Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pn cze 17, 2024 6:10



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 252 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Następna strona
 Sprzeczności w Piśmie Świętym 
Autor Wiadomość
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Yarpen_Zirgin napisał(a):
akruk napisał(a):
Nie ma mowy o żadnej pomyłce, kiedy Mateusz świadomie zlepił jedno proroctwo z dwóch niepowiązanych miejsc biblijnych.

Ale masz na to jakiś dowód?
Jasne. Leży tu cała sterta argumentów, że tak właśnie było. Kolejny raz odzywasz się gołymi, pojedynczymi pytaniami, bez śladu konstruktywnych wyjaśnień. Czyżbyś nie miał czasu na czytanie i kwestionował z grubej rury hurtowo na chybcika, czy też nie masz pojęcia, co z tym fantem zrobić, dlatego swoich własnych wyjaśnień ani argumentów nie podajesz wcale?


Cz wrz 10, 2015 18:48
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
akruk napisał(a):
Yarpen_Zirgin napisał(a):
akruk napisał(a):
Nie ma mowy o żadnej pomyłce, kiedy Mateusz świadomie zlepił jedno proroctwo z dwóch niepowiązanych miejsc biblijnych.

Ale masz na to jakiś dowód?
Jasne. Leży tu cała sterta argumentów, że tak właśnie było.

Na ten moment wrzuciłeś kilka fragmentów Pisma Świętego, na których zbudowałeś swoją teorię, że św. Mateusz świadomie "zlepił jedno proroctwo z dwóch niepowiązanych miejsc". Dowodu, że tak rzeczywiście było, czyli że ewangelista z premedytacją dopuścił się fałszerstwa, jeszcze nie przedstawiłeś.


Cz wrz 10, 2015 19:00
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Marlow napisał(a):
Zacznijmy może od tego, że cały ten rozdział Zachariasza ma charakter profetyczny - tak odczytują go Żydzi z okresu końcowego Drugiej Świątyni. Świątynia będzie zburzona (dokładniej spalona) właśnie dlatego, że Sprawiedliwy został odrzucony i sprzedany(wydany). Więc tego nie wymyślił Mateusz, czy jakkolwiek zwał się autor, czy też ostateczny redaktor Ew znanej pod imieniem Mateusza. Wg Yoma 39b czterdzieści lat przed jej zburzeniem, wrota same się otworzyły i tak długo pozostawały otwarte, aż nie kto inny, jak sam Y. ben Zakkawi, oznajmił, że los Świątyni został przesądzony. I Zakkawi cytuje pierwszy wers tego rozdziału Zachariasza. O samo-otwierających się wrotach, pisał również Flawiusz, ale w jego narracji nie ma Zakkawiego.
A sam ten incydent poprzedza niemalże bezpośrednio wybuch Pierwszego Powstania, którego skutkiem jest zniszczenie Przybytku, oraz oddzielenie (ponowne) Judy od Izraela.
Tak mniej więcej wyglądałoby owe Mateuszowe "bez ładu i składu" w skrótowym odniesieniu do realiów epoki.

Znaki same pchały się do rąk, zarzucanie w takiej sytuacji świadomego fałszerstwa czy też preparowania proroctw "na siłę" co najmniej dziwi, nie było takiej potrzeby.
Skoro już wspomniałeś ten traktat..

Podczas Jom Kipur pomiędzy rogami składanego w ofierze cielca wiązano kawałek czerwonej tkaniny. Jeśli tkanina zmieniała kolor na biały oznaczało to odpuszczenie grzechów Izraela (za Izajaszem: choćby grzechy twoje były jak szkarłat, staną się jak śnieg).
Czy nie równie wymowne dla pierwszych chrześcijan (jak te wspomniane wyżej) były zdarzenia opisane w Joma 39b:

"Nasi Rabini nauczali, że przez całe czterdzieści lat, kiedy służbę pełnił Szimon HaCaddik, [...]szkarłatna tkanina stawała się biała. Od tamtego czasu czasami stawała się biała, czasami nie. [...] Przez ostatnie czterdzieści lat przed zniszczeniem Świątyni [...]szkarłatna tkanina nigdy nie zbielała."

(tłum. D. Stern, Kom. żydowski do NT)

Marlow napisał(a):
Z jednym się zgodzę: wątek Judasza Iskarioty, nie tylko w tej Ew zaciemnia obraz i jasność przekazu. Ale takie są konsekwencje wprowadzenia fikcyjnej postaci do "oryginalnego tekstu".

A ten fikcyjny Judasz to skąd, bo nie nadążam o jaką historię może chodzić (brat bliźniak?)...


Cz wrz 10, 2015 19:38
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Marlow napisał(a):
z jednej strony czepiasz się chrzescijanskich apologii i egzegez, że tylko te trzydzieści srebrników mają przed oczyma, a sam jesteś nie lepszy.
W CZYM jestem nie lepszy? Ja nie mam fiksacji na drugorzędnym elemencie tekstu wyrwanym z kontekstu.

Marlow napisał(a):
Zacznijmy może od tego, że cały ten rozdział Zachariasza ma charakter profetyczny - tak odczytują go Żydzi z okresu końcowego Drugiej Świątyni. Świątynia będzie zburzona (dokładniej spalona) właśnie dlatego, że Sprawiedliwy został odrzucony i sprzedany(wydany).
Zaraz, zaraz - a gdzie jest mowa o tym, że to dotyczy TEGO "sprawiedliwego" z Za 11, proroka-pasterza, że tenże prorok-pasterz to SAM MESJASZ?

Marlow napisał(a):
tak odczytują go Żydzi z okresu końcowego Drugiej Świątyni.... Wg Yoma 39b czterdzieści lat przed jej zburzeniem, wrota same się otworzyły i tak długo pozostawały otwarte, aż nie kto inny, jak sam Y. ben Zakkawi, oznajmił, że los Świątyni został przesądzony. I Zakkawi cytuje pierwszy wers tego rozdziału Zachariasza.
Po pierwsze, Miszna powstała w III w., więc TEN argument na rzecz odczytywania w okresie Drugiej Świątyni nie jest zbyt przekonujący. Po drugie, omawiany fragment narracyjny zaczyna się od wersetu 4, a nie 1. Wersety od pierwszego do trzeciego to końcówka poetyckiego tekstu z poprzedniego rozdziału. Dużo lepszym argumentem są odniesienia w manuskryptach esseńskich. Np. Dokument Damasceński:
Cytuj:
kiedy spełni się słowo zapisane ręką proroka Zachariasza: [...] Ci, którzy zważają na niego, są właśnie biednymi z tej trzody. Oni ocalą się w czasie nawiedzenia. Natomiast ci, którzy odpadli zostaną wydani na łup miecza, wtedy gdy przyjdzie Mesjasz
"Biedni trzody" to określenie z Za 11, 7; 11 - które nie występuje nigdzie indziej. Ale nie ma tutaj sugestii, że pasterz to Mesjasz, lecz że pasterz poprzedza Mesjasza.

Tak czy owak, przyznałem już wcześniej w rozmowie z Mariel, że MOŻNA traktować ten fragment Za jako jakieś proroctwo, ale i tak niewiele to zmienia w kwestii nieudolności zlepka utworzonego przez Mateusza.

Marlow napisał(a):
A sam ten incydent poprzedza niemalże bezpośrednio wybuch Pierwszego Powstania, którego skutkiem jest zniszczenie Przybytku, oraz oddzielenie (ponowne) Judy od Izraela.
Nie było żadnego "ponownego" oddzielenia, bo Izraela już dawno nie było, po upadku północnego królestwa i rozproszeniu, ostały się tylko plemiona Judy.

Marlow napisał(a):
Tak mniej więcej wyglądałoby owe Mateuszowe "bez ładu i składu" w skrótowym odniesieniu do realiów epoki.
Nie zrozumiałeś mnie. "Bez ładu i składu" odnosi się do tego, że wydziera dwa niepowiązane kawałki (z Jeremiasza i Zachariasza), kompletniej ignorując, że zlepek nie ma sensu jako spełnienie proroctwa. W szczególności: JUDASZOWE srebrniki nie mogą być spełnieniem dla srebrników proroka-pasterza z Za. Przecież o tym pisałem...

Marlow napisał(a):
Pozostaje jeszcze ustosunkować się do łapówki, jaka miała trafić w ręce pobożnych arcykapłanów
Nie rozumiem, czemu mówisz o łapówce? To słowo w języku polskim nie odnosi się do podobnych sytuacji.

Marlow napisał(a):
arcykapłanów którzy byli tak pobożni, że nie przyjęli bezpośrednio do skarbca - ewidentne nawiązanie do Zach 11:13
Czyżby? A na czym opierasz to przekonanie?

