Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pt kwi 19, 2024 16:59



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 148 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Następna strona
 Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Safira 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2151
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
zefciu
Cytuj:
Ale gdzie tutaj masz „moje rozumowanie”. Ja tylko powtarzam to, co powiedział w tym fragmencie Apostoł Piotr.

Nie tylko powtarzasz, ale też interpretujesz. Gdzie św.Piotr oskarża Ananiasza o grzech przeciwko Duchowi Świętemu? Oskarża o skłamanie Ducha Świętego, a nie bluznierstwo wobec Niego, co dopiero wtedy podpada pod ten nieprzebaczalny grzech. Nie wyjaśniłeś: co to znaczy skłamać Boga?
zefciu
Cytuj:
Ananiasz podjął się ubóstwa ewangelicznego ze względu na Boga. Zatem łamiąc ten ślub próbował skłamać Bogu.
To wszystko też powiedział Apostoł Piotr, czy raczej jest to Twoja interpretacja tego fragmentu. Jeśli tak, to na podstawie jakich przesłanek doszedłeś do tych wniosków? Ananiasz i Safira okłamali Apostołów i to jest złe, ale żeby utożsamiać to z najcięższym z możliwych grzechów - to już przegięcie. Ty naprawdę nie widzisz niewspółmierności kary do winy? Gdzie tu miejsce na pokutę? Niedoskonali ludzie zostali ukatrupieni przez nieskończenie miłosiernego Boga tylko za to, że okazali się prawdopodobnie chciwi i to spowodowało ich kłamstwo? Jakoś dzisiaj nie widzę, aby Bóg poprzez następców Apostołów tak karał.


So sie 03, 2019 20:41
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2151
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
Kravia
Cytuj:
Czyżbyś z góry zakładał, że Piotr nie może się w niczym mylić? A co, jeśli ta historia naprawdę została zmyślona? Co, jeśli przez pomyłkę przypisujesz Bogu zachowanie, którego nigdy by nie zrobił?
ZAkładamy wiarygodność tego przekazu, inaczej dyskusja chyba nie ma sensu? Oczywiście jest sprawą wiary, na ile wiernie została ta sytuacja przekazana Autorowi DZiejów Apostolskich, skoro minęło wiele lat zanim zostały spisane. Istnieje duża rozbieżność co do daty powstania: od 63-150 r. po Chrystusie, choć większość 70-90 r. po Chrystusie. Zakładamy, że najstarsze kopie Dziejów z III wieku są wierne oryginałom.


So sie 03, 2019 21:15
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn lip 29, 2019 10:21
Posty: 310
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
proteom napisał(a):
Kravia
Cytuj:
Czyżbyś z góry zakładał, że Piotr nie może się w niczym mylić? A co, jeśli ta historia naprawdę została zmyślona? Co, jeśli przez pomyłkę przypisujesz Bogu zachowanie, którego nigdy by nie zrobił?
ZAkładamy wiarygodność tego przekazu, inaczej dyskusja chyba nie ma sensu? Oczywiście jest sprawą wiary, na ile wiernie została ta sytuacja przekazana Autorowi DZiejów Apostolskich, skoro minęło wiele lat zanim zostały spisane. Istnieje duża rozbieżność co do daty powstania: od 63-150 r. po Chrystusie, choć większość 70-90 r. po Chrystusie. Zakładamy, że najstarsze kopie Dziejów z III wieku są wierne oryginałom.

Dyskusja zawsze ma sens. W jaki sposób wykluczyłeś możliwość, że w tekście znalazły się fragmenty fałszujące rzeczywistość na korzyść ówczesnych władz wspólnoty? Nawet obecnie religijnym apologetom zdarza się skłamać, byle kogoś nawrócić, bo traktują to jako konieczność podyktowaną wyższym dobrem. A co dopiero w czasach, gdy trudno było zweryfikować tego typu informacje. Co jest dla ciebie bardziej prawdopodobne: że Bóg zabił na miejscu dwóch ludzi za korzystanie z wolnej woli, czy że autor tekstu chciał ostrzec czytelników przed próbami oszukiwania wspólnoty?


N sie 04, 2019 9:00
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2151
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
Kravia

Cytuj:
W jaki sposób wykluczyłeś możliwość, że w tekście znalazły się fragmenty fałszujące rzeczywistość na korzyść ówczesnych władz wspólnoty?

Chrześcijanie wierzą w wiarygodność N.T. Osoba niewierząca ma prawo w to nie wierzyć i uznać, że przekaz został dostosowany do oczekiwań wspólnoty. Mogło być więc tak, że w pierwotnych wspólnotach zdarzały się takie sytuacje jak z Ananiaszem, więc żeby ich uniknąć stworzono narrację odstraszającą: nie będziecie dawać wszystkiego na kościół, to dosięgnie was gniew Boga.
Kravia
Cytuj:
Co jest dla ciebie bardziej prawdopodobne: że Bóg zabił na miejscu dwóch ludzi za korzystanie z wolnej woli, czy że autor tekstu chciał ostrzec czytelników przed próbami oszukiwania wspólnoty
No raczej nie tylko za skorzystanie z wolnej woli, ale kłamstwo, które dotyczy samego Boga. Zresztą uznając wiarygodność przekazu: miała miejsce taka sytuacja, więć Autor Dziejów ją spisał, aby ostrzec/odstraszyć potencjalnych oszustów kościoła. Rozumiem, że dla współczesnego człowieka to szokująca reakcja Boga na grzech, tym bardziej, że nie widać jej w życiu grzesznego kościoła. Gdyby Bóg tak zdecydowanie reagował, to może nie dopuszczano by się w historii tylu okrucieństw np. molestowania przez duchownych dzieci, wojen religijnych itd itd


N sie 04, 2019 13:59
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn lip 29, 2019 10:21
Posty: 310
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
proteom napisał(a):
Cytuj:
W jaki sposób wykluczyłeś możliwość, że w tekście znalazły się fragmenty fałszujące rzeczywistość na korzyść ówczesnych władz wspólnoty?

Chrześcijanie wierzą w wiarygodność N.T. Osoba niewierząca ma prawo w to nie wierzyć i uznać, że przekaz został dostosowany do oczekiwań wspólnoty.

Co innego przyjmować Boga na wiarę, a co innego wierzyć... księdze. Nie widzę żadnego powodu, by nie poddawać autentyczności opisanych w niej wydarzeń w wątpliwość. Ba, jeśli naprawdę chcemy poznać Boga, to tym bardziej powinniśmy dążyć do tego, by upewnić się, że korzystamy z tekstów faktycznie Go opisujących. Bo zawsze istnieje ryzyko, że ktoś coś dopisał od siebie, a my to przyjęliśmy na wiarę.
Cytuj:
Cytuj:
Co jest dla ciebie bardziej prawdopodobne: że Bóg zabił na miejscu dwóch ludzi za korzystanie z wolnej woli, czy że autor tekstu chciał ostrzec czytelników przed próbami oszukiwania wspólnoty
No raczej nie tylko za skorzystanie z wolnej woli, ale kłamstwo, które dotyczy samego Boga.

Nie ma znaczenia, jaki grzech popełnili ci ludzie. Mieli wolną wolę i skorzystali z niej.
proteom napisał(a):
Cytuj:
Rozumiem, że dla współczesnego człowieka to szokująca reakcja Boga na grzech, tym bardziej, że nie widać jej w życiu grzesznego kościoła. Gdyby Bóg tak zdecydowanie reagował, to może nie dopuszczano by się w historii tylu okrucieństw np. molestowania przez duchownych dzieci, wojen religijnych itd itd

Wiesz, co mnie bardziej tutaj szokuje? Wiele razy ludzie korzystają ze swojej wolnej woli tak, że krzywdzą mnóstwo niewinnych ludzi. Tak jak np. wspomniany przeze mnie pedofil gwałcący dziecko. Bóg nie robi mu nic, no bo wolna wola. I spoko, to jest jakieś wyjaśnienie, gdyby tylko było spójne. Bo według tego fragmentu Bóg nie może naruszyć cudzej wolnej woli, gdy krzywdzone są niewinne dzieci, ale może ją naruszyć, gdy... ktoś go okłamie. No tego już nie mógłby wybaczyć! Gwałcenie małych dzieci to jeszcze jeszcze, ale okłamać Jego??

Czy tylko ja widzę, do jakich wniosków prowadzi uznanie tej historii za autentyczną?


N sie 04, 2019 15:04
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz lis 01, 2018 13:16
Posty: 1385
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
Kravia napisał(a):
Co jest dla ciebie bardziej prawdopodobne: że Bóg zabił na miejscu dwóch ludzi za korzystanie z wolnej woli, czy że autor tekstu chciał ostrzec czytelników przed próbami oszukiwania wspólnoty?


Bóg ukarał dwoje ludzi za wystawianie Go na próbę. Choć skłamali przed ludźmi (dla własnej chwały), to jednak pytanie które zadał apostoł Piotr pochodziło od Ducha Świętego, który dawał im (ostatnią) szansę na to, by się upamiętali.
Napisane jest, że sąd rozpoczyna się od Domu Bożego.

_________________
Wiem, komu zaufałem.


Ostatnio edytowano N sie 04, 2019 15:13 przez Wybawiony, łącznie edytowano 1 raz



N sie 04, 2019 15:10
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn lip 29, 2019 10:21
Posty: 310
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
Wybawiony, możesz się odnieść do tego, co napisałam w ostatnim poście, tuż nad twoim?


N sie 04, 2019 15:12
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz lis 01, 2018 13:16
Posty: 1385
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
Bóg nie narusza niczyjej wolnej woli, ani też nie usprawiedliwia żadnego grzechu tylko dlatego, że był efektem skorzystania z wolnej woli. Gdyby Bóg zastosował sąd bezpośredni w postaci śmierci, to po Ziemi nie chodziłby już żaden człowiek.
Mamy teraz czas łaski i miłosierdzia. Ale ten czas się skończy, a wtedy wszyscy bezbożnicy zostaną wytraceni.
Sąd, który spotkał Ananiasza i Safirę , a później także Jerozolimę potwierdza tylko, że Bóg nie żartuje i ma święte prawo ukarać każdy grzech, z którego ktoś nie pokutuje.

_________________
Wiem, komu zaufałem.


N sie 04, 2019 15:30
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn lip 29, 2019 10:21
Posty: 310
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
Wybawiony napisał(a):
Bóg nie narusza niczyjej wolnej woli, ani też nie usprawiedliwia żadnego grzechu tylko dlatego, że był efektem skorzystania z wolnej woli. Gdyby Bóg zastosował sąd bezpośredni w postaci śmierci, to po Ziemi nie chodziłby już żaden człowiek.
Mamy teraz czas łaski i miłosierdzia. Ale ten czas się skończy, a wtedy wszyscy bezbożnicy zostaną wytraceni.
Sąd, który spotkał Ananiasza i Safirę , a później także Jerozolimę potwierdza tylko, że Bóg nie żartuje i ma święte prawo ukarać każdy grzech, z którego ktoś nie pokutuje.

I dalej nie odniosłeś się do mojego nieuniknionego wniosku: jeśli Bóg nie interweniuje, gdy krzywdzone są niewinne dzieci, ale interweniuje, gdy ktoś go okłamie, jak to o Nim świadczy?


N sie 04, 2019 15:33
Zobacz profil
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
Kravia napisał(a):
Różnica jest taka, że każdy ma prawo odrzucić zbawienie i dokończyć życie doczesne tak, jak tylko zechce. Gdyby za odrzucenie zbawienia groziła natychmiastowa śmierć, to każdy czułby przymus przyjęcia zbawienia. A to kłóci się z wolnym wyborem.
A jaka różnica, czy śmierć jest natychmiastowa, czy dopiero później?
Cytuj:
I według ciebie Apostoł Piotr ma rację? Czyżbyś z góry zakładał, że Piotr nie może się w niczym mylić? A co, jeśli ta historia naprawdę została zmyślona? Co, jeśli przez pomyłkę przypisujesz Bogu zachowanie, którego nigdy by nie zrobił?
Analizujemy konkretną narrację. Narrację, która zawiera w swojej treści wyjaśnienie, dlaczego stało się tak, a nie inaczej. Możesz argumentować, że ta historia została zmyślona. Ale nie twierdź, że zawarte jest w niej coś innego, niż jest.
Cytuj:
Ale ja się nie zgadzam, że Apostoł Piotr w tym fragmencie jasno i wyraźnie mówi to, co ty twierdzisz.
No to jak się odniesiesz do fragmentów, gdzie to mówi?
Cytuj:
A nie, że to wykroczenie faktycznie takim wykroczeniem było.
No to czemu umarli? Mocą samego Apostoła Piotra?
Cytuj:
Piotr mówi Ananiaszowi: "Nie ludziom skłamałeś, lecz Bogu". Po co mu to mówi, według ciebie?
Po to, aby mu wyjaśnić wagę jego czynu.
proteom napisał(a):
Nie wyjaśniłeś: co to znaczy skłamać Boga?
Nie mam pojęcia, co to znaczy. Ty wymyśliłeś takie sformułowanie, a ja mam wyjaśnić, co to znaczy? Moim zdaniem to bełkot.
Cytuj:
To wszystko też powiedział Apostoł Piotr, czy raczej jest to Twoja interpretacja tego fragmentu.
A masz lepszą, zgodną z tym, co tam jest powiedziane?


N sie 04, 2019 16:36
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn lip 29, 2019 10:21
Posty: 310
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
zefciu napisał(a):
Kravia napisał(a):
Różnica jest taka, że każdy ma prawo odrzucić zbawienie i dokończyć życie doczesne tak, jak tylko zechce. Gdyby za odrzucenie zbawienia groziła natychmiastowa śmierć, to każdy czułby przymus przyjęcia zbawienia. A to kłóci się z wolnym wyborem.
A jaka różnica, czy śmierć jest natychmiastowa, czy dopiero później?

I to ja mam problemy z czytaniem ze zrozumieniem? Natychmiastowa kara powoduje, że ludzie służą Bogu ze strachu, nie z własnej woli. Kara "obiecana", ale niewidzialna, pozostawia wybór - pozwala odrzucić Boga bez żadnych widzialnych konsekwencji.
Cytuj:
Analizujemy konkretną narrację. Narrację, która zawiera w swojej treści wyjaśnienie, dlaczego stało się tak, a nie inaczej. Możesz argumentować, że ta historia została zmyślona. Ale nie twierdź, że zawarte jest w niej coś innego, niż jest.

Ale to ty to twierdzisz. Każda osoba postronna zauważy, że Ananiasz został ukarany za chciwość i złamanie zasad wspólnoty. Reszta to tylko wyjaśnienie Piotra, które ma usprawiedliwić wymiar kary. A ty traktujesz to wyjaśnienie jako najważniejszą część tekstu, przesłaniającą wszystko inne.
Cytuj:
No to jak się odniesiesz do fragmentów, gdzie to mówi?

Pisałam o tym już wcześniej: Piotr traktuje przestępstwo wobec siebie jako przestępstwo wobec Ducha, który w nim jest.
Cytuj:
No to czemu umarli? Mocą samego Apostoła Piotra?

Moim zdaniem nie umarli, bo nic takiego nie miało miejsca. A w tej historii Piotr zabił ich mocą daną od Boga. Na podobnej zasadzie, ja działało odpuszczanie grzechów i czynienie cudów przez Apostołów.
Cytuj:
Po to, aby mu wyjaśnić wagę jego czynu.

No właśnie! Jeśli Ananiasz nie znał wagi swojego czynu i trzeba było mu ją wyjaśnić, to jak według ciebie mógł on świadomie okłamać Boga? To wskazuje, że albo nie wiedział, że okłamuje Boga, albo nie był świadomy, jak poważnym jest to przestępstwo.


N sie 04, 2019 17:14
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz lis 01, 2018 13:16
Posty: 1385
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
Kravia napisał(a):
Wybawiony napisał(a):
Bóg nie narusza niczyjej wolnej woli, ani też nie usprawiedliwia żadnego grzechu tylko dlatego, że był efektem skorzystania z wolnej woli. Gdyby Bóg zastosował sąd bezpośredni w postaci śmierci, to po Ziemi nie chodziłby już żaden człowiek.
Mamy teraz czas łaski i miłosierdzia. Ale ten czas się skończy, a wtedy wszyscy bezbożnicy zostaną wytraceni.
Sąd, który spotkał Ananiasza i Safirę , a później także Jerozolimę potwierdza tylko, że Bóg nie żartuje i ma święte prawo ukarać każdy grzech, z którego ktoś nie pokutuje.

I dalej nie odniosłeś się do mojego nieuniknionego wniosku: jeśli Bóg nie interweniuje, gdy krzywdzone są niewinne dzieci, ale interweniuje, gdy ktoś go okłamie, jak to o Nim świadczy?

Gdyby za każdym razem, kiedy ktoś Boga okłamie (np. przyrzekając poprawę i nie dotrzymując słowa) Bóg karał delikwenta śmiercią, to mielibyśmy miliony trupów.
A tak, Bóg w swym miłosierdziu czeka aż ktoś się nawróci i w Nim położy całą ufność, jak również naprawi wyrządzoną krzywdę. Boże miłosierdzie góruje nad sądem.

_________________
Wiem, komu zaufałem.


N sie 04, 2019 19:44
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn lip 29, 2019 10:21
Posty: 310
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
Wybawiony napisał(a):
Gdyby za każdym razem, kiedy ktoś Boga okłamie (np. przyrzekając poprawę i nie dotrzymując słowa) Bóg karał delikwenta śmiercią, to mielibyśmy miliony trupów.
A tak, Bóg w swym miłosierdziu czeka aż ktoś się nawróci i w Nim położy całą ufność, jak również naprawi wyrządzoną krzywdę. Boże miłosierdzie góruje nad sądem.

Ja to rozumiem. Tylko dlaczego w takim razie Bóg dla Ananiasza i Safiry zrobił wyjątek? Czy ich grzech był aż tak wyjątkowy, aż tak niewybaczalny?


N sie 04, 2019 19:55
Zobacz profil
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So sty 03, 2015 12:30
Posty: 2002
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
Kravia napisał(a):
Ja to rozumiem. Tylko dlaczego w takim razie Bóg dla Ananiasza i Safiry zrobił wyjątek? Czy ich grzech był aż tak wyjątkowy, aż tak niewybaczalny?

Bóg jest dawcą życia, do niego zatem należy również decyzja, kiedy nastąpi koniec. Jego Plany nie są naszymi, jedno jest pewne, Bóg nie robi dla nikogo wyjątku, wszyscy umrzemy. Nie wiemy, czy grzech małżeństwa był niewybaczalny, ponieważ nie poznaliśmy finalnej części historii, która rozstrzygałaby tą kwestię. Nie zostało również napisane wprost, czy ich śmierć była karą Bożą, czy też ujawnienie ich grzechu spowodowało u nich gwałtowną reakcję w postaci śmierci. Dopowiadasz sobie różne interpretacje omawianego tekstu na podstawie przyjętych z góry założeń, na jakiej podstawie przyjęłaś taki, a nie inny klucz odczytu?

_________________
Otóż nic nie znaczy ten, który sieje, ani ten, który podlewa, tylko Ten, który daje wzrost - Bóg. 1 Kor 3, 7


N sie 04, 2019 21:00
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2151
Post Re: Podejrzany fragment Dziejów Apostolskich: Ananiasz i Saf
proteom
Cytuj:
Nie wyjaśniłeś: co to znaczy skłamać Boga?

Zefciu
Cytuj:
Nie mam pojęcia, co to znaczy. Ty wymyśliłeś takie sformułowanie, a ja mam wyjaśnić, co to znaczy? Moim zdaniem to bełkot.

Piotr mówi Ananiaszowi: "Nie ludziom skłamałeś, lecz Bogu". Jak rozumieć: okłamać Boga? Boga, który zna prawdę.
proteom
Cytuj:
To wszystko też powiedział Apostoł Piotr, czy raczej jest to Twoja interpretacja tego fragmentu.

Zefciu
Cytuj:
A masz lepszą, zgodną z tym, co tam jest powiedziane?

Uciekasz od uzasadnienia. Stwierdziłeś:
Cytuj:
Ananiasz podjął się ubóstwa ewangelicznego ze względu na Boga. Zatem łamiąc ten ślub próbował skłamać Bogu.
Gdzie o tym wszystkim DZieje Apostolskie piszą? Może gdzieś nie doczytałem?


N sie 04, 2019 21:38
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 148 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL