Re: Ekumeniczny spór wokół obecności Jezusa w chlebie i wini
bramin napisał(a):
Przemek, proszę przedstawić punkt widzenia Twojej wspólnoty! Za ignorowanie poleceń moderacji dostajesz ostrzeżenie.
Rozumiem obecną prośbę o zwięzłe przedstawienie stanowiska mojej wspólnoty, jednak uważam, że moja wcześniejsza, obszerniejsza wypowiedź wpisywała się w temat wątku "Ekumeniczny spór wokół obecności Jezusa w chlebie i winie" i nie zauważyłem w wątku wytycznych, aby ograniczać długość wypowiedzi czy unikać szerszego uzasadnienia - więc skąd ten wymóg "nagle"?
Poza tym ważne jest, szczególnie w takiej debacie, solidnie uargumentować stanowisko w tym wypadku mojej denominacji, aby znowu ktoś nie przyklejał "nalepek" jak "wymysły".
Chciałem przedstawić pogląd mojej wspólnoty w sposób rzetelny, opierając się na solidnych źródłach i analizie, a nie tylko podać go w formie krótkiej deklaracji. Uznałem, że cytaty z Ojców Kościoła i ich egzegeza pomogą czytelnikom forum zrozumieć biblijne źródła i historyczne podstawy stanowiska mojej denominacji w kwestii Eucharystii.
Bez szerszej argumentacji i uzasadnień jest to tylko opinia - a nie wartość historyczna, którą mogą czytelnicy nie widzieć w takich stwierdzeniach. Dlatego oparłem je na rzetelnej analizie źródeł, cytatach Ojców Kościoła i egzegezie biblijnej -
uważam to za cenne wnoszenie konstruktywnego głosu do ekumenicznej debaty. Dlatego chociażby w myśl obiektywności debaty, zrozumienia i owocnego dialogu, proszę przywrócić chociaż część mojego uzasadnienia, aby nie było to pustosłowiem, a na co moderacja chce chyba wypowiedź skierować?
Więc wnioskując na bazie faktów z historii i oceny prac również Ojców Kościoła - por. proszę moderację przywrócić wcześniejszą merytoryczną część uzasadniającą.... - W mojej wspólnocie Kościoła ewangelicznego uznajemy Eucharystię (Wieczerzę Pańską) za upamiętnienie ofiary Chrystusa na krzyżu. Wierzymy, że podczas Wieczerzy Pańskiej Jezus jest obecny w
sposób duchowy, przez wiarę. Chleb i wino pozostają w swojej substancji, ale dla wierzącego są one znakiem ofiarowanego przez Chrystusa zbawienia. Przyjmując je z wiarą, dostępujemy łaski Bożej.
Stanowisko to opiera się na analizie Pisma Świętego, które mówi o spożywaniu Ciała i Krwi Chrystusa w sensie duchowym (J 6,53-58), a także na nauczaniu wczesnych Ojców Kościoła, którzy podkreślali symboliczny charakter Eucharystii.