Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pt mar 29, 2024 15:51



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
 Znaczenie judaizmu dla chrzescijanina 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): Pn kwi 07, 2008 8:08
Posty: 36
Post Znaczenie judaizmu dla chrzescijanina
Zastanawia mnie jakie znaczenie ma dla przecietnego chrzescijanina judaizm. Nasi starsi bracia w wierze. Czy poznajemy ich tradycje, ich rozumienie swiata,aby przez to przyblizyc sie do postaci Jezusa,ktory przeciez Zydem byl?
Ja odczuwam ogromny szcunek do judaizmu i jego madrosci. Stary testament jest dla mnie skarbnica,z ktorej mozna czerpac nieskonczone wartosci wiedzy i poznania.


Pt kwi 11, 2008 17:44
Zobacz profil
Post 
Szczerze mówiąc jeśli chrześcijanin nie pozna judaizmu to i do końca nie potrafi zrozumieć Chrystusa - stąd chyba tak wiele różnych, często diametrialnie odmiennych interpretacji słów, zachowań Jezusa.


So kwi 12, 2008 18:33

Dołączył(a): Wt sty 29, 2008 9:47
Posty: 866
Post 
Judaizm i chrześcijaństwo to jedno i to samo.


So kwi 12, 2008 19:43
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Nie wiem jakie znaczenie ma judaizm dla "przecietnego chrześcijanina". Dla Kosciołów Reformacji judaizm "wiąże się nieodzownie z kwestią dotyczącą podstaw ich wiary".

Z dokumentu IV Zgromadzenia Ogólnego Wspólnoty Protestanckich Kościołów w Europie (Kosciół Jezusa Chrystusa):

Cytuj:
Dla Kościołów wyrosłych z Reformacji wiarygodna egzystencja kościelna oznacza przyjęcie uzasadnionego biblijnie przekonania, że ich priorytetowym zadaniem jest wypracowanie stanowiska wobec judaizmu. Kościoły nie mogą zrezygnować z dialogu z judaizmem. Żydzi byli prześladowani przez stulecia i narażeni na pogromy. Antyjudaizm Kościołów dostarczał istotną część argumentów uzasadniających prześladowanie narodu żydowskiego na terenie chrześcijańskiego Zachodu. Kościoły, zwłaszcza Kościoły niemieckie, zawiodły w okresie narodowego socjalizmu, gdyż nie sprzeciwiły się w porę i skutecznie prześladowaniu i eksterminacji Żydów, która pociągnęła za sobą miliony ofiar ludzkich. Uporanie się z bolesną i obciążającą historią stosunków chrześcijan i Żydów stało się podstawowym zadaniem wszystkich Kościołów.

Gdzie Ewangelia o łasce Boga w Jezusie Chrystusie zostaje użyta niewłaściwie do uzasadnienia "odrzucenia" Żydów lub do usprawiedliwienia obojętności wobec ich losu, tam Ewangelia sama zostaje zakwestionowana jako fundament egzystencji Kościoła. Toteż stosunek chrześcijan i Kościołów do Izraela wiąże się nieodzownie z kwestią dotyczącą podstaw ich wiary.

Istnienie judaizmu jest dla Kościoła znakiem wierności Boga wobec własnych obietnic; również Kościół, jako ta instytucja, która wielokrotnie zawiodła właśnie w dziedzinie stosunku do Żydów, pozostaje zdany na te obietnice.


So kwi 12, 2008 20:05
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Podstawy metodystycznej teologii judaizmu zawarte są w dokumencie "Building New Bridges in Hope", w którym znajdujemy 9 zasad okresśających stosunek Zjednoczonego Kościoła metodystycznego do judaizmu:

Cytuj:
Zasada 1: Istnieje jeden, żyjący Bóg, w którego wierzą tak Żydzi, jak i chrześcijanie
Zasada 2: Jezus był pobożnym Żydem, podobnie jak wielu jego uczniów
Zasada 3: Judaizm i chrześcijaństwo są żywymi i dynamicznymi religijnymi ruchami, które rozwinęły się i zmieniły od czasów Jezusa, często w interakcji między sobą.
Zasada 4: Chrześcijanie i Żyhdzi są zakorzenienie w Bogu poprzez biblijne przymierza, które pozostają ważne na wieczność.
Zasada 5: Jako chrześcijanie metodyści są wezwani do świadczenia Ewangelii i jej głoszenia całemu stworzeniu, jednak akceptują oni także fakt, że Bóg nadal działa i wykon uje swoją misję poprzez judaizm i naród żydowski.
Zasada 6: Chrześcijanie, jako chrześcijanie wezwani są do dialogu z żydowskimi sąsiadami.
Zasada 7: Kościół ma obowiązek poprawienia nieprawdziwych i krzywdzących nauk i doktryn, które mogą być przyczyną fałszywego rozumienia judaizmu, a w przeszłości przyczyniły się do prześladowań Żydów.
Zasada 8: Chrześcijanie są wezwani wraz z Żydami do pracy na rzecz sprawiedliwości, współpracy i pokoju na świecie, co jest antycypacją wypełniania się Bożego Królestwa.
Zasada 9: Metodyści wyrażają także głębokie zatroskanie faktem cierpień i nienawiści, jakie odczuwają ludzie na Bliskim Wschodzie, w tym w Izraelu. Ofgerują swoją modlitwę i troskę op pokój w tym regione świata.


So kwi 12, 2008 20:23
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn kwi 07, 2008 8:08
Posty: 36
Post 
hitman napisał(a):
Judaizm i chrześcijaństwo to jedno i to samo.

Nie wiem czy mozna tak powiedziec biorac pod uwage,ze Zydzi Jezusa nie uznaja za Zbawiciela. Chrzescijanstwo jest chyba dopelnieniem judaizmu. Wypelnieniem.


So kwi 12, 2008 21:33
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn kwi 07, 2008 8:08
Posty: 36
Post 
Piotr1 bardzo mi sie podoba to,co piszesz. To jest podejscie metodystow? Uwazam je za sluszne.


So kwi 12, 2008 21:35
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
A judaizm chrześcijaństwa. Chrześcijaństwo bez żywego judaizmu nie miało by racji bytu.
Istnienie Izraela jest znakiem wierności Boga, na którą całkowicie i jedynie jest zdany Kościół w swoim istnieniu.


So kwi 12, 2008 21:39
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Tak fides. To jest oficjalne nauczanie Zjednoczonego Koscioła Metodystów.


So kwi 12, 2008 21:43
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt sty 29, 2008 9:47
Posty: 866
Post 
fides napisał(a):
hitman napisał(a):
Judaizm i chrześcijaństwo to jedno i to samo.

Nie wiem czy mozna tak powiedziec biorac pod uwage,ze Zydzi Jezusa nie uznaja za Zbawiciela.

Tu nie chodzi o to kogo Żydzi uznają, ale kogo Bóg uznaje. Zawsze o to chodziło, tyle, że człowiek myśli, że sobie może to ot tak po prostu odwracać do góry nogami i "wybierać Boga". To nie Bóg jest Bogiem wybranym. To Izrael jest narodem wybranym.


N kwi 13, 2008 0:35
Zobacz profil
Post 
Ale, primo: nowym Izraelem jest teraz Kościół
secundo, kto nie czci Syna , nie czci Ojca, który Go posłał...


N kwi 13, 2008 13:05
Post 
Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich "NOSTRA AETATE":
Cytuj:
DRN 4. Zagłębiając tajemnicę Kościoła, święty Sobór obecny pamięta o więzi którą lud Nowego Testamentu zespolony jest duchowo z plemieniem Abrahama.
Kościół bowiem Chrystusowy uznaje, iż początki jego wiary i wybrania znajdują się według Bożej tajemnicy zbawienia już u Patriarchów, Mojżesza i Proroków. Wyznaje, że w powołaniu Abrahama zawarte jest również powołanie wszystkich wyznawców Chrystusa, synów owego Patriarchy według wiary, i że wyjście ludu wybranego z ziemi niewoli jest mistyczną zapowiedzią i znakiem zbawienia Kościoła. Przeto nie może Kościół zapomnieć o tym, że za pośrednictwem owego ludu, z którym Bóg w niewypowiedzianym miłosierdziu swoim postanowił zawrzeć Stare Przymierze, otrzymał objawienie Starego Testamentu i karmi się korzeniem dobrej oliwki, w którą wszczepione zostały gałązki dziczki oliwnej narodów. Wierzy bowiem Kościół, że Chrystus, Pokój nasz, przez krzyż pojednał Żydów i narody i w sobie uczynił je jednością.
Zawsze też ma Kościół przed oczyma słowa Apostoła Pawła odnoszące się do jego ziomków, "do których należy, przybrane synostwo i chwała, przymierze i zakon, służba Boża i obietnice; ich przodkami są ci, z których pochodzi Chrystus wedle ciała" (Rz 9,4-5), Syn Dziewicy Maryi. Pamięta także, iż z narodu żydowskiego pochodzili Apostołowie, będący fundamentami i kolumnami Kościoła, oraz bardzo wielu spośród owych pierwszych uczniów, którzy ogłosili światu Ewangelię Chrystusową.
Według świadectwa Pisma świętego Jerozolima nie poznała czasu nawiedzenia swego i większość Żydów nie przyjęła Ewangelii, a nawet niemało spośród nich przeciwstawiło się jej rozpowszechnieniu. Niemniej, jak powiada Apostoł, Żydzi nadal ze względu na swych przodków są bardzo drodzy Bogu, który nigdy nie żałuje darów i powołania. Razem z Prorokami i z tymże Apostołem Kościół oczekuje znanego tylko Bogu dnia, w którym wszystkie ludy będą wzywały Pana jednym głosem i "służyły Mu ramieniem jednym" (Sf 3,9).
Skoro więc tak wielkie jest dziedzictwo duchowe wspólne chrześcijanom i Żydom, święty Sobór obecny pragnie ożywić i zalecić obustronne poznanie się i poszanowanie, które osiągnąć można zwłaszcza przez studia biblijne i teologiczne oraz przez braterskie rozmowy.
A choć władze żydowskie wraz ze swymi zwolennikami domagały się śmierci Chrystusa, jednakże to, co popełniono podczas Jego męki, nie może być przypisane ani wszystkim bez różnicy Żydom wówczas żyjącym, ani Żydom dzisiejszym. Chociaż Kościół jest nowym Ludem Bożym, nie należy przedstawiać Żydów jako odrzuconych ani jako przeklętych przez Boga, rzekomo na podstawie Pisma świętego. Niechże więc wszyscy dbają o to, aby w katechezie i głoszeniu słowa Bożego nie nauczali niczego, co nie licowało z prawdą ewangeliczną i z duchem Chrystusowym.
Poza tym Kościół, który potępia wszelkie prześladowania, przeciw jakimkolwiek ludziom zwrócone, pomnąc na wspólne z Żydami dziedzictwo, opłakuje - nie z pobudek politycznych, ale pod wpływem religijnej miłości ewangelicznej - akty nienawiści, prześladowania, przejawy antysemityzmu, które kiedykolwiek i przez kogokolwiek kierowane były przeciw Żydom. Chrystus przy tym, jak to Kościół zawsze utrzymywał i utrzymuje, mękę swoją i śmierć podjął dobrowolnie pod wpływem bezmiernej miłości, za grzechy wszystkich ludzi, aby wszyscy dostąpili zbawienia. Jest więc zadaniem Kościoła nauczającego głosić krzyż Chrystusowy jako znak zwróconej ku wszystkim miłości Boga i jako źródło wszelkiej łaski.


To dla wyjasnienia jaka jest oficjalna nauka KK (pogrubienia moje)


N kwi 13, 2008 15:50
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Teresse napisał(a):
Ale, primo: nowym Izraelem jest teraz Kościół
secundo, kto nie czci Syna , nie czci Ojca, który Go posłał...


Jest nowym, ale w znaczeniu "młodszym" czasowo, od strony chronologii, a nie substytucji. Wybranie Izraela miesci sie w odwiecznym wybraniu Chrystusa i tym samym także Kościoła.
W teologii przymierza Izrael posiada swoje miejsce. Jesli część Izraela nie przyjęła Zbawiciela, to jedynie ze wzgledu na nas, jak przypomina Paweł. W żadnym zaś wypadku nie nieweczy to nieodwołalnego wybrania i przymierza jakie Bóg zawarł z Izraelem. To jest stwierdzenie fundamentalne także dla Kościoła.
Podczas synodu Kościoła ewangelicko-reformowanego w Niemczech 1982 r. m.in padły takie słowa:
Cytuj:
Jeśli chrześcijanie myślą, jak wielu jeszcze myśli, że na krzyżu Jezusa Bóg zerwał szczególne przymierze z Izraele, to jaki powód mają ku temu, aby wierzyć – po tym jak sami wielokrotnie ukrzyżowali Syna Bożego (Hebr. 6,6) – że Boża wierność dowobec nich nie będzie miała końca?! Jeśli cierpliwość Boga wobec Izraela ma koniec, to także i dla nas nie ma nadziei. Tylko wtedy, gdy Bóg nie będzie żałować swojego przymierza z Izraelem, istnieje także nadzieja dla mnie. Przeżycie narodu żydowskiego i jego powrót do Ziemi Obiecanej są także i dla nas, podobnie jak chrzest i Wieczerza Pańska, sakramentami jego wierności.


Czy Izrael nie czci Syna? A komuż oddaje cześć czytając i rozważając co szabat Słowo Boga? To Chrystus jest szabatem, który zachowują; to On jest Paschą, którą co roku obchodzą. To On w Ablu został zabity, w Izaaku związano Mu nogi, w Jakubie przebywał na obczyżnie, w Józefie został sprzedany, w Mojżeszu podrzucony, w baranku paschalnym zabity, w Dawidzie prześladowany, w prorokach zelżony - komuż odddają cześć jak nie Synowi, wyznając i rozważając wielkie dzieła Boga? On jest wypełnieniem wszystkich micwot - komuż oddają cześć wypełniając pzrykazania Przymierza?
Jesli chrześcijanie uznają w hebrajskiej Biblii objawienie, a nie ma dla nas innego objawienia jak w Synu, Jedynym Słowie Boga, czy mozemy powiedzieć, że Izrael nie wyznaje Syna?
To jest pytanie, którego nie można lekcewazyć. Przed tym pytaniem stoi i bedzie stał Kosciół. Tu nalezy wyzbyc się, także Kościół, wszelkiej arogancji i wszelkiego zadufania, pamiętając na słowa Apostoła: dziczką wszczepioną w szczep winny jesteśmy.


N kwi 13, 2008 19:12
Zobacz profil
Post 
Owszem, ale i...

Cytuj:
A gdy widział, że przychodzi do chrztu wielu spośród faryzeuszów i saduceuszów, mówił im: Plemię żmijowe, kto wam pokazał, jak uciec przed nadchodzącym gniewem? Wydajcie więc godny owoc nawrócenia, a nie myślcie, że możecie sobie mówić: Abrahama mamy za ojca, bo powiadam wam, że z tych kamieni może Bóg wzbudzić dzieci Abrahamowi.

Mt. 3,7-9


N kwi 13, 2008 19:21
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
No i.....

Wszyscy prorocy wzywają do nawrocenia do Pana, Jan Chrzciciel ze swoim wezwaniem nie jest wyjątkiem. I wielu proroków zabito, lecz to nie niszczy ani Przymierza ani Bożego wybroru. Jest piękna modlitwa w 9 rozdziale Nehemiasza.
Czy to wezwanie w jakimkowliek stopniu nie odnosi się też do Kościoła?


N kwi 13, 2008 19:39
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL