Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest N kwi 28, 2024 7:51



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
 O jakiego Anioła chodzi ? 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): Pn cze 20, 2005 14:30
Posty: 76
Post O jakiego Anioła chodzi ?
W kanonie rzymskim (1szej modlitwie eucharystycznej) znajduje się prośba:
Cytuj:
Pokornie Cię błagamy, wszechmogący Boże, * niech Twój święty Anioł zaniesie tę Ofiarę na ołtarz w niebie * przed oblicze boskiego majestatu Twego, abyśmy przyjmując z tego ołtarza * Najświętsze Ciało i Krew Twojego Syna, * otrzymali obfite błogosławieństwo i łaskę.

O jakiego Anioła tu chodzi ?
Czy jest nim sam Chrystus zgodnie z:
Chrystus, zjawiwszy się jako arcykapłan dóbr przyszłych, przez wyższy i doskonalszy, i nie ręką - to jest nie na tym świecie - uczyniony przybytek, ani nie przez krew kozłów i cielców, lecz przez własną krew wszedł raz na zawsze do Miejsca Świętego, zdobywszy wieczne odkupienie. (Hbr 9,11-12)
- czy też może Tradycja mówi o innym Aniele ?

_________________
"Nie chcem, ale muszem"


Pt lip 01, 2005 15:30
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05
Posty: 1914
Post 
Jezus Chrystus nie jest aniołem, gdyż, anioł jest stworzeniem, zaś Jezus jest Bogiem i z tej racji stworzony nie jest. Jak mówi Credo: zrodzony, a nie stworzony.

Nie wiadomo jaki anioł - nie jest powiedziane w I Modlitwie Eucharystycznej.


Pt lip 01, 2005 16:02
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn cze 20, 2005 14:30
Posty: 76
Post 
Może to być także określenie Chrystusa jako Posłańca [czy Wysłannika = gr. aggelos] Ojca zgodnie z:
Oto Ja wyślę anioła mego, aby przygotował drogę przede Mną, a potem nagle przybędzie do swej świątyni Pan, którego wy oczekujecie, i Anioł Przymierza, którego pragniecie. Oto nadejdzie, mówi Pan Zastępów. (Ml 3,1)
a także postać Anioła z Ap 10,1+ bywa w katolickiej egzegezie przedstawiana jako wizja Chrystusa.

Ale być może w Tradycji zachowały się komentarze do Kanonu rzymskiego wyjaśniające ten zwrot. Czy to oznacza, że Aniołowie rzeczywiście zanoszą eucharystyczną ofiarę Chrystusa przed Boży tron ? Czy jest to tylko "liturgiczna poezja" ?
Przyznaję, że jest to piękne w odbiorze, ale mało zrozumiałe...

_________________
"Nie chcem, ale muszem"


Pt lip 01, 2005 17:28
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05
Posty: 1914
Post 
Myślę, że raczej chodzi nie tyle o Ofiarę Chrystusa, ale o naszą ofiarę: "módlce się aby moją i waszą ofiarę przyjął Bóg Ojciec Wszechmogący".

Ze względu na niebezpieczeństwo herezji Jezusa za anioła bym nie uważał.

Pierwsza Modlitwa Eucharystyczna podkreśla ofiarny charakter Mszy Świętej, co widać choćby w tych słowach Kanonu:
Cytuj:
Boże, przyjmij łaskawie tę Ofiarę * od nas, sług Twoich * i całego ludu Twego. * Napełnij nasze życie swoim pokojem * zachowaj nas od wiecznego potępienia * i dołącz do grona swoich wybranych.

Eucharystia jest też ofiarą Kościoła - Mistycznego Ciała Jezusa Chrystusa, w której następuje zjednoczenie wszystkich członków w głowie - Chrystusie.


Pt lip 01, 2005 18:49
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn cze 20, 2005 14:30
Posty: 76
Post 
Doszukałem się w KKK niezwykle ciekawego punktu, w dodatku poprawionego w późniejszym wydaniu !
Cytuj:
335. W liturgii Kościół łączy się z aniołami, by uwielbiać trzykroć świętego Boga 188 ; przywołuje ich obecność w liturgii pogrzebowej <(w Supplices Te rogamus... - "Pokornie Cię prosimy..." z Kanonu rzymskiego -wykeślony!] > , w pieśni In paradisum deducant te angeli... - "Niech aniołowie zawiodą cię do raju...", <w liturgii pogrzebowej >- lub w "Hymnie cherubinów" w liturgii bizantyjskiej) oraz czci szczególnie pamięć niektórych aniołów (św. Michała, św. Gabriela, św. Rafała, Aniołów Stróżów).

A zatem na początku KKK utożsamiał rzeczywiści Anioła z kanonu rzymskiego ze stworzonym duchem biorącym udział w liturgii niebieskiej [por. Ap 8,1+], potem jednak wycofał się z tego. Co ciekawe tekst tego wezwania znajduje się także w innym punkcie KKK:
Cytuj:
1383. Ołtarz, wokół którego Kościół gromadzi się podczas sprawowania Eucharystii, reprezentuje dwa aspekty tego samego misterium, którymi są ołtarz ofiary i stół Pana. Co więcej, ołtarz chrześcijański jest symbolem samego Chrystusa, obecnego w zgromadzeniu swoich wiernych, równocześnie jako ofiara złożona dla naszego pojednania i jako niebieski pokarm, który nam się udziela. "Czym jest bowiem ołtarz Chrystusa, jeśli nie wyobrażeniem Jego Ciała?" - mówi św. Ambroży, a w innym miejscu: "Ołtarz jest symbolem Ciała [Chrystusa], na ołtarzu zaś spoczywa Ciało Chrystusa". Liturgia wyraża tę jedność ofiary i komunii w wielu modlitwach. Kościół Rzymski modli się w Modlitwie eucharystycznej w taki sposób:

Pokornie Cię błagamy, wszechmogący Boże, niech Twój święty Anioł zaniesie tę ofiarę na ołtarz w niebie, przed oblicze Boskiego majestatu Twego, abyśmy przyjmując z tego ołtarza Najświętsze Ciało i Krew Twojego Syna, otrzymali obfite błogosławieństwo i łaskę.

Tym razem nie ma żadnego komentarza !

Ciekawe jest też porównanie z łacińskim oryginałem:
Cytuj:
iube haec perferri per manus sancti Angeli tui in sublime altare tuum

Co znaczy dosłownie:
Rozkaż, aby ta [hostia, ofiara] została przeniesiona przez ręce Twego świętego Anioła na Twój niebieski ołtarz

Przyznaję, że nie rozumiem. poprawka w KKK miałaby sens tylko wtedy, gdyby tym Aniołem miał okazać się sam Chrystus ; z drugiej strony stworzony anioł odpowiadałby lepiej Eucharystii jako Niebiańskiej Liturgii sprawowanej łącznie z aniołami w niebie i ze świętymi.

_________________
"Nie chcem, ale muszem"


Pn lip 04, 2005 11:46
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn cze 20, 2005 14:30
Posty: 76
Post jak jest w liturgii wschodniej ?
Liturgia wschodnia ma też bardzo podobną modlitwę:
Cytuj:
Aby miłujący człowieka Bóg przyjął je na Swój święty ponadniebiański i myślowy ołtarz, na wdzięczną wonność duchową, i zesłał nam nawzajem Swą łaskę i dar Ducha Świętego, do Pana módlmy się.

"Myślowy ołtarz" - gr. "logike", którym jest Chrystus-Logos [Przedwieczne Słowo]

Zwraca uwagę brak jakiejkolwiek wzmianki o Aniele, jest za to inna piękna modlitwa:
Cytuj:
O anioła pokoju, wiernego przewodnika, stróża dusz i ciał naszych, Pana prośmy.

_________________
"Nie chcem, ale muszem"


Pn lip 04, 2005 12:11
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05
Posty: 1914
Post 
nolens volens

Nie rozumiem Twoich wątpliwości. Nie wiem dlaczego ów anioł zanoszący ofiarę Mszy Świętej przed ołtarz w niebie to ma być Chrystus. Coś takiego z punktu widzenia teologii katolickiej jest wykluczone, bo Jezus aniołem być nie może, bo sam jest Bogiem, a nie stworzeniem.

Eucharystia jest łączeniem się, zapowiedzią eschatologicznej uczty zbawionych.
W Liturgii jest wymiar wstępujący: nasza ofiara zdąża ku Bogu i zstępujący - sam Chrystus jest obecny w Liturgii Słowa i Komunii, przychodzi do swego Kościoła.

Aniołowie jeszcze pojawiają się na końcu prefacji. Zacytuję Prefację o Aniołach:
Cytuj:
Pan z wami.
I z duchem twoim
W górę serca
Wznosimy je do Pana.
Dzięki składajmy Panu Bogu naszemu
Godne to i sprawiedliwe

Zaprawdę, godne to i sprawiedliwe, słuszne i zbawienne, * abyśmy Tobie, Ojcze świety, zawsze składali dziękczynienie, * i abyśmy głosili Twoją chwałę, * która jaśnieje w Aniołach i Archaniołach. Gdy oddajemy cześć stworzonym przez Ciebie Aniołom, * wysławiamy Twoją doskonałość i potęgę. * Przez wspaniołość świata niewidzialnych duchów * poznajemy jak jesteś niezmierzony * i godny miłości ponad całe stworzenie. Z radością łączymy nasze głosy z chórami Aniołów, * którzy przez Pana Jezusa Chrystusa * wielbią Twój majestat, razem z nimi wołając:

Święty, Święty, Święty, Pan Bóg Zastępów. * Pełne są niebiosa i ziemia chwały Twojej. * Hosanna na wysokości. * Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie. * Hosanna na wysokości.


Pn lip 04, 2005 16:14
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn cze 20, 2005 14:30
Posty: 76
Post 
Cytuj:
Nie wiem dlaczego ów anioł zanoszący ofiarę Mszy Świętej przed ołtarz w niebie to ma być Chrystus.

Dlatego, że Malachiasz nazywa zapowiadanego Mesjasza "Aniołem Przymierza" (Ml 3,1). Eucharystia jest także odnowieniem Nowego Przymierza.
Cytuj:
Coś takiego z punktu widzenia teologii katolickiej jest wykluczone, bo Jezus aniołem być nie może, bo sam jest Bogiem, a nie stworzeniem.

Oczywiście, tylko po hebrajsku "mal'ak" oznacza po prostu wysłannika, w szczególnym przypadku jest nim czysty stworzony duch, czyli anioł. Podobnie gr. aggelos to także "wysłannik".
Cytuj:
Eucharystia jest łączeniem się, zapowiedzią eschatologicznej uczty zbawionych

Owszem i jest także uczestnictwem w niebiańskim kulcie Boga opisanym w Apokalipsie. Dlatego też hipoteza, że "święty Anioł" z kanonu rzymskiego jest aniołem posługującym w tej niebieskiej liturgii jest także satysfakcjonująca.

Zastanawia mnie tylko fakt, dlaczego było to jasno stwierdzone w pierwszym wydaniu KKK, a potem zostało poprawione [bez komentarza]. Czy było to mało zrozumiałe ? Czy też był to błąd interpretacyjny ?
Czy ktoś coś więcej wie na ten temat ? Czy ktoś z Was zna może jakiś szczegółowy komentarz do kanonu rzymskiego?

_________________
"Nie chcem, ale muszem"


Wt lip 05, 2005 10:42
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt mar 22, 2005 14:17
Posty: 476
Post 
O tym ze Jezus nie jest aniołem mówi List do Hebrajczyków

Cytuj:
1 Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców przez proroków, 2 a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna. Jego to ustanowił dziedzicem wszystkich rzeczy, przez Niego też stworzył wszechświat1. 3 Ten [Syn], który jest odblaskiem Jego chwały i odbiciem Jego istoty, podtrzymuje wszystko słowem swej potęgi, a dokonawszy oczyszczenia z grzechów, zasiadł po prawicy Majestatu na wysokościach. 4On o tyle stał się wyższym od aniołów,o ile odziedziczył wyższe od nich imię.5 Do którego bowiem z aniołów powiedział kiedykolwiek:
Ty jesteś moim Synem,
Jam Cię dziś zrodził?
I znowu:
Ja będę Mu Ojcem,
a On będzie Mi Synem.
6 Skoro zaś znowu wprowadzi Pierworodnego na świat, powie:
Niech Mu oddają pokłon wszyscy aniołowie Boży!
7 Do aniołów zaś powie:
Aniołów swych czyni wichrami,
sługi swe płomieniami ognia.
8 Do Syna zaś:
Tron Twój, Boże na wieki wieków,
berło sprawiedliwości berłem królestwa Twego.
9 Umiłowałeś sprawiedliwość, a znienawidziłeś nieprawość,
dlatego namaścił Cię, Boże, Bóg Twój
olejkiem radości bardziej niż Twych towarzyszy.
10 Oraz:
Tyś, Panie, na początku osadził ziemię,
dziełem też rąk Twoich są niebiosa.
11 One przeminą, ale Ty zostaniesz
i wszystko jak szata się zestarzeje,
12 i jak płaszcz je zwiniesz,
jak odzienie, i odmienią się.
Ty zaś jesteś Ten sam, a Twoje lata się nie skończą.
13 Do któregoż z aniołów kiedykolwiek powiedział:
Siądź po mojej prawicy,
aż położę nieprzyjaciół Twoich jako podnóżek Twoich stóp.
14 Czyż nie są oni wszyscy duchami przeznaczonymi do usług, posłanymi na pomoc tym, którzy mają posiąść zbawienie?
Cytuj:
[/b][/url]


Wt lip 12, 2005 21:49
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 9 ] 

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL