Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Wt mar 19, 2024 4:11



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 78 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
 O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę 
Autor Wiadomość
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
@MARIEL:
Nie, to jest odpowiedź na pytanie, ile pasek ma zebra.
.
.
OCZYWIŚCIE, że to odpowiedź na Twoje pytanie. Streszczona do najkrótszej postaci, bez wytykania szczegółów, brzmi: to absurdalne.


Pt cze 15, 2012 13:17
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
...ja bym powiedziała mało prawdopodobne, ale niewykluczone.
Mało prawdopodobne fakty też mogą mieć miejsce.


Pt cze 15, 2012 15:03
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
W pierwszym tekście tego wątku są detalicznie podane kontrargumenty, które przez te dwa tygodnie nie zostały odparte. Zatoczyłaś kółko, żeby ponownie wysunąć tę samą tezę, która je ignoruje?

No cóż, tyle dobrego, że się pojawiło podwątków ciekawych trochę.


Pt cze 15, 2012 16:52
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
Elbrus napisał(a):
Tutaj może być to rozumiane nie jako jakiś a leader, a governor, a chieftain,
tylko bardziej ten a captain of thousand, czyli kapitan tysiąca,
bo w języku biblijnym byłaby to głowa rodu/plemienia/szczepu
(jeśli występuje w połączeniu z pokoleniem syna Izraela).

Wybacz, Panie mój! - odpowiedział Mu - jakże wybawię Izraela?
Ród mój[χιλιάς μου - chilias mou, dosł. mój tysiąc] jest najbiedniejszy w pokoleniu Manassesa,
a ja jestem ostatni w domu mego ojca.

(Sędziów 6:15)

Czy chilias jako tysiąc jest dosłownym tłumaczeniem rodu/plemienia/klanu,
czy raczej określeniem symbolicznym, pewną metaforą?
( jakie słowo występuje tu w j. hebrajskim )

Jeśli tak, to czy chiliarchos nie jest tu raczej także w znaczeniu szerszym, metaforycznym, a nie dosłownym?
( bardziej właśnie chief of tain, niż captain of thousand )


So cze 16, 2012 9:47
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8227
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
MARIEL napisał(a):
...ja bym powiedziała mało prawdopodobne, ale niewykluczone.
Mało prawdopodobne fakty też mogą mieć miejsce.
Mogło mieć miejsce to, że Jezusa pojmały 3 miliony[tria chilias chiliadas] ciężkozbrojnych
przy wsparciu konnicy, słoni i machin oblężniczych
Mogło mieć także miejsce to, że Jezusa pojmało troje ludzi,
bo jak wiemy, 3 osoby to już tłum[ochlos].

Spróbuj udowodnić, że tak nie było.
MARIEL napisał(a):
W Thayer's Lexicon znajduję potwierdzenie, że speira może oznaczać po prostu oddział żołnierzy:
Znajdujesz potwierdzenie w czym?
W tym, że ktoś tak twierdzi (bez żadnego uzasadnienia) że tak jest, więc tak jest?
W leksykonie autora, który w innym miejscu twierdzi,
że Jehowa, to "właściwe imię Boga najwyższego (הָאֱלֹהִים) wśród Hebrajczyków"
i który w dalszej części swojego artykułu
daje w nawiasach kwadratowych komentarze takie jak:

"Co za idea! Bóg sam objawił to jako jego własne imię;
Izraelici nigdy nie mogli przejąć go od Egipcjan"

"ale te kamienie nie są najbardziej odległymi w starożytności;
robotą heretyków z drugiego i trzeciego wieku"

"Mamy więc autorytet Boga w Jego słowie, że to imię pochodzi z idei istnienia, egzystencji,
a nie z reliktów egipskiej idolatrii."

"to pokazuje jak poganie zapożyczali idee z prawdziwej teologii Bożego objawienia (...)"

??

MARIEL napisał(a):
"any band, company, or detachement, of soldiers" i w tym znaczeniu występuje
w 2 Mchb 8, 23 ; Judyty 14, 11 oraz ( niespodzianka ) u Jana 18, 3.
Na końcu jest odsyłacz do Jana xviii. 3, 12, czyli do wersetu 3 i do wersetu 12.
Jakie jest potwierdzenie, że speira w wyrażeniu speira kai ho chiliarchos (w. 12)
oznaczać mogła właściwie jakąkolwiek grupę żołnierzy,
prócz tego, że autor twierdzi, że mogla oznaczać?
Poza tym warto przytoczyć inny fragment z tego samego artykułu:

"(...) and the use of χιλίαρχoς (which was equiv of tribunus, the commander of a cohort)
in connection with it (Jn. xviii. 12; Acts xxi. 31)
together with a uniform rendering of the word by cohors in the Latin versions,
warrants the marg. "cohort" uniformly added in R.V. to the rendering band]; (...)"
/* tłum.:
(...) i użycie [tytułu] chiliarchos (który był odpowiednikiem [tytułu] tribunus[trybuna], dowódcy kohorty)
w połączeniu z tym (Jana 18:12; Dzieje 21:31)
razem z jednolitym oddaniem słowa przez cohors w wersjach łacińskich,
uzasadnia przypisy "cohorta" jednolicie dodawane w Revised Version do tłumaczenia banda; (...)
*/
Czyli wniosek ten sam, który przedstawił autor artykułu ze Słownika Wiedzy Biblijnej.

MARIEL napisał(a):
Elbrus napisał(a):
Tutaj może być to rozumiane nie jako jakiś a leader, a governor, a chieftain,
tylko bardziej ten a captain of thousand, czyli kapitan tysiąca,
bo w języku biblijnym byłaby to głowa rodu/plemienia/szczepu
(jeśli występuje w połączeniu z pokoleniem syna Izraela).

Wybacz, Panie mój! - odpowiedział Mu - jakże wybawię Izraela?
Ród mój[χιλιάς μου - chilias mou, dosł. mój tysiąc] jest najbiedniejszy w pokoleniu Manassesa,
a ja jestem ostatni w domu mego ojca.

(Sędziów 6:15)

Czy chilias jako tysiąc jest dosłownym tłumaczeniem rodu/plemienia/klanu,
czy raczej określeniem symbolicznym, pewną metaforą?
( jakie słowo występuje tu w j. hebrajskim )
אלפי - alpi
http://concordances.org/hebrew/504.htm
http://iwrit.pl/index.php?ww=1&slowo=%D7%90%D7%9C%D7%A4%D7%99&x=0&y=0&tps=on&ccnb=on

MARIEL napisał(a):
Jeśli tak, to czy chiliarchos nie jest tu raczej także w znaczeniu szerszym, metaforycznym, a nie dosłownym?
( bardziej właśnie chief of tain, niż captain of thousand )
Metaforycznym, czyli jakim?

Doszłaś już do tego, w jakim znaczeniu użyto tego słowa w Jana 18:12 (w kontekście całego rozdziału)?
Bo chyba nie chcesz proponować tłumaczenia nestor rodu/przywódca klanu dla słowa chiliarchos w tym miejscu?

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


So cze 16, 2012 12:18
Zobacz profil
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
Elbrus napisał(a):
MARIEL napisał(a):
...ja bym powiedziała mało prawdopodobne, ale niewykluczone.
Mało prawdopodobne fakty też mogą mieć miejsce.
Mogło mieć miejsce to, że Jezusa pojmały 3 miliony[tria chilias chiliadas] ciężkozbrojnych
przy wsparciu konnicy, słoni i machin oblężniczych
Mogło mieć także miejsce to, że Jezusa pojmało troje ludzi,
bo jak wiemy, 3 osoby to już tłum[ochlos].

Spróbuj udowodnić, że tak nie było.

Jeszcze trochę a w próbach ośmieszenia rozmówcy
prześcigniesz samego akruka, musisz trochę poćwiczyć
ale całkiem dobrze Ci to wychodzi.
Elbrus napisał(a):
(...) i użycie [tytułu] chiliarchos (który był odpowiednikiem [tytułu] tribunus[trybuna], dowódcy kohorty)
w połączeniu z tym (Jana 18:12; Dzieje 21:31)
razem z równym oddaniem słowa przez cohors w wersjach łacińskich,
uzasadnia przypisy "cohorta" równo dodawane w Revised Version do tłumaczenia banda; (...)
*/
Czyli wniosek ten sam, który przedstawił autor artykułu ze Słownika Wiedzy Biblijnej.

Myślę, że zostało to już wyjaśnione, po co do tego wracasz?
Napisałam, że chodzi o kohortę Rzymian z trybunem,
dla mnie pytaniem bez odpowiedzi pozostaje: czy musiał to być
kompletny oddział, żeby autor mógł użyć tego określenia.
Odpowiedź, że jest to absurd mnie nie satysfakcjonuje.
Dlaczego miałby to być absurd? Co w tym takiego byłoby dziwnego,
że dowódca nie wykorzystuje sił całego oddziału.
Elbrus napisał(a):
Metaforycznym, czyli jakim?

Doszłaś już do tego, w jakim znaczeniu użyto tego słowa w Jana 18:12 (w kontekście całego rozdziału)?
Bo chyba nie chcesz proponować tłumaczenia nestor rodu/przywódca klanu dla słowa chiliarchos w tym miejscu?

Wytoczyłeś następny fragment z Sędziów 6, 15 i to do niego
się odniosłam. Nie wiesz co oznacza metaforyczny?
Czy chilias jest tu określeniem dosłownym? Czy chodzi
o grupę ludzi liczącą tysiąc, czy o ród, plemię?
Cały twój post ocieka takim jadem, że na następny w tym stylu
nie zamierzam odpowiadać.


So cze 16, 2012 12:38

Dołączył(a): N lut 14, 2016 14:55
Posty: 70
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
Bardzo owocna dyskusja, urwała się, a szkoda.
Wróćmy do początku.
akruk napisał(a):
Judasz, żydowski NIKT, miałby rzekomo otrzymać oddział rzymski do dyspozycji. Od kogo? Przecież nie od "arcykapłanów i faryzeuszów", którzy dodatkowo wysłali z nim swoich "strażników" (Mk: "zgraję z mieczami i kijami", Łk: "wielką zgraję z mieczami i kijami"). Kto oddał do dyspozycji Judaszowi, jakiemuś nic nie znaczącemu żydowskiemu oberwańcowi, kohortę rzymską i na jakiej podstawie? Rzymskimi oddziałami wojskowymi mogli dysponować wyłącznie rzymscy dowódcy, nie mogli im wydawać rozkazów arcykapłani i starsi, przedstawiciele podbitego ludu. Nie ma wątpliwości, że Judasz nie otrzymał do dyspozycji "kohorty" (z trybunem na czele!) od prefekta Piłata, sprawującego władzę nad Judeą i będącego zwierzchnikiem stacjonujących w Jerozolimie zbrojnych sił rzymskich. W takim przypadku pojmany Jezus zostałby doprowadzony bezpośrednio przed władze rzymskie, zapewne do samego Piłata. Tymczasem z ewangelii wg Jana, podobnie jak z pozostałych, wynika, że Jezusa najpierw doprowadzono do żydowskich "starszych", którzy go osądzili, a następnie dopiero powiedli do Piłata. Przy czym okazało się, że Piłat, według opowieści Jana, w ogóle nie wiedział, co to za człowiek i czemu starszyzna żydowska go do niego przyprowadziła. Kompletnie nie znał sprawy, a starszyzna wcale nie była tym zdziwiona - przecież dopiero mu ją przedstawiali.
Wg http://www.pch24.pl/aresztowanie-jezusa-,22438,i.html "W Ogrodzie Oliwnym Rzymian nie mogło być!" Skąd zatem w Ewangelii się wzięli?

_________________
Gdzie krzywdy nie będą pomszczone
Lecz wynagrodzone do cna
Gdzie dziecko bezpiecznie zrodzone
Siądzie obok jagnięcia i lwa.


So paź 22, 2016 17:41
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 14, 2016 14:55
Posty: 70
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
W zapowiadającej więcej niż przynoszącej książce "Kto zabił Jezusa?" Paweł Lisicki pisze "Są tacy, którzy uważają, że Jan faktycznie miał na myśli Rzymian. Głównym argumentem za takim rozumieniem tekstu jest dosłowne znaczenie słów speira i chiliarchos. Speira to inaczej kohorta, która liczyła w rasach Augusta dziesiątą część legionu, czyli 600 ludzi. Słowa te służą niektórym autorom jako koronny dowód rzymskiej odpowiedzialności (...). Musi zdumiewać to, jak wiele niektórzy potrafili zbudować na dwóch wersetach św. Jana. Zwykle ci sami egzegeci zresztą uważają Jana za mało wiarygodnego i wyjątkowo stronniczego - w tym jednym przypadku, kiedy mówi o oddziale i dowódcy, staje się bezstronnym świadkiem. Jednak zwolennikom tezy o rzymskiej odpowiedzialności nie sposób przyznać racji. Cały bowiem opis zdarzeń wyraźnie świadczy, że Piłat mało, jeśli cokolwiek, wiedział o Jezusie, zanim ten nie został do niego przyprowadzony. U Jana Piłat pyta: „O co oskarżacie tego człowieka?” (J 18,29b), a następnie zadaje Jezusowi pytanie: „Czy ty jesteś królem Żydów?” (J 18,33). U Marka i Mateusza pada to samo pytanie: „Czy ty jesteś królem Żydów?”. Podobnie u Łukasza, poprzedzone oskarżeniem przez całe zgromadzenie o to, że „buntuje nasz naród, wstrzymuje go od płacenia podatków cesarzowi i mówi, że sam jest Mesjaszem, królem” (Łk 23,1-2). Nigdzie nie ma śladu uprzedniej wiedzy namiestnika. Jak zatem Piłat mógł wydać rozkaz aresztowania Jezusa, skoro z opisów wynika, że o Jezusie dowiedział się od oskarżycieli? A już zupełnie nie ma podstaw twierdzenie, że Piłat mógł wymusić wydanie Jezusa." (s.276n)
Jak to wyjaśnić?
Jan mógł wspomnieć o tysięczniku i kohorcie, choć miał na myśli po prostu oddział sług świątynnych na czele z dowódcą. (s.277)
Aha.
Dlaczego jednak czwarty ewangelista tak wyraźnie odróżnia oddział żołnierzy od strażników żydowskich?
Ano właśnie.
http://biblia.oblubienica.eu/interlinearny/index/book/4/chapter/18/verse/12/param/1 Wtedy oddział wraz z dowódcą oraz strażnicy żydowscy pojmali Jezusa, związali Go. Wcześniej zaś J 7,32 http://biblia.oblubienica.eu/interlinearny/index/book/4/chapter/7/verse/32/param/1 J 7,32 Kapłani więc wraz z faryzeuszami wysłali strażników celem pojmania Go.
Strażnicy (dosłownie "słudzy" υπηρεται, hypēretai) byli kimś innym od kohorty. Podwładni Piłata są żołnierzami (στρατιωται, stratiōtai http://biblia.oblubienica.eu/interlinea ... 16/param/1 i paralelne)

Według Mk 14,43 oddział mający dokonać aresztowania został wysłany przez arcykapłanów, uczonych w Piśmie i starszych, to znaczy przez Sanhedryn. Mt 26,47 redukuje te dane w charakterystycznym dla siebie sformułowaniu do arcykapłanów i starszych ludu. Według Łk 22,52 w pojmaniu biorą osobiście udział arcykapłani, dowódcy straży świątynnej i starsi, zaś J 18,3 obok arcykapłanów i faryzeuszów jako tych, którzy wysłali oddział, wymienia przede wszystkim również kohortę (speira) oraz trybuna (chiliarchos: 18,12), a więc sugeruje, że już w pojmaniu Jezusa uczestniczyli Rzymianie. To, że hierarchowie osobiście pojawili się na Górze Oliwnej, jest rzeczą równie nieprawdopodobną, jak niezgodny z historią musi się wydawać udział Rzymian, a to już z racji podanej liczby: kohorta miała liczyć około 600 żołnierzy. Dane u Łukasza i Jana podyktowane są intencjami narracyjnymi. Łukasz chce dać do zrozumienia, że właściwymi adresatami stanowiska Jezusa, wykraczającego poza tę sytuację, są właśnie hierarchowie. Czwartemu ewangeliście, który w swoim opisie Męki silnie podkreśla udział rzymskiej strony, chodzi według wszelkiego prawdopodobieństwa o to, aby ukazać żydowsko-rzymskie współdziałanie w całym toku procesu. Gdyby Rzymianie uczestniczyli w pojmaniu Jezusa, zaprowadzono by Go wprost do Piłata. Joachim Gnilka Jezus z Nazaretu. Orędzie i dzieje Wydawnictwo Znak, Kraków 1997, s. 349

Skoro opis aresztowania nie jest wiarygodny, to skąd wiedzieć że wiarygodny jest ciąg dalszy? Może Jezusa aresztowała kohorta na rozkaz Piłata i do niego (a nie do arcykapłana) odprowadziła?

_________________
Gdzie krzywdy nie będą pomszczone
Lecz wynagrodzone do cna
Gdzie dziecko bezpiecznie zrodzone
Siądzie obok jagnięcia i lwa.


So paź 22, 2016 17:55
Zobacz profil
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn gru 13, 2010 16:50
Posty: 7771
Lokalizacja: Kraków, Małopolskie
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
Od dawna Biblia Jerozolimska wyjaśnia to w przypisach, a polska wersja tych przypisów znajduje się w polskim wydaniu BJ. Oto fragment:
Cytuj:
Prawdopodobnie chodziło więc o obecność małego oddziału rzymskiego, czuwającego wraz z właściwą strażą nad bezpieczeństwem miasta; Rzymianie interweniowaliby zapewne w wypadku
rozruchu lub niebezpieczeństwa grożącego pojmanemu, jak to uczynili w wypadku Pawła (Dz 23,10). Sprawy karne i sądowe podlegały kompetencji trybunału żydowskiego; Rzymianom przedstawiano dopiero wyroki śmierci do zatwierdzenia. Wręcz apologetyczny jest wykład ks. E. Dąbrowskiego (Proces Chrystusa, 134 n), który utrzymuje, że kohorta i jej oficer nie byli Rzymianami, choć w rzymskich oddziałach służyło wielu cudzoziemców.

_________________
Fides non habet osorem nisi ignorantem


So paź 22, 2016 18:00
Zobacz profil WWW
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
A.T Roberstson, znany uczony, znawca greki, twierdzi, że zdanie wypowiedziane przez Piłata ma formę trybu rozkazującego, czasu teraźniejszego i może wskazywać jedynie na straż rzymską, a nie świątynną.
Według niego Piłat powiedział "Weźcie straż".
Robertson dodaje, że łacińska forma custodia pojawia się począwszy od papirusu Oxyrhynchus, oznaczający straż rzymską.
Rzymska custodia była czyś więcej niż strażą. Był to oddział wartowniczy rzymskich legionów.
, "Sprawa zmartwychwstania".
Oddział straży rzymskiej składał sie od 4-16 ludzi.


So paź 22, 2016 19:14
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
Rzymska straż, co niektórzy uporczywie ignorują, zameldowała by się Piłatowi, a nie kapłanom żydowskim.


So paź 22, 2016 19:18
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
Yarpen_Zirgin napisał(a):
Rzymska straż, co niektórzy uporczywie ignorują, zameldowała by się Piłatowi, a nie kapłanom żydowskim.

Po co by kapłani i faryzeusze przyszli do Piłata z prośbą o straż, skoro mieli swoją świątynną?


So paź 22, 2016 19:34

Dołączył(a): N lut 14, 2016 14:55
Posty: 70
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
medieval_man napisał(a):
Od dawna Biblia Jerozolimska wyjaśnia to w przypisach, a polska wersja tych przypisów znajduje się w polskim wydaniu BJ. Oto fragment:
Cytuj:
Prawdopodobnie chodziło więc o obecność małego oddziału rzymskiego, czuwającego wraz z właściwą strażą nad bezpieczeństwem miasta; Rzymianie interweniowaliby zapewne w wypadku rozruchu lub niebezpieczeństwa grożącego pojmanemu, jak to uczynili w wypadku Pawła (Dz 23,10). Sprawy karne i sądowe podlegały kompetencji trybunału żydowskiego; Rzymianom przedstawiano dopiero wyroki śmierci do zatwierdzenia. Wręcz apologetyczny jest wykład ks. E. Dąbrowskiego (Proces Chrystusa, 134 n), który utrzymuje, że kohorta i jej oficer nie byli Rzymianami, choć w rzymskich oddziałach służyło wielu cudzoziemców.
Bez urazy, ale nic to nie wyjaśnia. Zwłaszcza, że bez znaczenia czy żołnierze w tej kohorcie byli rodowitymi Rzymianami czy jedynie na rzymskiej służbie (auxilia).
Jurysdykcja Sanhedrynu jest osobną sprawą, tematem dyskusji zaś czym była speira.
W każdym razie był to rzymski oddział i raczej większy, skoro pod dowództwem tysiącznika.
Alus napisał(a):
A.T Roberstson, znany uczony, znawca greki, twierdzi, że zdanie wypowiedziane przez Piłata ma formę trybu rozkazującego, czasu teraźniejszego i może wskazywać jedynie na straż rzymską, a nie świątynną.
Według niego Piłat powiedział "Weźcie straż".
Robertson dodaje, że łacińska forma custodia pojawia się począwszy od papirusu Oxyrhynchus, oznaczający straż rzymską.
Rzymska custodia była czyś więcej niż strażą. Był to oddział wartowniczy rzymskich legionów.
, "Sprawa zmartwychwstania".
Oddział straży rzymskiej składał sie od 4-16 ludzi.
Rzeczywiście u Mt 27,65 użytym został wyraz κουστωδια http://biblia.oblubienica.eu/interlinea ... 65/param/1 tylko, że mowa o straży przy grobie, a nie oddziale zwanym speira, będącym przedmiotem naszych rozważań.
Alus napisał(a):
Yarpen_Zirgin napisał(a):
Rzymska straż, co niektórzy uporczywie ignorują, zameldowała by się Piłatowi, a nie kapłanom żydowskim.
Po co by kapłani i faryzeusze przyszli do Piłata z prośbą o straż, skoro mieli swoją świątynną?
Ano właśnie.
Przypuszczam, że straż lewitów zawiodła była wcześniej, gdy wysłano ją do aresztowania Jezusa i wróciła z niczym (J 7,45). Annasz i Kajfasz mogli jej nie ufać.

_________________
Gdzie krzywdy nie będą pomszczone
Lecz wynagrodzone do cna
Gdzie dziecko bezpiecznie zrodzone
Siądzie obok jagnięcia i lwa.


Śr maja 31, 2017 15:52
Zobacz profil
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
JAWA25 napisał(a):
Przypuszczam, że straż lewitów zawiodła była wcześniej, gdy wysłano ją do aresztowania Jezusa i wróciła z niczym (J 7,45). Annasz i Kajfasz mogli jej nie ufać.

"Zawiodła" bo jak zapowiedział Jezus - mój czas jeszcze się nie wypełnił.....Jeszcze krótki czas jestem z wami, a potem pójdę to Tego, który mnie posłał (J 7,8; J 7,33) - czas pojmania był wyznaczony.


Śr maja 31, 2017 16:10
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
Anna Katarzyna Emmerich tak to opisuje:

Anna Katarzyna Emmerich napisał(a):
Oddział, który przeznaczono na pojmanie Jezusa, składał się z dwudziestu żołnierzy, częścią strażaków przy świątyni, częścią zbrojnych pachołków Annasza i Kajfasza. Umundurowani byli zupełnie na sposób rzymski; od kaftanów zwieszały się im na lędźwie rzemienie, podobnie jak żołnierzom rzymskim, na głowach zaś mieli szyszaki. Różnili się od nich głównie tym, że nosili brody, podczas gdy żołnierze rzymscy w Jerozolimie nosili tylko faworyty, a brody i wąsy golili. Wszyscy uzbrojeni byli w miecze, a kilku tylko miało włócznie. Nieśli z sobą na żerdziach smolne pochodnie i bańki z paliwem, ale w ogrodzie jedne tylko z nich zaświecili.

— Początkowo miano większy orszak dać Judaszowi, lecz w końcu zgodzono się na jego przedstawienia, że z Góry oliwnej widać całą dolinę, i zbyt wielki oddział mógłby łatwo zwrócić na siebie uwagę. Większa więc część żołnierzy została w Ofel; również porozstawiano tu i ówdzie na bocznych drogach i w mieście czaty, by zapobiec zbiegowisku i usiłowaniom ratowania Jezusa.

Gdy Judasz już wyruszył w drogę z dwudziestu żołnierzami, pchnięto za nimi w pewnym oddaleniu czterech nikczemnych siepaczy, pospolitych oprawców z pętami i powrozami, kilka zaś kroków za nimi szło owych sześciu urzędników, z którymi Judasz nawiązał był zdradzieckie stosunki. Byli to jeden znamienity kapłan i zausznik Annasza, drugi Kajfasza, dalej dwóch faryzejskich i dwóch saducejskich urzędników, którzy to ostatni należeli zarazem do Herodian. Byli to wszyscy szpiedzy, ludzie podstępni i podli pochlebcy Annasza i Kajfasza, a przy tym tajemni, najzaciętsi nieprzyjaciele Zbawiciela. (...)
Rzymscy żołnierze nie mieszają się do niczego, ale placówki są wzmocnione, oddziały ściągnięte, w pogotowiu, dając baczną uwagę na wszystko. Zresztą tak zawsze zachowują się w czasie świąt Wielkanocnych wobec tak ogromnego napływu tłumów; zachowują się na pozór spokojnie, ale są w pogotowiu na wszelki wypadek. Żydzi, zmuszeni dziś do przerwania nocnego spoczynku, unikają starannie miejsc, gdzie stoją rzymskie placówki, gdyż skrupulatni Faryzeusze uważali to sobie za obrazę i zgorszenie, gdyby rzymski żołnierz na nich zawołał. Arcykapłani donieśli już niezawodnie Piłatowi, dlaczego kazali obsadzić żołdakami Ofel i część Góry Syjon; ale oni nie ufają jemu, a on im nawzajem. Piłat także dziś nie śpi; przyjmuje różne sprawozdania i wydaje rozkazy. Żona zaś jego leży na łożu, pogrążona w głębokim a niespokojnym śnie; wzdycha wciąż i płacze, widocznie straszne i smutne ma sny. Lecz we śnie więcej otrzymuje wiadomości z woli Bożej, niż Piłat na jawie.


PS. Szacun za dyskusję bardzo ciekawa :-)


So paź 13, 2018 19:24
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 78 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL