Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest N cze 16, 2024 7:29



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 91 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona
 Nieomylność papieska 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): N sie 01, 2004 6:57
Posty: 2427
Post 
Kościół prawosławny, to oczywiście Kościół siostrzany, ale mimo wszystko pozostający poza komunią kościelną. Najbliżej chyba do przywrócenia jedności jest Patriarcha Konstantynopola, najdalej do jedności - Moskwie.
Poza tym, podobnie jak protestanci, nie bierzesz pod uwagę postanowień i uprawnień, jakie św. Piotrowi dał sam Jezus Chrystus, o czym świadczy Pismo święte i praktyka Kościoła w Jerozolimie.


N sty 28, 2007 21:21
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18
Posty: 7422
Post 
Cytuj:
Najbliżej chyba do przywrócenia jedności jest Patriarcha Konstantynopola, najdalej do jedności - Moskwie.

Co stwarza kuriozalną sytuację, ponieważ Konstantynopol jest jednym z wielkich Patriarchatów, i był nim kiedy Moskwa jeszcze nie istniała. A dzisiaj Patriarcha Moskwy ma praktycznie przeogromną władzę, a patriarcha Konstantynopola ma władze marginalną...


N sty 28, 2007 21:27
Zobacz profil

Dołączył(a): N sie 01, 2004 6:57
Posty: 2427
Post 
Tu nie chodzi o tzw. władzę Moskwy, często otrzymaną z nadania KGB. Największym prestiżem w świecie cieszy się Patriarchat z Konstantynopola. Zresztą Moskwa, zwalczając Konstantynopol, ucieka się do przemocy. Na przykład kilka miesięcy temu w Mołdawii, gdzie siłą i gwałtem odebrano cerkwię prawosławnych, uznających Konstantynopol.


N sty 28, 2007 21:34
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Leszek, Jan napisał(a):
Kościół prawosławny, to oczywiście Kościół siostrzany, ale mimo wszystko pozostający poza komunią kościelną.
Więc Kościół prawosławny nie jest Kościołem Chrystusa? Dobrze rozumiem?
Cytuj:
Najbliżej chyba do przywrócenia jedności jest Patriarcha Konstantynopola, najdalej do jedności - Moskwie.
Akurat Konstantynopol i Moskwa są w jedności ze sobą i np. z Warszawą. Prawosławni po 1596 są bardzo wyczuleni na tego typu "jedność", więc nie podzielam tej opinii.
Cytuj:
Poza tym, podobnie jak protestanci, nie bierzesz pod uwagę postanowień i uprawnień, jakie św. Piotrowi dał sam Jezus Chrystus, o czym świadczy Pismo święte i praktyka Kościoła w Jerozolimie.
Jakie to postanowienia i uprawnienia dał Chrystus Piotrowi, a których nie dał pozostałym apostołom? Jak o tym świadczy praktyka Jerozolimy?
Kamyk napisał(a):
Co stwarza kuriozalną sytuację, ponieważ Konstantynopol jest jednym z wielkich Patriarchatów, i był nim kiedy Moskwa jeszcze nie istniała. A dzisiaj Patriarcha Moskwy ma praktycznie przeogromną władzę, a patriarcha Konstantynopola ma władze marginalną...
Dzieje :) Ale historia pokazała, że Kościół w niewoli jest Kościołem silniejszym. Najwięcej świętych przybyło w latach 250-315. Dzisiaj patriarcha Bartholomeos I nie ma zapewnionych podstawowych praw obywatelskich. Uważam że patriarcha Moskwy ma władzę i owszem, ale jedynie w granicach swojej jurysdykcji. Poza tym należy pamiętać, że to nadal Kościół "raczkujący". Przyjmując, że na Ukrainie mieszka 35 mln prawosławnych to stanowią oni 1/3 całego patriarchatu. Więc ta władza nie jest tak szeroka, jak np. władza Kościoła w Polsce.


N sty 28, 2007 21:42
Zobacz profil

Dołączył(a): N sie 01, 2004 6:57
Posty: 2427
Post 
Jeżeli kłamiesz co do postanowień Jezusa Chrystusa w odniesieniu do św. Piotra, to nie mamy o czym rozmawiać.


N sty 28, 2007 22:07
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Leszek, Jan napisał(a):
Jeżeli kłamiesz co do postanowień Jezusa Chrystusa w odniesieniu do św. Piotra, to nie mamy o czym rozmawiać.
Jezus nie ustanowił władzy prawnej Piotra nad pozostałymi uczniami.

Kłamstwo?


N sty 28, 2007 22:16
Zobacz profil

Dołączył(a): N sie 01, 2004 6:57
Posty: 2427
Post 
Nie chce mi się już przytaczać tych samych argumentów; zresztą dyskusja na ten temat kilkakrotnie już się odbywała, ale nie uznałeś woli Jezusa Chrystusa. Wobec tego nie będę z tobą o tym dyskutował. Jeśli wolisz nieprawdę, to niech tak ci będzie.


N sty 28, 2007 22:22
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Odpowiedz wprost - które zdanie uważasz za prawdziwe, a które za fałszywe?

Jezus ustanowił władzę prawną Piotra nad pozostałymi uczniami.

Jezus nie ustanowił władzy prawnej Piotra nad pozostałymi uczniami.


N sty 28, 2007 22:27
Zobacz profil

Dołączył(a): N sie 01, 2004 6:57
Posty: 2427
Post 
Jest wiele tekstów w Piśmie świętym mówiącym o tym, że św. Piotr otrzymał władzę nad całym Kościołem i to on rozstrzygał na tzw. pierwszym soborze jerozolimskim. Przypominam, że ten temat był już wałkowany i cytaty były obficie podawane, dlatego nie mam zamiaru wracać do tego po raz kolejny.


N sty 28, 2007 22:42
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Leszek, Jan napisał(a):
Jest wiele tekstów w Piśmie świętym mówiącym o tym, że św. Piotr otrzymał władzę nad całym Kościołem i to on rozstrzygał na tzw. pierwszym soborze jerozolimskim. Przypominam, że ten temat był już wałkowany i cytaty były obficie podawane, dlatego nie mam zamiaru wracać do tego po raz kolejny.
Wcale nie odpowiedziałeś na moje pytanie.

Cytaty o Soborze Jerozolimskim? Ja znam taki:
Cytuj:
Dz 15,1-35 (BT)
(1) Niektórzy przybysze z Judei nauczali braci: Jeżeli się nie poddacie obrzezaniu według zwyczaju Mojżeszowego, nie możecie być zbawieni. (2) Kiedy doszło do niemałych sporów i zatargów między nimi a Pawłem i Barnabą, postanowiono, że Paweł i Barnaba, i jeszcze kilku spośród nich uda się w sprawie tego sporu do Jerozolimy, do Apostołów i starszych. (3) Wysłani przez Kościół szli przez Fenicję i Samarię, sprawiając wielką radość braciom opowiadaniem o nawróceniu pogan. (4) Kiedy przybyli do Jerozolimy, zostali przyjęci przez Kościół, Apostołów i starszych. Opowiedzieli też, jak wielkich rzeczy Bóg przez nich dokonał. (5) Lecz niektórzy nawróceni ze stronnictwa faryzeuszów oświadczyli: Trzeba ich obrzezać i zobowiązać do przestrzegania Prawa Mojżeszowego. (6) Zebrali się więc Apostołowie i starsi, aby rozpatrzyć tę sprawę. (7) Po długiej wymianie zdań przemówił do nich Piotr: Wiecie, bracia, że Bóg już dawno wybrał mnie spośród was, aby z moich ust poganie usłyszeli słowa Ewangelii i uwierzyli. (8) Bóg, który zna serca, zaświadczył na ich korzyść, dając im Ducha Świętego tak samo jak nam. (9) Nie zrobił żadnej różnicy między nami a nimi, oczyszczając przez wiarę ich serca. (10) Dlaczego więc teraz Boga wystawiacie na próbę, wkładając na uczniów jarzmo, którego ani ojcowie nasi, ani my sami nie mieliśmy siły dźwigać. (11) Wierzymy przecież, że będziemy zbawieni przez łaskę Pana Jezusa tak samo jak oni. (12) Umilkli wszyscy, a potem słuchali opowiadania Barnaby i Pawła o tym, jak wielkich cudów i znaków dokonał Bóg przez nich wśród pogan. (13) A gdy i oni umilkli, zabrał głos Jakub i rzekł: Posłuchajcie mnie, bracia! (14) Szymon opowiedział, jak Bóg raczył wybrać sobie lud spośród pogan. (15) Zgadzają się z tym słowa Proroków, bo napisano: (16) Potem powrócę i odbuduję przybytek Dawida, który znajduje się w upadku. Odbuduję jego ruiny i wzniosę go, (17) aby pozostali ludzie szukali Pana i wszystkie narody, nad którymi wzywane jest imię moje - mówi Pan, który to sprawia. (18) To są [Jego] odwieczne wyroki. (19) Dlatego ja sądzę, że nie należy nakładać ciężarów na pogan, nawracających się do Boga, (20) lecz napisać im, aby się wstrzymali od pokarmów ofiarowanych bożkom, od nierządu, od tego, co uduszone, i od krwi. (21) Z dawien dawna bowiem w każdym mieście są ludzie, którzy co szabat czytają Mojżesza i wykładają go w synagogach. (22) Wtedy Apostołowie i starsi wraz z całym Kościołem postanowili wybrać ludzi przodujących wśród braci: Judę, zwanego Barsabas, i Sylasa i wysłać do Antiochii razem z Barnabą i Pawłem. (23) Posłali przez nich pismo tej treści: Apostołowie i starsi bracia przesyłają pozdrowienie braciom pogańskiego pochodzenia w Antiochii, w Syrii i w Cylicji. (24) Ponieważ dowiedzieliśmy się, że niektórzy bez naszego upoważnienia wyszli od nas i zaniepokoili was naukami, siejąc zamęt w waszych duszach, (25) postanowiliśmy jednomyślnie wybrać mężów i wysłać razem z naszymi drogimi: Barnabą i Pawłem, (26) którzy dla imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa poświęcili swe życie. (27) Wysyłamy więc Judę i Sylasa, którzy powtórzą wam ustnie to samo. (28) Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my, nie nakładać na was żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne. (29) Powstrzymajcie się od ofiar składanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu. Dobrze uczynicie, jeżeli powstrzymacie się od tego. Bywajcie zdrowi! (30) Wysłannicy przybyli więc do Antiochii i zwoławszy lud, oddali list. (31) Gdy go przeczytano, ucieszyli się z jego pocieszającej treści. (32) Juda i Sylas, którzy byli również prorokami, w częstych przemówieniach zachęcali i umacniali braci. (33) Po upływie pewnego czasu wyprawili ich bracia z pozdrowieniami pokoju od braci do tych, którzy ich wysłali. (34) Ale Sylas postanowił tam pozostać; Juda zatem sam wrócił do Jerozolimy. (35) A Paweł i Barnaba przebywali w Antiochii, nauczali i razem z wielu innymi głosili słowo Pańskie.
Piotr rozstrzygał? Wybacz, ale w tym fragmencie pojawił się tylko raz :shock: i zdaje się, że sam niczego nie rozstrzygał...


N sty 28, 2007 22:59
Zobacz profil

Dołączył(a): N sie 01, 2004 6:57
Posty: 2427
Post 
Dopiero wtedy, gdy św. Piotr rozstrzygnął, żeby nie narzucać Prawa Mojżeszowego chrześcijanom wywodzącym się z pogan, św. Barnaba i św. Paweł mogli opowiedzieć o swych misyjnych dokonaniach. A to, że przed rozstrzygnięciem św. Piotra odbyła się debata, to przecież rzecz najnormalniejsza w świecie.


N sty 28, 2007 23:13
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 01, 2006 13:29
Posty: 233
Post 
Dobrze to może cytaty także podam :),żeby było ciekawiej:
16 Odpowiedział Szymon Piotr: «Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego». 17 Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew6, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. 18 Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą7. 19 I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie». 20 Wtedy surowo zabronił uczniom, aby nikomu nie mówili, że On jest Mesjaszem.

15 A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje!» 16 I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje!». 17 Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje!
A także Dzieje potwierdzają,że gdy rodzi się Kościół to właśnie Piotr przemawia.Schodze tu z tematu-nie mówie o papieżu,ale o samym Piotrze-on przemawiał w imieniu Kościoła.TAK Chrystus dał mu to zadanie.I choćby nie wiem ilu patriarchów miało inne niż biskup Rzymu zdanie to jest ono mniej ważne niż papieża.Co do Moskwy- sobory pierwsze oczywiście nic nie mówią o tym patriarchacie,więc jeśli zatrzymujemy się na soborach to Moskwa w ogóle jest nieistotna i nie potrzebna do zwołania nowego zgromadzenia.
Co do twojej miłości-kochasz tak pyszną kobietę?? :) widać dobry chrześcijanin z ciebie :D
Jeszcze raz-widać wyraźnie,że to Piotr decyduje,św.Cyprian pisze,że ten zostaje w ortodoksji kto pozostaje w łączności z biskupem Rzymu.Temat faktycznie tysią razy wałkowany.Najaważniejsz: TO NIE JEST PYCHA,ALE ODMIENNE PODEJŚCIE TEOLOGICZNE,BAZOWANE NA DOŚWIADCZENIU I WIERZE KOŚCIOŁA ZACHODNIEGO-czy to jest dość jasne dla ciebie?? :]

_________________
FIDES ET RATIO
"inquietum est cor nostrum, donec requiescat in te."-św.Augustyn,Doktor Łaski
Obrazek


Pn sty 29, 2007 9:55
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Leszek, Jan napisał(a):
Dopiero wtedy, gdy św. Piotr rozstrzygnął, żeby nie narzucać Prawa Mojżeszowego chrześcijanom wywodzącym się z pogan, św. Barnaba i św. Paweł mogli opowiedzieć o swych misyjnych dokonaniach. A to, że przed rozstrzygnięciem św. Piotra odbyła się debata, to przecież rzecz najnormalniejsza w świecie.
A ja mam wrażenie, że sprawę rozstrzygnął Jakub, który zgodził się ze słowami Szymona-Piotra. To słowa Jakuba "zamknęły" dyskusję. Autor Dziejów pisze następnie, że to apostołowie postanowili - zauważasz w tym szczególną, decydującą i rozstrzygającą rolę Szymona-Piotra? Bo ja średnio.
Augustinus napisał(a):
Dobrze to może cytaty także podam :),żeby było ciekawiej:
Dobrze żeś podał te cytaty, ponieważ odrębnie je rozumiemy. Pozwolisz, że wrócimy kilka wersetów wcześniej:
Cytuj:
(13) Gdy Jezus przyszedł w okolice Cezarei Filipowej, pytał swych uczniów: Za kogo ludzie uważają Syna Człowieczego? (14) A oni odpowiedzieli: Jedni za Jana Chrzciciela, inni za Eliasza, jeszcze inni za Jeremiasza albo za jednego z proroków. (15) Jezus zapytał ich: A wy za kogo Mnie uważacie?
Ten fragment niestety prawie zawsze umyka w dyskusji, a jest bardzo istotny, ponieważ nakreśla sytuację i kontekst. Otóż Chrystus pyta swoich uczniów, a ci odpowiadają. Ostatnie pytanie nie zostało skierowane do Szymona-Piotra. Odpowiedział na nie jako pierwszy (choć każdy mógł na nie odpowiedzieć), ponieważ jak pokazuje nam świadectwo Ewangelii, wynika to z jego charakteru. Szymon-Piotr zawsze jako pierwszy wyrywał się do odpowiedzi, nawet nie pytany (został nawet raz nazwany za to Szatanem). Medycyna takie typy nazywa sangwinnikami (cholerycy?), który "krew wyrywa" zawsze do przodu. Te właśnie cechy sprawiły, że Szymon Piotr stał się "ustami" (jak to mówi Tradycja) apostołów, na dzisiejszy język - rzecznikiem. W odpowiedzi na pytanie Chrystusa, skierowane do wszystkich odpowiadają tak naprawdę wszyscy apostołowie - ustami Piotra. Czyż moglibyśmy wątpić, że tylko Szymon-Piotr uważał wtedy Chrystusa za Mesjasza? Byłoby to nieprawdopodobne. No, ale idźmy dalej.
Cytuj:
16 Odpowiedział Szymon Piotr: «Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego». 17 Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew6, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. 18 Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą7. 19 I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie». 20 Wtedy surowo zabronił uczniom, aby nikomu nie mówili, że On jest Mesjaszem.
Chrystus wskazuje na Piotrowy Dar Wiary, który nie pochodzi z rozumu, a z Nieba. Za tą Prawdziwą Wiarę Chrystus nazywa Piotra Skałą. Piotr składa swoiste wyznanie wiary i to wyznanie sprawia, że staje się skałą. Takiego właśnie wyznania (z wiary, nie z rozumu) żąda od nas Bóg - każdy kto tak właśnie odpowie, staje się skałą. Dlatego nauka prawosławna odnosi te wyznanie do wyznania wszystkich apostołów - apostołowie ustami Piotra wyznają, że Chrystus jest prawdziwym Mesjaszem. I dlatego, to na ich wyznaniu zostanie zbudowany Kościół (na skale). Potwierdza to ostatnie zdanie - zabrania uczniom, aby mówili że jest Mesjaszem. Nie skierował tego jedynie do Piotra. Jeśli tylko Piotr jest skałą, to kim są pozostali uczniowie? Np. taki Jan - umiłowany uczeń, który nie wyparł się swojego Nauczyciela, był z Nim do końca, po czym żył najdłużej z wszystkich apostołów. Czy nie był również skałą?
Cytuj:
15 A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje!» 16 I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje!». 17 Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje!
Kolejny fragment, który odrębnie rozumiemy :) Kontekst - Zmartwychwstanie Jezusa, wskazuje, że jest to już po Jego Męce. Pojawia się Piotrowi, ponieważ chce by ten wyrzekł się swojego trzykrotnego zaparcia. Dlatego też trzykrotnie pyta o miłość i wierność. Po odpuszczeniu tamtej winy, Chrystus przywraca Piotra w "kompetencjach" apostolskich, czyli pasterskich.
Cytuj:
A także Dzieje potwierdzają,że gdy rodzi się Kościół to właśnie Piotr przemawia.Schodze tu z tematu-nie mówie o papieżu,ale o samym Piotrze-on przemawiał w imieniu Kościoła.TAK Chrystus dał mu to zadanie.
Nie ujmuję Piotrowi niczego, z jego przewodniczenia Kościołowi, jednak jest to dla mnie inny rodzaj przywództwa. Nie chcę się powtarzać, ale Piotr przemawia, ponieważ jest "ustami apostołów". Jednak nie mógłby przemawiać, gdyby uważał inaczej niż oni. Wszystko co mówi, ze wspólnym głosem apostołów - Kościoła i nie robi tego od siebie, a jako wspólny wyraz 11 głosów + jego. Piotr jest nikim bez pozostałych apostołów, a temu niestety instytucja papiestwa zaprzecza. Kościół został zbudowany na Chrystusie, nie na Piotrze, dlatego jedność Kościoła nie polega na byciu w jedności z papieżem, a z całym Kościołem Chrystusa.
Cytuj:
I choćby nie wiem ilu patriarchów miało inne niż biskup Rzymu zdanie to jest ono mniej ważne niż papieża.
Tak?
Ga 2,11:
Cytuj:
(11) Gdy następnie Kefas przybył do Antiochii, otwarcie mu się sprzeciwiłem, bo na to zasłużył.
Albo negujesz fakt, że Paweł sprzeciwił się Piotrowi (chodziło nie o byle co, a o nawracanie pogan - kwestię doktrynalną!) albo negujesz fakt, że apostoł Paweł miał następców w sukcesji apostolskiej.
Cytuj:
Co do Moskwy- sobory pierwsze oczywiście nic nie mówią o tym patriarchacie,więc jeśli zatrzymujemy się na soborach to Moskwa w ogóle jest nieistotna i nie potrzebna do zwołania nowego zgromadzenia.
Podobnie jak obie Ameryki, 3/4 Afryki, 9/10 Azji i cała Słowiańszczyzna, w tym Polska - po co w ogóle mówić o Gnieźnie? Skreślić, przecież ani razu nie wymieniono go w dokumentach Soborów. Nie tędy droga.
Cytuj:
Co do twojej miłości-kochasz tak pyszną kobietę?? :) widać dobry chrześcijanin z ciebie :D
Moim obowiązkiem jest miłować nieprzyjaciół moich :lol:
Cytuj:
Jeszcze raz-widać wyraźnie,że to Piotr decyduje,św.Cyprian pisze,że ten zostaje w ortodoksji kto pozostaje w łączności z biskupem Rzymu.
A czy przypadkiem św. Cyprian (tak na marginesie nasz wspólny święty), biskup Kartaginy nie był w jurysdykcji Kościoła lokalnego Rzymu i papieża? Obrazek
Papież był jego jedynym zwierzchnikiem. I w swoim tekście wyraził wierność swojemu zwierzchnikowi. Nie widzę w tym niczego dziwnego. Podobnie np. biskup Efezu mógł napisać, że ten zostaje w ortodoksji, kto pozostaje w łączności z biskupem Konstantynopola. Jest to wyraz lojalności, ale w dyskusji na temat prymatu - kiepski przykład.
Cytuj:
Temat faktycznie tysią razy wałkowany.Najaważniejsz: TO NIE JEST PYCHA,ALE ODMIENNE PODEJŚCIE TEOLOGICZNE,BAZOWANE NA DOŚWIADCZENIU I WIERZE KOŚCIOŁA ZACHODNIEGO-czy to jest dość jasne dla ciebie?? :]
Co do tego nie ma wątpliwości. Ale jeśli chcemy jedności - musimy rozmawiać. Wiem, że nie przekonam braci łacinników, ale wiem również, że wielu z nich w ogóle nie zna innych interpretacji np. prymatu piotrowego. A chcę przedstawić je tak, by były zrozumiane i docenione.


Pn sty 29, 2007 12:20
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 01, 2006 13:29
Posty: 233
Post 
Ja tylko apeluje o nie wyzywanie siebie-a z pychą tak postąpiłeś-rozmawiać jak najbardziej. :)

_________________
FIDES ET RATIO
"inquietum est cor nostrum, donec requiescat in te."-św.Augustyn,Doktor Łaski
Obrazek


Pn sty 29, 2007 12:46
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So gru 27, 2003 22:40
Posty: 1707
Post 
Cytat
Cytuj:
Decyzje administracyjne nie wchodzą w zakres dogmatu. Wyraźnie jesteś albo niedouczony, albo złośliwy. Jak zwykle zresztą.
Czyli papież ma zawsze wyjcie nawet jak sie pomyli to wtedy powie no mówiłem nie excoatedra – dobre
Cytat
Cytuj:
..Poza tym, podobnie jak protestanci, nie bierzesz pod uwagę postanowień i uprawnień, jakie św. Piotrowi dał sam Jezus Chrystus, o czym świadczy Pismo święte i praktyka Kościoła w Jerozolimie.

A dokradnie NT pokazuje jasno ,ż e Piotr Apostoł ni e miał żadnej władzy zwierzchniej nad biskupami czy resztą apostołów. Przypomnij sobie wybór apostoła. Za Judasza Piotr decyduje niech Bóg decyduje. Dokonano wyboru po przez losowanie . Dzisiejszy Piotr w rozumieniu katolickim ( papież by sam wskazał kto ma kogo zastąpić.. . Dzieje Apostolskie dokładnie nam pokazuje role i miejsce Piotra w w pierwotnym kościele.. Jeśli by kogoś wysuwać na jednego przywódcę chrześcijaństwa bardziej pasowałby do tego Paweł z Tarsu
Cytat
Cytuj:
Nie ujmuję Piotrowi niczego, z jego przewodniczenia Kościołowi, jednak jest to dla mnie inny rodzaj przywództwa. Nie chcę się powtarzać, ale Piotr przemawia, ponieważ jest "ustami apostołów".

Ładnie to ująłeś Juz za czasów Orygenesa pojawiały sie nurty chrześcijańskie które zaczęły tworzyć na Piotrze apostole kult jednostki biskupów Rzymu.. Orygenz ma wątpliwości. I uważa jak wielu po nim ojców kościoła.
Co powiedziano do Piotra powiedziano do w wszystkich apostołów


Pn sty 29, 2007 13:09
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 91 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL