Agniulka napisał(a):
Dobra, proszę o cytaty konkretne i w kontekście tych tekstów soborowych które PRZECZĄ (a nie nie mówią) dzisiejszemu rozumieniu prymatu...
I Sobór Powszechny VI reguła:
"Niech zachowane zostają dawne obyczaje, przyjęte i w Egipcie, i w Libii, i w Pentapolis, ażeby biskup Aleksandrii dzierżył zwierzchnictwo nad nimi wszystkimi. Niech zwyczaj
podobny dotyczy biskupa Rzymu. Podobnie w Antiochii i w innych prowincjach niech zachowane zostaną prerogatywy Kościołów." - reguła ta stawiała rzymskiego papieża na równi z innymi patriarchatami - Aleksandryjskim, Antiocheńskim i biskupami innych diecezji.
I Sobór Powszechny VII reguła:
"Jako że umocnił się zwyczaj i dawny przekaz, by czcić biskupa przebywającego w Elii (Jerozolimie), niech ma on godność
równą tym, które należne są metropoliom." - reguła ta na równi z papieżem rzymskim stawiała też patriarchę Jerozolimy.
II Sobór Powszechny II reguła:
"Biskupi prowincji
niech nie rozprzestrzeniają swojej władzy na kościoły poza granice diecezji i niech
nie łączą Kościołów."
II Sobór Powszechny III reguła:
"Biskup Konstantynopola, jako że gród ów jest nowym Rzymem, niech ma prerogatywę godności,
tak jak biskup Rzymu." - ta reguła stawia na równi z papieżem patriarchę Konstantynopola.
III Sobór Powszechny VIII reguła:
"Niech przestrzegają się i w innych prowincjach, i wszędzie w diecezjach, by
nikt z miłujących Boga biskupów nie rozprzestrzeniał władzy nad inną diecezję, która przedtem i od początku nie podlegała zwierzchnictwu jego czy jego poprzedników; jeżeli zaś ktoś rozszerzył swoją władzę i gwałtem podporządkował sobie jakąś diecezję,
niech ją odda i niech nie będą naruszane prawa ojców; niech pod pozorem działań duchownych nie wkrada się wyniosłość władzy świeckiej."
IV Sobór Powszechny XXVIII reguła:
"Określamy i ustanawiamy prerogatywy najświętszego Kościoła Konstantynopola, nowego Rzymu. Jako że tronowi starego Rzymu ojcowie przystojnie przyznali prerogatywy, ponieważ było to miasto cesarskie. Z takich samych pobudek stu pięćdziesięciu miłujących Boga biskupów nadało
takież prerogatywy najświętszemu tronowi nowego Rzymu,
słusznie rozsądzając, iż miasto, które dostąpiło zaszczytu by być miastem cesarza i kapituły, posiadające
jednakowe prerogatywy ze starym cesarskim Rzymem, także w sprawach kościelnych ma być
wyniesione podobnie do tamtego i będzie
drugim wraz z nim."
VI Sobór Powszechny XXXVI reguła:
"Określamy, by tron konstantynopolski miał
jednakowe prerogatywy z tronem starego Rzymu. Niech,
tak jak tamten, będzie wyniesiony w sprawach kościelnych jako drugi po Rzymie; po nim zaś niech liczy się tron wielkiego miasta Aleksandrii, potem tron Antiochii, a za nim tron miasta Jerozolimy." - w ten sposób wszyscy biskupi prowincji czyli patriarchowie, dysponowali według określenia Soborów Powszechnych równymi prawami i władzą.
jako bonus:
Sobór Lokalny w Kartaginie CXXXIX reguła:
"Jako że zdarza się, iż proboszczowie, diakoni i inni przedstawiciele niższego kleru w dotyczących ich sprawach niezadowoleni są z decyzji swoich biskupów, to niech biskupi sąsiedni, po wysłuchaniu ich, wątpliwości rozstrzygają
za zgodą właściwych biskupów. Gdyby i po tym chciał ktoś przenieść sprawę do wyższego sądu, niech odwoła się albo do
soboru afrykańskiego, albo do
zwierzchniego biskupa swojej diecezji. Pragnący zaś przenieść sprawę za morze (tzn. do Rzymu) przez nikogo w Afryce
nie może być przyjęty do społeczności."
ps. Nie miej pretensji do sygnatariuszy pierwszych siedmiu Soborów Powszechnych bo byli to etnocentryczni Grecy nie lubiący Rzymian