Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Cz mar 28, 2024 9:04



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
 Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły 
Autor Wiadomość
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
Nie chce mi się teraz kartkować Penrose'a, ale tę jedną rzecz z niego pamiętam, że istnieją problemy (matematyczne), których maszyna rozwiązać nie potrafi – i to nie w sensie, że wyprodukuje zły wynik, ale że nigdy nie zakończy obliczeń (i to się chyba jeszcze spiętrza rekursywnie) – a człowiek, franca, dowód przeprowadzić potrafi. Tak że umysłu ludzkiego pan na liczydle pan nie wyrachujesz, choćbyś zawezwał na pomoc wszystkie demony, z demonem Laplace'a włącznie. Na całe szczęście, bo za tym stoi problem wcale niebanalny, czy liczydło rachujące umysł ludzki jest człowiekiem w istocie (np. posiada świadomość), czy jednak jest tylko liczydłem, które działa w sposób od ludzkiego nieodróżnialny (a więc jest to zombie).


N sie 27, 2017 22:51
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So gru 20, 2014 19:04
Posty: 6825
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
ErgoProxy napisał(a):
Nie chce mi się teraz kartkować Penrose'a, ale tę jedną rzecz z niego pamiętam, że istnieją problemy (matematyczne), których maszyna rozwiązać nie potrafi – i to nie w sensie, że wyprodukuje zły wynik, ale że nigdy nie zakończy obliczeń (i to się chyba jeszcze spiętrza rekursywnie) – a człowiek, franca, dowód przeprowadzić potrafi. Tak że umysłu ludzkiego pan na liczydle pan nie wyrachujesz, choćbyś zawezwał na pomoc wszystkie demony, z demonem Laplace'a włącznie. Na całe szczęście, bo za tym stoi problem wcale niebanalny, czy liczydło rachujące umysł ludzki jest człowiekiem w istocie (np. posiada świadomość), czy jednak jest tylko liczydłem, które działa w sposób od ludzkiego nieodróżnialny (a więc jest to zombie).


Zombie czy nie zombie, to w sumie bez różnicy, bo tutaj jedyny kłopot jest taki, że taka sztuczna inteligencja, może być dla ludzkości zagrożeniem.
Bo przecież taki pomysł, żeby usunąć nieprzydatnych ludzi z powierzchni palety, nie wymaga jakiś skomplikowanych matematycznych obliczeń?

_________________
Wymyśliłem swoje życie od początku do końca bo to, które dostałem mi się nie podobało.


Pn sie 28, 2017 7:14
Zobacz profil
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 23, 2010 23:17
Posty: 8669
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
ErgoProxy napisał(a):
istnieją problemy (matematyczne), których maszyna rozwiązać nie potrafi – i to nie w sensie, że wyprodukuje zły wynik, ale że nigdy nie zakończy obliczeń (i to się chyba jeszcze spiętrza rekursywnie)

Na razie to maszyna nie jest świadoma, że się zapętla i brnie w ślepą uliczkę, więc nie może nic na to poradzić. Natomiast człowiek zauważa, że coś za długo trwa i wtedy rezygnuje lub szuka innej metody. Albo od razu przewiduje, że coś mu zajmie zbyt dużo czasu i nawet nie zaczyna.

Z tego na pewno wynika co najmniej tyle, że potrzebne są wyższe poziomy samokontroli. I samoświadoma SI będzie takie miała z definicji. W ten sposób możliwe jest, że problem sam się rozwiąże.

Cytuj:
Tak że umysłu ludzkiego pan na liczydle pan nie wyrachujesz

Skoro mózg biologiczny może, to znaczy, że fizyka pozwala. A skoro fizyka pozwala, to zapewne mózg syntetyczny będzie mógł nie mniej.

Cytuj:
czy liczydło rachujące umysł ludzki jest człowiekiem w istocie (np. posiada świadomość), czy jednak jest tylko liczydłem, które działa w sposób od ludzkiego nieodróżnialny (a więc jest to zombie).

Ten problem idzie też w odwrotną stronę. Może taka maszyna będzie miała prawdziwie wolną wolę, a człowiek ma jedynie złudzenie.

Dlatego w momencie, gdy maszyna stanie się nieodróżnialna od umysłu ludzkiego, problem będzie pomijalny.

_________________
Don't tell me there's no hope at all
Together we stand, divided we fall

~ Pink Floyd, "Hey you"


Pn sie 28, 2017 12:16
Zobacz profil
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
Jak pan wolisz. Ja się nie przesiadam. Natomiast problem podniesiony przez Penrose'a ma rangę matematycznego dowodu. W informatyce znany jest problem stopu vulgo zakończenia pracy maszyny i wiadomo, że pewne obliczenia na Maszynie Turinga się zakończą (możliwe że po śmierci cieplnej Wszechświata, ale teoretycznie kiedyś może to nastąpić), a pewne obliczenia nie zakończą się nigdy i wynika to z samej istoty rzeczy.

No i ludzki mózg to ograniczenie obchodzi (czasami?).


Pn sie 28, 2017 12:36
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 23, 2010 23:17
Posty: 8669
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
Cały czas piszesz jednak o maszynach, które nie są samoświadome. Tym bardziej w stopniu ludzkim. Może to ta cecha rozwiązuje problem?

ErgoProxy napisał(a):
Ja się nie przesiadam.

A ja najpierw dopytam się o detale, a dopiero potem zastanowię :)

_________________
Don't tell me there's no hope at all
Together we stand, divided we fall

~ Pink Floyd, "Hey you"


Pn sie 28, 2017 12:59
Zobacz profil
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 23, 2010 23:17
Posty: 8669
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
Technologia wirtualnej rzeczywistości dopiero wchodzi na rynek, po raz pierwszy z relatywnym sukcesem, więc może warto o tym napisać kilka słów.

Mrs_Hadley napisał(a):
Litania środków, przez które człowieka trafi do ortopedy/fizjoterapeuty/neurologa/chirurga tylko się wydłuży.

W tej kwestii obecnie będzie akurat na odwrót. Gdy już przezwycięży się trudności z hełmami/okularami VR i spadną ceny, aby technologia ta mogła upowszechnić, wtedy gracze komputerowi zyskają na zdrowiu fizycznym.

Wynika to z samej specyfiki technologii i gier VR. Przykładowo, najprostsze urządzenia, takie jak Playstation VR do konsoli Sony, używane są tak, że zakłada się okulary na głowę, w ręce bierze kontroler i można zupełnie wygodnie usiąść w fotelu, a samo granie - co ważniejsze - wymaga dość naturalnych ruchów głowy, dzięki którym można się rozglądać.

Można też dokupić kontrolery ruchu rąk i coś, co w grze ma działać jak karabin.

Obrazek Obrazek


Ale istnieją też bardziej zaawansowane urządzenia. Takie, jak Oculus Rift (z dodatkowymi kontrolerami), które wykupił i rozwija teraz Facebook oraz HTC Vive opracowany razem z firmą Valve, czyli największym dystrybutorem gier komputerowych na świecie (jednej i drugiej firmie nie zabraknie pieniędzy na dalszy rozwój). Oba zawierają nie tylko okulary i kontrolery trzymane w dłoniach ale, przede wszystkim, czujniki ruchu, które śledzą pozycję gracza. Dzięki temu gra oferuje bardziej realistyczne wrażenie pobytu w wirtualnej rzeczywistości, ponieważ - oprócz poruszania rękoma i głową - można też chodzić, schylać się, czy kucać. I już dziś przy niektórych grach można naprawdę nieźle się zmęczyć.

Taki zestaw wymaga kilku metrów kwadratowych miejsca w pokoju oraz czujników rozstawionych po bokach. Oprogramowanie umożliwia też ostrzeganie gracza, gdy wychodzi poza wyznaczony obszar ruchu - aby nie zabił się o ścianę lub nie połamał wszystkiego dookoła.


Obrazek

Obrazek


Testy tych urządzeń można też zobaczyć na filmikach. Choć niestety dziś na Youtube niemal każdy ciągle się wygłupia ale np. ten gość przynajmniej wszystko porządnie opisuje. Pokazuje też przykładowe gry. Aktualnie zwykle są one jeszcze słabe pod względem graficznym, ponieważ trzeba wygenerować obraz w rozdzielczości full HD na jedno oko oraz wykonywać wiele dodatkowych obliczeń, więc konieczny jest mocny komputer ale w ciągu najbliższych lat to się zmieni:

https://www.youtube.com/watch?v=5Kph2lftL_s - Test Oculus Rift i kilka gier
https://www.youtube.com/watch?v=7oyqQkxNHCo - Test HTC Vive

I na koniec test jednej z pierwszych solidnie zrobionych gier na VR. Horror Resident Evil 7:
https://www.youtube.com/watch?v=lfER1BWRk6g

_________________
Don't tell me there's no hope at all
Together we stand, divided we fall

~ Pink Floyd, "Hey you"


Pn sie 28, 2017 19:01
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr lis 16, 2016 13:57
Posty: 934
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
Soul napisał(a):
W tej kwestii obecnie będzie akurat na odwrót. Gdy już przezwycięży się trudności z hełmami/okularami VR i spadną ceny, aby technologia ta mogła upowszechnić, wtedy gracze komputerowi zyskają na zdrowiu fizycznym.

Wynika to z samej specyfiki technologii i gier VR. Przykładowo, najprostsze urządzenia, takie jak Playstation VR do konsoli Sony, używane są tak, że zakłada się okulary na głowę, w ręce bierze kontroler i można zupełnie wygodnie usiąść w fotelu, a samo granie - co ważniejsze - wymaga dość naturalnych ruchów głowy, dzięki którym można się rozglądać.


Oczy, oczy. Bo można się rozglądać i można się poruszać, to są niewątpliwie plusy, jednak przy okazji przestają normalnie pracować mięśnie rzęskowe odpowiedzialne za akomodację oka, czyli najprościej mówiąc dostosowanie ostrości do odległości. Zbyt długie patrzenie z bliska sprawia, że mięsień rzęskowy jest cały czas w skurczu, nie pracuje tak jak w realu, gdzie jest zmuszany do nieustannej "regulacji ostrości" widzenia obiektów bliskich i dalekich.

Mają z tym problem osoby pracujące "w bliży", np. przy komputerze. Wszyscy słyszeli o syndromie oka komputerowego. Wydaje się, że przy grze w goglach vr oko jest się jeszcze bardziej na niego ze względu na bliskość wyświetlacza.

Dr. David Allamby napisał(a):
Rodzice i młodzi ludzie powinni być świadomi zagrożeń jakie niesie ze sobą VR. Odcięcie od ekspozycji na światło dzienne, a więc czegoś co sprawia, że nasze oczy naturalnie się rozwijają, może prowadzić do krótkowzroczności. Proces ten przyspiesza także fakt, że w grach VR nie koncentrujemy się na odległym planie, ale na bliskich, wirtualnych obiektach. Wielu użytkowników VR narzeka już teraz na zespół suchości oka. Stan ten wywołany jest faktem, że zanurzając się w środowisko 3D zachowujemy się jak w sytuacji stresowej – nie mrugamy tak często jak w rzeczywistości. Im częściej ten problem będzie występował, tym gorsze będą jego konsekwencje.


http://www.chip.pl/2016/09/gogle-vr-mog ... zac-wzrok/

_________________
Tylko Bogu chwała


Wt sie 29, 2017 7:51
Zobacz profil
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 23, 2010 23:17
Posty: 8669
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
Zasadniczo to ja w ogóle nie wiem, jak można widzieć coś z odległości 2 cm. Normalnie ja nie widzę tak niczego oprócz zamazanej plamy. Domyślam się więc, że chodzi o wysoką rozdzielczość ekranów. Tylko na wszelki wypadek podkręciłbym je jeszcze do 4K. Przydałoby się też dopracować długość fal świetlnych, aby były jak najbardziej naturalne.

Ale pomysłu na techniczne rozwiązanie problemu akomodacji oka nie wyobrażam sobie żadnego. Pozostaje tylko ograniczenie korzystania i przysłowiowy spacer. Jednak nie jestem ekspertem od oczu, więc może da się coś zrobić, o czym nie wiem.

Bez tego faktycznie będzie to częstszym problemem niż obecnie.

_________________
Don't tell me there's no hope at all
Together we stand, divided we fall

~ Pink Floyd, "Hey you"


Wt sie 29, 2017 12:21
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr lis 16, 2016 13:57
Posty: 934
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
Miało być: Wydaje się, że przy grze w goglach vr oko jest jeszcze bardziej na niego narażone ze względu na bliskość wyświetlacza.

Soul33 napisał(a):
Zasadniczo to ja w ogóle nie wiem, jak można widzieć coś z odległości 2 cm. Normalnie ja nie widzę tak niczego oprócz zamazanej plamy. Domyślam się więc, że chodzi o wysoką rozdzielczość ekranów. Tylko na wszelki wypadek podkręciłbym je jeszcze do 4K. Przydałoby się też dopracować długość fal świetlnych, aby były jak najbardziej naturalne.



Ja tego nie testowałam, ale z opowiadań dzieci wnioskuję, że z tą długością fal jest chyba wszystko ok, bo gdy pytałam o rodzaj światła w tych okularach (czy można je np. porównać do tego z laptopa), to odpowiedziały, że jest zbliżone do normalnego, dziennego. Przynajmniej tak to wygląda na lepszym sprzęcie. Pomimo tego po 40 min. gry syn miał już lekko przekrwione oczy, choć nie ma żadnej wady wzroku.
Soul33 napisał(a):
Ale pomysłu na techniczne rozwiązanie problemu akomodacji oka nie wyobrażam sobie żadnego. Pozostaje tylko ograniczenie korzystania i przysłowiowy spacer.


Czyli rozsądek w korzystaniu, a z tym może być jeszcze większy problem niż z komputerem, bo zauważyłam, że jest nawet bardziej wciągające i traci się poczucie czasu.

_________________
Tylko Bogu chwała


Wt sie 29, 2017 14:44
Zobacz profil
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 23, 2010 23:17
Posty: 8669
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
Niech będzie w tym wątku jako ciekawostka.

Czy wiecie, że mecenat sztuki powrócił w nowej formie? Są serwisy, na których można miesięcznie wpłaca się wybrane kwoty dla konkretnych twórców.

Tutaj polska strona takiego serwisu.
https://patronite.pl/

Oczywiście znacznie więcej pieniędzy wpłacają w serwisach anglojęzycznych. Jak tutaj: https://patreon.com/
Przykładowo: https://www.patreon.com/malukah - jakbym ja miał coś wpłacać, to wpłacałbym jej. Teraz można wyłączyć miesięczną kwotę ale gdy patrzyłem niedawno, dostawała blisko 1000 $. W Meksyku spokojnie może z tego żyć.

No i już za 1$ miesięcznie można być "mecenasem sztuki".

_________________
Don't tell me there's no hope at all
Together we stand, divided we fall

~ Pink Floyd, "Hey you"


Śr lis 22, 2017 23:59
Zobacz profil

Dołączył(a): Śr kwi 26, 2017 15:16
Posty: 2261
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
To wiaze sie z ciekawym problemem zarzucenia pomyslu obrony praw autorskich o czym pisze Doktorow w swoich publikacjach.


Cz lis 23, 2017 3:29
Zobacz profil
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
Jestem fundamentalistą katolickim nie dlatego, że nie wiem jak burdel wygląda od środka, tylko własnie dlatego, że to wiem - w taki sposób prawicowy dziennikarz, ulubieniec Andiego, pojmuje katolicyzm.


Śr lis 29, 2017 14:07
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 23, 2010 23:17
Posty: 8669
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
Nadchodzi pewien przełom.

http://kopalniawiedzy.pl/sztuczna-intel ... niem,27609

Dwie firmy stworzyły sztuczną inteligencję, która jest lepsza od człowieka w opracowanym na Uniwersytecie Stanforda teście czytania ze zrozumieniem.

    Wyniki uzyskane w testach przez algorytmy Alibaby i Microsoftu oznaczają, że maszyny potrafią precyzyjnie odpowiedzieć np. na pytanie Co powoduje deszcz? Technologia jest już zatem na tyle rozwinięta, że będzie można ją stopniowo wdrażać do takich zadań jak obsługa klienta, online'owe udzielanie prostych porad medycznych czy też oprowadzanie wycieczek po muzeach.

Choć warto odnotować, że test Stanforda bazuje na ponad 500 artykułach z Wikipedii i na ich podstawie opracowane są pytania. To może oznaczać, że program dobiera tekst do pytań bez większego zrozumienia, o co konkretnie w nim chodzi. Okazuje się to jednak wystarczające.

_________________
Don't tell me there's no hope at all
Together we stand, divided we fall

~ Pink Floyd, "Hey you"


Wt sty 16, 2018 19:51
Zobacz profil
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
ErgoProxy napisał(a):
No i ludzki mózg to ograniczenie obchodzi (czasami?).
Ale maszyna też potrafi czasami rozwiązać problem stopu. Najprostszy algorytm wyglądać może tak:
Kod:
kroki = 0
stany = []
loop:
   nowy_stan, czy_stop = wykonaj_krok_algorytmu(stary_stan)
   if czy_stop:
        return "Algorytm się zatrzymuje"
    if nowy_stan in stany:
        return "Algorytm się nie zatrzymuje"
    stany.appen(nowy_stan)
    kroki += 1
    if kroki == LIMIT:
        return "Nie wiem"

Maszyna Turinga (a dla niej dowodził Turing twierdzenie o problemie stopu) ma, przypomnijmy, nieskończenie dużo pamięci. Natomiast każda fizyczna maszyna ma tę pamięć ograniczoną. Więc dla algorytmu zaimplementowanego na każdej realnie istniejącej maszyny możemy rozwiązać problem stopu zawsze w skończonym czasie (tylko że potrzebujemy maszyny o pamięcie w rozmiarze 2ⁿ aby rozwiązać dla maszyny o rozmiarze n). W końcu albo algorytm musi się zatrzymać, albo stan powtórzyć.


Wt sty 16, 2018 20:06
Post Re: Nowinki, ciekawostki, nauka - artykuły
A... no, można. Tylko Penrose'owi chodziło o problemy typu: znajdź liczbę nieparzystą, która jest sumą dwóch liczb parzystych. Wiadomo, że się nie da, i wiadomo, jak zakodować sprawdzenie, że się nie da, ale do tego potrzeba informatyka. Natomiast maszyna działająca podług pokazanego algorytmu nadzieje się na LIMIT prędzej czy później, bo właśnie chodzi o to, że różnych stanów jest tyle, ile liczb naturalnych – czyli nieskończenie wiele.

Osobna sprawa, że nieskończoności w przyrodzie nie występują (jakoby), więc jakkolwiek budujemy, skończenie budujemy i dotyczy to również budowania zrozumienia danego problemu w naszych mózgownicach. A mimo to rozwiązujemy problemy z nieskończonościami. Jak to robimy?


Śr sty 17, 2018 7:48
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL