Sobór Trydencki - wyklęci według kanonów.
Autor |
Wiadomość |
szumi
Moderator
Dołączył(a): Pt sty 04, 2008 22:22 Posty: 5619
|
Owszem wody do wina dodawać nie trzeba dla ważności Eucharystii, ale to nie zmienia faktu, że kto twierdzi, że nie należy dodawać (czyli zakazuje dodawania) wody do wina staje w opozycji do nauczania Kościoła, który zawsze utrzymywał praktykę dolewania wody do wina będąc przeświadczonym o tym, że i sam Zbawiciel podczas Ostatniej Wieczerzy tak uczynił.
Co zaś tyczy się klękania, to kwestia jest bardziej złożona, bo dochodzi jeszcze zmiana znaczenia klęczenia z postawy sługi (niewolnika), pokornego uniżenia na postawę uwielbienia i adoracji.
_________________ Η αληθεια ελευθερωσει υμας...
Veritas liberabit vos...
Prawda was wyzwoli...
(J 8, 32b)
|
Pt kwi 03, 2009 20:40 |
|
|
|
 |
Piotr1
Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06 Posty: 1316
|
Stwierdzono właśnie, odnośnie mieszania wina z wodą, że zwyczaj ten "nie ma dziś znaczenia doktrynalnego, jakie posiadał w czasach minionych". Proszę zobaczyć w cytowanej Nuntii. A więc norma ta miała kiedyś znaczenie doktrynalne, dzisiaj je straciła, podobnie jak przy casusie klękania w niedzielę. Dokładnie jak w przypadku klękania, zmienił się kontekst który nadawał pewnym znakom, czynnościom, postawom określone znaczenie doktrynalne. Odnowione księgi liturgiczne Kościoła armeńsko-katolickiego nakazują używanie czystego wina, bez dolewania wody. Z kanonu doktrynalnego, obłożonego sankcją anatemy, został przepis liturgiczny, do stosowania tam gdzie jest taki zwyczaj.
Podobnie jest z rzymskimi kanonami o recytacji kanonu (Novus Ordo Missae nakazuje odczytywać kanon na głos), używaniu łaciny, komunii pod dwiema postaciami itd.
_________________ Religia może być źródłem zarówno błędu, jak i mądrości i światła. Jej rola powinna polegać nie na wzbudzaniu poczucia nieomylności, lecz na budzeniu poczucia pokory.(R. Niebuhr) ------------------------ Reformowani.pl
|
Pt kwi 03, 2009 21:01 |
|
 |
szumi
Moderator
Dołączył(a): Pt sty 04, 2008 22:22 Posty: 5619
|
Piotrze chyba nie czytałeś mojego postu.
Kanony Soboru Trydenckiego nie zostały złamane. Nadal są zachowywane. Ale lepiej powtarzać bzdury, że pozmieniano...
Owszem słowa Kanonu w zwyczajnej formie rytu rzymskiego odmawia się głośno, ale nadal nie ma obowiązku uczestniczyć w Komunii pod dwiema postaciami, by spożyć całego Chrystusa. Nadal też łacina jest językiem Kościoła i językiem liturgii i ma ona pierwsze miejsce.
_________________ Η αληθεια ελευθερωσει υμας...
Veritas liberabit vos...
Prawda was wyzwoli...
(J 8, 32b)
|
Pt kwi 03, 2009 21:19 |
|
|
|
 |
Piotr1
Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06 Posty: 1316
|
Ja nigdzie nie napisałem że "zmieniono" albo tym bardziej że "złamano" którekolwiek kanony. Najwyżej, ze sądzę, że zmieniło się ich znaczenie, że maja inną wartość w żywym doświadczeniu wiary Twojego Kościoła, że zupełnie inne jest ich miejsce w pamięci i sercu Twojego Kościoła niż dawniej.
Takie mam wrażenie, starałem się je uzasadnić czy zilustrować w mojej wypowiedzi; nie formułowałem żadnych osądów takich jak "złamano" czy "zmieniono", bo to nie jest w mojej kompetencji. Moje spotkanie z wiarą Twojego Kościoła było doświadczeniem także tego, że dogmat również w przestrzeni rzymskiego chrześcijaństwa jest żywą rzeczywistością wiary, że rzymski Kościół nie tyle "zachowuje" kanony lecz nimi żyje, wraz z nimi rozwija się.
_________________ Religia może być źródłem zarówno błędu, jak i mądrości i światła. Jej rola powinna polegać nie na wzbudzaniu poczucia nieomylności, lecz na budzeniu poczucia pokory.(R. Niebuhr) ------------------------ Reformowani.pl
|
Pt kwi 03, 2009 22:53 |
|
 |
JerzM
Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 6:01 Posty: 175
|
Piotr1 napisał(a): Ja nigdzie nie napisałem że "zmieniono" albo tym bardziej że "złamano" którekolwiek kanony. Najwyżej, ze sądzę, że zmieniło się ich znaczenie, że maja inną wartość w żywym doświadczeniu wiary Twojego Kościoła, że zupełnie inne jest ich miejsce w pamięci i sercu Twojego Kościoła niż dawniej.
Piszesz dość niejasno o tym, że w Kościele Katolickim zmieniło się (według Twojego osądu) znaczenie "kanonów". Jeżeli chodzi o sformułowania dogmatyczne Kościoła Katolickiego to trwałość ich znaczenia jasno określił Sobór Watykański I w kanonach konstytucji dogmatycznej o wierze katolickiej "Dei Filius": Cytuj: Gdyby ktoś mówił, że jest możliwe, aby zgodnie z postępem wiedzy niekiedy należało dogmatom podanym przez Kościół nadać inne znaczenie od tego, jakie przyjmował i przyjmuje Kościół - niech będzie wyklęty.
Warto zwrócić uwagę na ten zwrot "przyjmował" (w oryginale "intellexit" - czas przeszły dokonany) - w takim przypadku, gdy Kościół przyjmował dotąd pewne znaczenie dogmatu nie ma co liczyć na zmianę tego znaczenia.
|
So kwi 04, 2009 19:47 |
|
|
|
 |
JerzM
Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 6:01 Posty: 175
|
Co do dodawania wody do wina: precyzja wymaga odróżnienia "należy" od "jest konieczne". Cytowany kanon jest skierowany jasno przeciw tym, którzy uważają że nie należy dodawać wody do wina, ponieważ dodawanie wody jest - według nich - sprzeczne z wolą Chrystusa.
Zawsze uważano, że do ważności sakramentu dodanie wody nie jest konieczne (choć należy ją dodawać). Dla przykładu cytat z "De defectibus" IV, 7 Mszału Rzymskiego z 1920r.
Cytuj: Si autem Celebrans ante consecrationem Calicis advertat, non fuisse appositam aquam: statim ponat eam, et proferat verba consecrationis. Si id advertat post consecrationem Calicis: nullo modo apponat, quia non est de necessitate Sacramenti.
W skrócie: jeżeli przed konsekracją kielicha celebrans zorientuje się, że nie dodał wody powinien ją doląć; jeżeli przypomini sobie o tym po konsekracji nie robi nic, gdyż woda nie jest konieczna do ważności Sakramentu.
|
So kwi 04, 2009 20:19 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|