandrii) milczą o Jezusie także tam, gdzie należałoby oczekiwać wzmianki o nim.
2. „Mityczny“ Jezus listów Pawła: Najstarsze pisma chrześcijańskie, listy Pawła, przedstawiają Jezusa jako istotę prawie mityczną, której egzystencja ziemska wydaje się tylko przejściem między (boską) preegzystencją a (również boskim) wywyższeniem. W związku z tym powstaje pytanie, czy w czasach Pawła w ogóle istniał już przekaz synoptyczny.
3. Niehistoryczny obraz Chrystusa u Jana: Między obrazem Jezusa u synoptyków a Chrystusem Jana zachodzą niepokonalne sprzeczności (chronologia, wiara w preegzystencję, styl mów objawicielskich).
4. „Cezura wielkanocna”: Wiara paschalna tak wtopiła w siebie przekaz przed-paschalny, że nie można już rozdzielić po-paschalnego kultu i wspomnień historycznych o Jezusie.
5. Historyczne opóźnienie ewangelii synoptycznych: Synoptycy powstali w znacznym opóźnieniu w stosunku do Jezusa historycznego – ok. 30-40 lat po jego śmierci, poza Palestyną i w języku greckim, a więc nie w języku ojczystym Jezusa i jego zwolenników.
6. Intencja przekazu o Jezusie: Przekaz o Jezusie jest zgodnie z jego własną intencją kerygmatyczny, tzn. przemawia do sobie współczesnych jako aktualna katecheza i nie jest zainteresowany autentycznością wspomnień historycznych.
7. Naznaczenie "Sitz im Leben": Przekaz o Jezusie jest naznaczony pierwotnie przez sytuacje, do których go odnoszono („Sitz im Leben"). Potrzeby gmin przekształciły obraz Jezusa w przekazie aż do zatarcia jego źródłowych elementów.
8. Siła produktywna dowodów z Pisma: Wcześni chrześcijanie nie tylko interpretowali wspomnienia o Jezusie w świetle Pisma (ST), ale często wprost tworzyli je na tej podstawie. Święte Pisma Izraela były dla nich jako świadectwo boskie bardziej wiarygodne niż przekaz naocznych świadków.
9. Tworzenie analogii: Na wzór typowych niewielkich jednostek elementarnych przekazu o Jezusie gminy tworzyły własne jednostki narracyjne. Wykazują one takie same struktury podstawowe i w związku z tym są prawie nieodróżnialne od jednostek autentycznego przekazu o Jezusie.
10. Przekaz słów Jezusa jako owoc wczesnochrześcijańskiego proroctwa: Przekaz tzw. logiów (powiedzeń Jezusa) zawiera wczesnochrześcijańskie słowa prorockie, wypowiadane w imię Wywyższonego i w ramach źródła Q są nieodróżnialne od autentycznych słów Jezusa.
11. Opowiadania o cudach: Przekaz narracyjny zawiera opowiadania o cudach Jezusa w których wspomnienia historyczne uległy przekształceniu pod wpływem typowych motywów starożytnej wiary w cuda. Zapewne przeniesiono na Jezusa całe historie o cudach, które nie miały oparcia w jego życiu.
12. Elementy mityczne: Ramy historii Jezusa (urodzenie, kuszenie, przemienienie, zmartwychwstanie) zostały ukształtowane z pomocą elementów mitycznych. Pokazuje to, że Jezus historyczny został „wessany“ przez własny mit.”
Źródło:
http://www.graniczne.amu.edu.pl/PPGWiki ... age=Z10z11Liczę, że dodacie kolejne cenne źródła pochodzące od wybitnych naukowców i badaczy biblijnych - oby w języku polskim, gdyż zawęży to mocno powszechny dostęp do nich.
(albo przetłumaczcie obcojęzyczne teksty na j. polski)