Biblia,Tradycja,Urząd Nauczycielski
Autor |
Wiadomość |
Augustinus
Dołączył(a): Wt sie 01, 2006 13:29 Posty: 233
|
Biblia,Tradycja,Urząd Nauczycielski
Boje się szczerze rozpoczynać taki temat,bo niestety może dojść do wielu kłótni,ale uważam,że jest bardzo istotny.Być może tu najmocniej rozbija się chrześcijaństwo.Chciałbym,aby opisaliśmy jak widzimi te trzy źródła.Nie tylko rzucająć:KK mówi tak,ortodoksyjny tak,protestancki tak...potem seria bluzgów,ataków i koniec dyskusji.
Proponowałbym zacząć od definicji(rozumienia) tych źródeł a potem jak kto i kiedy ustalił kanon,co na to Ojcowie,wczesne chrześcijaństwo,a potem dopiero wiek XI, XVI i późniejsze.
Pewnie będą tu mówione rzeczy,które już wiemy,ale czy nie warto je sobie przypomnieć?
Czekam na opinie :].
_________________ FIDES ET RATIO
"inquietum est cor nostrum, donec requiescat in te."-św.Augustyn,Doktor Łaski
|
Śr sty 10, 2007 14:34 |
|
|
|
|
Kamyk
Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18 Posty: 7422
|
Najpierwotniejsza jest Tradycja. Istniała na długo przez ostatecznym sformułowaniem Pisma Świetego, a nawet przed powstaniem ksiąg NT. Następnie powstało Pismo Święte (ST już dawno istniał) jako spisane słowo Boga. Biblia i Tradycja wzajemnie się uzupełniają, gdyż stanowią jeden depozyt słowa Bożego. Kryterium kanoniczności poszczególnych ksiąg była między innymi zgodność z Tradycją. Urząd Nauczycielski to pewien rodzaj charyzmatu, dany Kościołowi, dzięki któremu Pismo Święte może być w Kościele nieomylnie wyjasniane. Oraz, w szerszym znaczeniu, UNK ma za zadanie podawać ortodoksyjny wykład wiary chrześcijańskiej. Ty po krótce chyba tyle, jeśli popełniłem błąd rzeczowy to proszę osoby lepiej znające tematykę o poprawę
|
Śr sty 10, 2007 14:42 |
|
|
Augustinus
Dołączył(a): Wt sie 01, 2006 13:29 Posty: 233
|
Mowa o Tradycji,ale ona najpełniej się wyraża w soborach,ale najwcześniejszy to Nicea 325,a przecież przedtem też ustalano kanon.Potrzebne by były źródła.Mało tego ST-dobrze ale co z Septuagintą?Dla jednych tylko i wyłącznie tłumaczenie,dla drugich oddala w cień hebrajski tekst,dla inncyh znowu koegzystują one razem.Problem diaspory i uznania ST,może najlepiej rozpocznijmy cytatami z samego Pisma-wiem,wiem,że to jest metodologicznie niewłaściwe,ale wszyscy chrześcijanie uznają 4 Ewangelie,bo tyle ma ich Kościół,a heretycy mają ich więcej...
_________________ FIDES ET RATIO
"inquietum est cor nostrum, donec requiescat in te."-św.Augustyn,Doktor Łaski
|
Śr sty 10, 2007 14:56 |
|
|
|
|
WhiteAngel
Dołączył(a): Śr sty 18, 2006 20:18 Posty: 175
|
Nie jestem mocny, w licytowaniu się na daty co kiedy zostało ustalone i przez kogo powiedziane, bo do niczego mi to niepotrzebne. Jedno co wiem, to że Biblia wystarcza człowiekowi by wierzyć. Tradycja tak pod warunkiem, że nie zaprzecza Biblii, a jednak kościół odbiegł od czystego nauczania Apostołów. Urząd Nauczycielski, dziwna sprawa... Są to tylko ludzie, którzy mogą popełniać błędy i zwodzić, często nieświadomie miliony ludzi. Najlepszym nauczycielem jest Duch Święty gdy czytając Biblię daje objawienie, zrozumienie i wtedy się w to wierzy. Lepiej polegać na Bogu niż ludziach. Jednak jakies osoby coś już przeżyły i wiedzą ciut dalej, gdy ich słowa zgadzają się z Biblią wszystko jest ok.Gorzej gdy są jakieś odstępstwa.
Żeby z góry wyjaśnić, że kościół nigdy nie zostanie wpuszczony w manowce, ja uważam, że Kościół to ludzie a nie jakaś jedna prawdziwa religia, organizacja, związek wyznaniowy. Dla mnie prawdziwi wierzący tworzą Kościół. Stąd też, uznaję, że niektóre kościoły jako organizacje, religie itd. odeszły od nauki Apostolskiej, często są to kościoły skostniałe gdzie brakuje obecności Boga, ludzie nie żyją dobrym życiem a każdy ich dzień wygląda tak samo.
|
Śr sty 10, 2007 16:08 |
|
|
Kamyk
Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18 Posty: 7422
|
Ale Tradycja to nie tylko sobory. To cały przekaz nauki Jezusa, przez apostołów i ich następców, biskupów, dokonujący się w Kościele. To również nauka niepisana. Tak więc o Tradycji możemy mówić że istniała już na długo przed Niceą
Co do Septuaginty - jest ona wielokrotnie cytowana w Nowym Testamencie, co jasno wskazuje, że już Jezus i apostołowie, jak również pierwotna gmina chrześcijańska, uznawali to tłumacznie
|
Śr sty 10, 2007 16:08 |
|
|
|
|
Augustinus
Dołączył(a): Wt sie 01, 2006 13:29 Posty: 233
|
WhiteAngel twój problem tkwi w tym,że oddzielasz Kościół od działania Ducha Świętego.To nie są jacyś tam ludzie,tylko Ojcowie działający pod wpływem Ducha Świętego.-ale nie chce aby taka polemika miała tu miejsce.Tak istaniała Tradycja,ale gdzie można znaleźć te słowa Jezusa,nie zapisane w Piśmie Świętym?
_________________ FIDES ET RATIO
"inquietum est cor nostrum, donec requiescat in te."-św.Augustyn,Doktor Łaski
|
Śr sty 10, 2007 16:29 |
|
|
jo_tka
Dołączył(a): Cz sie 21, 2008 19:19 Posty: 12722
|
Augustinus - nie bardzo rozumiem...
Septuaginta powstała o ile pamietam jakieś 150 lat przed Chrystusem. To tłumaczenie ST na grekę, tłumaczenie wykonane przez Żydów + księgi napisane po grecku. Natomiast to, co się nazywa kanonem żydowskim powstało 90 lat po Chrystusie - wówczas odrzucono z Septuaginty księgi napisane po grecku.
Chrześcijanie posługiwali się Septuagintą, tak jak posługiwali się nią przez blisko 200 lat wcześniej sami Żydzi.
Pierwsze fragmenty Nowego Testamentu spisano jakieś 30 lat po śmierci Chrystusa. I - o ile dobrze pamietam - pierwsze były listy. Wiązało się to i z rozprzestrzenianiem się chrześcijaństwa i zapewne dążeniem do zachowania czystości wiary nawet po śmierci Apostołów. Niektóre przypisuje się samym Apostołom (Mateusz, Jan) lub spisywano przekaz ustny (Marek, Łukasz). De facto są wyrazem, przedstawieniem wiary Kościoła założonego przez apostołów, wynikają z Tradycji. I były pisane dla konkretnych grup ludzi - Mateusza do Żydów, Łukasza do Greków.
W tym sensie Tradycja Kościoła jest pierwotna w stosunku do NT. W tym kontekście - nie sposób jej odrzucić.
O kanonie później
_________________ Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony
|
Śr sty 10, 2007 16:30 |
|
|
Augustinus
Dołączył(a): Wt sie 01, 2006 13:29 Posty: 233
|
Taki jest problem,że protestanci jej nie uznają,a są przecież jakieś powody ku temu,niektórzy Ojcowie też dyskutowali na jej temat.I w końcu Sobór Trydencki miał wiele do powiedzenia,prawosławni czy czasem nie mają więcej ksiąg??Wydaje mi się,że to nei jest takie proste,w końcu tylke dyskusji jest na ten temat.
_________________ FIDES ET RATIO
"inquietum est cor nostrum, donec requiescat in te."-św.Augustyn,Doktor Łaski
|
Śr sty 10, 2007 16:33 |
|
|
Kamyk
Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18 Posty: 7422
|
Chrystus polecił apostołom "idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszystkiemu stworzeniu". Dał im też "Ducha prawdy, który doprowadził ich do całej prawdy i przypomniał im, o czym Jezus ich nauczał". I to właśnie jest Tradycja - przekazywanie nauki Jezusa, w Kościele, pod działaniem Ducha Świętego. Dobrze wyjasnił to św. Ireneusz w "Adversus Haereses"
|
Śr sty 10, 2007 17:16 |
|
|
marcin_jarzębski
Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32 Posty: 988
|
Cytuj: 1 Kor 11:2 2. Pochwalam was, bracia, za to, że we wszystkim pomni na mnie jesteście i że tak, jak wam przekazałem, zachowujecie tradycję. (BT)
Cytuj: 2 Tes 2:15 15. Przeto, bracia, stójcie niewzruszenie i trzymajcie się tradycji, o których zostaliście pouczeni bądź żywym słowem, bądź za pośrednictwem naszego listu. (BT)
Cytuj: 2 Tes 3:6 6. Nakazujemy wam, bracia, w imię Pana naszego Jezusa Chrystusa, abyście stronili od każdego brata, który postępuje wbrew porządkowi, a nie według tradycji, którą przejęliście od nas. (BT)
Luteranie, kalwini, też mają tradycję tyle że inną i wyalienowaną od tej jaką posługiwał się Starożytny Kościół. Tradycja to nauczanie Ojców Kościoła to sobory ekumeniczne ale i ortodoksyjne synody na długo przez Niceanum! Nie da się być chrześcijaninem bez Tradycji. Tradycja to działanie Ducha Swiętego w Kościele Cytuj: Jn 16:12-14 12. Jeszcze wiele mam wam do powiedzenia, ale teraz /jeszcze/ znieść nie możecie. 13. Gdy zaś przyjdzie On, Duch Prawdy, doprowadzi was do całej prawdy. Bo nie będzie mówił od siebie, ale powie wszystko, cokolwiek usłyszy, i oznajmi wam rzeczy przyszłe. 14. On Mnie otoczy chwałą, ponieważ z mojego weźmie i wam objawi. (BT)
Jeśli mam wybrać czy Tradycja Ojców i Doktorów Kościoła, Soborów, synodów, a tradycją Lutra czy Kalwina z XVI wieku to nie mam wątpliwości. Wybieram Świętą Tradycję Kościoła Katolickiego!
_________________ zapraszam na blog Χριστιανος
|
Śr sty 10, 2007 20:47 |
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
Augustinus napisał(a): prawosławni czy czasem nie mają więcej ksiąg??
Czasem nie mamy. Owszem - księga Pisma Świętego w wydaniu prawosławnym jest zwykle szersza w obrębie Starego Testamentu, ale rozróżnia się księgi kanoniczne, jak i jedynie "pożyteczne w czytaniu". A Ewangelie kanoniczne mamy cztery. Nie wiem jaka sekta chrześcijańska (nie gnostycka) ma więcej, strasznie mnie zdziwiłeś.
|
Śr sty 10, 2007 22:08 |
|
|
jo_tka
Dołączył(a): Cz sie 21, 2008 19:19 Posty: 12722
|
A, mnie też się coś takiego majaczyło - nie wiedziałam o rozróżnieniu! Dzięki. Czyli podstawowy kanon prawosławny i katolicki jest ten sam?
_________________ Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony
|
Śr sty 10, 2007 22:21 |
|
|
Paschalis
Dołączył(a): Cz sty 05, 2006 12:24 Posty: 3666
|
zefciu napisał(a): Augustinus napisał(a): prawosławni czy czasem nie mają więcej ksiąg?? Czasem nie mamy. Owszem - księga Pisma Świętego w wydaniu prawosławnym jest zwykle szersza w obrębie Starego Testamentu, ale rozróżnia się księgi kanoniczne, jak i jedynie "pożyteczne w czytaniu". A Ewangelie kanoniczne mamy cztery. Nie wiem jaka sekta chrześcijańska (nie gnostycka) ma więcej, strasznie mnie zdziwiłeś.
A list św. Judy macie? Bo wiem, że niektóre wyznania protestanckie go nie zaliczają do kanonu. Ale nie wiem jak jest z prawosławnymi.
_________________ www.onephoto.net
|
Śr sty 10, 2007 23:11 |
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
List Judy jest. Wiem, że największy problem z kanonicznością tego listu, to cytowanie Księgi Henocha. Natomiast co do rozróżnienia, to wydaje mi się, że ten pogląd wyniosłem z książki bpa Kallistosa, choć gdy teraz szukałem, to i były źródła, które żadnego rozróżnienia nie widziały. Chciałbym więc się jeszcze się trochę w tej sprawie rozejrzeć. Na razie tylko wymienię księgi, które znajdują się w moim cs. przekładzie Biblii, a nie ma ich w tysiąclatce:
- 2 Ezdrasza
- Psalm 151
- List Jeremiasza
- 3 Machabejska
- 3 Ezdrasza
|
Cz sty 11, 2007 9:52 |
|
|
Paschalis
Dołączył(a): Cz sty 05, 2006 12:24 Posty: 3666
|
zefciu napisał(a): List Judy jest. Wiem, że największy problem z kanonicznością tego listu, to cytowanie Księgi Henocha. To prawda. Były w wielu wyznaniach w związku z tym opory przed zaliczeniem listu do kanonu ze względu na to, że powołuje się na apokryficzną Księgę Henocha, ale KK uznał, że nie wyklucza to objawienia bo autor cytując ją nie wypowiada się co do jej natchnienia. I z tego co mówisz podobnie uczynili prawosławni. Cytuj: Na razie tylko wymienię księgi, które znajdują się w moim cs. przekładzie Biblii, a nie ma ich w tysiąclatce: - 2 Ezdrasza - Psalm 151 - List Jeremiasza - 3 Machabejska - 3 Ezdrasza
A Modlitwa Menesesa? Czy też zalicza się do waszej Biblii? A tak w ogóle: Z jakiego przekładu korzystasz? Biblia Sinodala?
_________________ www.onephoto.net
|
Cz sty 11, 2007 10:37 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|