Odkurzając ten stary temat postanowiłem dokonac analizy „ulubieńców” tego forum Świadków Jehowy za pomocą skali Bonewitza:
1.
Wewnętrzna kontrola: zakres wewnętrznej politycznej i społecznej władzy sprawowanej przez przywódcę lub przywódców nad członkami; brak jasno określonych praw w organizacji dla jej członków
Wewnętrzna kontrola społeczna jest bardzo duża, z drugiej strony prawa i obowiązki są jasno artykułowane.
8
2.
Zewnętrzna kontrola: zakres zewnętrznego politycznego lub społecznego wpływu pożądanego lub osiągniętego; nacisk na kierowanie członkami; zewnętrzne zachowanie polityczne i towarzyskie
Praktycznie nie istnieje. Wynika to z zasady neutralności (odmowa służby wojskowej czy pełnienia politycznych stanowisk, nieuczestnictwo w wyborach, brak lobby – czego dowodem jest nie regulowanie stosunku panstwo-3 co do wielkości wyznanie osobną ustawa choć podobne ustawy posiadają wyznania które mają tylko ok. 5 tyś wyznawców)
1
3.
Mądrość/wiedza, którą się sobie przypisuje przywódców; zakres nieomylności przypisywany lub sugerowany, kiedy chodzi o decyzji lub interpretacje doktrynalne lub interpretacje pisma; ilość i skala niesprawdzonych i/lub niesprawdzalnych kwalifikacji, do których rości się prawo
Wyjaśnienia ciała Kierowniczego zawsze w danym momencie są słuszne choć czasem z zastrzeżeniami że czegoś nie można być na 100% pewnym i bez roszczenia do nieomylności.
8
4.
Mądrość/wiedza przypisywana przywódcy lub przywódcom przez członków; zakres zaufania co do decyzji lub interpretacji doktrynalnych lub interpretacji pisma; zakres wrogości okazywany przez członków wewnętrznym lub zewnętrznym krytykom i'lub wobec prób weryfikacji
Pełny autorytet z wyłączeniem nieomylności. W zasadzie brak zewnętrznej wrogości, otwarcie na dialog między jednostkami ale nie na dialog międzywyznaniowy.
8
5.
Dogmaty: sztywność nauczanych koncepcji; zakres doktrynalnej nieomylności
Brak dogmatów. Podstawy od czasów C. Russella pozostają niezmienione(antytrynitaryzm, koncepcja duszy, ziemski raj, ponowne przyjście Chrystusa) zmieniają się drobne interpretacje
6
6.
Rekrutacja: zakres nawracania; wymaganie od wszystkich członków, by przyprowadzali nowych
Publiczne głoszenie wyznawanej doktryny jest wręcz cechą sztandarową. Pełne
10
7.
Fasadowe grupy : ilość grup - filii, używających innych nazw niż nazwa głównej grupy, zwłaszcza kiedy powiązania są ukryte
Brak
1
8.
Bogactwo: ilość pieniędzy i/lub majątku pożądanego lub posiadanego przez grupę; nacisk na datki ze strony członków; styl życia przywódcy lub przywódców w porównaniu do zwykłych członków
Naciski wręcz przeciwne – by wystrzegać się materializmu, brak dotacji z budżetu państwa, miejsca zebrań utrzymywane ze składek wyznawców. Brak klasy utrzymywanego z datków duchowieństwa stąd też styl i poziom życia „pasterzy” nie odbiega od przeciętnego poziomu
1
9.
Seksualna manipulacja członkami przez przywódcę lub przywódców grup; zakres kontroli nad seksualnością członków jeśli chodzi o orientację seksualną, zachowanie i/lub wybór partnerów
Nie było słychać o żadnych skandalach ani seksaferach. Oficjalne potępianie wszelkiej niemoralności i wysoka kontrola (wiele przypadków usunięcia ze wspólnoty za niemoralność także homoseksualną). Wybór partnerów ukierunkowany lecz związki międzywyznaniowe nie są zakazane ani karane.
5
10.
Seksualne faworyzowanie: awansowanie lub preferencyjne traktowanie zależne od seksualnej aktywności z przywódcą lub przywódcami grup
Nie występuje.
1
11.
Cenzura: zakres kontroli nad dostępem członków do zewnętrznych opinii na temat grupy, jej doktryn lub przywódców
Istnieją ostrzeżenia przed literaturą „odstępców” mających na celu zachwiać wiarą wyznawców. Nie występuje jednak fizyczna cenzura czy odcinanie od poza religijnych źródeł informacji.
3
12.
Izolacja: zakres wysiłku wkładanego w powstrzymywanie członków od komunikacji z nie-członkami, włączając rodzinę, przyjaciół
Zakaz kontaktów występuje wobec ex-członków wyznania. Kontakty z innymi SA wręcz propagowane z uwagi na działalność ewangelizacyjną. Brak zakazów co do związków małżeńskich, przyjaźni czy sąsiadów z zastrzeżeniem by te kontakty nie zwiodły na złą drogę (złe towarzystwo)
3
13.
Kontrola nad odchodzącymi: intensywność wysiłków skierowanych ku potrzymaniu lub odzyskaniu tych, którzy odeszli z grupy
Istnieje choć jej intensywnośc trudno ocenić. Aczkolwiek z uwagi na ograniczenie liczebne pojedynczych wspólnot zapewnie większe niż w kościołach „masowych”
7
14.
Przemoc: zakres akceptacji, kiedy stosuje się ją przez grupę lub dla grupy, jej doktryn lub przywódcy lub przywódców
Nieakceptacja przemocy, wojen i terroryzmu jako środka rozwiązywania problemów
1
15.
Paranoja: zakres strachu przed prawdziwymi lub wymyślonymi wrogami; wyolbrzymianie siły przeciwników; przewaga teorii spiskowych
Liczne ostrzeżenia przed wpływem zepsutego świata i Szatana jednak bez cech paranoi.
1
16.
Ponurość: zakres nieakceptacji żartów na temat grupy, jej doktryn lub jej przywódców
Trudno powiedzieć, spodziewać się można niskiej akceptacji dla żartów z doktryny i grupy ze strony w większości mocno zaangażowanych wyznawców.
8
17.
Zrzeczenie się woli: zakres nacisku na to, że członkowie nie są odpowiedzialni za osobiste decyzje; stopień osłabienia jednostki przez grupę, jej doktryny lub jej przywódców
Wręcz przeciwnie, nacisk na osobista odpowiedzialność przed Bogiem za swoje postępowanie
1
18.
Hipokryzja: zakres aprobaty dla zachowań, które grupa oficjalnie uznaje za niemoralne lub nieetyczne, kiedy są przejawiane przez grupę lub służą grupie, jej doktrynom i przywódcom; gotowość naruszenia zasad deklarowanych przez grupę dla politycznej, psychologicznej, społecznej, ekonomiczneh, wojskowej lub innej korzyści
W zasadzie nie występuje. Wysoka kontrola społeczna hamuje wewnętrzne i zewnętrzne zachowania sprzeczne z głoszonymi zasadami. Jednostki uporczywie niestosujące się do zasad są wydalane ze społeczności. Jako że wyznanie nie ma ambicji politycznych, ekonomicznych czy wojskowych trudno by stosowało na ich rzecz odstępstwa od zasad etycznych.
[b]1 [/b]
jeśli dobrze zliczyłem to
69
Jak widać wynik odbiega od Scjentologów czy nawet Radia Maryja, osiągając wynik zbliżony do Krk. Akcenty są oczywiście inaczej rozłożone, pokazuje to jednak że w sferze społecznej ŚJ nie są bardziej „groźni” niż „tradycyjne” kościoły. Groźni są (dla innych wyznań) w sferze kosmicznej gdyż łowią owieczki w innych społecznościach. Ale to nauki już nie interesuje
no dobra interesuje
ale tym się zajmują ekonomiczne teorie religii traktujące wyznania jak przedsiębiorstwa walczące o klienta-wyznawcę swoją doktryną-produktem. Jest to zwłaszcza adekwatne do rynku religijnego w USA gdzie występuje duża konkurencja a wyznania prowadzą po prostu marketing religijny (nawet Kościół Katolicki, podczas kampanii na rzecz kapłaństwa posługiwano się plakatem stylizowanym na plakat z filmu Matrix)
[/b]