Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Cz mar 28, 2024 22:23



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
 Dogmaty gdzie szukać? 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lip 11, 2021 17:09
Posty: 11
Post Dogmaty gdzie szukać?
Szczęść Boże
Jak wiadomo dogmaty koło Biblii są jednym z fundamentów Kościoła. Chciałbym się dowiedzieć gdzie mogę znaleźć, pełną listę dogmatów albo chociaż większą jej część i po prostu je przeczytać?


N lip 11, 2021 17:14
Zobacz profil
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
Proponuje zaczac od regulaminowej wyszukiwarki

search.php?keywords=dogmaty&terms=all&author=&sc=1&sf=titleonly&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Szukaj


N lip 11, 2021 17:39
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 20, 2009 9:38
Posty: 4586
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
W języku polskim chyba trudno znaleźć, być moze cos się ostatnio ukazało, nie wiem, nie jestem na bieżąco.
Podam Ci stronę tradycjonalistów ze Szwajcarii. Jest po niemiecku, nawet jak nie znasz niemieckiego możesz spróbować z translatorem i cos tam mniej więcej załapiesz. Tym bardziej, ze jest to w punktach i bez wielkiego teologicznego wymądrzania.

http://kath-zdw.ch/maria/245.dogmen.html
No i Kael cos tu podrzuciła wiec możesz tez zobaczyć.

_________________
ksiądz


N lip 11, 2021 17:40
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lut 25, 2007 1:31
Posty: 2730
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
Ks Marek Dziewiecki porownuje poszukiwanie listy dogmatow do pokiwania listy praw przyrody. To se ne da.
Juz dawno autor natchniony napisal: "Słowo to jest blisko ciebie, na twoich ustach i w sercu twoim"
I tam szukaj


N lip 11, 2021 17:49
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lip 11, 2021 17:09
Posty: 11
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
bramin napisał(a):
W języku polskim chyba trudno znaleźć, być moze cos się ostatnio ukazało, nie wiem, nie jestem na bieżąco.
Podam Ci stronę tradycjonalistów ze Szwajcarii. Jest po niemiecku, nawet jak nie znasz niemieckiego możesz spróbować z translatorem i cos tam mniej więcej załapiesz. Tym bardziej, ze jest to w punktach i bez wielkiego teologicznego wymądrzania.

http://kath-zdw.ch/maria/245.dogmen.html
No i Kael cos tu podrzuciła wiec możesz tez zobaczyć.

Dziękuję bardzo, sowją drogą bardzo dziwne że nie ma wersji w naszym ojczystym języku.


N lip 11, 2021 17:52
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 20, 2009 9:38
Posty: 4586
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
Robaczku2, ale te dogmaty zostały spisane więc to żaden problem.
Problem jedynie w tym , ze są one rozproszone po całym katechizmie czy w różnych opracowaniach.
Jak ktoś chce wiedzieć dokładnie ile i jakie są dogmaty to czemu nie.
Denzinger spisał wszystkie dogmaty, rozstrzygnięcia itp. w "Enchiridion symbolorum..." począwszy od wyznań wiary etiopskich, koptyjskich aż po Vaticanum II.

_________________
ksiądz


N lip 11, 2021 17:59
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lip 11, 2021 17:09
Posty: 11
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
robaczek2 napisał(a):
Ks Marek Dziewiecki porownuje poszukiwanie listy dogmatow do pokiwania listy praw przyrody. To se ne da.
Juz dawno autor natchniony napisal: "Słowo to jest blisko ciebie, na twoich ustach i w sercu twoim"
I tam szukaj

Przykro mi ale się nie zgodzę. Dowolna interpretacja Biblii prowadzi do schizmy. Po coś powstały dogmaty.


N lip 11, 2021 18:18
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lut 25, 2007 1:31
Posty: 2730
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
bramin napisał(a):
Robaczku2, ale te dogmaty zostały spisane więc to żaden problem.

Zeby to bylo takie proste. Oczywiscie najpowazniejsza publikaja jest Denziger. W
Polsce mozna sie odwolywac do Breviarium Fidei lub mniej lub bardziej obszernych wydan Dogmatyki Katolickiej.
Jednak o ile potrafimy podac siedem grzechow glownych lub ilosc lotow z Warszawy do Brukseli o tyle zaden geograf oprocz miejscowych nie potrafi podac nazwy potoku lezacego najblizej na polnocny wschod od miejscowosci Krabwasa w Nigerii. Podejrzewam ze zaden matematyk nie potrafi odpowiedziec na pytaie ile jest twierdzen w matematyca. Stad zdanie ks Dziewieckiego o ilosci praw przyrody jest jedynym sensownym.
Poza tym odwolalem sie do serca bo aby wlac odpowiednia ilosc wody do garczka aby ugotowac zupe nie musimy znac prawa ze woda przybiera ksztalt naczynia.
Czy milosc czterolatka do swojej mamy jest zapisana dogmatycznie?





/


Pn lip 12, 2021 16:49
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt gru 01, 2020 15:01
Posty: 1701
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
Nikt oficjalnej listy dogmatów nie robi, bo gdyby kiedyś było się trzeba wycofać to tylko problem. Ja bym chciał poznać historyczną listę nauczania ex catedra. Bo zawsze jak znajduję sprzeczności to znajdzie się wymówka dlaczego coś nie jest ex catedra.

Bramin czy zgodnie z regulaminem nie powinieneś przetłumaczyć tego co wrzuciłeś?


Wt lip 13, 2021 6:52
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 20, 2009 9:38
Posty: 4586
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
afilatelista napisał(a):
Nikt oficjalnej listy dogmatów nie robi, bo gdyby kiedyś było się trzeba wycofać to tylko problem.


Jest przecież Denzinger, ciągle uaktualniany, jest Breviarium Fidei, jest Katechizm, podałem również stronę tradsów gdzie podają wszystko w pigułce, więc o co Ci chodzi?


afilatelista napisał(a):
Bramin czy zgodnie z regulaminem nie powinieneś przetłumaczyć tego co wrzuciłeś?

Gdybym z zalinkowanego artykułu cytował cos po niemiecku to moim obowiązkiem jest ten tekst przetłumaczyć. Ja podałem tylko, gdzie @JanGooD moze szukać spisu dogmatów.

_________________
ksiądz


Wt lip 13, 2021 10:17
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt gru 01, 2020 15:01
Posty: 1701
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
Czy któreś z tych źródeł jest oficjalne i jednocześnie wskazuje co jest ex cathedra, czyli z definicji nieomylne, a co nie?


Wt lip 13, 2021 10:38
Zobacz profil
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
JanGooD napisał(a):
Dziękuję bardzo, sowją drogą bardzo dziwne że nie ma wersji w naszym ojczystym języku.

W ojczystym języku znalazłem coś takiego:
Daty wprowadzenia postanowień i dogmatów Kościoła Katolickiego
http://sj-media.eu.org/dogmaty.php
Może w jakiś sposób okaże się pomocne.
Na forum też ten temat był poruszany:
http://forum.wiara.pl/viewtopic.php?t=586


Wt lip 13, 2021 20:37
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lip 11, 2021 17:09
Posty: 11
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
nolda napisał(a):
JanGooD napisał(a):
Dziękuję bardzo, sowją drogą bardzo dziwne że nie ma wersji w naszym ojczystym języku.

W ojczystym języku znalazłem coś takiego:
Daty wprowadzenia postanowień i dogmatów Kościoła Katolickiego
http://sj-media.eu.org/dogmaty.php
Może w jakiś sposób okaże się pomocne.
Na forum też ten temat był poruszany:
http://forum.wiara.pl/viewtopic.php?t=586

Pierwszy link już znam jednak niestety ma nieistniejące źródło najbardziej by mnie interesowało z podziałem na konkretny sobór i konkretny zapis bo bez tekstu źródłowego nie możemy być pewni co jest autentyczne.


Wt lip 13, 2021 21:24
Zobacz profil
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
bramin napisał(a):
afilatelista napisał(a):
Bramin czy zgodnie z regulaminem nie powinieneś przetłumaczyć tego co wrzuciłeś?

Gdybym z zalinkowanego artykułu cytował cos po niemiecku to moim obowiązkiem jest ten tekst przetłumaczyć. Ja podałem tylko, gdzie @JanGooD moze szukać spisu dogmatów.

Podałeś nie gdzie ma szukać, lecz wskazałeś 245 dogmatów ze statusem „de fide” (najwyższa pewność wiary Kościoła Katolickiego)

Mimo braku obowiązku:


Nauka o Bogu w istocie

1. Boga, naszego Stwórcę i Pana, można z całą pewnością poznać ze stworzonych rzeczy dzięki naturalnemu światłu rozumu.
2. Istnienie Boga to nie tylko ?? Przedmiot naturalnej wiedzy rozumu, ale także przedmiot nadprzyrodzonej wiary.
3. Natura Boga jest dla człowieka niezrozumiała.
4. Błogosławieni niebios mają natychmiastową, intuicyjną wiedzę o boskiej naturze.
5. Bezpośrednie spojrzenie na Boga przekracza naturalne poznanie duszy ludzkiej, jest więc nadprzyrodzone.
6. Aby naprawdę zobaczyć Boga bezpośrednio, dusza potrzebuje chwalebnego światła.
7th Natura Boga jest niezrozumiała nawet dla błogosławionych w niebie.
8. Boskie cechy są naprawdę identyczne zarówno z boską istotą, jak iz samym sobą.
9. Bóg jest absolutnie doskonały.
10. Bóg jest absolutnie nieskończony w każdej doskonałości.
11. Bóg jest absolutnie prosty.
12th Jest tylko jeden Bóg.
13th Jedyny Bóg jest prawdziwym Bogiem w sensie ontologicznym.
14 Bóg ma nieskończoną moc wiedzy.
15. Bóg jest absolutną dobrocią ontologiczną w sobie iw stosunku do innych.
16. Bóg jest absolutnie niezmienny.
17. Bóg jest wieczny.
18. Bóg jest niezmierzony i absolutnie bezprzestrzenny.
19 Bóg jest obecny wszędzie w stworzonej przestrzeni.
20. Poznanie Boga jest nieskończone.
21. Bóg tylko wszystko rozpoznaje Możliwy.
22. Bóg rozpoznaje wszystko, co rzeczywiste w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
23 W scientia visionis Bóg przewiduje także przyszłe wolne działania rozumnych stworzeń z nieomylną pewnością.
24 Wola Boża jest nieskończona.
25. Bóg chce i kocha siebie z koniecznością, ale najbardziej godnych uwielbienia rzeczy z wolnością.
26. Bóg jest wszechmogący.
27 Bóg jest Panem nieba i ziemi.
28. Bóg jest nieskończenie sprawiedliwy.
29 Bóg jest nieskończenie miłosierny.
30. Bóg jest absolutnie prawdziwy.
31 Bóg jest absolutnie wierny.
32. Bóg jest absolutną moralną dobrocią lub świętością.
33. Bóg jest absolutną dobrocią życzliwą.


Nauka Boga Trójstronnego

34. W Bogu są trzy Osoby, Ojciec, Syn i Duch Święty. Każda z trzech osób liczbowo ma tę samą boską istotę.
35. W Bogu są dwa boskie pojawienie się.
36. Podmiotami procesów wewnątrz-boskich (w sensie czynnym i biernym) są osoby boskie, a nie boska natura.
37. Druga Osoba Boska powstaje z pierwszej przez poczęcie i dlatego jest z nią spokrewniona tak, jak syn jest z ojcem.
38. Duch Święty wyłania się od Ojca i Syna jako jedna zasada jednym oddechem.
39 Duch Święty nie powstaje poprzez prokreację.
40. Relacje w Bogu są naprawdę identyczne z boską istotą.
41. W Bogu wszystko jest jednością, o ile nie ma opozycji relacji.
42. Trzy Osoby Boskie są w sobie.
43. Wszystkie działania zewnętrzne są wspólne dla trzech osób.


Nauka Boga Stwórcy

44. Wszystko, co istnieje, zostało z samej swej istoty stworzone przez Boga z niczego.
45. Bóg został poruszony swoją dobrocią, aby stworzyć świat wolny.
46. Świat został stworzony, aby uwielbić Boga.
47. Trzy Osoby Boskie to jedna, wspólna zasada stworzenia.
48. Bóg stworzył świat wolny od przymusu zewnętrznego i wewnętrznego.
49. Bóg uczynił świat dobrym.
50. Świat zaczął się w czasie.
51. Bóg sam stworzył świat.
52. Bóg zachowuje wszystko, co zostało stworzone w istnieniu.
53. Bóg przez swoją opatrzność chroni i prowadzi wszystko, co zostało stworzone.
54. Pierwszy człowiek został stworzony przez Boga.
55. Istota ludzka składa się z dwóch zasadniczych części, ciała materialnego i duszy duchowej.
56. Dusza rozumna jest bezpośrednio podstawową formą ciała.
57. Każda osoba ma indywidualną nieśmiertelną duszę.
58. Bóg dał człowiekowi nadprzyrodzony ostateczny cel.
59. Przed Upadkiem pierwsi rodzice zostali obdarzeni łaską uświęcającą.
60. Pierwsi rodzice bardzo zgrzeszyli, łamiąc boski nakaz próby.
61. Pierwsi rodzice stracili łaskę uświęcającą przez grzech i ściągnęli na siebie gniew i niezadowolenie Boga.
62. Pierwsi rodzice ulegli śmierci i panowaniu diabła.
63. Grzech Adama przeszedł na wszystkich jego potomków przez pochodzenie, a nie naśladowanie.
64. Potomstwo rozmnaża się poprzez naturalną prokreację.
65. W stanie dziedziczenia człowiek pozbawiony jest łaski uświęcającej i jej posłuszeństwa oraz nadprzyrodzonych darów prawości.
66. Dusze, które opuszczają życie w stanie dziedzictwa, są wyłączone z błogiego widzenia Boga.
67. Na początku czasu Bóg stworzył istoty duchowe (anioły) z niczego.
68. Natura aniołów jest duchowa.
69. Złe duchy (demony) zostały dobrze stworzone przez Boga; rozgniewali się z własnej winy.
70 Drugim zadaniem dobrych aniołów jest ochrona ludzi i dbanie o ich zbawienie.
71 Z powodu grzechu Adama diabeł ma pewną władzę nad ludźmi.

Doktryna Osoby Odkupiciela

72. Jezus Chrystus jest prawdziwym Bogiem i podstawowym Synem Bożym.
73. Chrystus przyjął prawdziwe ciało, a nie ciało atrapy.
74. Chrystus nie tylko ma ?? przyjął ciało, ale i rozsądną duszę.
75. Chrystus został naprawdę poczęty i zrodzony z córki Adama, Dziewicy Maryi.
76. Boska i ludzka natura są w Chrystusie hipostatyczne, to znaczy połączone ze sobą w jedności osoby.
77. Po zjednoczeniu dwie natury Chrystusa nadal istnieją nienaruszone w swojej osobliwości, nie ulegając przekształceniu lub zmieszaniu.
78. Każda z dwóch natur w Chrystusie ma swoją własną fizyczną wolę i własny fizyczny sposób działania.
79. Hipostatyczne zjednoczenie ludzkiej natury Chrystusa z Boskim Logosem nastąpiło w momencie poczęcia.
80. Zjednoczenie hipostatyczne nigdy się nie skończy.
81. Akt unii hipostatycznej został dokonany wspólnie przez trzy Osoby Boskie.
82. Druga osoba Boska stała się samym człowiekiem.
83. Jako istota ludzka Jezus Chrystus jest naturalnym Synem Bożym.
84. Bóg-Człowiek Jezus Chrystus ma być czczony jednym kultem, a mianowicie absolutnym kultem latreutycznym, który należy wyłącznie do Boga.
85. Boskie i ludzkie orzeczenia Chrystusa mają być przypisane jednemu wcielonemu Logosowi.
86. Chrystus był wolny od wszelkiego grzechu, zarówno grzechu pierworodnego, jak i wszelkiego grzechu osobistego.
87. Ludzka natura Chrystusa została poddana cierpieniu fizycznemu.


Doktryna dzieła Odkupiciela

88 Syn Boży stał się człowiekiem, aby zbawić ludzi.
89. Upadły człowiek nie może się odkupić.
90 Chrystus jest prawodawcą i sędzią człowieka.
91. Najwyższym Kapłanem jest Bóg-Człowiek Jezus Chrystus.
92 Chrystus ofiarował siebie Bogu na krzyżu jako prawdziwą i rzeczywistą ofiarę.
93. Chrystus odkupił nas przez swoją ofiarną śmierć na krzyżu i pojednał nas z Bogiem.
94. Chrystus otrzymał zapłatę od Boga przez swoje cierpienie i śmierć.
95. Po śmierci Chrystus zstąpił do podziemi z duszą oddzieloną od ciała.
96 Trzeciego dnia po śmierci Chrystus zmartwychwstał chwalebnie.
97. Chrystus wstąpił do nieba z ciałem i duszą i zasiada teraz po prawicy Ojca.


Nauka Matki Odkupiciela

98 Maryja jest naprawdę Matką Boga.
99 Maryja została przyjęta bez skazy dziedzicznego grzechu.
100. Maryja była dziewicą przed, w i po urodzeniu.
101. Maryja otrzymała od Ducha Świętego bez pomocy mężczyzny.
102. Maria urodziła, nie szkodząc jej dziewiczej prawości.
Jako pomoc w zrozumieniu pozwolę sobie przytoczyć cytat z książki: „Bardziej szczegółowa definicja tego, na czym polega fizjologiczna dziewicza integralność narodzin, nie jest częścią wiary Kościoła. Zgodnie z oświadczeniami kościelnego urzędu nauczycielskiego i ze świadectwami tradycji należy jednak zauważyć, że dziewictwo w narodzinach różni się od dziewictwa w poczęciu i jest do niego dodane jako nowy moment
103. Nawet po narodzinach Jezusa Maria żyła dziewicą.
104. Maryja została zabrana do nieba ciałem i duszą.


Doktryna łaski

105. Istnieje nadprzyrodzony wpływ Boga na siły duszy, który poprzedza decyzję wolnej woli.
106. Istnieje nadprzyrodzony wpływ Boga na siły duszy, który zbiega się z decyzją wolnej woli.
107. Wewnętrzna nadprzyrodzona łaska Boga (gratia elevans) jest absolutnie niezbędna dla każdego aktu zbawienia.
108. Na początku wiary i zbawienia niezbędna jest wewnętrzna nadprzyrodzona łaska.
109. Bez szczególnej pomocy Bożej usprawiedliwieni nie mogą do końca trwać w otrzymanej sprawiedliwości.
110. Bez szczególnego przywileju łaski Bożej usprawiedliwiony nie jest w stanie uniknąć wszystkich grzechów przez całe życie, w tym grzechów permisywnych.
111. Nawet w stanie upadłym człowiek może rozpoznać prawdy religijne i moralne dzięki swojej naturalnej mocy wiedzy.
112 Łaska uświęcająca nie jest wymagana do wykonania czynu moralnie dobrego.
113. Łaski nie można zasłużyć de condigno lub de congruo poprzez dzieła natury.
114. Bóg daje wszelką sprawiedliwą łaskę (gratia proxime vel remote sufficiens) wystarczającą łaskę do przestrzegania boskich przykazań.
115. Swoją wieczną decyzją woli Bóg przeznaczył niektórych ludzi na wieczną błogość.
116. Przez swoją wieczną wolę Bóg przeznaczył niektórych ludzi na wieczne odrzucenie z powodu ich przewidzianych grzechów.
Notatka z księgi: Zgodnie z nauczaniem Kościoła istnieje warunkowe potępienie pozytywne, tj. odbywa się ono z uwzględnieniem przewidywanych przyszłych złych zarobków (post et propter praevisa demerita). Warunek pozytywnego potępienia jest wymagany przez ogólność boskiej woli zbawienia. To uniemożliwia Bogu pragnienie potępienia pewnych ludzi od samego początku.
117. Wola ludzka pozostaje wolna pod wpływem skutecznej łaski. Łasce nie można się oprzeć.
118. Istnieje łaska, która jest naprawdę wystarczająca, a jednak pozostaje nieskuteczna (gratia vere et mere sufficiens).
119. Grzesznik może i musi użyć obecnej łaski, aby przygotować się na przyjęcie usprawiedliwienia.
120. Dorosły nie może być usprawiedliwiony bez wiary.
121. Muszą być dodatkowe akty usposobienia do wiary.
122. Łaska uświęcająca uświęca duszę.
123. Łaska uświęcająca czyni sprawiedliwych przyjaciół Boga.
124. Łaska uświęcająca czyni sprawiedliwe dziecko Boże i daje im prawo do dziedzictwa nieba.
125. Łaska uświęcająca czyni sprawiedliwych świątynią Ducha Świętego.
126. Dzięki łasce uświęcającej przeniknięte są trzy cnoty boskie lub teologalne: wiary, nadziei i miłości.
127. Z łaską uświęcającą natchnione są także cnoty moralne.
128. Bez specjalnego objawienia Bożego nikt nie może z całą pewnością wiary wiedzieć, czy jest w stanie łaski.
129. Pomiar? otrzymana łaska usprawiedliwienia nie jest taka sama dla wszystkich sprawiedliwych ludzi.
130 Otrzymaną łaskę można zwiększyć przez dobre uczynki.
131. Łaska usprawiedliwienia może zostać utracona i zgubiona przez każdy poważny grzech.
132. Sprawiedliwy otrzymuje prawdziwe roszczenie o nadprzyrodzoną nagrodę od Boga poprzez swoje dobre uczynki.
133. Usprawiedliwiony osiąga poprzez swoje dobre uczynki wzrost łaski uświęcającej, życie wieczne i wzrost chwały niebieskiej.


Doktryna Kościoła

134. Kościół został założony przez Boga-człowieka Jezusa Chrystusa.
135. Chrystus założył Kościół, aby po wszystkie czasy kontynuować swoje dzieło zbawienia.
136. Chrystus nadał swojemu Kościołowi hierarchiczną konstytucję.
137. Władza hierarchiczna nadana apostołom została przekazana biskupom.
138. Chrystus uczynił apostoła Piotra pierwszym ze wszystkich apostołów i widzialną głową całego Kościoła, dając mu bezpośredni i osobisty prymat jurysdykcji.
139. Zgodnie z zarządzeniem Chrystusa Piotr ma mieć na zawsze następców w prymacie nad całym Kościołem.
140 Następcami Piotra w prymacie są biskupi rzymscy.
141. Papież ma nie tylko pełną i najwyższą jurysdykcję nad całym Kościołem? w sprawach wiary i moralności, ale także w dyscyplinie kościelnej i zarządzaniu kościołem.
142. Papież, przemawiając ex cathedra, jest nieomylny.
143. Chrystus założył kościół.
144. Chrystus jest głową Kościoła.
145. Kościół jest nieomylny w podejmowaniu ostatecznych decyzji dotyczących doktryn i moralności.
146. Podstawowym przedmiotem nieomylności są formalnie objawione prawdy chrześcijańskiej doktryny i moralności.
147. Całość biskupów jest nieomylna, gdy zgromadzeni na soborze powszechnym lub rozproszeni po całym świecie przedstawiają doktrynę wiary lub moralności jako prawdę, którą powinni potwierdzić wszyscy wierzący.
148. Kościół założony przez Chrystusa jest jeden i jeden.
149. Kościół założony przez Chrystusa jest święty.
150. Nie należy tylko do kościoła ?? święci członkowie, ale także grzesznicy.
151 Kościół założony przez Chrystusa jest katolicki.
152. Kościół założony przez Chrystusa jest apostolski.
153. Przynależność do kościoła jest konieczna do zbawienia wszystkich ludzi.
154. Oddawanie czci świętym w niebie i wzywanie ich do błagania jest zgodne z prawem i pożyteczne.
155. Czczenie relikwii świętych jest dopuszczalne i pożyteczne.
156. Dozwolone i pożyteczne jest oddawanie czci wizerunkom świętych.
157 Żyjący wierzący mogą przyjść z pomocą duszom w czyśćcu poprzez swoje modlitwy (suffragia) .


Doktryna sakramentów

158. Sakramenty nowego przymierza zawierają łaskę, którą oznaczają, i obdarzają nią tych, którzy nie stoją na przeszkodzie.
159 Sakramenty działają ex opere operato.
160. Wszystkie sakramenty Nowego Przymierza dają obdarowanemu łaskę uświęcającą.
161. Trzy sakramenty, Chrzest, Bierzmowanie i Ordo, odciskają w duszy charakter, to znaczy nieusuwalną cechę duchową i dlatego nie mogą być powtórzone.
162. Charakter sakramentalny jest cechą duchową odciśniętą w duszy.
163. Wszystkie sakramenty Nowego Przymierza zostały ustanowione przez Jezusa Chrystusa.
164. Jest siedem sakramentów Nowego Przymierza.
165. Sakramenty Nowego Przymierza są niezbędne do zbawienia wszystkich ludzi.
166. Aby sakramenty były ważnie udzielane, konieczne jest, aby ofiarodawca dokonywał znaku sakramentalnego we właściwy sposób.
167. Darczyńca musi także mieć zamiar zrobić przynajmniej to, co robi Kościół.
168 Do godnego lub owocnego przyjęcia sakramentów dorosły odbiorca musi mieć usposobienie moralne.
169 Chrzest jest prawdziwym sakramentem ustanowionym przez Jezusa Chrystusa.
170 Materia remota sakramentu chrztu jest prawdziwą i naturalną wodą.
171. Chrzest obdarza łaską usprawiedliwienia.
172. Chrzest usuwa wszystkie kary za grzech, zarówno wieczyste, jak i doczesne.
173. Chrzest wodny (baptimus fluminis) był niezbędny dla uzdrowienia wszystkich ludzi bez wyjątku od czasu ogłoszenia Ewangelii.
174. Chrztu może ofiarować każdy.
175. Chrzest może ważnie przyjąć każdy, kto jeszcze nie był ochrzczony w pielgrzymce.
176 Chrzest dzieci niepełnoletnich jest ważny i legalny.
177. Bierzmowanie jest prawdziwym i właściwym sakramentem.
178. Tylko biskup jest właściwym dawcą bierzmowania.
179 W Eucharystii ciało i krew Jezusa Chrystusa są rzeczywiście, rzeczywiście i istotowo obecne.
180. Chrystus jest obecny w sakramencie ołtarza, przemieniając całą substancję chleba w swoje ciało i całą substancję wina w swoją krew.
181 Kształty chleba i wina utrzymują się po zmianie substancji.
182 W Eucharystii ciało i krew Chrystusa są rzeczywiście obecne jednocześnie jako Jego dusza i Bóstwo, a zatem cały Chrystus jest naprawdę obecny.
183. Pod każdą z dwóch postaci obecny jest cały Chrystus.
184 Po rozdzieleniu cały Chrystus jest obecny w każdej części tych dwóch postaci.
185 Po dokonaniu konsekracji ciało i krew Chrystusa są stale obecne w Eucharystii.
186. Kult adoracji ma być okazywany Chrystusowi obecnemu w Eucharystii.
187. Eucharystia jest prawdziwym sakramentem ustanowionym przez Jezusa Chrystusa.
188 Sprawą dopełnienia Eucharystii jest chleb i wino.
189 Przyjęcie Eucharystii nie jest konieczne do zbawienia niedojrzałych.
190. Komunia w dwóch formach nie jest konieczna ani na podstawie przykazania Bożego, ani jako środek do uzdrowienia każdego wierzącego z osobna.
191. Tylko kapłan ważnie wyświęcony jest posiadaczem władzy konsekracyjnej.
192. Sakrament Eucharystii może ważnie przyjąć każdy ochrzczony w pielgrzymce, także niemowlęta.
193. Aby godnie przyjąć Eucharystię, potrzebny jest stan łaski oraz właściwe i pobożne usposobienie. De fide co do statusu łaski.
194. Msza Święta to realna i realna ofiara.
195. Ofiara to nie tylko ?? ofiara uwielbienia i dziękczynienia, ale także przebłaganie i błaganie”
196. Kościół otrzymał od Chrystusa moc złagodzenia grzechów popełnionych po chrzcie.
197 Poprzez kościelne rozgrzeszenie grzechy są naprawdę i natychmiast złagodzone.
198 Władza Kościoła do odpuszczania grzechów rozciąga się na wszystkie grzechy bez wyjątku.
199 Wykonywanie władzy Kościoła do odpuszczania grzechów jest aktem sądowym.
200 Przebaczenie grzechów, które dokonuje się w zakładzie karnym, jest prawdziwym i autentycznym sakramentem innym niż chrzest.
201. Skrucha wynikająca z motywu strachu jest aktem moralnie dobrym i nadprzyrodzonym.
202 Sakramentalne wyznanie grzechów jest nakazane prawem Bożym i jest konieczne do uzdrowienia.
203. Z Bożego nakazu wszystkie grzechy ciężkie podlegają wyznaniu zgodnie z ich rodzajem, liczbą i okolicznościami.
204. Wyznanie grzechów powszednich nie jest konieczne, ale dopuszczalne i pożyteczne.
205. Winą za grzech i wieczną karą Bóg nie zawsze łagodzi wszelkie tymczasowe kary za grzech.
206 Kapłan ma prawo i obowiązek, zgodnie z naturą grzechów i zdolnością penitenta, wykonywać zbawienne i odpowiadające im dzieła zaspokojenia.
207. Nawet pozasakramentalne pokuty, takie jak dobrowolne pokuty i cierpliwe znoszenie boskich udręk, mają zadowalającą wartość.
208. Forma sakramentu pokuty to słowa absolutu.
209 Rozgrzeszenie w połączeniu z aktami penitenta przynosi odpuszczenie grzechów.
210. Głównym efektem sakramentu pokuty jest pojednanie grzesznika z Bogiem.
211. Sakrament pokuty jest konieczny do uzdrowienia tych, którzy po chrzcie popadli w grzech ciężki.
212. Biskupi i księża są jedynymi posiadaczami absolutnej władzy Kościoła.
213. Rozgrzeszenie udzielane przez diakonów, niższych rangą duchownych i świeckich nie może być uważane za rozgrzeszenie sakramentalne.
214. Sakrament pokuty może przyjąć każdy, kto został ochrzczony i po chrzcie dopuścił się grzechu ciężkiego lub zaniedbania.
215 Kościół ma moc udzielania odpustów.
216. Korzystanie z odpustów jest korzystne i zbawienne dla wierzącego.
217. Ostatnie lung (namaszczenie chorych) to prawdziwy i autentyczny sakrament ustanowiony przez Chrystusa.
218. Materia remota Ostatniego Płuca to olej.
219 Forma polega na modlitwie kapłana za chorych towarzyszących namaszczeniu.
220. Ten ostatni daje chorym łaskę uświęcającą, aby go podnosić i umacniać.
221 Ostateczne wydanie przynosi złagodzenie ciężkich i brzydkich grzechów, które wciąż istnieją.
222. Ostatnie wytchnienie przynosi niekiedy przywrócenie zdrowia fizycznego, jeśli jest korzystne dla zbawienia duszy.
223. Ostatnie objawienie mogą być ważnie ofiarowane tylko przez biskupów i księży.
224. Ostatnie objawienie mogą otrzymać tylko poważnie chorzy wierzący.
225 Konsekracja jest prawdziwym i autentycznym sakramentem ustanowionym przez Chrystusa.
226. Wyświęcenie jest sakramentem.
227. Biskupi są lepsi od księży.
228 Sakrament konsekracji obdarza adresata łaską uświęcającą.
229 Sakrament konsekracji odciska na odbiorcy charakter.
230 Sakrament święceń daje obdarowanemu stałą moc duchową.
231. Dawcą zwyczajnym wszystkich stopni konsekracji, zarówno sakramentalnej, jak i niesakramentalnej, jest sam biskup ważnie konsekrowany.
232. Małżeństwo jest prawdziwym i autentycznym sakramentem ustanowionym przez Chrystusa.
233. Sakrament małżeństwa udziela łaski uświęcającej innym partnerom małżeńskim.


Doktryna Boga Finiszującego

234. W obecnym porządku zbawienia śmierć jest konsekwencją grzechu.
235. Wszyscy odziedziczeni ludzie podlegają prawu śmierci.
236. Dusze sprawiedliwych, wolne od winy i kary za grzech w chwili śmierci, idą do nieba.
237. Niebiańska błogość trwa wiecznie.
238. Stopień niebiańskiej błogości różni się u poszczególnych błogosławionych w zależności od stopnia ich zasług.
239. Dusze tych, którzy umierają w stanie poważnego grzechu osobistego, idą do piekła.
240. Piekielna kara trwa wiecznie.
241. Do czyśćca trafiają dusze sprawiedliwych, które w chwili śmierci są jeszcze obciążone znikomymi grzechami lub doraźnymi karami.
242. Przy końcu świata Chrystus powróci w chwale na sąd.
243. Wszyscy umarli zmartwychwstaną ze swoimi ciałami ostatniego dnia.
244. Zmarli powstaną z (liczbowo) tym samym ciałem, które nosili na ziemi.
245. Po powrocie Chrystus będzie sądził wszystkich ludzi.

Żródło: http://kath-zdw.ch/maria/245.dogmen.html
Są to dogmaty tradycjonalistów, dogmatu o nieomylności papieża brak ;)


Wt lip 13, 2021 23:44
Post Re: Dogmaty gdzie szukać?
To Google tlumaczyl? Troche dziwnie wyszlo...
Czesciowo bez sensu a czesciowo po prostu zle.

Osobiscie mam watpliwosci czy np "dogmaty o ostatnim namaszczeniu" w ogole istnieja jako dogmaty (?!).
Skad pomysl, ze istnieje "ostatnie namaszczenie" a nie po prostu Sakrament namaszczenia (wszystkich) chorych, jak to w Pismie sw jest opisane?
Wlasnie takie falszywe podejscie do tego sakramentu powodowalo, ze sprowadzano ksiezy do chorych w ostatnim momencie, nie dajac Bogu szansy na uzdrowienie. Zamiast wsparcia duchowego w chorobie byl strach przed przyspieszeniem smierci.

Ale tradycjonalisci chyba maja wlasne "dogmaty".


Śr lip 14, 2021 7:30
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL