Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pt sie 08, 2025 12:02



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
 Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50
Posty: 883
Post Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Witam

W pewnym wątku "zahaczyło się" o sprawę praktyk, jakie mieli (lub nie mieli) Izraelici. Chciałbym się odnieść do dwóch wypowiedzi:
Johnny99 napisał(a):
Cytuj:
A Bóg zabronił dodawać czegokolwiek do Jego Prawa
A kto powiedział, że ktoś przez to dodał coś do Prawa ? Zresztą jakie to miałoby mieć znaczenie dla chrześcijan?
Z tego co ja się zdążyłem zorientować, czytając różne dokumenty, a Biblię przede wszystkim: tylko praktyki nakazane przez Boga mogły być wykonywane przez kapłanów. Ofiary za zmarłych, jak czytamy w 2 Mch, do nich nie należały. "Przekartkowałem" całą Biblię ST i nie znalazłem wypowiedzi żadnego proroka, który by w imieniu Boga coś takiego wypowiedział. A jak wiemy, czytając Pismo, Izraelici mieli i wciąż mają tendencje do odchodzenia od Prawa, od ortodoksyjnej wiary Proroków. Przeczytałem też kilka komentarzy, artykułów i książek w temacie, też nic nie znalazłem, by można było takie rzeczy robić.

Znaczenie dla chrześcijan? Dla mnie informacyjne, jako że są tacy decydenci, którzy na niepewnych i grząskich praktykach budują sobie dogmaty, każąc w nie wierzyć pod groźbą anatemy.


Barnaba napisał(a):
Cytuj:
A co do ksiąg machabejskich, to w drugiej jest przykład praktyki (ofiary za zmarłych), która nie występuje w Prawie Mojżeszowym. A Bóg zabronił dodawać czegokolwiek do Jego Prawa - to tyle. Ale to nie dziwne, Izraelici czasem dodawali coś do swoich wierzeń, i co jakiś czas Bóg posyłał kogoś by robił z tym porządek (sędziowie, prorocy).
Dobry kawał :)
Od kiedy to wszystkie praktyki musiały być w Prawie Mojżeszowym ?
Nie uznajesz Pisma bo przeczy TWOIM przekonaniom. Zupełnie jak Luter...
Jak wyżej, praktyki wykonywane w świątyni, takie jak składanie ofiar za coś/kogoś odbywały się zgodnie z przepisami Prawa. Na tym przecież polega(ło) Prawo. Wszystkie przepisy dot. odpuszczania grzechów zostały dokładnie przez Boga podawane przez Jego proroków. Parę słów z Pisma:

Pwt. 4,1-2: „A teraz, Izraelu, słuchaj praw i nakazów, które uczę was wypełniać, abyście żyli i doszli do posiadania ziemi, którą wam daje Pan, Bóg waszych ojców. Nic nie dodacie do tego, co ja wam nakazuję, i nic z tego nie odejmiecie, zachowując nakazy Pana, Boga waszego, które na was nakładam.”

Pwt. 13,1: „Tych wszystkich rzeczy, przeze mnie nakazanych, pilnie będziesz przestrzegał, by je wykonać: niczego nie dodasz i niczego nie ujmiesz.”

Joz. 1,7-8: „Tylko bądź mężny i mocny, przestrzegając wypełniania całego Prawa, które nakazał ci Mojżesz, sługa mój. Nie odstępuj od niego ani w prawo, ani w lewo, aby się okazała twoja roztropność we wszystkich przedsięwzięciach. Niech ta Księga Prawa będzie zawsze na twych ustach: rozważaj ją w dzień i w nocy, abyś ściśle spełniał wszystko, co w niej jest napisane, bo tylko wtedy powiedzie ci się i okaże się twoja roztropność.”

Tradycje ludowe mogły się zmieniać i nie być ujęte w Prawie, ale jeśli zachodzi potrzeba złożenia ofiary za grzech, to wszystko się dokonywało zgodnie z tym co jest zapisane w Prawie.
Dobry kawał, to jest wówczas gdy ktoś się śmieje nie znając danych spraw...

Można sobie pisać teksty w stylu "Nie uznajesz Pisma bo...", ale i to świadczy o tym, że ma się wąskie (czyt. niesłuszne) pojęcie o tym czym są Kanony Pisma, jak i gdzie powstawały.
Są takie denominacje/kościoły, np., które mają szerszy kanon niż katolicki. Oni też powiedzieliby katolikowi coś w stylu: "Nie uznajesz Pisma...". No ale nie mój to problem.

W każdym bądź razie zapraszam wszystkich, którzy mają jakieś ciekawe informacje i namiary na temat praktyk i Prawa; i ich powiązań. Chciałbym się przekonać, iż to co uczynił Juda Machabeusz było słuszne, i nie musiało być ujęte w przepisach Prawa dot. służby świątynnej i ofiarniczej.


Pozdrawiam

_________________
Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed


Pt lut 12, 2010 17:46
Zobacz profil

Dołączył(a): N lis 29, 2009 19:33
Posty: 569
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Częsty błąd.
Przykazania zmiany czegokolwiek w Prawie nie oznacza niemożności robienia czegoś czego w Prawie nie ma - tylko oznacza zakaz mówienia że to jest Prawo.
I tyle.

_________________
pozdrawiam
Barnaba (dawniej Marek MRB)
www.analizy.biz


So lut 13, 2010 18:47
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50
Posty: 883
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Witam

Barnaba napisał(a):
Częsty błąd.
Przykazania zmiany czegokolwiek w Prawie nie oznacza niemożności robienia czegoś czego w Prawie nie ma - tylko oznacza zakaz mówienia że to jest Prawo.
I tyle.
Zaiste.
Jeśli jednak mówimy o składaniu ofiar w Świątyni w Jerozolimie, np., to owe ceremonie MUSIAŁY mieć swoje odwołanie do jakiegoś opisu, który Bóg przekazał prorokom (począwszy od Mojżesza). To nie tak, że fiku miku - wymyślam sobie obrzęd składania ofiary za grzechy i każę kapłanom go wykonać. Ortodoksyjny Żyd umarłby - przysłowiowo - na zawał serca, gdyby się dowiedział o czym takim.
Piszę to jako wniosek, na podstwie swojej znajomości w tym temacie, opartym na lekturze Biblii i róznych artykułów i książek, do których miałem bądź mam dostęp - wszak ograniczony. Tak więc, w Biblii nie ma jednak ani słowa o tym by takowe opisy składania ofiar - za zmarłych - były. Nic w tym dziwnego, jako że modlitwa za zmarłych była innowacją wprowadzoną przez ugrupowanie faryzeuszy, a tym jakoś nie ufam w tym temacie. Nie zaufali im ani Jezus, ani Apostołowie, ani też ortodoksyjni Żydzi, czego efektem jest Biblia Hebrajska, która nie zawiera m.in. ksiąg machabejskich.

Nie oznacza to jednak, że nie chciałbym poznać danych historycznych w sprawie decyzji Judy Machabeusza. Chciałbym się dowiedzieć, czy i na jakiej podstawie tak się stało (o ile w ogóle tak się stało), że do obrzędów składania ofiar - w Świątyni - wprowadzono składanie ofiar (i z czego) za zmarłych. Jedno źródło - jakim jest 2Mch - to dla mnie zbyt mało, jako, że można mieć wątpliwości, bo czy ów opis nie jest np. "radosną twórczością" autora księgi...

Jeśli masz namiary na takowe źródła historyczne, to poproszę o namiary.


Pozdrawiam

_________________
Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed


Pn lut 15, 2010 18:29
Zobacz profil

Dołączył(a): N lis 29, 2009 19:33
Posty: 569
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
"CIekawe" rozumowanie.
Księgi Machabejskie nie mogą być w kanonie bo są w nich praktyki jakich nie ma w kanonie :D :D :D

_________________
pozdrawiam
Barnaba (dawniej Marek MRB)
www.analizy.biz


Pn lut 15, 2010 21:43
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50
Posty: 883
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Witam

Barnaba napisał(a):
"CIekawe" rozumowanie.
Księgi Machabejskie nie mogą być w kanonie bo są w nich praktyki jakich nie ma w kanonie :D :D :D
Rozumiem, że wygodnie jest przebiegle migać się od odpowiedzi. Temu panu-prześmiewcy więc dziękuję.
Poczekam dalej, cierpliwie, na mądre reakcje dot. mojego powyższego post'u.


Pozdrawiam

_________________
Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed


Wt lut 16, 2010 15:19
Zobacz profil

Dołączył(a): N lis 29, 2009 19:33
Posty: 569
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Nie migam się, tylko wykazałem że Twój argument nie jest realny, tylko manipulacyjny.
Wcześniej wykazałem że apostołowie spisując NT posługiwali się kanonem w którym pisma te były obecne, więc tak łatwo się nie wyślizgniesz :)

_________________
pozdrawiam
Barnaba (dawniej Marek MRB)
www.analizy.biz


Wt lut 16, 2010 20:23
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50
Posty: 883
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Witam

Barnaba napisał(a):
Nie migam się, tylko wykazałem że Twój argument nie jest realny, tylko manipulacyjny.
Wcześniej wykazałem że apostołowie spisując NT posługiwali się kanonem w którym pisma te były obecne, więc tak łatwo się nie wyślizgniesz :)
1. Napisałem gdzie leży problem, i dlaczego Twoje wykazanie nie jest adekwatne. Wiąże się to też z punktem drugim, który brzmi,
2. za czasów Apostołów był już ustalony kanon ST?


Pozdrawiam

_________________
Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed


Śr lut 17, 2010 22:20
Zobacz profil

Dołączył(a): N lis 29, 2009 19:33
Posty: 569
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
mcfunthomas napisał(a):
1. Napisałem gdzie leży problem, i dlaczego Twoje wykazanie nie jest adekwatne.
Przeciwnie, wykazałeś że rozumujesz apriorycznie - podobnie jak Luter odrzucasz Pisma dlatego że zawierają co innego niż Twoim zdaniem winny zawierać - w ten sposób nie Ty kształtujesz swoją wiarę na podstawie Pisma, tylko kształtujesz skład Pisma na podstawie swojej wiary
Cytuj:
Wiąże się to też z punktem drugim, który brzmi,
2. za czasów Apostołów był już ustalony kanon ST?
Zależy co uważasz za "ustalony" ?
Były dwa zbiory którymi się posługiwano. Formalnie Żydzi ustalili kanon później (w kontrowersji do chrześcijan) więc ich ustalenie nie ma dla chrześcijan żadnego znaczenia.

_________________
pozdrawiam
Barnaba (dawniej Marek MRB)
www.analizy.biz


Cz lut 18, 2010 21:00
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Barnaba napisał(a):
Wcześniej wykazałem że apostołowie spisując NT posługiwali się kanonem w którym pisma te były obecne, więc tak łatwo się nie wyślizgniesz :)

http://pl.wikipedia.org/wiki/List_Judy# ... 5.9B.C4.87
List Judy pierwotnie nie był włączany do kanonu Nowego Testamentu, m.in. z powodu cytowania pism apokryficznych.
Jednym z takich apokryfów było Wniebowzięcie Mojżesza.
Euzebiusz z Cezarei, choć uznawał kanoniczność listu, zaliczał go do ksiąg kwestionowanych (antilegomena).
Cytuj:
jak Luter odrzucasz Pisma dlatego że zawierają co innego niż Twoim zdaniem winny zawierać

(21)Wszystko badajcie, a co szlachetne - zachowujcie!
(22) Unikajcie wszystkiego, co ma choćby pozór zła.

(1Tes 5:21-22)
Dlaczego św. Paweł użył stwierdzenia "a co szlachetne" zamiast "i wszystko to" ?
Odpowiedź masz w 22. wersie.



@mcfunthomas
Jak nas praktyka uczy - PŚ tłumaczy się samym PŚ - tutaj jest o tyle łatwiej, że odpowiedź masz w samej księdze machabejskiej:

(37) A skoro w ten sposób zakończyły się sprawy odnoszące się do Nikanora, i od tamtych czasów miasto pozostawało w rękach Hebrajczyków, ja sam również zakończę opowiadanie.
(38) Jeżeli jest ono pięknie i zgrabnie ułożone, to tego właśnie ja sam chciałem;
jeżeli zaś małą ma wartość i jest przeciętne, to zrobiłem, co było w mej mocy.
(39) Mało bowiem wartości ma picie samego wina, a tak samo również wody, natomiast wino zmieszane z wodą jest miłe i sprawia wielką przyjemność. Tak samo sposób, w jaki opowiadanie jest ułożone, służy do uradowania tych, do których uszu ono dojdzie.
Tutaj niech będzie koniec.

(2 Mchb 15:37-39)

Brawa dla autora księgi - sam przyznaje się do wodolejstwa.
Czy to, że jest w jego "dziele" kilka kropel wina, ma przesądzać o włączeniu go do NATCHNIONEGO kanonu?...


@Barnaba
Czy powieści Sienkiewicza napisane "ku pokrzepieniu serc" powinny być źródłem TWARDEJ/NIEZBITEJ/NIEKWESTIONOWANEJ wiedzy historycznej, że jakoby potop setek tysięcy Szwedów powstrzymał ks. Kordecki i Kmicic?

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Pt lut 19, 2010 2:16
Zobacz profil

Dołączył(a): N lis 29, 2009 19:33
Posty: 569
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Elbrus napisał(a):
Barnaba napisał(a):
Wcześniej wykazałem że apostołowie spisując NT posługiwali się kanonem w którym pisma te były obecne, więc tak łatwo się nie wyślizgniesz :)

http://pl.wikipedia.org/wiki/List_Judy# ... 5.9B.C4.87
List Judy pierwotnie nie był włączany do kanonu Nowego Testamentu, m.in. z powodu cytowania pism apokryficznych.
Jednym z takich apokryfów było Wniebowzięcie Mojżesza.
W Liście Judy cytowany jest też inny apokryf - "Etiopska Księga Henocha" - tyle że sięgał do niej też... Jezus - użył jej w przypowieści o uczcie (Mt 22,9)
.

Primo - kiedy Luter zakwestionował tę księgę, już od 1000 lat chrześcijaństwo nie miało żadnych wątpliwości co do tej księgi.
Secundo: również inne księgi odwołują się do apokryfów. I tak wykorzystywany jest nieznany list św.Pawła do Koryntian(odwołanie w 1 Kor 5,9) czy nieznany list św.Pawła do Laodycean (Kol4,16). Co więcej, św. Paweł cytuje także całkiem świeckie dzieło greckiego poety Menandra (I Kor 15,33).
Stary Testament też zawiera odwołania do ksiąg niekanonicznych, które nie przetrwały do dziś. Są to: Księga Sprawiedliwienia (odwołanie w Joz 10, 13; 2 Sm 1, 18), Ksiega Rzadow Salomona (1 Krl 11, 41), Ksiega Kronik Krolow Izraela (1 Krl 14, 19), Ksiega Kronik Krolow Judy (1 Krl 14, 29), i inne.

Cytuj:
jak Luter odrzucasz Pisma dlatego że zawierają co innego niż Twoim zdaniem winny zawierać

(21)Wszystko badajcie, a co szlachetne - zachowujcie! [/quote]Możesz powiedzieć jakie - przewyższające pierwotny Kościół - kompetencje masz do takiego badania ? Zapewne znasz niemal na pamięć ST a starożytna greko to dla CIebie fraszka ?


Cytuj:
@mcfunthomas
Jak nas praktyka uczy - PŚ tłumaczy się samym PŚ - tutaj jest o tyle łatwiej, że odpowiedź masz w samej księdze machabejskiej:
[i]
(37) A skoro w ten sposób zakończyły się sprawy odnoszące się do Nikanora, i od tamtych czasów miasto pozostawało w rękach Hebrajczyków, ja sam również zakończę opowiadanie.
(38) Jeżeli jest ono pięknie i zgrabnie ułożone, to tego właśnie ja sam chciałem;
jeżeli zaś małą ma wartość i jest przeciętne, to zrobiłem, co było w mej mocy.
(39) Mało bowiem wartości ma picie samego wina, a tak samo również wody, natomiast wino zmieszane z wodą jest miłe i sprawia wielką przyjemność. Tak samo sposób, w jaki opowiadanie jest ułożone, służy do uradowania tych, do których uszu ono dojdzie.
Tutaj niech będzie koniec.

(2 Mchb 15:37-39)

Brawa dla autora księgi - sam przyznaje się do wodolejstwa.
No cóż, jest po prostu skromny - w przeciwieństwie do ludzi którzy po przeczytaniu Biblii 1500 lat po jej napisaniu, żyjących w zupełnie innej kulturze nagle stwierdzili :
Wszyscy dotąd się mylili ! Ja wiem jak powinno się tłumaczyć Biblię !

Cytuj:
@Barnaba
Czy powieści Sienkiewicza napisane "ku pokrzepieniu serc" powinny być źródłem TWARDEJ/NIEZBITEJ/NIEKWESTIONOWANEJ wiedzy historycznej, że jakoby potop setek tysięcy Szwedów powstrzymał ks. Kordecki i Kmicic?
Możesz mi zdradzić co to ma do rzeczy ?

_________________
pozdrawiam
Barnaba (dawniej Marek MRB)
www.analizy.biz


Pt lut 19, 2010 18:34
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Cytuj:
co to ma do rzeczy?

jeżeli zaś małą ma wartość i jest przeciętne, to zrobiłem, co było w mej mocy.(...)
służy do uradowania tych, do których uszu ono dojdzie.

(2 Mchb 15)

Cel piszącego księgi nie jest bez znaczenia.
O Sienkiewiczu nie będę się rozpisywał, bo w szkole oprócz literatury pięknej (jęz. polski) powinno się przedstawiać także i literaturę faktu (od tego właśnie jest taki przedmiot jak historia).

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kanon_Pism ... %C4%99tego
To co można nazwać "objawieniem bożym" jest w ST określone jasno już w Torze (Prawie), która jest jasno odznaczająca się od innych ksiąg historycznych, dydaktycznych czy prorockich, a każde kolejne pisma były (musiały być) z nią weryfikowane:

Złym duchom składają ofiary, nie Bogu, bogom, których oni nie znają, nowym, świeżo przybyłym - nie służyli im wasi przodkowie.
(Pwt. Prawa 32:17)
Nie znajdzie się pośród ciebie nikt,(...) kto by uprawiał zaklęcia, pytał duchów i widma, zwracał się do umarłych.
(Pwt. Prawa 18:10-11)

http://www.magazyn.ekumenizm.pl/content/article/20040930105243122.htm
"Rzeczywiście, pisma wchodzące w skład tzw. Biblii Hebrajskiej zawierają dosyć ubogą koncepcję zaświatów.
Ciało człowieka obraca się w proch i wraca do prochu. Z człowieka zaś pozostaje pewna niematerialna obecność, cień zwany refa. Cienie te (refaim) przebywają w miejscu zwanym szeolem (otchłanią).
Można je wywołać stamtąd tak jak to uczyniła kobieta z Endor wywołując cień Samuela na prośbę króla Saula (chociaż praktyki takie były zabronione).
Koncepcja ta pokrewna jest przekonaniom znanym z mitów i opowieści antycznych Greków na temat zaświatów i losu dusz (cieni) uwięzionych w Hadesie."

Czy są w ST przykłady osób, które zwracały się do zmarłych, dusz czyśćcowych/potępionych/zbawionych/niebieskich, by ci "uprosili/wymodlili" dla nich "łaskę/miłosierdzie" u Boga?

Dla niepoznaki Saul przebrał się w inne szaty i poszedł w towarzystwie dwóch ludzi. Przybywając do tej kobiety w nocy, rzekł: Proszę cię, powróż mi przez ducha i spraw, niech przyjdzie ten, którego ci wymienię. Odpowiedziała mu kobieta: Wiesz chyba, co uczynił Saul: wyniszczył wróżbitów i czarnoksiężników w kraju. Czemu czyhasz na moje życie, chcąc mnie narazić na śmierć. Saul przysiągł jej na Pana mówiąc: Na życie Pana! Nie będziesz ukarana z tego powodu. Spytała się więc kobieta: Kogo mam wywołać? Odrzekł: Wywołaj mi Samuela. Gdy zobaczyła kobieta Samuela, zawołała głośno do Saula: Czemu mnie oszukałeś? Tyś jest Saul! Odezwał się do niej król: Nie obawiaj się! Co widzisz? Kobieta odpowiedziała Saulowi: Widzę istotę pozaziemską, wyłaniającą się z ziemi. Zapytał się: Jak wygląda? Odpowiedziała: Wychodzi starzec, a jest on okryty płaszczem. Saul poznał, że to Samuel, i upadł przed nim twarzą na ziemię, i oddał mu pokłon. Samuel rzekł do Saula: Dlaczego nie dajesz mi spokoju i wywołujesz mnie? Saul odrzekł: Znajduję się w wielkim ucisku, bo Filistyni walczą ze mną, a Bóg mię opuścił i nie daje mi odpowiedzi ani przez proroków, ani przez sen; dlatego ciebie wezwałem, abyś mi wskazał, jak mam postąpić. Samuel odrzekł: Dlaczego więc pytasz mnie, skoro Pan odstąpił cię i stał się twoim wrogiem?
(1Samuela 28:7-16)

(...)Przestań się lękać! Jam jest Pierwszy i Ostatni i żyjący.
Byłem umarły, a oto jestem żyjący na wieki wieków i mam klucze śmierci i Otchłani.

(Ap 1:17-18)
Aniołowi Kościoła w Filadelfii napisz: To mówi Święty, Prawdomówny,
Ten, co ma klucz Dawida, Ten, co otwiera, a nikt nie zamknie, i Ten, co zamyka, a nikt nie otwiera.

(Ap 3:7)

Czy z powyższego nie wynika jasno, że prawo/przykazanie/dogmat/prawda wiary nie może być ogłoszony przez żyjącego/zmarłego świętego/proroka jeśli jest sprzeczne z poprzednimi przykazaniami ?
Ale gdybyśmy nawet my lub anioł z nieba głosił wam Ewangelię różną od tej, którą wam głosiliśmy - niech będzie przeklęty!
(Ga 1:8)
--------------------------------------------------------


Strzeżcie więc ustaw i wyroków moich, nie czyńcie nic z tych obrzydliwości.
Nie będzie ich czynić ani tubylec, ani przybysz, który osiedlił się wśród was.

(Kpł18:26)
Będziecie strzec wszystkich moich ustaw i wszystkich moich wyroków i będziecie je wykonywać, aby was nie wypluła ziemia, do której was wprowadzam, abyście mieszkali w niej.
Nie będziecie postępować według obyczajów narodu, który wypędzam przed wami. Ponieważ wszystkie te rzeczy czynili, napełnili Mnie obrzydzeniem.
(Kpł. 20:22-23)
[i]rzekł do nich: Weźcie sobie do serca te wszystkie słowa, które ja wam dzisiaj ogłaszam, nakażcie waszym dzieciom pilnie strzec wszystkich słów tego Prawa.
Nie jest ono bowiem dla was rzeczą błahą, bo jest waszym życiem.

(Pwt. Prawa32:46-47)


Mojżesz ustanowił sędziów, by rozstrzygali różne sprawy ludu.
Czym jednak mieli oni się kierować? Jak mieliby rozstrzygać sprawiedliwie, jeśli nie mieliby odpowiedniego kodeksu??

Jeśli się znajdzie u ciebie w jednym z miast twoich, danych ci przez Pana, Boga twego, mężczyzna lub kobieta, ktoś, kto czynić będzie to, co jest złe w oczach Pana, Boga twego, przestępując Jego przymierze, przechodząc do bogów obcych, by służyć im i oddawać pokłon, jak słońcu, księżycowi lub całemu wojsku niebieskiemu, czego nie nakazałem - skoro ci to zostanie doniesione, wysłuchasz i zbadasz dokładnie sprawę. Jeśli okaże się prawdą, że taką ohydę popełniono w Izraelu, zaprowadzisz tego mężczyznę lub kobietę - którzy tej złej rzeczy się dopuścili - do bramy miasta i będziesz tego mężczyznę lub tę kobietę kamienował, aż śmierć nastąpi. Na słowo dwu lub trzech świadków skaże się na śmierć; nie wyda się wyroku na słowo jednego świadka. Ręka świadków pierwsza się wzniesie przeciw niemu, aby go zgładzić, a potem ręka całego ludu. Usuniesz zło spośród siebie.
Jeśli za trudno ci będzie osądzić jakiś wypadek, jak zabójstwo, spór lub zranienie, jakikolwiek proces w tym mieście, wstaniesz i pójdziesz do miejsca, które sobie obierze Pan, Bóg twój. Tam udasz się do kapłanów-lewitów i do sędziego, który w tych dniach będzie sprawował urząd. Poradzisz się, oni ci dadzą rozstrzygnięcie. Zastosujesz się do orzeczenia, jakie ci wydadzą w miejscu, które sobie obierze Pan, i pilnie wykonasz wszystko, o czym cię pouczą. Postąpisz ściśle według ich pouczenia i według ich rozstrzygnięcia, jakie ci dadzą, nie zbaczając ani na prawo, ani na lewo od ich orzeczenia. Człowiek, który pychą uniesiony nie usłucha kapłana ustanowionego tam, aby służyć Panu, Bogu twemu, czy też sędziego, zostanie ukarany śmiercią. Usuniesz zło z Izraela.

(Pwt. Prawa 17:2-12)
Gdy zasiądzie na królewskim swym tronie, sporządzi sobie na zwoju odpis tego Prawa z tekstu kapłanów-lewitów. Będzie go miał przy sobie i będzie go czytał po wszystkie dni swego życia, aby się nauczył czcić Pana, Boga swego, strzegąc wszystkich słów tego Prawa i stosując jego postanowienia, by uniknąć wynoszenia się nad swych braci i zbaczania od przykazań na prawo czy też na lewo, aby długo królował on i synowie jego w Izraelu.

(Pwt. Prawa 17:18-20)


Nie będziecie wydawać niesprawiedliwych wyroków. Nie będziesz stronniczym na korzyść ubogiego, ani nie będziesz miał względów dla bogatego. Sprawiedliwie będziesz sądził bliźniego.(...)
Nie będziecie popełniać niesprawiedliwości w wyrokach, w miarach, w wagach, w objętości. Będziecie mieć wagi sprawiedliwe, odważniki sprawiedliwe, sprawiedliwą efę, sprawiedliwy hin.
Ja jestem Pan, Bóg wasz, który wyprowadził was z ziemi egipskiej! Będziecie strzec wszystkich ustaw moich i wszystkich wyroków moich. Będziecie je wykonywać. Ja jestem Pan!

(Kpł. 19:15, 35-37)



Gdy Mojżesz zakończył całkowicie pisanie tego Prawa w księdze rozkazał lewitom noszącym Arkę Przymierza Pańskiego: Weźcie Księgę Prawa i połóżcie ją obok Arki Przymierza Pana, Boga waszego, a niech tam będzie przeciwko wam jako świadek. Ja bowiem znam wasz upór i twardy kark. Oto jak długo żyję z wami, opornie postępowaliście względem Pana. Cóż dopiero po mojej śmierci? Zbierzcie u mnie wszystkich starszych z waszych pokoleń i zwierzchników, abym powiedział do ich uszu te słowa i wezwał przeciw nim niebo i ziemię na świadków. Ponieważ wiem, że po mojej śmierci na pewno w przyszłości sprzeniewierzycie się i odstąpicie od drogi, którą wam przykazałem.

(Pwt. Prawa 31:24-29)
.........................................................
Czy "nowe" objawienia mogły być dowolne?

Jeśli pomyślisz w swym sercu: A w jaki sposób poznam słowo, którego Pan nie mówił? -
gdy prorok przepowie coś w imieniu Pana, a słowo jego będzie bez skutku i nie spełni się, znaczy to, że tego Pan do niego nie mówił, lecz w swej pysze powiedział to sam prorok. Nie będziesz się go obawiał.

(Pwt. Prawa18:21-22)

Nie można jednak zapominać co zostało napisane wcześniej:

Jeśli powstanie u ciebie prorok, lub wyjaśniacz snów, i zapowie znak lub cud, i spełni się znak albo cud, jak ci zapowiedział, a potem ci powie: Chodźmy do bogów obcych - których nie znałeś - i służmy im, nie usłuchasz słów tego proroka, albo wyjaśniacza snów. Gdyż Pan, Bóg twój, doświadcza cię, chcąc poznać, czy miłujesz Pana, Boga swego, z całego swego serca i z całej duszy. Za Panem, Bogiem swoim, pójdziesz. Jego się będziesz bał, przestrzegając Jego poleceń. Jego głosu będziesz słuchał, Jemu będziesz służył i przylgniesz do Niego.
Ów zaś prorok lub wyjaśniacz snów musi umrzeć, bo chcąc cię odwieść od drogi, jaką iść ci nakaz Pan, Bóg twój, głosił odstępstwo od Pana, Boga twego.

(Pwt. Prawa 13:2-6)
Albowiem już działa tajemnica bezbożności. Niech tylko ten, co teraz powstrzymuje, ustąpi miejsca, wówczas ukaże się Niegodziwiec, (...)
Pojawieniu się jego towarzyszyć będzie działanie szatana, z całą mocą, wśród znaków i fałszywych cudów, [działanie] z wszelkim zwodzeniem ku nieprawości tych, którzy giną, ponieważ nie przyjęli miłości prawdy, aby dostąpić zbawienia.
Dlatego Bóg dopuszcza działanie na nich oszustwa, tak iż uwierzą kłamstwu,

(2Tes 2:7-10)

@Barnaba
Jakich odważników używasz, żeby odróżnić prawdziwą drogę od fałszywej?
Czy pamiętasz, że Bóg może cię doświadczyć dopuszczając na tobie działanie fałszywych cudów lub objawień?

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Pt lut 19, 2010 22:00
Zobacz profil

Dołączył(a): N lis 29, 2009 19:33
Posty: 569
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Zadziwiające - napisałeś tak długi list kompletnie nie na temat :)
Stary kawał - mówisz (fałszywie, nie udawadniając) że coś jest niezgodne z Pismem a potem piszesz długi list że należy być posłusznym Pismu - i myślisz że to coś zmienia, skoro wcześniej nie udowodniłeś że masz rację że z Pismem jest sprzeczne.

Każdy kto czytał Torę zobaczy że mówi ona o "zwracaniu się do umarłych" w sensie praktyk spirytystycznych (tzw. "wywoływania duchów"). W przeciwnym wypadku Jezus na Górze Przemienienia łamałby Torę !


Szkoda że nie odpowiedziałeś na moje pytania...

_________________
pozdrawiam
Barnaba (dawniej Marek MRB)
www.analizy.biz


So lut 20, 2010 0:13
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50
Posty: 883
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
WITAM

Barnaba napisał(a):
mcfunthomas napisał(a):
1. Napisałem gdzie leży problem, i dlaczego Twoje wykazanie nie jest adekwatne.
Przeciwnie, wykazałeś że rozumujesz apriorycznie - podobnie jak Luter odrzucasz Pisma dlatego że zawierają co innego niż Twoim zdaniem winny zawierać - w ten sposób nie Ty kształtujesz swoją wiarę na podstawie Pisma, tylko kształtujesz skład Pisma na podstawie swojej wiary
Apriorycznie to - wg. mnie - akurat Ty zakładasz, że ta księga wchodzi do kanonu, bo ktoś tak sobie przyjął, że jest natchniona i tak się rozeszło po wielu wspólnotach dawnych wieków. Ale obawiam się, że tego nie zauważyłeś, jeszcze. Ja natomiast podchodzę do tego krytycznie, od strony sposobu formowania się kanonu, oraz od strony historyczno-kulturowej. Ale na czym polegało włączanie danych pism do kanonu (tego czy owego) to wiedzą Ci, którzy poczytali sobie na ten temat. Tak więc to co Ty tu mi podajesz to mogę ująć niestety tak: trudno mi dyskutować z kimś kto tak jak Ty ma potoczną wiedzę w tym temacie. Przyjmij to jako informację, bez urazy.

Ci którzy czytają niech zauważą, że w swoim podejściu nie odniosłem się ani do osoby Lutra, ani do jego sposobu podejścia, więc zarzucanie mi tego co się zarzuca jemu jest niespójne, OT, więc i nieadekwatne, w tym momencie. Niemal identyczny zarzut (tzn. odrzucanie pewnych ksiąg jako nienatchnione) jaki mi wciąż niesłusznie stawiasz, postawiliby Ci chrześcijanie np. koptyjscy. Tylko nie wiem czy wiesz o co mi chodzi, skoro w odpowiedzi piszesz mi to co piszesz. Ja o niebie, Ty o chlebie. ;-)


Barnaba napisał(a):
Cytuj:
Wiąże się to też z punktem drugim, który brzmi,
2. za czasów Apostołów był już ustalony kanon ST?
Zależy co uważasz za "ustalony" ?
Były dwa zbiory którymi się posługiwano. Formalnie Żydzi ustalili kanon później (w kontrowersji do chrześcijan) więc ich ustalenie nie ma dla chrześcijan żadnego znaczenia.
To co napisałeś potwierdza moją powyższą tezę, niestety. Cóż więc... ja tylko mogę Ci zaproponować poczytanie o tym jak się formowały kanony pism ST (ewent. NT) i jaki to ma związek np. z hebrajską retoryką biblijną. Tyle.
Wskazówka nr 1: owe zgłębianie można rozpocząć od np. artykułów w "KATOLICKIM KOMENTARZU BIBLIJNYM", wyd. Vocatio.
Wskazówka nr 2: dla mnie sprawa obecnie istniejących kanonów jest sprawą nierozstrzygalną w 100%. Dlaczego?
Więcej o tym np. w wątku Ks. Deuterokanoniczne -wielka pomylka protestantow?. Ów wątek jest na innym forum.
Wskazówka nr 3: Troszkę ciekawych informacji o kanonach wręcz tu, na miejscu, bo na forum.wiara.pl., dla przykładu, a dokładnie w artykule Kanon Pisma Świętego niekatolickich Kościołów chrześcijańskich.
Zachęcam do przyjrzenia się sprawie w podanych powyżej linkach.

Kończąc, a jednocześnie wracając do tematu - dalej podtrzymuję swoje zdanie dot. ofiar jakie mogli składać kapłani w świątyni, i dlaczego te a inne nie; i z czego to wynikało. A to, że Izraelici odchodzili od czystego kultu świątynnego, to już wiadomo. Przynajmniej wiemy to Ci, którzy czytamy Pismo. Dalej, w miarę swoich możliwości, będę szukał informacji w tym temacie. Jeśli ktoś coś namierzy i uzna za związane z tematem, proszę o namiary/informację.


POZDRAWIAM

_________________
Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed


N lut 21, 2010 23:56
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50
Posty: 883
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
Witam

Elbrus napisał(a):
To co można nazwać "objawieniem bożym" jest w ST określone jasno już w Torze (Prawie), która jest jasno odznaczająca się od innych ksiąg historycznych, dydaktycznych czy prorockich, a każde kolejne pisma były (musiały być) z nią weryfikowane
To ma związek, ścisły, z hebrajską retoryką biblijną, o której powyżej już wspominałem. Czytałem o tym, co napisałeś w ciekawej pracy: JĘZYK BIBLII A JĘZYK WSPÓŁCZESNY, wyd. WAM.

Barnaba napisał(a):
Primo - kiedy Luter zakwestionował tę księgę, już od 1000 lat chrześcijaństwo nie miało żadnych wątpliwości co do tej księgi.
Czysta demagogia. Ja Ci piszę o możliwych ( niemożliwych) ofiarach w świątyni, a Ty podajesz argument ilościowy typu, że większość ma rację, bo stanowią większość (tu: wszyscy). Dla takiej demagogii właśnie Kopernik uciekł do Niemiec, ratując swe życie przed śmiercią z rąk "katów" oficjalnie działających z ramienia KRzK.

______
ERRATA: w poprzednim moim post'cie
JEST: forum.wiara.pl.
POWINNO BYĆ wiara.pl.


Pozdrawiam

_________________
Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed


Pn lut 22, 2010 0:27
Zobacz profil

Dołączył(a): N lis 29, 2009 19:33
Posty: 569
Post Re: Prawo Mojżeszowe a praktyki religijne Izraelitów
mcfunthomas napisał(a):
Apriorycznie to - wg. mnie - akurat Ty zakładasz, że ta księga wchodzi do kanonu, bo ktoś tak sobie przyjął, że jest natchniona i tak się rozeszło po wielu wspólnotach dawnych wieków. Ale obawiam się, że tego nie zauważyłeś, jeszcze.
Przeciwnie, zauważyłem. Właśnie tak działa Duch Święty.
mcfunthomas napisał(a):
Ja natomiast podchodzę do tego krytycznie, od strony sposobu formowania się kanonu, oraz od strony historyczno-kulturowej.
Tłumacząc na polski to czynisz siebie miarą dla Pisma - zamiast odwrotnie. I tyle.
Cytuj:
Ale na czym polegało włączanie danych pism do kanonu (tego czy owego) to wiedzą Ci, którzy poczytali sobie na ten temat. Tak więc to co Ty tu mi podajesz to mogę ująć niestety tak: trudno mi dyskutować z kimś kto tak jak Ty ma potoczną wiedzę w tym temacie. Przyjmij to jako informację, bez urazy.
Może raczej staraj się WYKAZAĆ swoją wiedzę, zamiast o niej oświadczać. Inaczej to po prostu czcze przechwałki.

Cytuj:
Ci którzy czytają niech zauważą, że w swoim podejściu nie odniosłem się ani do osoby Lutra, ani do jego sposobu podejścia, więc zarzucanie mi tego co się zarzuca jemu jest niespójne, OT, więc i nieadekwatne, w tym momencie.
Nielogiczne.
To czy odniosłeś się do Lutra ma się nijak do tego czy czynisz te same błędy.
Jeśli Twoja wiedza o tworzeniu się kanony jets równie głęboka jak logika, to kiepsko to widzę... ;)
Cytuj:
Niemal identyczny zarzut (tzn. odrzucanie pewnych ksiąg jako nienatchnione) jaki mi wciąż niesłusznie stawiasz, postawiliby Ci chrześcijanie np. koptyjscy. Tylko nie wiem czy wiesz o co mi chodzi, skoro w odpowiedzi piszesz mi to co piszesz. Ja o niebie, Ty o chlebie. ;-)
No właśnie zauważyłem, że piszesz nie na temat...

Ja rozumiem że przeczytałeś coś tam i masz się za eksperta, ale wybacz - nie imponuje mi Twoja wiedza, więc spróbuj może posługiwać się na przyszłość argumentami.
A co do kanonu bliżej to zapraszam tu http://www.analizy.biz/marek1962/kanonpisma.htm

_________________
pozdrawiam
Barnaba (dawniej Marek MRB)
www.analizy.biz


Pn lut 22, 2010 1:06
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL