Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest So kwi 20, 2024 3:55



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 62 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5
 Pamiątka czy uobecnienie ? 
Autor Wiadomość
Post Re: Pamiątka czy uobecnienie ?
Piotr1 napisał(a):
To, że po polsku wyraz "ofiara" jest wieloznaczny, nie oznacza, że teksty Waszej nowej Mszy można sobie tłumaczyć w oderwaniu od całej Waszej tradycji dogmatycznej i doktrynalnej. W "oblatio" (ofierze) Kościoła, jest ta sama "Hostia" (żertwa ofiarna).

Jak widać zasada czytania Biblii dotyczy także innych tekstów. :) To, że Eucharystia jest określana różnymi nazwami nie oznacza, że jest to ileś ofiar. Jest to jedna i ta sama ofiara, która się uobecnia w Eucharystii.
KKK 1328 Wielość nazw, jakimi jest określany ten sakrament, wyraża jego niewyczerpane bogactwo. Każda z nich ukazuje pewien jego aspekt.

Resztę sobie doczytaj. Nie ma innej ofiary. Jest jedna i ta sama wciąż obecna.
http://www.teologia.pl/m_k/kkk1e02.htm


So kwi 06, 2013 8:22
Post Re: Pamiątka czy uobecnienie ?
Piotr1 napisał(a):
Rzymskokatolicka formuła i dogmat zarazem, określają relację ofiary Krzyża i ofiary Mszy tak: rożne ofiary (akt złożenia żertwy), ta sama żertwa (to, co złożone w ofierze) i ten sam Ofiarnik (ten, który składa w ofierze żertwę).
Ofiara Chrystusa złożona na Krzyżu za nasze grzechy jest jedna i prawdziwa, ale obok niej jest także, różna od niej, ofiara Mszy św. - także składana na przebłaganie za grzechy nasze. W doktrynie rzymskokatolickiej każda jedna Msza jest prawdziwą ofiarą przebłagalną, a nie tylko jak głosili nasi Reformatorzy uobecnieniem rzeczywistości jednej, raz na zawsze złożonej ofiary.

Piotrze, ależ Ty właśnie powtórzyłeś to co ja wcześniej napisałam :)
Ofiara jest ta sama co do swojej istoty, różna co do sposobu ofiarowania, z tym się chyba zgodzisz.

Dobre wyjaśnienie "uobecnienia" Ofiary Chrystusa jest w Ecclesia de Eucharistia (nie wiem czy był ten fragment tu przytaczany, w każdym razie zacytuję go, może się komuś przyda):

"Kościół otrzymał Eucharystię od Chrystusa, swojego Pana, nie jako jeden z wielu
cennych darów, ale jako dar największy, ponieważ jest to dar z samego siebie, z własnej
osoby w jej świętym człowieczeństwie, jak też dar Jego dzieła zbawienia. Nie pozostaje ono
ograniczone do przeszłości, skoro „to, kim Chrystus jest, to, co uczynił i co wycierpiał dla
wszystkich ludzi, uczestniczy w wieczności Bożej, przekracza wszelkie czasy i jest w nich
stale obecne...".
Gdy Kościół sprawuje Eucharystię, pamiątkę śmierci i zmartwychwstania swojego Pana,
to centralne wydarzenie zbawienia staje się rzeczywiście obecne i „dokonuje się dzieło
naszego Odkupienia"
. Ofiara ta ma do tego stopnia decydujące znaczenie dla zbawienia
rodzaju ludzkiego, że Jezus złożył ją i wrócił do Ojca, dopiero wtedy, gdy zostawił nam
środek umożliwiający uczestnictwo w niej, tak jakbyśmy byli w niej obecni. W ten sposób
każdy wierny może w niej uczestniczyć i korzystać z jej niewyczerpanych owoców [...]
13. Eucharystia przez swój ścisły związek z ofiarą na Golgocie jest ofiarą w pełnym sensie, a
nie tylko w sensie ogólnym, jakby jedynie chodziło o zwykłe darowanie się Chrystusa jako
pokarm duchowy dla wiernych, bowiem dar Jego miłości i Jego posłuszeństwa aż do
ostatniego tchnienia (por. J 10, 17-18) jest przede wszystkim darem dla Jego Ojca.
Oczywiście jest także darem dla nas, co więcej, dla całej ludzkości (por. Mt 26, 28; Mk 14,
24;Łk22, 20; J 10, 15), ale głównie jest darem dla Ojca: jest to tajemnica „ofiary, którą Ojciec
przyjął, odwzajemniając bezgraniczne oddanie swego Syna, kiedy Ten stał się posłuszny aż
do śmierci (por. Flp 2, 8 ), swoim Ojcowskim oddaniem - a był to dar nowego Życia
nieśmiertelnego w zmartwychwstaniu" [...]

15. Sakramentalne uobecnienie we Mszy Św. ofiary Chrystusa, uwieńczonej Jego
zmartwychwstaniem, zakłada specyficzną obecność
, o której -cytując słowa Pawła VI -
„mówi się jako o »rzeczywistej« nie w sensie wyłączności, tak jakby inne nie były
»rzeczywiste«, ale przez antonomazję, ponieważ jest substancjalna, a w jej mocy Chrystus,
Bóg-Człowiek cały staje się obecny"
. Jest tu po raz kolejny przypomniane wciąż aktualne
nauczanie Soboru Trydenckiego: „Przez konsekrację chleba i wina dokonywa się przemiana
całej substancji chleba w substancję Ciała Chrystusa, Pana naszego, i całej substancji wina w
substancję Jego Krwi. Tę przemianę trafnie i właściwie nazwał święty i katolicki Kościół
przeistoczeniem" [...]"


So kwi 06, 2013 8:41
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 62 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL