Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Śr wrz 10, 2025 1:05



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
 Najstarsze zachowane i odprawiane liturgie. 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): N maja 06, 2007 8:24
Posty: 126
Post Najstarsze zachowane i odprawiane liturgie.
Chciałbym tu postawić pytanie, jakie najstarsze i wciąż żywe liturgie i ryty możemy znaleźć w Kościele poza KRR? Wiadomo mi o liturgii św. Jakuba i koptyjskiej. Aczkolwiek św. Jakuba jest odprawiana b. rzadko, a o koptyjskiej nie znalazłem zbyt wiele.


Śr maja 23, 2007 18:26
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Za najstarszy tekst liturgii eucharystycznej nieprzerwanei używany przez Kościół uważna jest dziś dość zgodnie anafora Addaja i Mariego, w Asyryjskim Kościele Wschodu


Śr maja 23, 2007 18:40
Zobacz profil

Dołączył(a): N maja 06, 2007 8:24
Posty: 126
Post 
Ze względu na wczesną schizmę i herezję (czy może nieporozumienie?) liturgia nestoriańska rzeczywiście zachowała pewne dawne cechy. Zastanawiający jest ten dziwny brak słów ustanowienia przy podkreślaniu Ofiary.

http://en.wikipedia.org/wiki/East_Syrian_Rite - czy ten artykuł jest wiarygodny?


Śr maja 23, 2007 19:50
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn sie 14, 2006 19:35
Posty: 40
Post 
Liturgia św. Jakuba (o ile mi wiadomo) jest rzadko odprawiana u prawosławnych, ale jest za to podstawową anaforą Syriatów (katolików i prawosławnych).n Co do Kopt.ów, oni tez maja bodajże trzy różne anafory (Św. Bazylego, Św. Marka i bodajże Grzegorza z Nazjanu (kiedyś słyszałem o jakieś anaforze św. Cyryla, ale nie mam pewności na ten temat, jakby ktoś coś wiedział to proszę napisac :) )


Cz maja 24, 2007 14:36
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
to wynika z discilipi arcani czyli obowiązku tajemnicy. Słowa ustanowienia są wypowiadane!

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


Cz maja 24, 2007 17:18
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Pn sie 14, 2006 19:35
Posty: 40
Post 
W Anaforze Addai i Mari nie ma słów ustanowienia w rozumieniu łacińskim, czyli nie ma słów "To jest Ciało moje", "To jest krew moja".


Cz maja 24, 2007 21:28
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Fakt, w anaforze Addaja i Mariego nie ma słów ustanowienia w zwartej, narracyjnej formie jaka znamy z późniejszych modlitw eucharstycznych.


Cz maja 24, 2007 22:37
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Zreszta co to byłby za "obowiazek tajemnicy". Dwie inne anafory uzywane przez Asyryjski Kościół Wschodu zawierają już słowa ustanowienia.


Cz maja 24, 2007 22:40
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn sie 14, 2006 19:35
Posty: 40
Post 
A można by poprosić o nazwy tych anafor. Co do Koptów to anafora św. Cyryla i MArka to to samo (Cyryl trochę przekształcił anaforę św. Marka).


N cze 03, 2007 16:32
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn sie 14, 2006 19:35
Posty: 40
Post 
Jakby jeszcze mozna prosić o nazwy anafor chaldejskich i syriackich (czytałem gdzieś, że maja ich więcej niz św. Jakuba).

Żeby uzupełnić Ormianie uzywaja anafory św. Grzegorza Oświeciciela :)


N cze 03, 2007 16:36
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Asyryjski Kościół Wschodu oprócz anafory Addaja i Mariego używa 5 razy do roku anafory Nestoriusza oraz - od początku roku do niedzieli palmowej - anafory Teodora z Mopsuestii. Są to modlitwy eucharystyczne znaznie późniejsze, zawierają słowa ustanowienia w formie narratywnej


Pn cze 04, 2007 0:09
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N maja 18, 2003 17:03
Posty: 679
Post 
Asyryjski Kościół Wschodu (nestorianie)
http://ekumenizm.wiara.pl/index.php?grupa=6&cr=1&kolej=0&art=1139993368&dzi=1138573576

Ormianie
http://ekumenizm.wiara.pl/index.php?gru ... 1138573576

Syryjczycy
http://ekumenizm.wiara.pl/index.php?gru ... 1138573576

Koptowie

http://ekumenizm.wiara.pl/index.php?gru ... 1138573576

To krótkie notki, ale może sie przydadzą.[/url]


Pn cze 04, 2007 11:35
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn sie 14, 2006 19:35
Posty: 40
Post 
Dziękuję za odpowiedź. Czy anafory Teodora z Mopsuesti i Nestoriusza są akceptowane przez Kościół katolicki, znaczy czy nie ma w nich wpływów chrystologii nestoriańskiej? Czy Chaldejski Kościół Katolicki też uzywa tych anafor? Z góry dziękuję za odpowiedź.


Pn cze 04, 2007 15:02
Zobacz profil

Dołączył(a): So maja 20, 2006 16:51
Posty: 10
Post 
Co do Syriackiego Kościoła Ortodoksyjnego (mimo wszystko w odniesieniu do tzw. Oriental Orthodox wolę polskie 'ortodoksyjny' niż 'prawosławny', związane w polszczyźnie raczej z post-chalcedońskimi Cerkiwami), to ja może linka podrzucę: [url=http://sor.cua.edu/Liturgy/Anaphora/Preface.html]Anaphoras: The Book of
Divine Liturgies[/url]. Natomiast na Catholic Encyclopedia można znaleźć garść informacji (w tym listę anafor) nt. West Syrian Rite. :)

_________________
Nieskromnie zapraszam na eklezjastyki.blogspot.com - refleksje kościelne i kościelnawe. ;)


Cz cze 21, 2007 0:08
Zobacz profil WWW
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 14 ] 

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL