Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Cz mar 28, 2024 9:21



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 114 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
 Bezosobowy bóg hindusów 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lut 05, 2012 11:05
Posty: 675
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Ad.ARHIZ

Cytuj:
Nie zmienia to faktu, że samo słowo joga pochodzi od "łączyć"
Termin joga pochodzi etymologicznie od słowa „yuj” (judż) tłumaczonego jako „wiązać”, „powiązać”, „łączyć”, „połączyć”, „zaprząc”, „ujarzmić” . Odpowiada to łacińskiemu „iugo, „iungo”, „iugum” czy starosłowiańskim ( w tym staropolskim) „igo” - jarzmo.

Cytuj:
No i nie ma czegoś takiego jak jedna interpretacja jogi,
Oczywiście. Oprócz wielu systemów dróg i metod jej praktykowania jako praktycznego zespołu ćwiczeń, termin ten oznacza jeden z sześciu ortodoksyjnych (tzn uznających istnienie Brahmana; tzw astika) systemów filozoficznych starożytnych Indii; obok Sankhji (z która ma wiele wspólnego), Njaji, Wajsesziki, Mimansy i Wedanty. Pierwsze pisane wzmianki o jodze znajdujemy dopiero w późniejszych Upaniszdach.
„Przez to pojęcie Hindus rozumie dążenie do osiągnięcia poznania wyzwalającego lub też samego wyzwolenia poprzez systematyczne ćwiczenie ciała i ducha na drodze wewnętrznej koncentracji, poprzez bezpośrednie widzenie i przeżycie. Nie jest więc to teoria, lecz metoda i jako taka może ona być wiązana z najrozmaitszymi doktrynami.” / „Historia Filozofii Indyjskiej” Erich Frauwallner PWN Warszawa 1990/

Cytuj:
Ogólnie Śiwie przypisuje się stworzenie jogi
Nie spotkałem się z takim stwierdzeniem w naukowych źródłach.

Cytuj:
A Śiwa jako Pan Joginów (nie pamiętam sanskryckiej nazwy) pojawia się już w okresie przedaryjskim.

Kult Śiwy pojawia się dopiero po epoce wedyjskiej. Jeszcze w Rigwedzie słowo to oznacza tylko „pomyślny”, „przychylny”, nie jest jednak imieniem boga /wg „Filozofia Indyjska tom 1 Sarvepalli Radhakrishnan „Pax” Warszawa 1958/

_________________
http://chomikuj.pl/LittoStrumienski/Genesis+-+propozycja+nowej+interpretacji,3484705218.pdf


Cz paź 11, 2012 6:50
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lip 13, 2012 10:36
Posty: 155
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Gorgiasz napisał(a):
Ad ARHIZ
Mylisz się. Joga nie ma nic wspólnego ze złączeniem (bądź nie) z jakimkolwiek Bogiem. Jej celem jest powściągnięcie zjawisk świadomości (Jogasutry I.2) .

Witaj,
może warto Jogasutry czytać trochę dokładniej :).

Księga Pierwsza ,,O samahdi, czyli skupieniu":
,, [Jogasutra]
isvarapranidhanad va
I.23. Lub przez skupienie się na Iśwarze [F.r.:] [Skupienie, czyli samahdi, można również osiągnąć (lub)] przez skupienie się (pranidhana) na Iśwarze.
[Jogabszaja]
Przez skupianie się na Iśwarze, który jest szczególnym rodzajem (wyższą formą?, visesa) bhakti (czczenia Boga) - nakłoniony Iśwara pomaga samą tylko kontemplacją wlaną (abhidhyana) temu [który się na nim skupia] ..."

Iśwarze są poświęcone dalsze fragmenty: I.24 - I.29.
Całe szczęście, że mam jeszcze Jogasutry w domu ;-)
W Jogasutrach są pokazane różne ścieżki, również odwołująca się do Wyższej Istoty, wyższej formy świadomości.
Pozdrawiam


Cz paź 11, 2012 12:52
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lut 05, 2012 11:05
Posty: 675
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Pomyłka - prosże to usunąć.
Dziękuję

_________________
http://chomikuj.pl/LittoStrumienski/Genesis+-+propozycja+nowej+interpretacji,3484705218.pdf


Ostatnio edytowano Cz paź 11, 2012 17:31 przez Gorgiasz, łącznie edytowano 1 raz



Cz paź 11, 2012 17:26
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lut 05, 2012 11:05
Posty: 675
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Gorgiasz napisał(a):
Gorgiasz napisał(a):
Ad ARHIZ
(w Jodze Klasycznej występuje Iśwara ale raczej marginalnie, aby ustrzec się przed zarzutem ogólnego nieuznawania bóstw/Bogów).

Cytuj:
Freeghost napisał:
Witaj,
może warto Jogasutry czytać trochę dokładniej .

Może warto komentowane posty czytać trochę dokladniej. :-D
Pozdrawiam


A Iśwara wcale nie jest wyżsżą formą czczenia boga:
Cytuj:
24. Iśwara - szczególnością puruszy, nietknięty uciążliwościami, karmanem, owocowaniem, złożem
[Iśwara jest zróżnicowaniem puruszy, jest nieskalany uciążliwościami, karmanem, skutkiem karmicznym i złożem karmicznym]

_________________
http://chomikuj.pl/LittoStrumienski/Genesis+-+propozycja+nowej+interpretacji,3484705218.pdf


Cz paź 11, 2012 17:28
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz cze 21, 2012 22:01
Posty: 1342
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Gorgiasz napisał(a):
Termin joga pochodzi etymologicznie od słowa „yuj” (judż) tłumaczonego jako „wiązać”, „powiązać”, „łączyć”, „połączyć”, „zaprząc”, „ujarzmić” . Odpowiada to łacińskiemu „iugo, „iungo”, „iugum” czy starosłowiańskim ( w tym staropolskim) „igo” - jarzmo.

Większość słów w starożytnych językach ma wiele znaczeń. Według Iengara chodzi w tym przypadku o połączenie (przy czym jedynie „ujarzmić” nie będzie pasowało znaczeniowo).

Cytuj:
Oczywiście. Oprócz wielu systemów dróg i metod jej praktykowania jako praktycznego zespołu ćwiczeń, termin ten oznacza jeden z sześciu ortodoksyjnych (tzn uznających istnienie Brahmana; tzw astika) systemów filozoficznych starożytnych Indii; obok Sankhji (z która ma wiele wspólnego), Njaji, Wajsesziki, Mimansy i Wedanty. Pierwsze pisane wzmianki o jodze znajdujemy dopiero w późniejszych Upaniszdach.
„Przez to pojęcie Hindus rozumie dążenie do osiągnięcia poznania wyzwalającego lub też samego wyzwolenia poprzez systematyczne ćwiczenie ciała i ducha na drodze wewnętrznej koncentracji, poprzez bezpośrednie widzenie i przeżycie. Nie jest więc to teoria, lecz metoda i jako taka może ona być wiązana z najrozmaitszymi doktrynami.” / „Historia Filozofii Indyjskiej” Erich Frauwallner PWN Warszawa 1990/

W praktyce ścieżek będzie o wiele więcej. Mamy przecież podziały na mantra jogę, dharma jogę itd. Poza tym wplatanie tej filozofii do różnych nurtów takich jak buddyzm, ateizm, chrześcijaństwo itd.

Cytuj:
Nie spotkałem się z takim stwierdzeniem w naukowych źródłach.

Pierwotnie Śiwa wymyślił jogę dla Paarvati, ale podsłuchała ją pewna ryba itd. Purany, ale głowy nie dam.

Cytuj:
Kult Śiwy pojawia się dopiero po epoce wedyjskiej. Jeszcze w Rigwedzie słowo to oznacza tylko „pomyślny”, „przychylny”, nie jest jednak imieniem boga /wg „Filozofia Indyjska tom 1 Sarvepalli Radhakrishnan „Pax” Warszawa 1958/

Przecież Śiwa jest bogiem drawidyjskim - kult musiał istnieć wcześniej. Arjowie na początku nie chcieli go w swoim panteonie (jest o tym mowa w Puranach, kiedy to nie zostaje zaproszony na ucztę) więc może dla tego. Poza tym, tradycja śiwaicka mówi, że "istniał od zawsze" (kult). Zresztą wystarczy spojrzeć na lingę - jest to monolit. Istnieją też lingi naturalne, które były inspiracją da tych wznoszonych przez człowieka.

A Iśvara zwany jest także Pierwotnym Panem Śiwą. Zresztą sam wizerunek Śiwy ukazuje m. in. ideał Jego wielbiciela. Jogina wolnego od zmysłów (biżuteria z węży), gniewu (zwierzęca skóra), spokojnego i szczęśliwego zarazem - pogrążonego w samadhi (twarz), niebojącego się śmierci (popiół), będącego pod Jego opieką (kobra).
Zresztą w opisach Yam i Niyam także mamy ciągle nawiązania do Pana (adoracja itd. o czym nieco freeghost pisał).

_________________
ॐ नमः शिवाय

"Wachlarzem o aloes", czyli mój blog literacki o fantasy i science-fiction:
http://wachlarzemoaloes.blogspot.com - blog
https://www.facebook.com/Wachlarzem-o-aloes-1499129103717492/ - fanpage


Cz paź 11, 2012 21:45
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt sty 21, 2011 12:43
Posty: 805
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Jestem zdania, że joga jest rewelacyjna jako metoda i taka sobie jako doktryna. Rozumiem przez to, że dzięki
jodze można osiągać nie tylko dobre zdrowie fizyczne ale i wysokie poziomy świadomości. Natomiast tradycyjna doktryna jogi niezbyt mnie pociąga.
Interpretuję jogę na własny użytek jak sztukę przemiany (np wątłego ciała w zdrowe, słabego umysłu w mocny itd.) Temu właśnie służy asanayana i pranayama. Dzięki jodze też można poczynić większe postępy w praktyce własne, tradycyjnej religii (np. katolicyzmu).


Pt paź 12, 2012 13:13
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz cze 21, 2012 22:01
Posty: 1342
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Szyszkowniku:
Pewnego razu wędrowca napadło stado dzików. Uciekł więc na drzewo i czekał aż sobie pójdą. Jako, że mu się nudziło, zaczął obrywać liście bananowe i rzucać je na ziemię. Nie wiedział, że spadały one na lingę - przez co składał ofiarę Śiwie. Jakież było jego dziwienia, gdy pojawił się przed nim sam Pan i spytał, co chce w zamian za ofiarę (z Puran).
Tak więc ćwicz, ćwicz - nawet jeśli jest to dla Ciebie tylko gimnastyka :D

_________________
ॐ नमः शिवाय

"Wachlarzem o aloes", czyli mój blog literacki o fantasy i science-fiction:
http://wachlarzemoaloes.blogspot.com - blog
https://www.facebook.com/Wachlarzem-o-aloes-1499129103717492/ - fanpage


Pt paź 12, 2012 16:14
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz kwi 12, 2007 17:42
Posty: 238
Lokalizacja: Toruń, Kujawsko-pomorskie
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
ARHIZ napisał(a):
Cytuj:
Nie spotkałem się z takim stwierdzeniem w naukowych źródłach.

Pierwotnie Śiwa wymyślił jogę dla Paarvati, ale podsłuchała ją pewna ryba itd. Purany, ale głowy nie dam.

Cześć ARHIZ,

Nawet z moją szczątkową wiedzą o indyjskiej filozofii widzę, że w swoich wypowiedziach popełniasz sporo anachronizmów. Śiwa ważny statuss, czy wręcz jakieś ujednolicenie postaci osiągnął dopiero w czasach Puran. W jakim celu zapytany o naukowe źródła podajesz Purany? Rozumiem, że tutejsi czytelnicy nie zweryfikują tego, ale bez przesady ;)

W Jogasutrach jest coś o Panu Śiwie?

Pzdr
Piotr

_________________
GeekLaw - blog o prawie w świecie internetu i nowych technologii.


Pt paź 12, 2012 19:01
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz cze 21, 2012 22:01
Posty: 1342
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Xiwanx'ie:
Moim zdaniem Śiwa nigdy nie osiągnął ujednolicenia postaci - mamy przecież Nataradżę, Wodza Plemiennego, Kapalika, Słup Ognia itd.

Poza tym, ja patrzę na jogę przez pryzmat śiwaizmu. Równie dobrze kult Śiwy mógł "zaadoptować" jogę. Jednak nawet, jeśli wspominany Pan nie jest dokładnie Śiwą (co nie ma czyni dla mnie żadne różnicy, bo i tak będzie nim symbolicznie), to jednak nie dam się przekonać, że nie chodzi o połączenie z Nim (w sensie ze wspominanym Panem).

I nie czytałem całych Jogasutr (Ba! Nawet całych Pran nie czytałem. Trza się wziąć za siebie, swaadhyaaya jest ważna ;))

_________________
ॐ नमः शिवाय

"Wachlarzem o aloes", czyli mój blog literacki o fantasy i science-fiction:
http://wachlarzemoaloes.blogspot.com - blog
https://www.facebook.com/Wachlarzem-o-aloes-1499129103717492/ - fanpage


Pt paź 12, 2012 19:21
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lip 13, 2012 10:36
Posty: 155
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Gorgiasz napisał(a):
Może warto komentowane posty czytać trochę dokladniej.

Witaj Gorgiasz,
faktycznie nie doczytałem, ale po doczytaniu niewiele to zmienia. Iśwara nie występuje w Jogasutrach marginalnie.

Gorgiasz napisał(a):

A Iśwara wcale nie jest wyżsżą formą czczenia boga:
Cytuj:
24. Iśwara - szczególnością puruszy, nietknięty uciążliwościami, karmanem, owocowaniem, złożem
[Iśwara jest zróżnicowaniem puruszy, jest nieskalany uciążliwościami, karmanem, skutkiem karmicznym i złożem karmicznym]

W tym samym I.24 :
,,Ale Iśwara takich (ich) więzów ani nie miał, ani mieć nie będzie. ... On przecież zawsze jest wyzwolony (mukta) i i zawsze jest Iśwarą. Tak oto wyniosłość (eminencja, utkarsa) Iśwary jest wieczna z tej przyczyny, że przyjmuje on wszechwładną satwę. ... Iśwara jest zawsze! Zawsze jest wolny (wyzwolony, mukta )! Nic też nie równa się ani nie przewyższa jego panowania (stanu Iśwary, aiśwarya)."
I.26 : ,,[Iśwara] był mistrzem nawet najbardziej starożytnych mistrzów (guru), ponieważ nie jest określony (ograniczony) czasem"

Wolny (wyzwolony), wieczny, panujący, nic go nie przewyższa, jest poza czasem. To nie są boskie atrybuty? A forma mówienia o nim (z wykrzyknikami) nie jest formą czczenia?
Pozdrawiam


Pt paź 12, 2012 20:16
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lut 05, 2012 11:05
Posty: 675
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Ad.freeghost
Cytuj:
W tym samym I.24 :

Tego nie ma w I.24, nie ma w ogóle w Jogasutrach. Podejrzewam, że jest to jakiś komentarz, ale nie wiem jaki. Po I.24. następuje I.25: "W nim nieprzewyższalny zalążek wszechwiedzącego" (tatra niratiśayam sarvajnabijam). A następnie I.26: "Mistrzem nawet pradawnych z powodu nieograniczenia czasem" ( purvasesam api guruh kalenanavacchedat). To, co Ty przytaczasz jako I.26 jest tzw "Formą rozwiniętą przekładu" Leona Cyborana a nie samym przekladem sutry.
I widzę, że nie rozumiesz pojecia puruszy. Owszem, Iśwara jako władca zjawisk świadomościowych jest określany Bogiem osobowym, ale wydaniu hinduskim, to znaczy jest najwyższym guru człowieka - czyli jego wewnętrznym "ja".
A wykrzykniki występują tylko w jakimś przytoczonym przez Ciebie komentarzu; w oryginalnym wersie nie ma żadnych wykrzykników, podobnie jak w całych Jogasutrach.

_________________
http://chomikuj.pl/LittoStrumienski/Genesis+-+propozycja+nowej+interpretacji,3484705218.pdf


Pt paź 12, 2012 21:21
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lip 13, 2012 10:36
Posty: 155
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Witaj Gorgiasz,
może uporządkujmy tę dyskusję.
Mój pierwszy post w tej dyskusji odnosił się do Twojego stwierdzenia:
Gorgiasz napisał(a):
Mylisz się. Joga nie ma nic wspólnego ze złączeniem (bądź nie) z jakimkolwiek Bogiem.

dalej piszesz:
Gorgiasz napisał(a):
Owszem, Iśwara jako władca zjawisk świadomościowych jest określany Bogiem osobowym, ale wydaniu hinduskim, to znaczy jest najwyższym guru człowieka - czyli jego wewnętrznym "ja".

czyli przeczysz sam sobie bo albo w Jodze nie ma żadnego odniesienia do jakiegokolwiek Boga i jakichkolwiek z nim identyfikacji albo są. Przykład Iśwary jest takim właśnie przykładem. I to nie jest tak jak piszesz rzecz marginalna w Jogasutrach. Odniesienia do Iśwary występują w I,II i III księdze Jogasutr. To co piszesz dalej, że jest to Bóg w ,,wydaniu hinduskim" jest oczywistą oczywistością bo o takim wydaniu cały czas mówimy a nie o wydaniu na przykład judeo-chrześcijańskim.
Gorgiasz napisał(a):
Podejrzewam, że jest to jakiś komentarz, ale nie wiem jaki.

To jest komentarz Wjasy (dokładniej przypisywany Wjasie) czyli Jogabhaszja. Jeśli masz Jogasutry z Jogabhaszją to masz te komentarze dołączone do Jogasutr z tymi samymi odnośnikami jako całość. Czyli na przykład w I. 24 masz razem fragment z Jogasutr i fragment Jogabhaszi. Moje odnośniki dotyczyły Jogasutr z Jogabhaszją jako całości.
Gorgiasz napisał(a):
To, co Ty przytaczasz jako I.26 jest tzw "Formą rozwiniętą przekładu" Leona Cyborana a nie samym przekladem sutry.

To jest w moim odczuciu naprawdę nie istotny szczegół. Przekład sutry: ,,Mistrzem nawet pradawnych z powodu nieograniczenia czasem". Czy to cokolwiek zmienia?

Jeszcze jeden fragment:

II. 32 (Jogasutra): Oczyszczenie, zadowolenie, asceza, medytacje, skupienie się na Iśwarze - to nijamy

Czyli według Ciebie ,,skupienie się na Iśwarze" jest czymś marginalnym?

II. 32 (Jogabszaja) ,,... skupienie się na Iśwarze (oddanie się Iśwarze, Iśvarapranidhana) - to powierzenie (ofiarowanie) wszystkich czynów jemu jako najwyższemu mistrzowi"

To bynajmniej nie brzmi jako coś pobocznego, nieistotnego. A to, że chodzi tutaj o rozumienie (wykładnię) Iśwary jako Boga ,,wewnętrznego", wewnętrznego mistrza - najwyższe ,,ja" jest naprawdę oczywistością.
Pozdrawiam


So paź 13, 2012 18:44
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lut 05, 2012 11:05
Posty: 675
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Ad freeghost

Cytuj:
czyli przeczysz sam sobie bo albo w Jodze nie ma żadnego odniesienia do jakiegokolwiek Boga i jakichkolwiek z nim identyfikacji albo są. Przykład Iśwary jest takim właśnie przykładem. I to nie jest tak jak piszesz rzecz marginalna w Jogasutrach. Odniesienia do Iśwary występują w I,II i III księdze Jogasutr. To co piszesz dalej, że jest to Bóg w ,,wydaniu hinduskim" jest oczywistą oczywistością bo o takim wydaniu cały czas mówimy a nie o wydaniu na przykład judeo-chrześcijańskim.

Joga jest terminem wieloznacznym. Najczęściej oznacza technikę, metodę osiągnięcia pewnego stanu świadomości(ściślej: jego powściągnięcie). I jako taka nie ma żadnego odniesienia do jakiegokolwiek Boga. Bo metoda jest tylko praktycznym działaniem czy postawą (człowieka). A że jest również i to często używana do osiągnięcia tego celu – to już inna sprawa. Natomiast jako system, Joga jest oczywiście teistyczna i uznaje Boga – Iśwarę. W Jogasutrach Iśwara jest własciwie czystym duchem, pewnym archetypem wyzwolenia czy doskonałości i jego rola boga ogranicza się do tego, którego należy naśladować poprzez ekagratę (koncentrację na...) i nieruchomość. Może pomóc człowiekowi ćwiczącemu jogę osiągnąć stan samadhi (ale można je osiąnąc również bez odniesienia się do Iśwary - czyli można obejść się bez Boga). Nie jest stworzycielem kosmosu, życia czy ludzi. I dla tego też zaznaczyłem, że chodzi o inne pojmowanie Boga („hinduskie”) a nie judeo chrześcijańskie, gdyż są między nimi znaczne różnice, o których na bieżąco sam czasem zapominam i podejrzewam, że inni mają podobnie.
To, że rola Iśwary jest marginalna – gdzieś kiedyś przeczytałem z uzasadnieniem i uznałem za słuszne. Starałem się teraz znaleźć źródło (bo jak może zauważyłeś, lubię powoływać się na źródła), ale niestety nie mogę znaleźć.


Cytuj:
To jest w moim odczuciu naprawdę nie istotny szczegół. Przekład sutry: ,,Mistrzem nawet pradawnych z powodu nieograniczenia czasem". Czy to cokolwiek zmienia?

Niczego nie zmienia, to była tylko uwaga „formalno – porządkowa”. :D

_________________
http://chomikuj.pl/LittoStrumienski/Genesis+-+propozycja+nowej+interpretacji,3484705218.pdf


Pn paź 15, 2012 6:19
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz cze 21, 2012 22:01
Posty: 1342
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
Cytuj:
Najczęściej oznacza technikę, metodę osiągnięcia pewnego stanu świadomości(ściślej: jego powściągnięcie). I jako taka nie ma żadnego odniesienia do jakiegokolwiek Boga.

To brzmi jak typowa "joga zachodnia", nazywana też "akrobatyką bazującą nieco na asanach" - nawet same asany zostały tutaj uproszczone, reszta stopni właściwie nie istnieje.

Tak jeszcze co do pochodzenia jogi - rozmawiałem o tym co nieco ze znawczynią sanskrytu. Śiwa tradycyjnie uważany jest za boga drawidyjskiego, tak jak sama joga - co byłoby argumentem za, co do pierwotnego związku jogi z śiwaizmem. Argumentem przeciw jest arjańskie pochodzenie słowa "judż".

_________________
ॐ नमः शिवाय

"Wachlarzem o aloes", czyli mój blog literacki o fantasy i science-fiction:
http://wachlarzemoaloes.blogspot.com - blog
https://www.facebook.com/Wachlarzem-o-aloes-1499129103717492/ - fanpage


Pn paź 15, 2012 16:19
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz kwi 12, 2007 17:42
Posty: 238
Lokalizacja: Toruń, Kujawsko-pomorskie
Post Re: Bezosobowy bóg hindusów
ARHIZ napisał(a):
Tak jeszcze co do pochodzenia jogi - rozmawiałem o tym co nieco ze znawczynią sanskrytu. Śiwa tradycyjnie uważany jest za boga drawidyjskiego, tak jak sama joga - co byłoby argumentem za, co do pierwotnego związku jogi z śiwaizmem. Argumentem przeciw jest arjańskie pochodzenie słowa "judż".

OK, ale śiwaizm jest młodszy od jogi w sensie klasycznej szkoły filozofii. Śiwa może i był czczony wcześniej ale ruch joginów z tym związanych to już 200 pne - 100 n.e. Do tego czasu nie był żadnym Panem Joginów a typowym bogiem płodności. Słowo joga w kontekście praktyk duchowych pojawia się już w zdecydowanie niedrawidyjskich Upaniszadach. Ponadto nie ma żadnych dowodów na związki Patanjalego z kształtującą się tradycją śiwaicką - jego postać została zaadoptowana przez śiwaistów dużo później. Jednym słowem joga ukształtowała w czasach, gdy Śiwa nie był ważną postacią w panteonie.

Dlatego piszę, że popełniasz anachronizmy. Próbujesz interpretować starsze źródła przez pryzmat Puran. Skutkiem jest nadmierne uproszczenie sprawy.

Pzdr
Piotr

_________________
GeekLaw - blog o prawie w świecie internetu i nowych technologii.


Wt paź 16, 2012 10:36
Zobacz profil WWW
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 114 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL