Autor |
Wiadomość |
Emil
Dołączył(a): Wt sty 17, 2006 14:41 Posty: 471
|
vox de profundis napisał(a): 2 i 3. W odróżnieniu od żydów i muzułmanów, chrześcijanie nie zwracają się w stronę żadnego miejsca na ziemi, lecz w stronę wschodnią symbolizującą Chrystusa. Dlatego kościoły na Syberii również powinny być orientowane na wschód.
Voxie, a co z kościołami budowanymi (hipotetycznie) na biegunach północnym i południowym? W którą stronę powinny być orientowane ?
|
Śr lip 18, 2007 22:53 |
|
|
|
|
vanitas
Dołączył(a): Pn maja 28, 2007 16:14 Posty: 117
|
Kamala napisał(a): Cytuj: Czy uważasz apostołów za zwykłych ludzi? A ty nie? Owszem, byli po przygotowaniu ("katechizacji") przez Jezusa, ale poza tym, chyba nie mogli byc zwyklejsi. Jeden go zdradzil zaraz potem, a drugi zaparl sie 3 razy. le mnie zrozumiałaś - nie byli to świeccy. Kamala napisał(a): Naprawde myslisz, ze sam fakt przychodzenia do kosciola zmienia ludzi?Wiem, ze powinien, i ze jest pewna szansa. Sama odpowiedziałaś na swoje pytanie. Co do dalszej wypowiedzi: cóż, kazanie w trakcie liturgii zajmują z konieczności bardzo mało czasu - nie da się w trakcie jednego kazania poważnie potraktowac większości tematów. Na domiar złego - nie ma żadnej gwarancji, że wierny przyjdzie na następną Mszę Świętą do tego samego księdza - stąd planowanie tematów rozbitych na klika dni - nie zawsze daje efekt. Stąd jedynym sensownym wyjściem są rekolekcje. (nauka w trakcie spowiedzi, też w pewnych warunkach zdaje się być obiecująca...) Zwłaszcza, że jeśli ktoś naprawdę chce się dowiedzieć, to przyjdzie. A rekolekcje mogą odbywać się w Parafii - nawet w kościele, nie ma powodu, dla którego trzeba by było gdziekolwiek jeździć. Moje przekonanie o katechizacji dzieci wzięło się z praktyki - rozmawiałem ze swoimi rodzicami i ich znajomymi - większość doskonale zna katechizm. Nie widzę więc sensu ustosunkować się do twoich punktów. Jednak przez grzeczność 1) - w/g sprawdzonego wzoru. Np takiego jaki był w latach 50. 2,3) - wszyscy wiemy jak jest 4) Przynajmniej 3/4 tego czego go uczono. 30 lat temu uczyłem się dopiero chodzić. (umiem do dziś - ale nie o to ci chodziło) 5) Tak Powtarzam raz jeszcze - rekolekcje powinny być w parafii[/quote] Emil napisał(a): Voxie, a co z kościołami budowanymi (hipotetycznie) na biegunach północnym i południowym? W którą stronę powinny być orientowane ?
W dół. Wskaż mi choć jeden kościół wzniesiony na którymś biegunie, to twoje pytanie zacznie mieć sens.
|
Pn lip 23, 2007 15:53 |
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
Cytuj: Powtarzam raz jeszcze - rekolekcje powinny być w parafii
No wiec chodzi nam o to samo
Jesli chodzi o to, ze dzieci znaja katechizm, to wierze ci na slowo. A jak znaja katechizm ich rodzice? I to nie tylko ci zaangazowani, ale "przecietni"?
A jak orientuja sie w liturgii takze ci "przecietni" dorosli?
Sam fakt coniedzielnego udzialu we Mszy sw i "opatrzenia sie " w tym, co dzieje sie przy oltarzu nie oznacza, ze jestesmy swiadomi tego co sie dzieje. A jezeli dodamy do tego jeszcze lacinska wersje trydencka w czasach, kiedy lacina nie jst powszechnie nauczana w szkolach (a i przedtem znali ja tylko szczesciarze, ktorzy mogli uczyc sie dluzej niz 4 lata szkoly powszechnej), to robi sie jeszcze wiekszy "hokus pokus".
|
Pn lip 23, 2007 18:52 |
|
|
|
|
vanitas
Dołączył(a): Pn maja 28, 2007 16:14 Posty: 117
|
Kamala napisał(a): A jak orientuja sie w liturgii takze ci "przecietni" dorosli? 0 Kamala napisał(a): Sam fakt coniedzielnego udzialu we Mszy sw i "opatrzenia sie " w tym, co dzieje sie przy oltarzu nie oznacza, ze jestesmy swiadomi tego co sie dzieje. Oczywiście Kamala napisał(a): A jezeli dodamy do tego jeszcze lacinska wersje trydencka w czasach, kiedy lacina nie jst powszechnie nauczana w szkolach (a i przedtem znali ja tylko szczesciarze, ktorzy mogli uczyc sie dluzej niz 4 lata szkoly powszechnej), to robi sie jeszcze wiekszy "hokus pokus".
Tu jednak ludziom nie wydaje się, że skoro rozumieją słowa, to wiedzą co się dzieje. Co więcej prowadzi to do 3 różnych dróg
1) "Nie rozumiem, więc chce się dowiedzieć"
2) "Nie rozumiem, ale musi to być jakaś tajemnica, którą należy traktować z czcią"
3) "Kogo to obchodzi"
O ile postawy 3) nie da się wyeliminować, to 1) jest jak najbardziej pozytywna, a 2) co najmniej neutralna. Zwłaszcza że nieznajomość łaciny wymusza niejako korzystanie ze mszalika, w którym jest napisane wszystko co potrzeba. Tylko kto dziś korzysta ze mszalików??
|
Śr lip 25, 2007 15:55 |
|
|
matylda_mj
Dołączył(a): Pt sie 04, 2006 18:40 Posty: 121
|
vanitas napisał(a): Tylko kto dziś korzysta ze mszalików??
Ja korzystam. Zazwyczaj jako jedyna w kościele.
_________________ haft krzyżykowy dom moda uroda
|
So lip 28, 2007 13:07 |
|
|
|
|
Synek
Dołączył(a): Pn mar 27, 2006 7:27 Posty: 414
|
„De profundis clamavi…“ jest w innym duchu i tonie, niż vox de profundis to ci revidivus animus antiquus ! Ceremoniarz musztrowania i roztawiania po kątach... W niebieskiej liturgii nie ma zachcianek ani vox ani koks...Liczy sie SERCE w liturgii, pamiątka GOLGOTY, a NIE nasze upodobania...
synek
_________________ śmiech to zdrowie
|
Wt wrz 18, 2007 17:42 |
|
|
szumi
Moderator
Dołączył(a): Pt sty 04, 2008 22:22 Posty: 5619
|
Przeniosłem tutaj z zamkniętego tematu: viewtopic.php?t=22316
JerzM w innym temacie o reformie napisał(a): W "Il Giornale" http://www.ilgiornale.it/a.pic1?ID=376052 pojawił się dzisiaj artykuł streszczający wyniki marcowego posiedzenia plenarnego Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Na stronie New Liturgical Movement http://www.newliturgicalmovement.org/ znajduje się szczegółowa informacja. Materiał na ten temat jest także na stronie KAI: http://ekai.pl/wydarzenia/temat_dnia/x21968/wyniki-glosowania-w-sprawie-reformy-liturgii/Oto lista głównych punktów proponowanych zmian (za NLM): Cytuj: (...) putting a stop to creativity and abuse, giving more presence to the Latin language in the new rite, publishing bilingual missals (with the Latin text opposite), reconsidering the matter of the "versus orientem" [ad orientem] orientation at least during the consecration [i.e. during the Eucharist prayer], reiterating that the use of distributing Communion in the hand is an indult, an extraordinary fact, but that the [normative] custom of the law must remain to receive the host on the tongue.
Poniżej podaję spis powyższych punktów po polsku: położenie kresu kreatywności i nadużyciom [w liturgii], więcej obecności łaciny w Mszy św. według nowego rytu, opublikowanie dwujęzycznych mszałów łacina+język narodowy, ponowne rozważenie orientacji kapłana "versus orientem" przynajmniej w czasie konsekracji [chyba chodzi o całą modlitwę eucharystyczną], przypomnienie, że komunia "na rękę" jest indultem i faktem wyjątkowym, zaś normalnym zwyczajem w prawie musi pozostać komunia "do ust".
Ciekawe w jaki sposób te postulaty będą wcielane w życie? I jakie znajdą przyjęcie w Polsce? JacekS w zamkniętym temacie napisał(a): Podobają mi się te postulaty.
Zapraszam do dalszej dyskusji.
_________________ Η αληθεια ελευθερωσει υμας...
Veritas liberabit vos...
Prawda was wyzwoli...
(J 8, 32b)
|
So sie 22, 2009 19:33 |
|
|
szumi
Moderator
Dołączył(a): Pt sty 04, 2008 22:22 Posty: 5619
|
To nie jest 'reforma reformy', ale poprawne odczytanie wskazań do reformy podanych przez Vaticanum II. Te zasady są znane i powinny być już dawno wprowadzone. Zaś niektórzy poszli za daleko. Ale wrócą
_________________ Η αληθεια ελευθερωσει υμας...
Veritas liberabit vos...
Prawda was wyzwoli...
(J 8, 32b)
|
So sie 22, 2009 19:35 |
|
|
miki3
Dołączył(a): Pn mar 19, 2007 20:52 Posty: 90
|
Najważniejszy jest punkt pierwszy - pozbawienie celebransa możliwości decydowania lub wymyślania czegoś. Tak powinno być, że na przykład pisze:
Cytuj: Pierwszą Modlitwę Eucharystyczną trzeba używać w Triduum Paschalne, Uroczystości i Święta, które w danym kraju szczególnie uroczyście się obchodzi (w Polsce na przykład Świętego Szczepana), w dni wspomnień liturgicznych świętych wymienionych w Kanonie, można jej używać także na każdej Mszy świętej Cytuj: Drugą Modlitwę Eucharystyczną można użyć w dni powszednie, wspomnienia dowolne i wspomnienia obowiązkowe. Drugą ME można zawsze zamienić na Pierwszą lub Trzecią Cytuj: Trzecią Modlitwę Eucharystyczną można używać w niedziele i święta. Zawsze jednak można zastąpić ją Pierwszą Każda miałaby swoje odpowiednie miejsce, nie byłoby nadużywania dwójki, a wątpię by innych nadużywano. Zaleceniom i wskazaniom mówimy nie - tak dla nakazów i ostrych przepisów. [/quote]
_________________ http://papa.jun.pl/index.php forum o papieżach i papiestwie.
|
So sie 22, 2009 22:36 |
|
|
Johnny99
Dołączył(a): Cz wrz 25, 2008 21:42 Posty: 16060
|
Ja również się zgadzam z tymi postulatami, natomiast nie wiem czemu mamy mówić " nie " zaleceniom i wskazaniom. Dziś byłem na Mszy w moim kościele parafialnym, która była o tyle wyjątkowa, że odprawiał ksiądz pracujący na stałe w Australii. Zwykle po konsekracji mówi się: " oto Baranek Boży, który gładzi.. ". Tymczasem dziś ksiądz powiedział: " oto Jezus Chrystus, nasza Droga, Prawda i Życie.. ". Szczerze mówiąc, nie orientuję się, czy powiedział źle czy dobrze z prawnego punktu widzenia. Natomiast orientuję się, że te słowa trafiają do ludzi znacznie lepiej niż nie zawsze zrozumiały symbol Baranka, orientuję się również, że są one od początku do końca zgodne zarówno z Ewangelią, jak i z nauką Kościoła. Więc czemu nie pozwolić księżom wybierać ?
_________________ I rzekłem: «Ach, Panie Boże, przecież nie umiem mówić, bo jestem młodzieńcem!» Pan zaś odpowiedział mi: «Nie mów: "Jestem młodzieńcem", gdyż pójdziesz, do kogokolwiek cię poślę, i będziesz mówił, cokolwiek tobie polecę. (Jr 1, 6-8)
|
N sie 23, 2009 12:39 |
|
|
miki3
Dołączył(a): Pn mar 19, 2007 20:52 Posty: 90
|
No i właśnie takiej chorej kreatywności, zaleceniom i wskazaniom mówię nie!! Ma być napisane "tak, tak. Nie, nie" A nie: "Zaleca się.." lepiej napisać "Trzeba, musi być użyty, musi być zaśpiewane, a jak nie - anathema sit"
A ów ksiadz zrobił źle, popełnił grzech i nadużycie liturgiczne.
"Oto Baranek Boży, który gładzi grzechy świata. Błogosławieni, którzy zostali wezwani na Jego ucztę" - tak MUSI być.
_________________ http://papa.jun.pl/index.php forum o papieżach i papiestwie.
|
N sie 23, 2009 15:11 |
|
|
Johnny99
Dołączył(a): Cz wrz 25, 2008 21:42 Posty: 16060
|
Cytuj: No i właśnie takiej chorej kreatywności Dlaczego " chorej " ? Cytuj: A ów ksiadz zrobił źle, popełnił grzech Ale w czym zrobił źle, i gdzie popełnił grzech ?
Dlaczego ?
_________________ I rzekłem: «Ach, Panie Boże, przecież nie umiem mówić, bo jestem młodzieńcem!» Pan zaś odpowiedział mi: «Nie mów: "Jestem młodzieńcem", gdyż pójdziesz, do kogokolwiek cię poślę, i będziesz mówił, cokolwiek tobie polecę. (Jr 1, 6-8)
|
N sie 23, 2009 19:28 |
|
|
nomines
Dołączył(a): Cz gru 27, 2007 15:17 Posty: 1233 Lokalizacja: Nowy Sącz
|
Może to zabrzmi głupio, ale wydaje mi się, że najlepszym wyjściem do pogodzenia zwolenników "nowej" i "starej" liturgii byłoby dokładne przetłumaczenie liturgii łacińskiej na języki ojczyste bez "wycinania" rozmaitych elementów (np. aspersji). Taka liturgia mogłaby być sprawowana zarówno przodem jak i tyłem do wiernych, a zwolennikom "starej" liturgii chyba łatwiej byłoby zaakceptować taki stan rzeczy.
Swoją drogą: obserwując zachowania ludzi w stosunku do kapłana przechodzącego z Najświętszym Sakramentem - aż mi się słabo robi. Ludzie zatracili szacunek dla Eucharystycznego Pana i ciężko się im nawet rozejść, gdy kapłan przeciska się między nimi wracając do ołtarza po komunikowaniu wiernych albo idzie ulicą niosąc Chrystusa choremu.
_________________ "Nauka robi 95 kroków. Pozostałe 5 trzeba przejść na klęczkach." Zenon Ziółkowski
http://blog.wiara.pl/nomines/ zapraszam :)
|
N sie 23, 2009 19:37 |
|
|
szumi
Moderator
Dołączył(a): Pt sty 04, 2008 22:22 Posty: 5619
|
Mnie jedynie dziwi punkt o odwróceniu kapłana podczas słów konsekracji. Bo jakby to miało wyglądać? Gdy ołtarz jest odsunięty od ściany, kapłan nagle przechodzi na przód ołtarza? Wówczas trzeba przestawiać mikrofon, Mszał... Śmieszne nieco. Albo całość, albo wcale. Nie róbmy popierdówki. Zaś co do tego dziwnego wezwania:
Cytuj: " oto Jezus Chrystus, nasza Droga, Prawda i Życie.. " To owszem popełnił nadużycie, bo Przepisy wykonawcze do instrukcji kongregacji ds. sakramentów i kultu Bożego - INAESTIMABILE DONUM z 3 IV 1980 podaje: Cytuj: II. Nie wolno zmieniać: [...] b) zaproszenia do Komunii św.: Oto Baranek Boży, który gładzi grzechy świata, Błogosławieni, którzy zostali wezwani na ucztę Baranka,
_________________ Η αληθεια ελευθερωσει υμας...
Veritas liberabit vos...
Prawda was wyzwoli...
(J 8, 32b)
|
N sie 23, 2009 19:55 |
|
|
miki3
Dołączył(a): Pn mar 19, 2007 20:52 Posty: 90
|
Johnny99, chorej, bo niezgodnej z Mszałem. Grzech popełnił bo popełnił nadużycie liturgiczne. Musi tak być, bo tak pisze w Mszale Rzymskim dla Diecezji Polskich. Amen.
_________________ http://papa.jun.pl/index.php forum o papieżach i papiestwie.
|
N sie 23, 2009 20:02 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|