Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Wt mar 19, 2024 12:07



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 78 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6
 O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): N lut 14, 2016 14:55
Posty: 70
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
Anonim (konto usunięte) napisał(a):
Anna Katarzyna Emmerich tak to opisuje:

Anna Katarzyna Emmerich napisał(a):
Oddział, który przeznaczono na pojmanie Jezusa, składał się z dwudziestu żołnierzy, częścią strażaków przy świątyni, częścią zbrojnych pachołków Annasza i Kajfasza. Umundurowani byli zupełnie na sposób rzymski; od kaftanów zwieszały się im na lędźwie rzemienie, podobnie jak żołnierzom rzymskim, na głowach zaś mieli szyszaki. Różnili się od nich głównie tym, że nosili brody, podczas gdy żołnierze rzymscy w Jerozolimie nosili tylko faworyty, a brody i wąsy golili. Wszyscy uzbrojeni byli w miecze, a kilku tylko miało włócznie. Nieśli z sobą na żerdziach smolne pochodnie i bańki z paliwem, ale w ogrodzie jedne tylko z nich zaświecili.

— Początkowo miano większy orszak dać Judaszowi, lecz w końcu zgodzono się na jego przedstawienia, że z Góry oliwnej widać całą dolinę, i zbyt wielki oddział mógłby łatwo zwrócić na siebie uwagę. Większa więc część żołnierzy została w Ofel; również porozstawiano tu i ówdzie na bocznych drogach i w mieście czaty, by zapobiec zbiegowisku i usiłowaniom ratowania Jezusa.

Gdy Judasz już wyruszył w drogę z dwudziestu żołnierzami, pchnięto za nimi w pewnym oddaleniu czterech nikczemnych siepaczy, pospolitych oprawców z pętami i powrozami, kilka zaś kroków za nimi szło owych sześciu urzędników, z którymi Judasz nawiązał był zdradzieckie stosunki. Byli to jeden znamienity kapłan i zausznik Annasza, drugi Kajfasza, dalej dwóch faryzejskich i dwóch saducejskich urzędników, którzy to ostatni należeli zarazem do Herodian. Byli to wszyscy szpiedzy, ludzie podstępni i podli pochlebcy Annasza i Kajfasza, a przy tym tajemni, najzaciętsi nieprzyjaciele Zbawiciela. (...)
Rzymscy żołnierze nie mieszają się do niczego, ale placówki są wzmocnione, oddziały ściągnięte, w pogotowiu, dając baczną uwagę na wszystko. Zresztą tak zawsze zachowują się w czasie świąt Wielkanocnych wobec tak ogromnego napływu tłumów; zachowują się na pozór spokojnie, ale są w pogotowiu na wszelki wypadek. Żydzi, zmuszeni dziś do przerwania nocnego spoczynku, unikają starannie miejsc, gdzie stoją rzymskie placówki, gdyż skrupulatni Faryzeusze uważali to sobie za obrazę i zgorszenie, gdyby rzymski żołnierz na nich zawołał. Arcykapłani donieśli już niezawodnie Piłatowi, dlaczego kazali obsadzić żołdakami Ofel i część Góry Syjon; ale oni nie ufają jemu, a on im nawzajem. Piłat także dziś nie śpi; przyjmuje różne sprawozdania i wydaje rozkazy. Żona zaś jego leży na łożu, pogrążona w głębokim a niespokojnym śnie; wzdycha wciąż i płacze, widocznie straszne i smutne ma sny. Lecz we śnie więcej otrzymuje wiadomości z woli Bożej, niż Piłat na jawie.


PS. Szacun za dyskusję bardzo ciekawa :-)
„I właśnie ten nadmiar szczegółów budzi niepokój. Czy możemy przyjąć jej opowieść o Ostatniej Wieczerzy za autentyczną? Czy naprawdę możemy uwierzyć w jej zapewnienie, że kielich użyty podczas Ostatniej Wieczerzy należał kiedyś do Abrahama? Czy opis domu Kajfasza odpowiada współczesnym wykopaliskom domów kapłańskich z pierwszego wieku? Czy nie jest trochę podejrzane, że historia Weroniki, tak jak ją opisuje Katarzyna Emmerich, nie ma nic wspólnego z żadną Ewangelią i z legendą średniowieczną? Czy jej stwierdzenia, że Adam był pochowany na Golgocie, nie należy uważać raczej za tradycyjne poszukiwanie symbolów niż dokładną relację? Czy możemy być pewni, że ciało Jezusa było umyte i namaszczone przed pochowaniem? Ewangelie nic nie mówią na ten temat a zdaniem niektórych źródeł, kiedy Żyd umierał krwawą śmiercią, przepisy religijne wymagały, by go nie myć, żeby krew jego życia została pochowana wraz z nim. Można szczegółowo, punkt po punkcie, wyliczać, że Katarzyna była anachroniczna albo po prostu się myliła. Ale może bardziej przekonujący jest w jej wizjach brak śladu "wyczucia" epoki, a włączanie licznych opowieści, takich jak o Weronice, trzeba uznać tylko za upokryf.” (Ian Wilson „Krawawiący umysł” s. 135) co i tak brzmi zbyt łagodnie.

Objawienia te zawierają mnóstwo wiadomości bądź błędnych, bądź zbędnych, a najczęściej obu na raz. Kilka dla przykładu:

Właśnie nadszedł środkową ulicą poganin, Szymon z Cyreny, z trzema synami; pod pachą niósł wiązkę chrustu. Będąc z zawodu ogrodnikiem, zajęty był w ogrodach, ciągnących się na wschód od miasta poza murami. Jak wielu innych ogrodników, przybywał corocznie przed świętami do Jerozolimy z żoną i dziećmi i najmował się do obcinania krzewów. Nadszedłszy obecnie ku bramie, musiał się zatrzymać, bo natłok był wielki. Poznano go zaraz, po ubraniu jako poganina, i mało znacznego rzemieślnika, więc żołnierze przychwycili go natychmiast i przyprowadzili, by pomógł nieść krzyż Galilejczykowi.
Pomijając mniemane „poznanie poganina po stroju” (imię Szymon brzmi po hebrajsku, w Jerozolimie była synagoga Cyrenejczyków Dz 6,9) jaki zachodzi tu związek przyczynowy, by żołnierze zmusili go z tego powodu?
I jeszcze Ewangelie mówią „by niósł krzyż” (Mt 27,32; Mk 15, 21; Łk 23,26) a nie „pomagał”.

Według Ewangelii było oprawców 4 „wzięli Jego szaty i podzielili na cztery części, dla każdego żołnierza po części” (J 19, 23) czy może 5 razem z setnikiem? Różnica niewielka.

Według mniemanych objawień „Wszystkich oprawców było tu razem osiemnastu, a mianowicie sześciu biczowników, czterech, którzy prowadzali Jezusa, dwóch którzy trzymali w drodze na sznurach koniec krzyża i czterech katów krzyżujących.

Na weselu w Kanie „kapłan ukłuł jakimś ostrym narzędziem oblubieńca i oblubienicę w przedostatni palec w tym miejscu, na którym miano nosić pierścionki. Dwie krople krwi oblubieńca, a jedną kroplę oblubienicy wpuścił do kielicha z winem, z którego potem oboje młodzi wspólnie pili.

Kto będzie spożywał jakąkolwiek krew, zostanie wykluczony spośród swojego ludu” (Kpł 7,27)

"Kajfasz bowiem kazał pojmać Józefa, a wybrał do tego pogańskich żołnierzy, bo ci nie obchodzili szabatu" skąd miał takich ? Przy tym w następnym akapicie szabat okazuje się bez znaczenia, skoro "Piłat jednak nie chciał już więcej kłopotać się tą sprawą. „Macie – rzekł im - swoje straże, pilnujcie więc grobu, jak możecie najlepiej.” Dodał im tylko do straży Kassiusa, który miał baczyć na wszystko i zdawać mu sprawę. Rano przed wschodem słońca poszło dwunastu Faryzeuszów do Grobu, wziąwszy przeznaczonych na straż żołnierzy, ubranych nie po rzymsku; byli to bowiem żołnierze od świątyni, rodzaj trabantów (...) przeciągnęli Faryzeusze na poprzek drzwi grobu szeroką wstęgę, a od niej drugą ku kamieniowi, przytrzymującemu drzwi i przypieczętowali te wstęgi półksiężycowymi pieczęciami." i temuż podobnież... skoro wg Mt 28, 11n strażnicy owi prosili kapłanów (saduceuszy) o wstawiennictwo przed Piłatem, a kapłani przekupili strażników to strażą świątynną ci żołnierze raczej nie byli. Co więcej by ustawić straż świątynną kapłani nie prosili by Piłata. Skoro Jezusa w Ogrodzie Oliwnym uwięziła kohorta pod dowództwem tysiącznika (co jest tytułem tego tematu), przez żołnierzy Piłata był Jezus biczowany i ukrzyżowany, Piłat dozwolił Józefowi na zdjęcie Ciała to chyba straż przy grobie też była Piłata. Poza tym dla starozakonnych groby są rytualnie nieczyste, wątpliwe by to „faryzeusze” składali tam pieczęcie. I to w szabat ...

_________________
Gdzie krzywdy nie będą pomszczone
Lecz wynagrodzone do cna
Gdzie dziecko bezpiecznie zrodzone
Siądzie obok jagnięcia i lwa.


Śr maja 18, 2022 21:15
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 20, 2009 9:38
Posty: 4586
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
JAWA25, temat nie dotyczy wizji Katarzyny Emmerich.
Jej wizje to mieszanka jej wypowiedzi, pewnych wtrętów i interpretacji Brentano.
Wizje te, jak każde inne są obciążone sporym subiektywizmem więc one nie mogą być czymś miarodajnym.
Najlepiej wróć w swoich rozważaniach do biblijnych tekstów i pozabiblijnych źródeł z tamtego czasu.

_________________
ksiądz


Cz maja 19, 2022 18:46
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 14, 2016 14:55
Posty: 70
Post Re: O tym, jak Judasz otrzymał rzymską kohortę
Tak, wiem, czego dotyczy temat, było to odpowiedzią na wprowadzenie tych wizji do dyskusji przez Anonim (konto usunięte), przecież nie przeze mnie.
Wracając do tematu, na http://www.historycy.org/historia/index.php/t91207.html m.in. ktoś twierdzi, że kohorta była strażą świątynną, a inny pytanie tylko, czy ewangelista (i późniejsi przepisywacze) wiedzieli, co to jest kohorta?

Sprawdzam pozostałe użycia tego słowa (tłum. BT)
Mt 27, 27 τοτε οι στρατιωται του ηγεμονος παραλαβοντες τον ιησουν εις το πραιτωριον συνηγαγον επ αυτον ολην την σπειραν
Wtedy żołnierze namiestnika zabrali Jezusa z sobą do pretorium i zgromadzili koło Niego całą kohortę.
Mk 15, 16 οι δε στρατιωται απηγαγον αυτον εσω της αυλης ο εστιν πραιτωριον και συγκαλουσιν ολην την σπειραν
Żołnierze zaprowadzili Go na wewnętrzny dziedziniec, czyli pretorium, i zwołali całą kohortę.
Dz 10, 1 ανηρ δε τις ην εν καισαρεια ονοματι κορνηλιος εκατονταρχης εκ σπειρης της καλουμενης ιταλικης
W Cezarei mieszkał pewien człowiek imieniem Korneliusz, setnik z kohorty zwanej Italską
Dz 21, 31n ζητουντων δε αυτον αποκτειναι ανεβη φασις τω χιλιαρχω της σπειρης οτι ολη συγκεχυται ιερουσαλημ
Gdy usiłowali go zabić, doszła do trybuna kohorty wiadomość, że cała Jerozolima jest wzburzona.
ος εξαυτης παραλαβων στρατιωτας και εκατονταρχους κατεδραμεν επ αυτους οι δε ιδοντες τον χιλιαρχον και τους στρατιωτας επαυσαντο τυπτοντες τον παυλον
Natychmiast wziął żołnierzy i setników i zbiegł do nich na dół. Na widok trybuna i żołnierzy zaprzestano bić Pawła.
Dz 27, 1 ως δε εκριθη του αποπλειν ημας εις την ιταλιαν παρεδιδουν τον τε παυλον και τινας ετερους δεσμωτας εκατονταρχη ονοματι ιουλιω σπειρης σεβαστης
Kiedy nasz odjazd do Italii został postanowiony, oddano Pawła razem z innymi więźniami setnikowi cesarskiej kohorty, imieniem Juliusz.

Widać z tego, że σπεῖρα jest oddziałem żołnierzy rzymskich pod dowództwem tysięcznika („trybuna”), liczniejsza od centurii (dowodzonej przez setnika), zatem czymś różnym od straży świątynnej.

Wedle https://biblehub.com/greek/4686.htm w skrócie jest to dziesiąta część legionu (tj. około 600 żołnierzy), chociaż w J 18, 3 i 12 any band, company, or detachment, of soldiers (dowolna grupa, kompania lub oddział żołnierzy).
To ostatnie podane bez uzasadnienia, zwłaszcza, że trudno by dowolny oddział był dowodzony przez tysięcznika. Jednak nawet jeśli oddział o dowolnej liczebności, zawsze oddział żołnierzy, odróżniony od strażników świątyni, jak już była mowa wcześniej.

J 7, 32 φαρισαιοι και οι αρχιερεις υπηρετας ινα πιασωσιν αυτον
Kapłani więc wraz z faryzeuszami wysłali strażników celem pojmania Go.
J 7, 45n ηλθον ουν οι υπηρεται προς τους αρχιερεις και φαρισαιους και ειπον αυτοις εκεινοι διατι ουκ ηγαγετε αυτον
Wrócili więc strażnicy do arcykapłanów i faryzeuszów, a ci rzekli do nich: Czemuście Go nie pojmali?
απεκριθησαν οι υπηρεται ουδεποτε ουτως ελαλησεν ανθρωπος ως ουτος ο ανθρωπος
Strażnicy odpowiedzieli: «Nigdy jeszcze nikt nie przemawiał tak, jak ten człowiek przemawia».
J 18, 3 ο ουν ιουδας λαβων την σπειραν και εκ των αρχιερεων και φαρισαιων υπηρετας ερχεται εκει μετα φανων και λαμπαδων και οπλων
Judasz, otrzymawszy kohortę oraz strażników od arcykapłanów i faryzeuszów, przybył tam z latarniami, pochodniami i bronią.

_________________
Gdzie krzywdy nie będą pomszczone
Lecz wynagrodzone do cna
Gdzie dziecko bezpiecznie zrodzone
Siądzie obok jagnięcia i lwa.


Wt maja 24, 2022 17:11
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 78 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL