|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 9 ] |
|
O jakiego Anioła chodzi ?
Autor |
Wiadomość |
nolens volens
Dołączył(a): Pn cze 20, 2005 14:30 Posty: 76
|
O jakiego Anioła chodzi ?
W kanonie rzymskim (1szej modlitwie eucharystycznej) znajduje się prośba:
Cytuj: Pokornie Cię błagamy, wszechmogący Boże, * niech Twój święty Anioł zaniesie tę Ofiarę na ołtarz w niebie * przed oblicze boskiego majestatu Twego, abyśmy przyjmując z tego ołtarza * Najświętsze Ciało i Krew Twojego Syna, * otrzymali obfite błogosławieństwo i łaskę.
O jakiego Anioła tu chodzi ?
Czy jest nim sam Chrystus zgodnie z:
Chrystus, zjawiwszy się jako arcykapłan dóbr przyszłych, przez wyższy i doskonalszy, i nie ręką - to jest nie na tym świecie - uczyniony przybytek, ani nie przez krew kozłów i cielców, lecz przez własną krew wszedł raz na zawsze do Miejsca Świętego, zdobywszy wieczne odkupienie. (Hbr 9,11-12)
- czy też może Tradycja mówi o innym Aniele ?
_________________ "Nie chcem, ale muszem"
|
Pt lip 01, 2005 15:30 |
|
|
|
|
meritus
Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05 Posty: 1914
|
Jezus Chrystus nie jest aniołem, gdyż, anioł jest stworzeniem, zaś Jezus jest Bogiem i z tej racji stworzony nie jest. Jak mówi Credo: zrodzony, a nie stworzony.
Nie wiadomo jaki anioł - nie jest powiedziane w I Modlitwie Eucharystycznej.
|
Pt lip 01, 2005 16:02 |
|
|
nolens volens
Dołączył(a): Pn cze 20, 2005 14:30 Posty: 76
|
Może to być także określenie Chrystusa jako Posłańca [czy Wysłannika = gr. aggelos] Ojca zgodnie z:
Oto Ja wyślę anioła mego, aby przygotował drogę przede Mną, a potem nagle przybędzie do swej świątyni Pan, którego wy oczekujecie, i Anioł Przymierza, którego pragniecie. Oto nadejdzie, mówi Pan Zastępów. (Ml 3,1)
a także postać Anioła z Ap 10,1+ bywa w katolickiej egzegezie przedstawiana jako wizja Chrystusa.
Ale być może w Tradycji zachowały się komentarze do Kanonu rzymskiego wyjaśniające ten zwrot. Czy to oznacza, że Aniołowie rzeczywiście zanoszą eucharystyczną ofiarę Chrystusa przed Boży tron ? Czy jest to tylko "liturgiczna poezja" ?
Przyznaję, że jest to piękne w odbiorze, ale mało zrozumiałe...
_________________ "Nie chcem, ale muszem"
|
Pt lip 01, 2005 17:28 |
|
|
|
|
meritus
Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05 Posty: 1914
|
Myślę, że raczej chodzi nie tyle o Ofiarę Chrystusa, ale o naszą ofiarę: "módlce się aby moją i waszą ofiarę przyjął Bóg Ojciec Wszechmogący".
Ze względu na niebezpieczeństwo herezji Jezusa za anioła bym nie uważał.
Pierwsza Modlitwa Eucharystyczna podkreśla ofiarny charakter Mszy Świętej, co widać choćby w tych słowach Kanonu:
Cytuj: Boże, przyjmij łaskawie tę Ofiarę * od nas, sług Twoich * i całego ludu Twego. * Napełnij nasze życie swoim pokojem * zachowaj nas od wiecznego potępienia * i dołącz do grona swoich wybranych.
Eucharystia jest też ofiarą Kościoła - Mistycznego Ciała Jezusa Chrystusa, w której następuje zjednoczenie wszystkich członków w głowie - Chrystusie.
|
Pt lip 01, 2005 18:49 |
|
|
nolens volens
Dołączył(a): Pn cze 20, 2005 14:30 Posty: 76
|
Doszukałem się w KKK niezwykle ciekawego punktu, w dodatku poprawionego w późniejszym wydaniu !
Cytuj: 335. W liturgii Kościół łączy się z aniołami, by uwielbiać trzykroć świętego Boga 188 ; przywołuje ich obecność w liturgii pogrzebowej <(w Supplices Te rogamus... - "Pokornie Cię prosimy..." z Kanonu rzymskiego -wykeślony!] > , w pieśni In paradisum deducant te angeli... - "Niech aniołowie zawiodą cię do raju...", <w liturgii pogrzebowej >- lub w "Hymnie cherubinów" w liturgii bizantyjskiej) oraz czci szczególnie pamięć niektórych aniołów (św. Michała, św. Gabriela, św. Rafała, Aniołów Stróżów). A zatem na początku KKK utożsamiał rzeczywiści Anioła z kanonu rzymskiego ze stworzonym duchem biorącym udział w liturgii niebieskiej [por. Ap 8,1+], potem jednak wycofał się z tego. Co ciekawe tekst tego wezwania znajduje się także w innym punkcie KKK: Cytuj: 1383. Ołtarz, wokół którego Kościół gromadzi się podczas sprawowania Eucharystii, reprezentuje dwa aspekty tego samego misterium, którymi są ołtarz ofiary i stół Pana. Co więcej, ołtarz chrześcijański jest symbolem samego Chrystusa, obecnego w zgromadzeniu swoich wiernych, równocześnie jako ofiara złożona dla naszego pojednania i jako niebieski pokarm, który nam się udziela. "Czym jest bowiem ołtarz Chrystusa, jeśli nie wyobrażeniem Jego Ciała?" - mówi św. Ambroży, a w innym miejscu: "Ołtarz jest symbolem Ciała [Chrystusa], na ołtarzu zaś spoczywa Ciało Chrystusa". Liturgia wyraża tę jedność ofiary i komunii w wielu modlitwach. Kościół Rzymski modli się w Modlitwie eucharystycznej w taki sposób:
Pokornie Cię błagamy, wszechmogący Boże, niech Twój święty Anioł zaniesie tę ofiarę na ołtarz w niebie, przed oblicze Boskiego majestatu Twego, abyśmy przyjmując z tego ołtarza Najświętsze Ciało i Krew Twojego Syna, otrzymali obfite błogosławieństwo i łaskę. Tym razem nie ma żadnego komentarza ! Ciekawe jest też porównanie z łacińskim oryginałem: Cytuj: iube haec perferri per manus sancti Angeli tui in sublime altare tuum
Co znaczy dosłownie:
Rozkaż, aby ta [hostia, ofiara] została przeniesiona przez ręce Twego świętego Anioła na Twój niebieski ołtarz
Przyznaję, że nie rozumiem. poprawka w KKK miałaby sens tylko wtedy, gdyby tym Aniołem miał okazać się sam Chrystus ; z drugiej strony stworzony anioł odpowiadałby lepiej Eucharystii jako Niebiańskiej Liturgii sprawowanej łącznie z aniołami w niebie i ze świętymi.
_________________ "Nie chcem, ale muszem"
|
Pn lip 04, 2005 11:46 |
|
|
|
|
nolens volens
Dołączył(a): Pn cze 20, 2005 14:30 Posty: 76
|
jak jest w liturgii wschodniej ?
Liturgia wschodnia ma też bardzo podobną modlitwę:
Cytuj: Aby miłujący człowieka Bóg przyjął je na Swój święty ponadniebiański i myślowy ołtarz, na wdzięczną wonność duchową, i zesłał nam nawzajem Swą łaskę i dar Ducha Świętego, do Pana módlmy się. "Myślowy ołtarz" - gr. "logike", którym jest Chrystus-Logos [Przedwieczne Słowo] Zwraca uwagę brak jakiejkolwiek wzmianki o Aniele, jest za to inna piękna modlitwa: Cytuj: O anioła pokoju, wiernego przewodnika, stróża dusz i ciał naszych, Pana prośmy.
_________________ "Nie chcem, ale muszem"
|
Pn lip 04, 2005 12:11 |
|
|
meritus
Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05 Posty: 1914
|
nolens volens
Nie rozumiem Twoich wątpliwości. Nie wiem dlaczego ów anioł zanoszący ofiarę Mszy Świętej przed ołtarz w niebie to ma być Chrystus. Coś takiego z punktu widzenia teologii katolickiej jest wykluczone, bo Jezus aniołem być nie może, bo sam jest Bogiem, a nie stworzeniem.
Eucharystia jest łączeniem się, zapowiedzią eschatologicznej uczty zbawionych.
W Liturgii jest wymiar wstępujący: nasza ofiara zdąża ku Bogu i zstępujący - sam Chrystus jest obecny w Liturgii Słowa i Komunii, przychodzi do swego Kościoła.
Aniołowie jeszcze pojawiają się na końcu prefacji. Zacytuję Prefację o Aniołach:
Cytuj: Pan z wami. I z duchem twoim W górę serca Wznosimy je do Pana. Dzięki składajmy Panu Bogu naszemu Godne to i sprawiedliwe
Zaprawdę, godne to i sprawiedliwe, słuszne i zbawienne, * abyśmy Tobie, Ojcze świety, zawsze składali dziękczynienie, * i abyśmy głosili Twoją chwałę, * która jaśnieje w Aniołach i Archaniołach. Gdy oddajemy cześć stworzonym przez Ciebie Aniołom, * wysławiamy Twoją doskonałość i potęgę. * Przez wspaniołość świata niewidzialnych duchów * poznajemy jak jesteś niezmierzony * i godny miłości ponad całe stworzenie. Z radością łączymy nasze głosy z chórami Aniołów, * którzy przez Pana Jezusa Chrystusa * wielbią Twój majestat, razem z nimi wołając:
Święty, Święty, Święty, Pan Bóg Zastępów. * Pełne są niebiosa i ziemia chwały Twojej. * Hosanna na wysokości. * Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie. * Hosanna na wysokości.
|
Pn lip 04, 2005 16:14 |
|
|
nolens volens
Dołączył(a): Pn cze 20, 2005 14:30 Posty: 76
|
Cytuj: Nie wiem dlaczego ów anioł zanoszący ofiarę Mszy Świętej przed ołtarz w niebie to ma być Chrystus. Dlatego, że Malachiasz nazywa zapowiadanego Mesjasza "Aniołem Przymierza" (Ml 3,1). Eucharystia jest także odnowieniem Nowego Przymierza. Cytuj: Coś takiego z punktu widzenia teologii katolickiej jest wykluczone, bo Jezus aniołem być nie może, bo sam jest Bogiem, a nie stworzeniem. Oczywiście, tylko po hebrajsku "mal'ak" oznacza po prostu wysłannika, w szczególnym przypadku jest nim czysty stworzony duch, czyli anioł. Podobnie gr. aggelos to także "wysłannik". Cytuj: Eucharystia jest łączeniem się, zapowiedzią eschatologicznej uczty zbawionych
Owszem i jest także uczestnictwem w niebiańskim kulcie Boga opisanym w Apokalipsie. Dlatego też hipoteza, że "święty Anioł" z kanonu rzymskiego jest aniołem posługującym w tej niebieskiej liturgii jest także satysfakcjonująca.
Zastanawia mnie tylko fakt, dlaczego było to jasno stwierdzone w pierwszym wydaniu KKK, a potem zostało poprawione [bez komentarza]. Czy było to mało zrozumiałe ? Czy też był to błąd interpretacyjny ?
Czy ktoś coś więcej wie na ten temat ? Czy ktoś z Was zna może jakiś szczegółowy komentarz do kanonu rzymskiego?
_________________ "Nie chcem, ale muszem"
|
Wt lip 05, 2005 10:42 |
|
|
Gimlas
Dołączył(a): Wt mar 22, 2005 14:17 Posty: 476
|
O tym ze Jezus nie jest aniołem mówi List do Hebrajczyków
Cytuj: 1 Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców przez proroków, 2 a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna. Jego to ustanowił dziedzicem wszystkich rzeczy, przez Niego też stworzył wszechświat1. 3 Ten [Syn], który jest odblaskiem Jego chwały i odbiciem Jego istoty, podtrzymuje wszystko słowem swej potęgi, a dokonawszy oczyszczenia z grzechów, zasiadł po prawicy Majestatu na wysokościach. 4 On o tyle stał się wyższym od aniołów,o ile odziedziczył wyższe od nich imię.5 Do którego bowiem z aniołów powiedział kiedykolwiek: Ty jesteś moim Synem, Jam Cię dziś zrodził? I znowu: Ja będę Mu Ojcem, a On będzie Mi Synem. 6 Skoro zaś znowu wprowadzi Pierworodnego na świat, powie: Niech Mu oddają pokłon wszyscy aniołowie Boży! 7 Do aniołów zaś powie: Aniołów swych czyni wichrami, sługi swe płomieniami ognia. 8 Do Syna zaś: Tron Twój, Boże na wieki wieków, berło sprawiedliwości berłem królestwa Twego. 9 Umiłowałeś sprawiedliwość, a znienawidziłeś nieprawość, dlatego namaścił Cię, Boże, Bóg Twój olejkiem radości bardziej niż Twych towarzyszy. 10 Oraz: Tyś, Panie, na początku osadził ziemię, dziełem też rąk Twoich są niebiosa. 11 One przeminą, ale Ty zostaniesz i wszystko jak szata się zestarzeje, 12 i jak płaszcz je zwiniesz, jak odzienie, i odmienią się. Ty zaś jesteś Ten sam, a Twoje lata się nie skończą. 13 Do któregoż z aniołów kiedykolwiek powiedział: Siądź po mojej prawicy, aż położę nieprzyjaciół Twoich jako podnóżek Twoich stóp. 14 Czyż nie są oni wszyscy duchami przeznaczonymi do usług, posłanymi na pomoc tym, którzy mają posiąść zbawienie? [/b][/url]
|
Wt lip 12, 2005 21:49 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 9 ] |
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|