Marlow napisał(a):
Jeśli dobrze zrozumiałem to na dobrą sprawę wygląda to tak: użycie frag z Zachariasza da sie jakoś jeszcze wytłumaczyć, ale Jeremiasz został użyty, bo pisał coś polach względnie polu garncarskim, a to z kolei dziwnym - choć bez ładu i składu - trafem pasuje do narracji o Judaszu, czy tak?
Owszem. Judasz -> Pole Akeldama. Judasz -> srebrniki. Srebrniki -> KUPNO POLA (u Jeremiasza: pole kupowane za srebro). Dlaczego KUPNO POLA jest dla Mateusza ważnym proroctwem? Dlaczego starożytni chrześcijańscy komentatorzy tego fragmentu ewangelii, piszący od III wieku, nie podążali wskazaniem Mateusza, że chodzi o kupno pola i że znajduje się to u Jeremiasza? Bo chodzi o kupno pola przez Jeremiasza w 32,6-15, które ma być gestem wobec rodaków, zapowiadającym to, co przepowiedziane w Jer 32, 26-44:
Cytuj:
Wtedy Pan skierował do Jeremiasza następujące słowo: «[…]Oto zgromadzę ich ze wszystkich krajów, do których ich wypędziłem w przystępie gniewu i wielkiego oburzenia. Sprowadzę ich na to miejsce i pozwolę im mieszkać bezpiecznie. […] To bowiem mówi Pan: Jak sprowadziłem na ten naród to wielkie nieszczęście, tak sprowadzę na nich wszelkie dobrodziejstwo, jakie im przyrzekłem. Będą jeszcze nabywać pola w tej ziemi, o której mówicie: „Jest ona pustkowiem bez ludzi i zwierząt, poddana władzy Chaldejczyków”. Będą kupować pola za pieniądze, będą spisywać kontrakty, pieczętować, zwoływać świadków z ziemi Beniamina, w okolicach Jerozolimy, w miastach judzkich, w miastach górskich, w miastach nizinnych i w miastach południowych, bo odmienię ich los» – wyrocznia Pana.
Mateusz widzi w tym nic innego jak zapowiedź mesjańskich Dni Ostatnich. Kupno pola, tak wyraźnie wskazane przez Mateusza, ma być znakiem-spełnieniem, że zgodnie z zapowiedzią JUŻ TERAZ są Dni Ostatnie. Już rychło Mesjasz przezwycięży wrogów, zgromadzi w Izraelu Żydów z całego świata, przyniesie wolność i pokój, będzie królował nad Ludem Wybranym, wiernie przestrzegającym Tory.


Cz wrz 10, 2015 19:56
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Yarpen_Zirgin napisał(a):
Dowodu, że tak rzeczywiście było, czyli że ewangelista z premedytacją dopuścił się fałszerstwa, jeszcze nie przedstawiłeś.
Przytoczonego przez Mateusza proroctwa nigdzie nie ma. Przedstawiłem argumenty, z jakich fragmentów je sobie ulepił i dlaczego. Jakiego jeszcze dowodu oczekujesz? Zeznania podpisanego przez Mateusza w obecności dwóch świadków?


Cz wrz 10, 2015 19:59
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
akruk napisał(a):
Yarpen_Zirgin napisał(a):
Dowodu, że tak rzeczywiście było, czyli że ewangelista z premedytacją dopuścił się fałszerstwa, jeszcze nie przedstawiłeś.
Przytoczonego przez Mateusza proroctwa nigdzie nie ma. Przedstawiłem argumenty, z jakich fragmentów je sobie ulepił i dlaczego.

Przedstawiłeś argumenty, które przemawiają według ciebie za tym, że takich fragmentów to proroctwo "ulepił". Jednak to jeszcze nie jest dowód ani na to, że tak rzeczywiście było, ani tym bardziej, że świadomie dopuścił się fałszerstwa.
Dowody, które potwierdzą takie zarzuty, jak te stawiane przez Ciebie św. Mateuszowi, muszą być niezbite. Teorie, nawet najbardziej logiczne, to jedynie poszlaka.

Cytuj:
Zeznania podpisanego przez Mateusza w obecności dwóch świadków?

Wystarczy zeznanie świadków, którzy taką wiedzę na temat powstawania tego fragmentu Ewangeli posiadali. :)


Cz wrz 10, 2015 20:19
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Mariel napisał(a):
Znaki same pchały się do rąk, zarzucanie w takiej sytuacji świadomego fałszerstwa
Określenia "fałszerstwo" w odniesieniu do tego, co zrobił Mateusza, użył... Yarpen_Zirgin, ochoczo podbijający stawkę i liczący na to, że ktoś podchwyci. Nie Marlow ani nie akruk.

Mariel napisał(a):
...
Czy nie równie wymowne dla pierwszych chrześcijan (jak te wspomniane wyżej) były zdarzenia opisane w Joma 39b:
...
NIJAKIEGO nie ma związku z tym, co się tu dyskutuje.

Mariel napisał(a):
A ten fikcyjny Judasz to skąd, bo nie nadążam o jaką historię może chodzić (brat bliźniak?)...
Oj Mariel, nie mów, że nigdy nie słyszałaś tej tezy: Judasz to postać zmyślona, wymyślony zdrajca, którego nigdy nie było. Ostatnio pisał o tym np. Spong, ale samą koncepcję spotkałem dużo wcześniej, nie pamiętam u kogo.


Cz wrz 10, 2015 20:22
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Yarpen_Zirgin napisał(a):
Przedstawiłeś argumenty, które przemawiają według ciebie za tym, że takich fragmentów to proroctwo "ulepił". Jednak to jeszcze nie jest dowód ani na to, że tak rzeczywiście było
A JAK BYŁO?

Yarpen_Zirgin napisał(a):
Dowody, które potwierdzą takie zarzuty, jak te stawiane przez Ciebie św. Mateuszowi, muszą być niezbite. Teorie, nawet najbardziej logiczne, to jedynie poszlaka.
NIEZBITYCH dowodów to NIGDZIE poza matematyką nie ma, drogi misiu. Po prostu trolujesz. Teologia nie ma ANI JEDNEGO niezbitego dowodu na swoje twierdzenia. Jakiekolwiek. Żaden z ewangelistów również nie ma, na ŻADNE swoje słowa. Łącznie z istnieniem Jezusa czy jego apostołów.

Yarpen_Zirgin napisał(a):
Cytuj:
Zeznania podpisanego przez Mateusza w obecności dwóch świadków?
Wystarczy zeznanie świadków, którzy taką wiedzę na temat powstawania tego fragmentu Ewangeli posiadali. :)
Tak mi się od dłuższego czasu wydawało, że przylazłeś tylko po to, żeby trolować, włochaczu.


Cz wrz 10, 2015 20:28
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
akruk napisał(a):
Określenia "fałszerstwo" w odniesieniu do tego, co zrobił Mateusza, użył... Yarpen_Zirgin, ochoczo podbijający stawkę i liczący na to, że ktoś podchwyci. Nie Marlow ani nie akruk.
Prawda, Ty tylko zawarłeś taką sugestię pisząc o świadomym zlepianiu dwóch niepowiązanych ze sobą fragmentów, jeśli o tym świadomym to nieświadomie było, to zwracam honor.

akruk napisał(a):
Oj Mariel, nie mów, że nigdy nie słyszałaś tej tezy: Judasz to postać zmyślona, wymyślony zdrajca, którego nigdy nie było. Ostatnio pisał o tym np. Spong, ale samą koncepcję spotkałem dużo wcześniej, nie pamiętam u kogo.

Słyszałam o przynajmniej dwóch, dlatego podpytuję o którą dokładnie chodzi. Skądinąd wiem, że Marlow lubi operować sporymi skrótami, kto go tam wie co ma na myśli.

Cytuj:
NIJAKIEGO nie ma związku z tym, co się tu dyskutuje.
Ma taki jak napisałam, rzecz jasna nie bezpośredni.

Cytuj:
Zaraz, zaraz - a gdzie jest mowa o tym, że to dotyczy TEGO "sprawiedliwego" z Za 11, proroka-pasterza, że tenże prorok-pasterz to SAM MESJASZ?


Cały rozdział 11 był odczytywany mesjanistycznie, zamiast 30 srebrników (no patrz się znowu te srebrniki) doszukiwano się aluzji do 30 nowych przykazań które mesjasz ma przynieść/ustanowić (bodaj Genesis Rabba, nie będę teraz szukać), więc nie dziwota że sięgnął do niego i Mateusz.

Cytuj:
Ja nie mam fiksacji na drugorzędnym elemencie tekstu wyrwanym z kontekstu.

Owszem masz, tylko Twoja polega na tym, że nie dopuszczasz myśli, że autor tego tekstu mógł interpretować pisma na zupełnie innych zasadach niż Ty to robisz dzisiaj. Ja rozumiem, że te reguły interpretacyjne mogą się niektórym dzisiaj wydawać dziwaczne, ale tylko z ich zastosowaniem widać na jakich zasadach to funkcjonowało. Nie dziwię się późniejszym pisarzom chrześcijańskim, że mieli problemy z tym proroctwem. Robili dokładnie to samo co Ty, bawili się w egzegezę z zastosowaniem narzędzi właściwych swojej epoce.


Cz wrz 10, 2015 20:45
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
akruk napisał(a):
Yarpen_Zirgin napisał(a):
Przedstawiłeś argumenty, które przemawiają według ciebie za tym, że takich fragmentów to proroctwo "ulepił". Jednak to jeszcze nie jest dowód ani na to, że tak rzeczywiście było
A JAK BYŁO?

Nie wiem. Tak samo jak i Ty nie wiesz.

Cytuj:
Yarpen_Zirgin napisał(a):
Dowody, które potwierdzą takie zarzuty, jak te stawiane przez Ciebie św. Mateuszowi, muszą być niezbite. Teorie, nawet najbardziej logiczne, to jedynie poszlaka.
NIEZBITYCH dowodów to NIGDZIE poza matematyką nie ma,

No, ale to już Twój problem, że nie masz niezbitych dowodów. Ja oczekuję, że poważne oskarżenia będą poparte poważnymi dowodami, a nie gdybaniem i hipotezami.

Dobra rada i przestroga od moderatora:
Przystopuj z określeniami, których używasz pod adresem innych osób, bo może się to dla ciebie źle skończyć.


Cz wrz 10, 2015 21:01
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Mariel napisał(a):
akruk napisał(a):
Określenia "fałszerstwo" w odniesieniu do tego, co zrobił Mateusza, użył... Yarpen_Zirgin, ochoczo podbijający stawkę i liczący na to, że ktoś podchwyci. Nie Marlow ani nie akruk.
Prawda, Ty tylko zawarłeś taką sugestię pisząc o świadomym zlepianiu dwóch niepowiązanych ze sobą fragmentów, jeśli o tym świadomym to nieświadomie było to zwracam honor.
Ależ nie zamierzam zmieniać tego sformułowania! Zauważ jednak dobrze, że jest różnica pomiędzy "świadomie sfałszował" a "świadomie zlepił niepowiązane...". Pierwsze zakłada, że chciał z premedytacją dokonać fałszerstwa (kolejne określenie Yarpena), doskonale wiedząc, że to fałszerstwo, rzecz naganna i niedopuszczalna. Drugie oznacza, że zrobił coś, co sprowadza się do sfałszowania, nawet świadomie jeśli nie miał złych intencji. Podobnie jak starożytny przepisywacz, który z Mt 27,9 usunął imię proroka albo taki, który zastąpił je przez "Zachariasza" -- zapewne uważał, że może tak postąpić. Co nie zmienia faktu, że zmieniając kopiowany tekst ewangelii -- sfałszował go.

Cytuj:
Cytuj:
Zaraz, zaraz - a gdzie jest mowa o tym, że to dotyczy TEGO "sprawiedliwego" z Za 11, proroka-pasterza, że tenże prorok-pasterz to SAM MESJASZ?
Cały rozdział 11 był odczytywany mesjanistycznie
Nie był, tylko bywał. Przez niektórych (tych sekciarzy z Qumran :P na przykład). Też wskazałem takie źródło. Powtórzę jeszcze raz: to NIE oznacza, że prorok-pasterz był odczytywany jako SAM MESJASZ. Przecież pokazałem źródło, z którego wynika, że pasterz biednych trzody to POPRZEDNIK Mesjasza.

(Przy okazji, nie zawiodłem się na tendencyjności tłumaczenia Biblii Tysiąclecia w Za 11; jak zwykle jest się czego czepiać).


Cz wrz 10, 2015 21:06
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Yarpen_Zirgin napisał(a):
akruk napisał(a):
Yarpen_Zirgin napisał(a):
Dowody, które potwierdzą takie zarzuty, jak te stawiane przez Ciebie św. Mateuszowi, muszą być niezbite. Teorie, nawet najbardziej logiczne, to jedynie poszlaka.
NIEZBITYCH dowodów to NIGDZIE poza matematyką nie ma,
No, ale to już Twój problem, że nie masz niezbitych dowodów.
Szkoda mi czasu na trole.


Cz wrz 10, 2015 21:09

Dołączył(a): Cz wrz 10, 2015 8:39
Posty: 48
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Mariel napisał(a):
A ten fikcyjny Judasz to skąd, bo nie nadążam o jaką historię może chodzić (brat bliźniak?)...

Wiem, że zdarta ze mnie płyta, ale nic na to nie poradzę. ;)
Niefikcyjny jest Judasz, który nauczał Edessańczyków, natomiast Judasz zwany Iskariotą, to li tylko zabieg literacki mający przekonać odbiorców tego tekstu, że Jezus absolutnie nie miał nic wspólnego z nauczaniem, czy doktryną najsłynniejszego pierszowiecznego Judasza Galilejczyka, a co więcej; to nie Jezus, "zdradził" to nauczanie, ale właśnie Judasz "zdradził" Jezusa. Stąd też np u Łukasza Jezus rodzi się w trakcie spisu Kwiryniusza - absolutnie nie ma i mieć nie może nic wspólnego z tym wstrętnym Judaszem. Zresztą nie tylko z tym, z Machabejczykiem też. A jedynym, który wiernie zachował przekazaną naukę jest oczywiście Paweł z Tarsu.

______________________


Akruk, nie odpowiedziałeś na moje pytanie, kim byli "garncarze", nieładnie...

akruk napisał(a):
W CZYM jestem nie lepszy? Ja nie mam fiksacji na drugorzędnym elemencie tekstu wyrwanym z kontekstu.

Hmmm, nie masz fiksacji... poniżej i na to znajdzie się paragraf.

akruk napisał(a):
Zaraz, zaraz - a gdzie jest mowa o tym, że to dotyczy TEGO "sprawiedliwego" z Za 11, proroka-pasterza, że tenże prorok-pasterz to SAM MESJASZ?

Moment, ja tylko pisałem o Sprawiedliwym, nie Mesjaszu.
Nie interesuje mnie teraz, czy Jezus był Mesjaszem czy też nim nie był, co twierdzą apologeci chrześcijaństwa na ten temat, tylko jak sie mają poszczególne teksty do siebie, w perspektywie kultury i religii żydowskiej, oraz domniemanego powiązania frag Mt "bez ładu i składu"

akruk napisał(a):
Po pierwsze, Miszna powstała w III w., więc TEN argument na rzecz odczytywania w okresie Drugiej Świątyni nie jest zbyt przekonujący.
Czyli co, Żydzi stworzyli Misznę pomiędzy 199 a 299 r (tylko i wyłącznie) to pewnie jeszcze tworzyli ją tak jak Mt ten nieszczęsny frag z proroctwem... A na powążnie, to w trzecim wieku skończyła się redakcja M, co w niczym nie przekreśla jej jako w miarę wiarygodnego źródła.
akruk napisał(a):
Po drugie, omawiany fragment narracyjny zaczyna się od wersetu 4, a nie 1. Wersety od pierwszego do trzeciego to końcówka poetyckiego tekstu z poprzedniego rozdziału.
To dla Ciebie, dla osoby, która używa współczesnego aparatu krytycznego, ale nie dla odbiorcy antycznego, który miał podział na wersy w głebokim niedomówieniu - najprościej rzecz ujmując.
akruk napisał(a):
Dużo lepszym argumentem są odniesienia w manuskryptach esseńskich. Np. Dokument Damasceński:
Cytuj:
kiedy spełni się słowo zapisane ręką proroka Zachariasza: [...] Ci, którzy zważają na niego, są właśnie biednymi z tej trzody. Oni ocalą się w czasie nawiedzenia. Natomiast ci, którzy odpadli zostaną wydani na łup miecza, wtedy gdy przyjdzie Mesjasz
"Biedni trzody" to określenie z Za 11, 7; 11 - które nie występuje nigdzie indziej. Ale nie ma tutaj sugestii, że pasterz to Mesjasz, lecz że pasterz poprzedza Mesjasza.

Absolutna zgoda co do tego tropu, ale ten frag zwieńczenie konstrukcji, a my na razie jesteśmy przy fundamentach. Przyjdzie czas i na wieńcowe.
akruk napisał(a):
Tak czy owak, przyznałem już wcześniej w rozmowie z Mariel, że MOŻNA traktować ten fragment Za jako jakieś proroctwo, ale i tak niewiele to zmienia w kwestii nieudolności zlepka utworzonego przez Mateusza.

Dziwny z ciebie człowiek. Przed chwilą cytowałeś frag z DD, a nie widzisz, że ten rzekomy zlepek autorstwa Mateusza nawet w tej formie w jakiej dziś z nią obcujemy, został skonstruowany podobną metodą jak Florilegium z groty IV.
akruk napisał(a):
Nie było żadnego "ponownego" oddzielenia, bo Izraela już dawno nie było, po upadku północnego królestwa i rozproszeniu, ostały się tylko plemiona Judy.

Zadziwiasz co raz bardziej. Przecież tu nie chodzi o dosłowne odczytanie. Chodzi o ten rodzaj oddzielenia, który opisuje np Peszer do Nahuma, o "dorszei halakhot", którzy stoją na czele Judy - że tak w skrócie to ujmę.

akruk napisał(a):
Nie zrozumiałeś mnie. "Bez ładu i składu" odnosi się do tego, że wydziera dwa niepowiązane kawałki (z Jeremiasza i Zachariasza), kompletniej ignorując, że zlepek nie ma sensu jako spełnienie proroctwa. W szczególności: JUDASZOWE srebrniki nie mogą być spełnieniem dla srebrników proroka-pasterza z Za. Przecież o tym pisałem...

Zostaw tego Judasza w spokoju, jego nie ma. Jest 30 srebrników jako symbol, który jest wymierzony kastę kapłańską, zwłaszcza tych którzy sprawują posługę w Świątyni i ją desakralizują. 30 srebrników dopełnia miary -> czas się wypełnił -> Liban spłonie.

akruk napisał(a):
Nie rozumiem, czemu mówisz o łapówce? To słowo w języku polskim nie odnosi się do podobnych sytuacji.
Bo nie znajduję lepszego i krótszego odpowiednika dla hebrajskiego/aramejskiego łamańca. Ale myślę że doskonale wiesz, że chodzi o zafałszowaną wycenę/która jest jednocześnie korzyścią majątkową zdobytą w nieuczciwy sposób/i której żadna część nie może być w żaden sposób ofiarowana na Dom Pana.

akruk napisał(a):
Czyżby? A na czym opierasz to przekonanie?

I podobno nie masz obsesji... tylko jakimś dziwnym trafem znikneły tobie z cytowania artykuły, na które się powołałem, mówiące o tym, że jeden z Ananosów spoczywa na terenie Akeldamy, pewnie przez przypadek.


akruk napisał(a):
Owszem. Judasz -> Pole Akeldama. Judasz -> srebrniki. Srebrniki -> KUPNO POLA (u Jeremiasza: pole kupowane za srebro). Dlaczego KUPNO POLA jest dla Mateusza ważnym proroctwem? Dlaczego starożytni chrześcijańscy komentatorzy tego fragmentu ewangelii, piszący od III wieku, nie podążali wskazaniem Mateusza, że chodzi o kupno pola i że znajduje się to u Jeremiasza? Bo chodzi o kupno pola przez Jeremiasza w 32,6-15, które ma być gestem wobec rodaków, zapowiadającym to, co przepowiedziane w Jer 32, 26-44:

Nie ten rozdział, nie ta księga, moim zdaniem łączy Jeremiasza z Zachariaszem.
Nie wiem czy zauważyłeś, ale dokładnie powielasz sposób myślenia apologetów, którzy też się do tego frag odwołują, z tą różnicą że oni oceniają ten frag jako strzał w dziesiątkę, ty natomiast upatrujesz w nim sztucznego łatania tekstu.

_________________
Otóż jeszcze tej samej nocy, znalazłem się w zgoła odmiennych okolicznościach...


Cz wrz 10, 2015 21:32
Zobacz profil
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Mariel napisał(a):
Owszem masz, tylko Twoja polega na tym, że nie dopuszczasz myśli, że autor tego tekstu mógł interpretować pisma na zupełnie innych zasadach niż Ty to robisz dzisiaj.
Dopuszczam, że mógł, a nawet jestem pewien, że tak robił - postępował z tekstami inaczej niż my. Mt 27, 9-10 nie jest przecież jedynym przykładem. Ale nie znaczy to, że są to metody akceptowalne.

Mariel napisał(a):
Ja rozumiem, że te reguły interpretacyjne mogą się niektórym dzisiaj wydawać dziwaczne, ale tylko z ich zastosowaniem widać na jakich zasadach to funkcjonowało. Nie dziwię się późniejszym pisarzom chrześcijańskim, że mieli problemy z tym proroctwem. Robili dokładnie to samo co Ty, bawili się w egzegezę z zastosowaniem narzędzi właściwych swojej epoce.
Ten argument ma bardzo poważne konsekwencje i zapewne zasługuje na osobny wątek.


Cz wrz 10, 2015 22:35
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Marlow napisał(a):
Akruk, nie odpowiedziałeś na moje pytanie, kim byli "garncarze", nieładnie...
"Garncarz" - jeden. Nie odpowiedziałem, bo moja odpowiedź już była obszerna, a garncarz to drobny element, pojedyncze słowo w porównaniu do głównej części proroctwa i wtrętu z Zachariasza, a poza tym już o tym elemencie wcześniej wspominałem, skąd przypuszczalnie pochodzi.

Marlow napisał(a):
A na powążnie, to w trzecim wieku skończyła się redakcja M, co w niczym nie przekreśla jej jako w miarę wiarygodnego źródła.
Wiarygodnego ogólnie, jako źródła, owszem, ale nie jako dowodu na rzecz tego, że jakiś konkretny cytat lub pogląd pochodzi z okresu Drugiej Świątyni.

Marlow napisał(a):
Dziwny z ciebie człowiek. Przed chwilą cytowałeś frag z DD, a nie widzisz, że ten rzekomy zlepek autorstwa Mateusza nawet w tej formie w jakiej dziś z nią obcujemy, został skonstruowany podobną metodą jak Florilegium z groty IV.
Ach! bo pewnie nie wiesz tego, co Mariel już na pewno wie, choć nie pytała -- nie ma w tym żadnej niekonsekwencji, bo odrzucam i krytykuję tę metodę bez względu na to, czy stosowali ją tanaici, esseńczycy, chrześcijanie czy kto tam jeszcze. Rozumiem - bo widzę - że takie rzeczy wyprawiali, ale tego nie akceptuję.

Marlow napisał(a):
Przecież tu nie chodzi o dosłowne odczytanie. Chodzi o ten rodzaj oddzielenia, który opisuje np Peszer do Nahuma, o "dorszei halakhot", którzy stoją na czele Judy - że tak w skrócie to ujmę.
Znalazłeś niewłaściwego adresata, powtarzam ci.

Marlow napisał(a):
akruk napisał(a):
Nie zrozumiałeś mnie. "Bez ładu i składu" odnosi się do tego, że wydziera dwa niepowiązane kawałki (z Jeremiasza i Zachariasza), kompletniej ignorując, że zlepek nie ma sensu jako spełnienie proroctwa. W szczególności: JUDASZOWE srebrniki nie mogą być spełnieniem dla srebrników proroka-pasterza z Za. Przecież o tym pisałem...

Zostaw tego Judasza w spokoju, jego nie ma. Jest 30 srebrników jako symbol, który jest wymierzony kastę kapłańską, zwłaszcza tych którzy sprawują posługę w Świątyni i ją desakralizują.
Ok, rozumiem. A gdzieś to szczegółowiej przedstawiłeś?

Marlow napisał(a):
myślę że doskonale wiesz, że chodzi o zafałszowaną wycenę/która jest jednocześnie korzyścią majątkową zdobytą w nieuczciwy sposób/i której żadna część nie może być w żaden sposób ofiarowana na Dom Pana.
Nie, nie wiem. Nieuczciwa cena to nie jest łapówka. Po polsku łapówka oznacza pieniądze (lub prezent) wręczane ("do łapy", tj, do ręki) jakiemuś urzędnikowi w celu przekupienia go "na swoją stronę", czyli nakłonienia do działania zgodnie z interesem wręczającego łapówkę.

Marlow napisał(a):
akruk napisał(a):
Czyżby? A na czym opierasz to przekonanie?

I podobno nie masz obsesji... tylko jakimś dziwnym trafem znikneły tobie z cytowania artykuły, na które się powołałem, mówiące o tym, że jeden z Ananosów spoczywa na terenie Akeldamy, pewnie przez przypadek.
Nadal nie widzę logicznego wynikania.

Marlow napisał(a):
akruk napisał(a):
chodzi o kupno pola przez Jeremiasza w 32,6-15, które ma być gestem wobec rodaków, zapowiadającym to, co przepowiedziane w Jer 32, 26-44:

Nie ten rozdział, nie ta księga, moim zdaniem łączy Jeremiasza z Zachariaszem.
A która jeszcze jest księgą Jeremiasza?
Marlow napisał(a):
Nie wiem czy zauważyłeś, ale dokładnie powielasz sposób myślenia apologetów, którzy też się do tego frag odwołują, z tą różnicą że oni oceniają ten frag jako strzał w dziesiątkę, ty natomiast upatrujesz w nim sztucznego łatania tekstu.
Łatania? Przeciwnie - Jer 32 to BAZA proroctwa Mateusza i niczego nie łata. Za pośrednictwem Judasza mógł powiązać srebrniki oraz kupno pola - i PO TO jest cała WTRĄCONA scena Mt 27, 3-10.


Cz wrz 10, 2015 23:05
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 252 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL