|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 4 ] |
|
Autor |
Wiadomość |
wokal
Dołączył(a): Pn gru 11, 2017 19:55 Posty: 69
|
Teologia św. Augustyna
Witam, kto wg św. Augustyna, dostępuje łaski Iluminacji? Czy jest to każdy z nas, albo tylko wybrani? Pozdrawiam
|
So mar 10, 2018 10:41 |
|
|
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
Re: Teologia św. Augustyna
Kredyt wiki: Cytuj: Według Augustyna człowiek ma w sobie zdolność poznania rzeczywistości Bożej, gdyż został stworzony jako capax Dei (łac.), dosł. zdolny /do obcowania/ z Bogiem. Zdolność tę człowiek utracił poprzez popadnięcie w stan niesprawiedliwości / (łac.) reatus / wskutek grzechu pierworodnego. Poznania prawd wiecznych Augustyn nie rozumiał jako czegoś, co dokonuje się jedynie na drodze rozumowania. Do zrozumienia ich, podobnie jak u Platona, można dojść tylko na drodze bezpośredniego kontaktu z nimi. Augustyn jednak jednoznacznie stwierdzał, że jest to możliwe jedynie dzięki Jezusowi Chrystusowi. W Wyznaniach pisał o tym, że platończycy znali Ojczyznę, nie znali jednak drogi prowadzącej do niej. Drogę tę Augustyn odnalazł studiujac Pismo Święte. Co ciekawe i powinno rozwiac wszelkie wątki o dniach i nocach a ilościa czasu i astronomią. Typu jak mozliwa swiatłośc bez słońca czy tez czy jeden dzien to 24 godziny w KR. : Cytuj: Powołanie do istnienia światłości było faktycznie powołaniem do istnienia stworzeń duchowych. Ciemności zaś są symbolem nieuformowanej rzeczywistości, „ziemi, która była bezładem” (Rdz 1,2). Aniołowie jako duchowe istoty rozumne nie tylko posiadają światło duchowe, ale są światłem (por. Komentarz słowny do Księgi Rodzaju V,13.30 ). Inaczej ludzie, którzy światło duchowe przyjmują od światła stwarzającego, od Słowa. Aniołowie nie mają w sobie różnicy między formą a tym co ma być uformowane, są stworzeni jako doskonali w swym bycie, ich oświecenie, iluminacja jest tożsama z ich stworzeniem.
|
N mar 11, 2018 17:34 |
|
|
Eubulides
Dołączył(a): N lut 05, 2012 16:34 Posty: 858
|
Re: Teologia św. Augustyna
Zdaje się, że wg. św. Augustyna każda osoba, każdy umysł potrzebuje wewnętrznego światła, by mógł dostrzegać związki pomiędzy różnymi przedmiotami myśli. Tak jak oczom potrzebne jest światło, by cokolwiek mogły dostrzec, tak i umysł potrzebuje światła wewnętrznego, by mógł cokolwiek poznać: Cytuj: Co znaczy, dla ciebie mieć duszę? To jest (mówisz), nic wielkiego, bo i zwierzęta ją mają […]. A więc, bracia moi, mieć duszę, a nie mieć rozumu, to znaczy nie używać go, nie żyć według niego, jest życiem zwierzęcym. Jest w nas bowiem coś zwierzęcego, przez co żyjemy, ale rozumem ma to być kierowane […]. Niewątpliwie tam, gdzie życie jest uporządkowane, rozum rządzi duszą, należąc do samej duszy. Nie jest bowiem czymś innym niż dusza, bo rozum jest czymś należącym do duszy, jak oko nie jest czymś innym od ciała, bo jest z ciała […]. To zaś w naszej duszy, co nazywa się rozumem i umysłem, oświeca światło wyższe. To wyższe światło, które oświeca umysł ludzki, to Bóg.
ŚW. AUGUSTYN, Homilie na ewangelie i pierwszy list św. Jana, tł. W. Szołdrski i W. Kania, oprac. E. Stanula, Warszawa 1977, PSP, t. 15, cz. 1, Homilia 15, pkt. 19, s. 232-233
_________________ Cogito ergo credo. / Dei servitus vera libertas.
|
N mar 11, 2018 18:11 |
|
|
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
Re: Teologia św. Augustyna
Ma kapitalne przemyslenia - widze że kolejna lektura mi sie szykuje.
|
N mar 11, 2018 18:14 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 4 ] |
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|