Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pn sie 11, 2025 19:54



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1247 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 ... 84  Następna strona
 Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT 
Autor Wiadomość
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
arcana85 napisał(a):
Naprawdę cieszyłbym się (bez ironii) gdyby mi ktoś po katolicku wyłożył interpretacje trzech pierwszych rozdziałów tej księgi.

Polecam "Katolicki Komentarz Biblijny" Vocatio.


Cz sty 29, 2015 13:04
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00
Posty: 1909
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Jeśli posiadacie takie publikacje to napiszcie co jest tam powiedziane (i czy w ogóle) o:
1. Ap. 1:1 droga orędzia. Czy poruszono tam temat różnicy między Bogiem a Jezusem?
2. Ap. 3:2,5,12 - Czy omówiono tam dlaczego Jezus zamiennie używa terminów "mój Ojciec" i "mój Bóg"?
3. Ap. 3:14 Dlaczego Jezus mówi o sobie, że jest początkiem stworzenia Bożego?

Pozycje Vocatio są drogie. Osobiście cenię sobie przekład interlinearny i on tez tani nie był.
Nie zamierzam kupować pozycji jeśli w ogóle nie porusza ona wyżej wymienionych tematów. A obawiam się, że egzegeza Apokalipsy w niej zawarta może być na poziomie "Jan był w uniesieniu w dniu Pańskim to jest w niedzielę" (jak przypis w BT).
A skoro wy ją macie to chyba chętnie podzielicie się swą wiedzą?

_________________
[b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b]
"Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"


Cz sty 29, 2015 14:04
Zobacz profil
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
W ogóle Twoja metoda arcana85 jest błędna. Możemy podejść tak:

  • Czytamy Biblię w całości.
  • Zauważamy, że w Biblii znajdują się fragmenty mówiące o Chrystusie jako Bogu.
  • Zauważamy, że w Biblii znajdują się fragmenty mówiące o Chrystusie jako człowieku.
  • Stwierdzamy, że Biblia uczy o dwóch naturach Chrystusa.

Natomiast metoda błędna to taka:
  • Zaczynamy czytać Biblię.
  • Znajdujemy fragment mówiący o Chrystusie jako o Bogu / człowieku.
  • Wyrabiamy sobie zdanie (zostajemy monofizytą/monarchianistą).
  • Konsekwentnie ignorujemy fragmenty mówiące coś innego.

Cała ta dyskusja wygląda tak właśnie, że Ty przytaczasz kolejne drobne fragmenciki o człowieczeństwie Chrystusa i piszesz "a jak wyjaśnicie to". A potem następny i "a jak wyjaśnicie to". W ten sposób produkujemy dziesiątki stron dyskusji, ale nie zbliżamy się do prawdy.


Cz sty 29, 2015 14:10
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Przykro mi, arcana38, ale nie będę przepisywał tej książki. Jeżeli Cię nie stać na zakup, to przejdź się do biblioteki, w której ona się znajduje. Na pewno będzie w Bibliotece Narodowej - można z niej skorzystać w czytelni.


Cz sty 29, 2015 14:13
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2202
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
@Arcana
Polecam Ci artykuł TRYNITOLOGIA APOKALIPSY http://pwtw.pl/wp-content/uploads/wst/1 ... zmarek.pdf
Zwróć uwagę na te fragmenty artykułu;
1.
Cytuj:
Niezwykle istotnym symptomem trynitologii Apokalipsy jest fakt, że, podobnie jak
Imię Boga, również tytuły określające Jezusa Chrystusa znajdują się w mianowniku
łamiącym rytm składniowy pozdrowienia. Potraktowane i wyróżnione w ten sam sposób
– należny jedynie świętemu Imieniu – wskazują jednoznacznie na Chrystusa, jako
na tego, który w godności równy jest Bogu, na tego, którego Imię jest w swej istocie
Imieniem Boga.
Chrystologiczny teocentryzm pozdrowienia w kontekście Apokalipsy
zostaje jeszcze bardziej podkreślony przez zestawienie Boga, który jest „tym, który
przychodzi” (1,4; 4,8) z „przychodzącym” Chrystusem (2,5; 3,3.11; 22,7.12.20). Ta
wzajemna „wymienialność” atrybutów i przymiotów między Bogiem Ojcem a Chrystusem
jest bardzo charakterystycznym dla Apokalipsy sposobem wyrażania dojrzałego
aspektu trynitologii, który późniejsza teologia Kościoła nazwie współistotnością
Osób Boskich.

2.
Cytuj:
Po drugie – liturgia niebiańska, poprzez którą w Ap 4,8-11 zostaje uwielbiony Zasiadający
na tronie, jest w 5,8-14 kontynuowana w odniesieniu do Baranka. W konkluzji
równa Boskość obydwu postaci godna jedynej czci całego stworzenia zostaje
wypowiedziana wprost: Zasiadającemu na tronie i Barankowi błogosławieństwo i
cześć, i chwała, i moc, na wieki wieków
” (5,13).

3.
Cytuj:
dominująca pozycja Trójcy w rzeczywistości nowego
stworzenia, jest w tekście Apokalipsy podkreślona również poprzez inkluzję
obejmującą samą wizję nowej Jerozolimy. Zamyka ją, jak widzieliśmy, obraz Rzeki
Wody życia wypływającej z tronu Boga i Baranka. Otwierają ją natomiast słowa
Zasiadającego na tronie, który mówi o sobie w sposób analogiczny do samookreślenia
się Chrystusa na początku Apokalipsy (Ap 21,6; również 1,8: Jam alfa i omega, początek
i koniec; Ap 1,17; również 2,8: Jam jest pierwszy i ostatni) i obiecuje pragnącemu
dar Wody życia (Ap 21,6).


arcana
Cytuj:
3. Ap. 3:14 Dlaczego Jezus mówi o sobie, że jest początkiem stworzenia Bożego?

Obj. 3:14
14. A do anioła zboru w Laodycei napisz: To mówi Ten, który jest Amen, świadek wierny i prawdziwy, początek stworzenia Bożego:(BW)
Polecam artykuł http://www.effatha.org.pl/apologetyka/a ... ap3.14.htm
Cytuj:
Rozważany werset jest często przedstawiany jako argument potwierdzający zaliczanie Jezusa w poczet stworzenia. Równie często jest on jednak gorliwie używany przez trynitarzy na dowód... iż Jezus jest stwórcą! Cały problem rozbija się o znaczenie słowa 'arche' (początek).
Pismo używa słowa arche wielokrotnie w znaczeniu innym niż proponują antytrynitarze odnośnie tekstu z Ap 3:14. Słowo to może znaczyć nie tylko "początek", ale też i "głowę", "władzę", "zwierzchność", itd., co neguje konieczność rozumienia tego słowa jako terminu, który jest związany z początkiem czegoś, w tym wypadku początkiem istnienia. Nawet zresztą gdyby słowo arche miało znaczyć tylko i wyłącznie "początek" w Ap 3:14, to z tego jeszcze nie wynika, że musi chodzić tu o początek w znaczeniu kreacyjnym, bowiem słowo to występuje często w znaczeniu początku rozumianego jako "pierwszeństwo". Wreszcie, jak wskazałem na podstawie LXX, nawet jeśli słowo arche interpretujemy w znaczeniu kreacyjnym to słowo to może oznaczać początek czegoś co stoi w tekście greckim w dopełniaczu po nim, i w tym wypadku tekst z Ap 3:14 zawierający to słowo nie musi oznaczać początku istnienia Jezusa w czasie, tylko może oznaczać początek "stworzenia" o jakim mowa w tym wersie.



Pt sty 30, 2015 16:30
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00
Posty: 1909
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
zefciu napisał(a):
W ogóle Twoja metoda arcana85 jest błędna. Możemy podejść tak:

  • Czytamy Biblię w całości.
  • Zauważamy, że w Biblii znajdują się fragmenty mówiące o Chrystusie jako Bogu.
  • Zauważamy, że w Biblii znajdują się fragmenty mówiące o Chrystusie jako człowieku.
  • Stwierdzamy, że Biblia uczy o dwóch naturach Chrystusa.


Podejście to zawiera w sobie fundamentalną wadę - zakłada z góry że Jezus jest Bogiem.
Zaś samo pojęcie "dwie natury" to już konstrukt teologiczny młodszy od Pisma Świętego.

zefciu napisał(a):
Cała ta dyskusja wygląda tak właśnie, że Ty przytaczasz kolejne drobne fragmenciki o człowieczeństwie Chrystusa i piszesz "a jak wyjaśnicie to". A potem następny i "a jak wyjaśnicie to". W ten sposób produkujemy dziesiątki stron dyskusji, ale nie zbliżamy się do prawdy.


Moja metoda to:
- Czytamy cały NT po kolei
- Zatrzymujemy się na fragmentach mówiących o Jezusie lub jego relacjach z Bogiem, bo te relacje są najistotniejsze dla sprawy
- Wyciągamy wnioski co dany fragment mówi o Jezusie i jego relacjach z Bogiem

I to podejście nie zawiera w sobie tez doktrynalnych, dlatego wydaje mi się lepsze od tego przez ciebie zaproponowanego. Zwłaszcza że nie dziele wersetów na te o człowieczeństwie, i te o boskości, a już na pewno nie pomijam którejś kategorii.

Co do "zbliżania się do prawy" to nie oszukujmy się. Zbliżać się do niej może ten który zakłada że w jej nie zna, waha się lub wątpi. Podejrzewam, że większość jak nie wszyscy tu się wypowiadający ma wyrobione zdanie na temat "statusu" Jezusa.
Kwestia dotyczy tego który pogląd wypływa z treści Pisma, a który tylko luźno się na nim opiera. Który jest prawdziwy, a który nie. Który wyznawali apostołowie i pierwsi chrześcijanie, a który pojawił się później i był im obcy. Który rozgłaszali pierwsi chrześcijanie, a który dopiero po ich czasach doczekał się rozbudowanych interpretacji i uzasadnień.

Podobną kwestią jest nieśmiertelność duszy w religii żydowskiej. Starożytni żydzi jako jedyni z otaczających ich narodów nie znali takiej nauki. W czasach hellenistycznych przejęli ją z religii greckiej. Dzisiaj jest w Judaiźmie czymś oczywistym. I na jej potrzeby reinterpretowano różne fragmenty Tory i pism proroków by ja uzasadnić że jest oparta na świętych pismach.

Stąd podstawowa kwestia brzmi:
- Czy apostołowie wierzyli że Jezus jest tożsamy z JHWH czy pogląd ten powstał później i na jego potrzeby reinterpretowano zapisy Nowego Testamentu?


To pytanie postawiłem w temacie:
viewtopic.php?f=46&t=21147
Polecam do przeglądnięcia, bo nie jest długi. Wskazuje on że można mieć mocne podstawy do twierdzenia, że apostołowie i pierwsi chrześcijanie nie mieli świadomości boskości Chrystusa. A więc boskość jest wtórna wobec pierwszych chrześcijan, a pogląd unitarny jest starszy i bardziej ortodoksyjny (zresztą wynika z ST i Żydzi do dziś się go trzymają).

W temacie tym jeszcze jeden ciekawy wątek z przed lat:
viewtopic.php?f=46&t=19795

_________________
[b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b]
"Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"


So sty 31, 2015 12:14
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00
Posty: 1909
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Proteom
Dzięki za naświetlenie trynitarnej interpretacji.

_________________
[b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b]
"Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"


So sty 31, 2015 12:44
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz gru 18, 2014 18:41
Posty: 49
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
proteom

Cytuj:
Rozważany werset jest często przedstawiany jako argument potwierdzający zaliczanie Jezusa w poczet stworzenia. Równie często jest on jednak gorliwie używany przez trynitarzy na dowód... iż Jezus jest stwórcą! Cały problem rozbija się o znaczenie słowa 'arche' (początek).
Pismo używa słowa arche wielokrotnie w znaczeniu innym niż proponują antytrynitarze odnośnie tekstu z Ap 3:14. Słowo to może znaczyć nie tylko "początek", ale też i "głowę", "władzę", "zwierzchność", itd., co neguje konieczność rozumienia tego słowa jako terminu, który jest związany z początkiem czegoś, w tym wypadku początkiem istnienia. Nawet zresztą gdyby słowo arche miało znaczyć tylko i wyłącznie "początek" w Ap 3:14, to z tego jeszcze nie wynika, że musi chodzić tu o początek w znaczeniu kreacyjnym, bowiem słowo to występuje często w znaczeniu początku rozumianego jako "pierwszeństwo". Wreszcie, jak wskazałem na podstawie LXX, nawet jeśli słowo arche interpretujemy w znaczeniu kreacyjnym to słowo to może oznaczać początek czegoś co stoi w tekście greckim w dopełniaczu po nim, i w tym wypadku tekst z Ap 3:14 zawierający to słowo nie musi oznaczać początku istnienia Jezusa w czasie, tylko może oznaczać początek "stworzenia" o jakim mowa w tym wersie.


Bardzo dziwna to interpretacja jaką stosują Trynitarianie , :-D we wszystkich miejscach NT tam gdzie jest mowa o początku czegoś , Arche + Genitivus znaczy po prostu ,, początek '' nic więcej .
Autorzy Biblii używając arche z genetivem nigdy nie wyłączali obiektu ze zbioru desygnatów oznaczonych rzeczownikiem.

Co ciekawe mamy identyczną frazę jaka występuje w Obj 3: 14 i w tym przypadki Trynitarze nie mają żadnych wątpliwości że dosłownie chodzi o zwykły początek czegoś .

Ew Mark 13:19 Albowiem dni owe będą czasem ucisku, jakiego nie było od początku stworzenia Bożego aż dotąd i nigdy nie będzie.

ἀρχῆς κτίσεως początku stworzenia

2 Piotr 3:4 i mówić: Gdzież jest przyobiecane przyjście jego? Odkąd bowiem zasnęli ojcowie, wszystko tak trwa, jak było od początku stworzenia.

ἀρχῆς κτίσεως. początku stworzenia

Te dwa przypadki (Mar 13:19, 2 Piotr 3:4) występowania arche z wyrazem kitris (stworzenie) wskazują na początek stworzenia jako na określony punkt w przeszłości rozpoczynający coś
Nie ma ani jednego bezdyskusyjnego użycia arche z genetivem w znaczeniu źródła/władcy. Wszędzie arche jest częścią zbioru określonego przez genetiv.

Cytuj:
Słowo to może znaczyć nie tylko "początek", ale też i "głowę", "władzę", "zwierzchność",


Teza jak zawsze niczym nie poparta .

Uważam że gdyby Jan chciał zasugerować że Jezus jest Głową stworzenia Bożego to z całą pewnością tak by to też zapisał , przykładowo :

ἡ κεφαλὴ τῆς κτίσεως τοῦ θεοῦ· - Głowa stworzenia Bożego . Jan jednak tego w taki sposób nie napisał więc wszelkie zabiegi Trynitarzy są niczym nie uzasadnione i sprzeczne z oświadczeniami Pisma św .

We wszystkich konstrukcjach gramatycznych arche + genetivus występuje ono w znaczeniu popierający anty-trynitarny punkt widzenia


So sty 31, 2015 20:12
Zobacz profil
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
"To mówi Amen...

Na marginesie (bo jesteśmy w dziale Biblia) i tylko jeśli by ktoś nie wiedział jakie znaczenie w tradycji żydowskiej (oprócz oczywistego liturgicznego) miało słowo Amen, czyjego Imienia było akronimem polecam krótką bardzo lekturę Szabat 119b
Sanhedryn 111a
Potem proszę nie zapomnieć wrócić do Izajasza 65,16 żeby zrozumieć skąd obecność takiej tradycji i ostatecznie zdecydować czy spożytkowanie tego przekazu przez Jana jest prawdopodobne, a jeśli tak to czy jest przypadkowe czy raczej nie.


N lut 01, 2015 0:09

Dołączył(a): Cz gru 18, 2014 18:41
Posty: 49
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
MARIEL

Cytuj:
Na marginesie (bo jesteśmy w dziale Biblia) i tylko jeśli by ktoś nie wiedział jakie znaczenie w tradycji żydowskiej (oprócz oczywistego liturgicznego) miało słowo Amen, czyjego Imienia było akronimem polecam krótką bardzo lekturę Szabat 119b
Sanhedryn 111a
Potem proszę nie zapomnieć wrócić do Izajasza 65,16 żeby zrozumieć skąd obecność takiej tradycji i ostatecznie zdecydować czy spożytkowanie tego przekazu przez Jana jest prawdopodobne, a jeśli tak to czy jest przypadkowe czy raczej nie.


Myślę że najpierw powinieneś zapoznać się z tłumaczeniem słowa אָמֵן i jego greckiego odpowiednika Ἀμήν

Cytuję :
Ἀμήν Wraz hebrajski , w Septuagincie przekładany zazwyczaj na γενοιτο ,, oby tak się stało '' , lecz także poddawany transliteracji jako Ἀμήν dosłownie ,, godzien wiary '' : jako partykuła uroczystych potwierdzeń ,, zaprawdę , istotnie , amen '' Jako Partykuła poświadczająca przed λέγὼ wypowiadanym przez Jezusa w ewangelii św Jana zawsze w podwojeniu ,, Zaprawdę , Istotnie ""
Wielki słowniki Grecko-polski Popowskiego str 28 numer 279


Żydzi stawiają swoją tradycje wyżej a niżeli Prawo przekazane przez Boga dlatego to co podałeś można potraktować jako bajkę .

Wracając do tematu został tutaj podany link http://www.effatha.org.pl/apologetyka/a ... ap3.14.htm gdzie autor artykułu próbował wskazać wyjątki od powszechnego znaczenia arche + genetiv (które jest takie jak powyżej wskazałem) więc strzela sobie w stopę. Oto przykłady autora;

ἐν ἀρχῇ τῆς εὐφροσύνης μου – początek radości mojej / jest również radością natomiast
᾿Αρχὴ γὰρ πορνείας – początek bowiem niewiary / swoją droga będący również niewiarą
nie jest przykładem adekwatnym ponieważ po arche występuje spójnik przyczynowy γὰρ który zmienia szyk zdania.

Uważam że podstawą zrozumienia słów Jezusa jakie mamy w Obj 3:14 jest postawienie sobie pytania : komu autorzy biblii przypisują stworzenie wszystkiego ?

Hebr 1: 1,2 (1) Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców przez proroków, (2) a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna. Jego to ustanowił dziedzicem wszystkich rzeczy, przez Niego też stworzył wszechświat. BT

Nieżyjący już Profesor Regemiusz Popowski do tego wersetu w interlinii grecko-polskiej w uwadze marginesowej zamieścił taką o to notatkę

1:2 chodzi o pośrednictw Syna w stwarzaniu podobnie jak 1 Kor 8:6 lub ew Jan 1:3


kiedy analizujmy wszystkie fragmenty odnoszące się do ,, Stworzenia wszystkiego '' to w żadnym z tych fragmentów działo stworzenia nie jest przypisane Synowi lecz jego Bogu i Ojcu .


N lut 01, 2015 10:56
Zobacz profil
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Derech napisał(a):

Myślę że najpierw powinieneś zapoznać się z tłumaczeniem słowa אָמֵן i jego greckiego odpowiednika Ἀμήν

Jak już się posiłkujesz Słownikiem to podaj także co Popowski podaje w podpunkcie czwartym do tego hasła.

Cytuj:
Żydzi stawiają swoją tradycje wyżej a niżeli Prawo przekazane przez Boga dlatego to co podałeś można potraktować jako bajkę

A nawet trzeba, jeśli się nie chce popaść w poznawczy dysonans.
Cytaty z talmudu są jakąś przesłanką ku temu, by przyjąć że chrześcijanie i żydzi widzieli w Amen akronim określenia które przysługiwało Bogu (ʾEl melekh neʾeman, Bóg, wierny/godny zaufania Król), że taka tradycja była w środowisku żydowskim obecna, stąd nie dziwi takie a nie inne zastosowanie przez autora Apokalipsy.


N lut 01, 2015 11:26
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz wrz 25, 2008 21:42
Posty: 16060
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
arcana85 napisał(a):
Stąd podstawowa kwestia brzmi:
- Czy apostołowie wierzyli że Jezus jest tożsamy z JHWH czy pogląd ten powstał później i na jego potrzeby reinterpretowano zapisy Nowego Testamentu?[/color]


1. Na pewno podstawowa? Bo apostołowie mogli "nie mieć świadomości" wielu rzeczy, co nie znaczy, że są one błędne. Brak wiary czy błędne poglądy wytykał im Jezus wiele razy, także po zmartwychwstaniu. Czy św. Piotr "miał świadomość", że Jezus jest Logosem?
2. jeżeli w ogóle takiej świadomości nie było, to skąd w ogóle wzięły się te zapisy NT, które aż się proszą, by je na takie potrzeby zreinterpretować? Są w NT fragmenty, które "reinterpretuje się" w kierunku boskości, a są i takie, które wy "reinterpretujecie" w kierunku nie-boskości. Inaczej mówiąc: od początku sytuacja była taka, że z jednymi fragmentami NT problemy mieli "zwolennicy" boskości, a z innymi problemy mieli "zwolennicy" nie-boskości. Nic dziwnego, że Kościół ostatecznie doszedł do wniosku, iż nie ma wyjścia: trzeba przyjąć jednocześnie obydwa stanowiska.

Cytuj:
a pogląd unitarny jest starszy i bardziej ortodoksyjny (zresztą wynika z ST i Żydzi do dziś się go trzymają).


A pogląd, że Jezus nie był w ogóle Mesjaszem, jest jeszcze starszy i jeszcze bardziej ortodoksyjny, a Żydzi do dziś się go trzymają..

_________________
I rzekłem: «Ach, Panie Boże, przecież nie umiem mówić, bo jestem młodzieńcem!» Pan zaś odpowiedział mi: «Nie mów: "Jestem młodzieńcem", gdyż pójdziesz, do kogokolwiek cię poślę, i będziesz mówił, cokolwiek tobie polecę. (Jr 1, 6-8)


N lut 01, 2015 11:49
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz gru 18, 2014 18:41
Posty: 49
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
MARIEL


Cytuj:
Jak już się posiłkujesz Słownikiem to podaj także co Popowski podaje w podpunkcie czwartym do tego hasła.


Ale co to zmienia ? skoro autor niniejszego słownika objaśnia znaczenie słowa Amen i w jakim to znaczeniu owe Amen jest używane przez apostoła Jana to tego należy się trzymać :-D .Jeśli zależy ci na dociekaniu prawdy to podaj jakiś przykład z pism St gdzie Bóg mówi o sobie np .. moje imię które jest Amen :-D . Co do cytowania Talmudu to był bym bardzo ostrożny gdyż zawiera wiele nauk które są sprzeczne z Torą . Jeżeli Talmud ma być dla ciebie autorytetem a nie słowo Boże to się zastanów nad dokonaniem wyboru .

Jak bardzo różni wykładnia Mędrców Talmudu od twojej prywatnej interpretacji to sam możesz sobie sprawdzić

Cytuję .
Mędrcy Talmudu dostrzegają wielkie znaczenie tego słowa. Rabbi Hanina wskazuje na to, że trzy litery, z których zbudowane jest amen (EMN) są pierwszymi literami El Melech Neeman ("Bóg, Król Prawdziwy"). W ten sposób amen stanowi potwierdzenie Boskiego Królestwa. (Szabbat 119b).

źródło http://pl.wikipedia.org/wiki/Amen

Jak bardzo różni wykładnia Mędrców Talmudu od twojej prywatnej interpretacji to sam możesz sobie sprawdzić


N lut 01, 2015 12:19
Zobacz profil
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Derech napisał(a):
]Co do cytowania Talmudu to był bym bardzo ostrożny gdyż zawiera wiele nauk które są sprzeczne z Torą . Jeżeli Talmud ma być dla ciebie autorytetem a nie słowo Boże to się zastanów nad dokonaniem wyboru .

Powstrzymaj się od osobistych odniesień i protekcjonalnego tonu to dobrze robi rozmowie.
Literatura żydowska pomaga zrozumieć w jaki sposób rozumieli święte pisma współcześni Jezusowi, pozwala dotrzeć do kontekstu biblijnych historii i lepiej je zrozumieć. Negowanie a priori nie jest dobrą metodą.

Cytuj:
Jak bardzo różni wykładnia Mędrców Talmudu od twojej prywatnej interpretacji to sam możesz sobie sprawdzić

To dobrze, że zajrzałeś do Wikipedii, znalazłeś potwierdzenie że Amen było (również) określeniem Boga.

Bardziej dociekliwych zachęcam do zerknięcia do traktatów, linki powyżej.


N lut 01, 2015 12:29

Dołączył(a): Cz gru 18, 2014 18:41
Posty: 49
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Mariel

Cytuj:
Powstrzymaj się od osobistych odniesień i protekcjonalnego tonu to dobrze robi rozmowie.
Literatura żydowska pomaga zrozumieć w jaki sposób rozumieli święte pisma współcześni Jezusowi, pozwala dotrzeć do kontekstu biblijnych historii i lepiej je zrozumieć. Negowanie a priori nie jest dobrą metodą.
\

Może potrafisz przytoczyć chociaż jeden przykład gdzie to Jezus albo któryś z jego uczniów powoływał się na Talmud ? Czy jest ci wiadomo o tym jak sam Jezus podchodził do tradycji Żydowskiej która to między innymi zawierał nauki tworzone przez Rabinów ?

Ew Mar 7:9-12

Przykazania Boże zaniedbujecie, a ludzkiej nauki się trzymacie. (9) I mówił im: Chytrze uchylacie przykazanie Boże, aby naukę swoją zachować. (10) Albowiem Mojżesz rzekł: Czcij ojca swego i matkę swoją; oraz: Kto złorzeczy ojcu lub matce, niech śmierć poniesie. (11) Wy zaś mówicie: Jeśliby człowiek rzekł ojcu albo matce: Korban, to znaczy: To, co się tobie ode mnie jako pomoc należy, jest darem na ofiarę, (12) już nie pozwalacie mu nic więcej uczynić dla ojca czy matki; (13) tak unieważniacie słowo Boże przez swoją naukę, którą przekazujecie dalej; i wiele tym podobnych rzeczy czynicie.

A propos Talmudu

Sanhedrynu 106a. mówi:
"Matka Jezusów była prostytutką: "Ona, która była potomkinią książąt i gubernatorów, uprawiała nierząd ze stolarzami".
Też w odnośniku #2 do Shabbath 104b jest stwierdzone, że w "nie cenzurowanym" tekście Talmudu jest napisane, żę matka Jezusa, "Miriam fryzjerka," miała stosunek seksualny z wieloma ludźmi

Sanhedrynu 43a. mówi:
Jezus ("Yeshu" i w odnośniku #6, "Yeshu "Nazareńczyk") był skazany ponieważ stosował w praktyce czary."

I wiele innych podobnych kłamstw zawiera Talmud .

Podałem linka więc wszystko jest wyjaśnione

Jeszcze raz ponawiam moją prośbę : Gdzie w ST Bóg Najwyższy jest nazwany określeniem ,, Amen '' . Proszę o odpowiedź


N lut 01, 2015 17:29
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1247 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 ... 84  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL