Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pn kwi 29, 2024 11:28



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 652 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 44  Następna strona
 Katolicy - Prawosławni 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
chciałbym wrócić do tematu eucharystii

zaniepokoiło mnie pewne sformułowanie, kiedy jeden z prawosławnych forumowiczów zarzuca KK kult Przenajświętszego Sakramentu.

Z tego co wyczytałem ukazała mi sie nie nauka o metaboli ale o konssubstancjacji, zatem się pytam.
Katolicy wierzą że zmianie ulega substancja a przypadłość pozostaje niezmieniona, prawosławni uczą że i substancja oraz przypadłość ulega zmianie, luteranie że substancja nie ulega zmianie a jedynie Chrystus się "dołącza" po czym "odłącza". Jeśli przyjąć naukę że przemiana jest stała, wieczna i nie odwracalna nie można podważać kultu "Przenajświętszego Sakramentu".

Drodzy bracia prawosławni to jak w końcu jest? Czy kult Najświętszego Ciała naszego Zbawiciela jest przeszkodzą między naszymi Kościołami?

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


N maja 13, 2007 23:31
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Wt lis 23, 2004 16:10
Posty: 552
Post 
Cytuj:
prawosławni uczą że i substancja oraz przypadłość ulega zmianie


Tak się nie da tego sformułować. Prawosławni nie mówią, co i kiedy się zmienia, a co nie. Mówimy, iż chleb i wino stają się prawdziwym Ciałem i prawdziwą Krwią Chrystusa, nie przestając jednocześnie być chlebem i winem. To nie jest konssubstancja. To, w jaki sposób dokonuje się eucharystyczna przemiana i na czym dokładnie ona polega jest dla nas tajemnicą. To wie jedynie Bóg. Dlatego nie można powiedzieć, że prawosławni twierdzą, iż zarówno substancja jak i przypadłości ulegają zmianie. My, że tak powiem w to "nie wnikamy" :)

Prawosławne pojmowanie przemiany Eucharystycznej najlepiej porównać do Unii Hipostatycznej w Chrystusie.

Cytuj:
Drodzy bracia prawosławni to jak w końcu jest? Czy kult Najświętszego Ciała naszego Zbawiciela jest przeszkodzą między naszymi Kościołami?


Chrystus powiedział "bierzcie i jedzcie" oraz "bierzcie i pijcie". Nic nie mówił o adorowaniu. Poza tym dla prawosławia obcy jest kult części ciała, jak np. Serca Jezusa, itp. Czcimy osobę. Zresztą nie jest to najważniejszy problem różniący nasze Kościoły.

_________________
http://www.ksiega-starcow.blogspot.com
http://www.orthphoto.net


Pn maja 14, 2007 10:39
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
dla mnie to wszystko wydaje się lekko zakręcone.
Jeśli wierzy się w prawdziwą obecność Pana w Darach to nie rozumiem, co ma kult części ciała? Chrystus jest obecny cały pod postacią chleba i wina. Kiedyś muzułmanin powiedział mi, że gdyby wierzył że podczas Eucharystii pod postacią Chleba i Wina objawia się prawdziwy Bóg, i ten Bóg jest obecny cały czas, nie wie czy raz ukląkłszy mógłby wstać z kolan!
Ja mam podobne odczucie, nie da się wierzyć że Chrystus realnie, fizycznie przychodzi do nas a my zamykamy Go w cyborium!

Dość często na Liturgię chodzę do o.o Bazylianów, Liturgia jest cudowna, naprawdę BOSKA, ale brakuje mi tej chwili adoracji, chciałbym moc nacieszyć się tą chwilą.

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


Pn maja 14, 2007 13:05
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Witam po przerwie :)

Być może się powtórzę, ale w tym temacie lubię powtarzać pewną myśl, zasłyszaną prawdopodobnie od znakomitego bizantynisty ks. prof. M. Janochy, który stwierdził iż kult Najświętszego Sakramentu na Zachodzie pojawił się jako odpowiedź na realny brak kultu ikon, powszechnego dla Wschodu. Stąd również wprowadzenie nieznanego w starożytności i do dzisiaj na Wschodzie święta Bożego Ciała.

Nie jestem teologiem, ale wydaje mi się, że w kwestii Komunikantów wiara ortodoksyjna stawia nacisk bardziej na uczestniczenie i zjednoczenie podczas Eucharystii (gr. dziękczynienia), podczas gdy myśl zachodnia wędruje ku osobistemu przeżyciu i indywidualnej ofierze złożonej przez każdego konkretnego wiernego rękoma celebransa (upraszczając). To by tłumaczyło, że na Wschodzie istotą Eucharystii jest wspólny Stół, przy którym gromadzą się wierni, aby spożyć (przyjąć) Chrystusa, po czym rozchodzą się z wiarą po domach. Brak tu właściwej dla Zachodu adoracji już po celebracji (byłaby na Wschodzie czymś niezrozumiałym). Byłbym raczej ostrożny w nazywaniu adoracji Sakramentu herezją, ale wyczuwam w tym pewną niebezpieczną bliskość do protestanckiej bibliolatrii (Biblia w oderwaniu od Boga Żywego jest sama w sobie pusta!). Stąd Komunia - jest połączeniem wiernego z Bogiem, zapośrednicza. Właściwym użytkowaniem tej Komunii jest jej przyjęcie (spożycie), adorowanie modlitwą może oderwać od właściwego "spotkania" Boga i człowieka, które odbywa się podczas każdej Liturgii Eucharystycznej. To właśnie podczas tej Liturgii odbywa się moment Eucharystii - nie da się go oderwać, a zdaje się że adoracja Sakramentu jest oderwaniem Go od celebracji.

Oczywiście - Komunikanty pozostają Nimi przez cały czas, ale sęk w tym, że ich celebracja i funkcja jest jedna: przyjęcie przez wiernych. Adoracja Ikony Chrystusa Pantokratora jest według mnie czymś właściwszym (ikonę adorujemy, komunię spożywamy).

pozdrawiam paschalnie! :)
d.

_________________
www.cerkiew.pl
http://didymos-pogranicza.blogspot.com/


Pn maja 14, 2007 20:35
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18
Posty: 7422
Post 
A ja jednak uważam że adorowanie Konsekrowanej Hostii jest właściwsze niż ikony. Bo ikona pozostaje ikoną - a pod postacią Hostii jest realnie obecny Jezus Chrystus. Dużo bliższa jest mi ta tradycja


Pn maja 14, 2007 21:26
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Kamyk napisał(a):
A ja jednak uważam że adorowanie Konsekrowanej Hostii jest właściwsze niż ikony. Bo ikona pozostaje ikoną - a pod postacią Hostii jest realnie obecny Jezus Chrystus. Dużo bliższa jest mi ta tradycja
Jednak musisz się ze mną zgodzić, że pierwotną funkcją ikony jest jest adoracja (to nie jest dobre określenie, ponieważ łac. adoratio = gr. latreia, a powinno być gr. dulea...), oddawanie czci ikonom, podczas gdy Komunikanty są po to, by je spożywać. Dlaczego tak późno i jedynie na Zachodzie wprowadzono kult Sakramentu? Chrześcijaństwo starożytne nie znało tego typu kultu.

Nie chcę upraszczać sprawy, ale kult Sakramentu kojarzy mi się z modlitwą do samej modlitwy, dzięki której spotykamy się z Bogiem. Kult przynależy się Bogu w Trójcy, jednak musisz się ze mną zgodzić, że istnieje pewna subtelna różnica między Ojcem, Synem, Duchem Świętym i przeistoczonymi Ciałem i Krwią...prawda? Te Ciało i Krew są właśnie po to, byśmy (ludzie) je spożywali. Co innego adoracja samego Boga, mogą to czynić nie tylko ludzie, ale np. anioły - nie zostało im dane prawo do celebracji i przyjęcia Eucharystii, stąd pewna wyższość człowieka. Wydaje się, że adorujący Ciało i Krew postępują niewłaściwie z wielkim darem, którym jest możliwość celebracji Eucharystii... A już napewno herezją jest zamienianie przyjęcia Komunikantów ich adoracją.


Wiem, że nie przekonamy się do racji swoich Tradycji :) Ale obawiam się, że w zjednoczonym już Kościele nie będzie takiej siły (i dobrze!), któraby narzuciła swoją pobożność innej Tradycji. Kult Sakramentu, Boże Ciało, specyficzny kult Bogarodzicy (rożaniec itd) nigdy nie zostaną przyjęte na Wschodzie. Prędzej na Zachodzie pojawi się właściwy kult ikon :)

pzdr

_________________
www.cerkiew.pl
http://didymos-pogranicza.blogspot.com/


Wt maja 15, 2007 8:26
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 01, 2006 13:29
Posty: 233
Post 
My mamy właściwy kult ikon.Co rozumiesz przez ,,Zachód''-->jeśli protestatntów to rozumie,że zaniedbują a właściwie nie mają kultu ikon.Katolicy go mają,mamy kult obrazów i figur.A to że nie jest on taki jakby chciało prawosławie,bo mamy swoje reguły piękna,swoje podejście do sztuki-to już problem prawosławia.
Co ci nie pasuje z różańcem ??Może zaraz powiesz,że jest heretycki??to by była bzdura...

_________________
FIDES ET RATIO
"inquietum est cor nostrum, donec requiescat in te."-św.Augustyn,Doktor Łaski
Obrazek


Wt maja 15, 2007 12:36
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18
Posty: 7422
Post 
Cytuj:
Jednak musisz się ze mną zgodzić, że pierwotną funkcją ikony jest jest adoracja (to nie jest dobre określenie, ponieważ łac. adoratio = gr. latreia, a powinno być gr. dulea...), oddawanie czci ikonom, podczas gdy Komunikanty są po to, by je spożywać. Dlaczego tak późno i jedynie na Zachodzie wprowadzono kult Sakramentu? Chrześcijaństwo starożytne nie znało tego typu kultu.

Nie będę zaprzecał faktom :)

Cytuj:
Nie chcę upraszczać sprawy, ale kult Sakramentu kojarzy mi się z modlitwą do samej modlitwy, dzięki której spotykamy się z Bogiem. Kult przynależy się Bogu w Trójcy, jednak musisz się ze mną zgodzić, że istnieje pewna subtelna różnica między Ojcem, Synem, Duchem Świętym i przeistoczonymi Ciałem i Krwią...prawda? Te Ciało i Krew są właśnie po to, byśmy (ludzie) je spożywali. Co innego adoracja samego Boga, mogą to czynić nie tylko ludzie, ale np. anioły - nie zostało im dane prawo do celebracji i przyjęcia Eucharystii, stąd pewna wyższość człowieka. Wydaje się, że adorujący Ciało i Krew postępują niewłaściwie z wielkim darem, którym jest możliwość celebracji Eucharystii... A już napewno herezją jest zamienianie przyjęcia Komunikantów ich adoracją.

Tutaj odpowiem w ten sposób, że modlitwa chrześcijańska ZAWSZE jest trynitarna. ZAWSZE jest to modlitwa przez Syna do Ojca w Duchu. Natomiast forma zewnętrzna modlitwy - czy to kult ikon, czy to adoracja Najświętszego Sakramentu - jest drugorzędna (ale ważna).

Dalej - w Kościele Katolickim istnieje adoracja tylko Ciała Chrystusa. I mam podstawy podejrzewać, że Komunikant, który teraz jest adorowany, niedługo zostanie i tak spożyty, a w Jego miejsce "wskoczy" następny
Poza tym - pierwsi chrześcijanie po Eucharystii zabierali Ciało Pana do domów - nie uwierzę, że tam nie okazywali należnej czci


Wt maja 15, 2007 14:52
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Augustinus napisał(a):
My mamy właściwy kult ikon.Co rozumiesz przez ,,Zachód''-->jeśli protestatntów to rozumie,że zaniedbują a właściwie nie mają kultu ikon.Katolicy go mają,mamy kult obrazów i figur.A to że nie jest on taki jakby chciało prawosławie,bo mamy swoje reguły piękna,swoje podejście do sztuki-to już problem prawosławia.
Co ci nie pasuje z różańcem ??Może zaraz powiesz,że jest heretycki??to by była bzdura...
A czy istnieje w katolicyzmie różnica w odbiorze obrazów o tematyce chrześcijańskiej i niechrześcijańskiej? Definicja Piękna jest inna w naszych Tradycjach.

Z różańcem mam kłopot, ponieważ nijak nie potrafię przyjąć tajemnicy fatimskiej mówiącej o kulcie Bogurodzicy, który przypomina mi raczej mariolatrię, ale to moje osobiste zdanie i wolę się z tego wycofać niż drążyć :) Do różańca nie mam absolutnie nic :P

_________________
www.cerkiew.pl
http://didymos-pogranicza.blogspot.com/


Wt maja 15, 2007 18:12
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Kamyk napisał(a):
Dalej - w Kościele Katolickim istnieje adoracja tylko Ciała Chrystusa. I mam podstawy podejrzewać, że Komunikant, który teraz jest adorowany, niedługo zostanie i tak spożyty, a w Jego miejsce "wskoczy" następny
Poza tym - pierwsi chrześcijanie po Eucharystii zabierali Ciało Pana do domów - nie uwierzę, że tam nie okazywali należnej czci
Tak rzeczywiście było. W pewnym momencie zabroniono wiernym zabierania Eucharystii do domu, ponieważ... robiono z niej relikwie, umieszczano w specjalnych szkatułkach, co było herezją. Poszukam odpowiednich kanonów Soborów lokalnych, które to potępiają i wkleję. Będzie to odpowiedź na pytanie "Jaki jest stosunek Ojców Kościoła do kultu Eucharystii".

_________________
www.cerkiew.pl
http://didymos-pogranicza.blogspot.com/


Wt maja 15, 2007 18:17
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 01, 2006 13:29
Posty: 233
Post 
didymos napisał(a):
A czy istnieje w katolicyzmie różnica w odbiorze obrazów o tematyce chrześcijańskiej i niechrześcijańskiej?


Dla mnie naturalnie,że tak.

_________________
FIDES ET RATIO
"inquietum est cor nostrum, donec requiescat in te."-św.Augustyn,Doktor Łaski
Obrazek


Wt maja 15, 2007 19:01
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Kamyk napisał(a):
[
Dalej - w Kościele Katolickim istnieje adoracja tylko Ciała Chrystusa.


Chyba nie za bardzo. Podczas katolickiej Mszy adoruje się chyba tak Ciało jak i Krew Pana? O ile się nie mylę, ksiądz unosi do adoracji Hostie a potem unosi do adoracji Kielich? Chyba,ze cos się w ostatnich dniach zmieniło....


Pt maja 18, 2007 23:34
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Piotr1 napisał(a):
Kamyk napisał(a):
[
Dalej - w Kościele Katolickim istnieje adoracja tylko Ciała Chrystusa.


Chyba nie za bardzo. Podczas katolickiej Mszy adoruje się chyba tak Ciało jak i Krew Pana? O ile się nie mylę, ksiądz unosi do adoracji Hostie a potem unosi do adoracji Kielich? Chyba,ze cos się w ostatnich dniach zmieniło....
A czy podczas nabożeństwa (?) Adoracji Najświętszego Sakramentu adoruje się również kielich? Z tego co widziałem, to jedynie Hostię... pytanie, czy zanurzoną uprzednio we Krwi, czy nie. Myślę, że powinna być umoczona, ale może nie zawsze bywa.

Niepokoi mnie brak polskiego tłumaczenia greckiego dulea... bo różnica między dulea i łacińskim adoratio jest kolosalna.

_________________
www.cerkiew.pl
http://didymos-pogranicza.blogspot.com/


So maja 19, 2007 10:40
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18
Posty: 7422
Post 
Cytuj:
Chyba nie za bardzo. Podczas katolickiej Mszy adoruje się chyba tak Ciało jak i Krew Pana? O ile się nie mylę, ksiądz unosi do adoracji Hostie a potem unosi do adoracji Kielich? Chyba,ze cos się w ostatnich dniach zmieniło....

Ja miałem na myśli adorację w czasie tzw. wystawienia Najświętszego Sakramentu - poza Eucharystią. Szczerze wątpię aby była ona maczana we Krwi


So maja 19, 2007 10:47
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
nie jest, bo nie musi. W "Hostii" przemienionej w Ciało Pana znajduje się cały Chrystus,

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


So maja 19, 2007 12:05
Zobacz profil WWW
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 652 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 44  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL