Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pt paź 03, 2025 2:30



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 132 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następna strona
 porozmawiajmy o lefebryzmie 
Autor Wiadomość
Post 
Kamil z Tarnowa napisał(a):
Ekumenizm, wolność wyznania i demokracja to nie są dogmaty!


Mylisz się. Demokracja jest teraz dogmatem wiary, i jak w nią nie wierzysz, to za karę pójdziesz do pustego piekła ;-)


So lip 15, 2006 21:53
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 05, 2006 12:24
Posty: 3666
Post 
Tomek Torquemada napisał(a):
Kamil z Tarnowa napisał(a):
Ekumenizm, wolność wyznania i demokracja to nie są dogmaty!


Mylisz się. Demokracja jest teraz dogmatem wiary, i jak w nią nie wierzysz, to za karę pójdziesz do pustego piekła ;-)


Co za brednie. :shock:

_________________
www.onephoto.net


N lip 16, 2006 10:55
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt kwi 25, 2006 7:57
Posty: 506
Post 
Paschalis napisał(a):
Co za brednie. :shock:

viewtopic.php?t=8417

Pan najwyraźniej nie znasz "nowej posoborowej koncepcji piekła" :D

Panie Tomku - czytając to spadłem ze śmiechu z krzesła... :)


N lip 16, 2006 11:07
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn lip 03, 2006 11:49
Posty: 122
Post 
Cytuj:
Nr 69 Biuletynu DICI zamieszcza list Mgr Camille Perl'a - przewodniczącego Papieskiej Komisji Ecclesia Dei, który został opublikowany przez Una Voce America w połowie stycznia. List ten podobnie jak poprzedni, z ubiegłego roku, nawiązuje do mszy odprawianych przez księży z FSSPX a w szczególności wyjaśnia wątpliwości jakie się nasuwają tym, którzy chcieliby w nich uczestniczyć. DICI konfrontuje wyjaśnienia zawarte w tych listach( poprzednim i ostatnim wykazując sprzeczności o charakterze zasadniczym), ale ponieważ ten ostatni wydaje się dawać wykładnie bardziej zdecydowana i oficjalna, streszczę go w kilku słowach i przetłumaczę punkty
zasadnicze.

(...)W poprzednim liście podaliśmy status kanoniczny FSSPX – tutaj streścimy krotko w następujący sposób:

1) Księża FSSPX są wyświeceni ważnie lecz są zawieszeni w funkcjach kapłańskich z racji powiązania ich ze schizma Mgr Lefebvra i z tych samych powodów są także ekskomunikowani.
2) Konkretnie, oznacza to, ze Msze św. odprawiane przez tych księży są ważne, lecz niedozwolone, to znaczy sprzeczne z prawem Kościelnym.

Potwierdzamy odpowiedz na pytanie 1 i 3 korespondenta zawarte w poprzednim liście:

"Czy mogę wypełnić mój niedzielny obowiązek uczestniczenia we Mszy św. odprawianej przez księdza z FSSPX?" - Nasza odpowiedz brzmiała:

"1 ) W pewnym sensie precyzyjnym możecie uczestniczyć we Mszach św. odprawianych przez FSSPX wypełniając w ten sposób wasz niedzielny obowiązek."

Drugie pytanie: " Czy grzeszę uczestnicząc we Mszach sw FSSPX?" - i na to odpowiedzieliśmy:

"2) Jak to już powiedzieliśmy, my nie możemy polecać uczestnictwa w tych mszach i wyjaśniliśmy racje z których nasza odpowiedz wynikała. Jeśli wiec wasza podstawowa intencja dla której chcecie uczestniczyć we mszach FSSPX jest zamanifestowanie waszego pragnienia zerwania łączności z Papieżem i z tymi którzy są z w łączności z Nim – będzie to grzechem. Jeśli natomiast wasza intencja sprowadza się do tego, by po prostu uczestniczyć we Mszy św. odprawianej wg mszału z 1962 co ma związek z wasza pobożnością - nie będzie to grzechem.

Pytanie trzecie było następujące: "Czy jest grzechem z mojej strony składanie ofiary na tace podczas Mszy FSSPX?" - odpowiedzieliśmy:

"3) Skromny datek na tace podczas tej mszy wydaje sie usprawiedliwiony."

W dalszej części listu korespondent oskarżył Komisje jakoby nie wypełniała należycie swoich obowiązków, na co odpowiedzieliśmy następująco:

Ta Komisja Papieska nie posiada władzy zobowiązywania biskupów do wyrażania zgody na msze wg mszału rzymskiego z 1962r. Niemniej, częste sa nasze kontakty z biskupami w związku z tym tematem i wówczas robimy wszystko co do nas należy by taka autoryzacja była wydana. Trzeba
nadmienić ze zależy ona również od ilości osób, które pragną mszy "tradycyjnej", ich motywacji jakimi się kierują oraz posiadania księży, którzy mogliby je odprawiać. Piszecie w waszym liście, ze Ojciec Św. dał wam prawo do mszy wg mszału z 1962. Nie jest to dokładnie tak. Prawda jest, ze prosił swoich braci biskupów o wielkoduszność, jednakże nie chodziło tu o "prawo do..." Obecnie stanowi ona wyjątek wobec prawa Kościelnego, i zależy od decyzji biskupa miejsca, który oceni czy taka duszpasterska potrzeba istnieje, oraz czy dysponuje księdzem zdolnym do odprawienia takowej.

Każdy katolik ma prawo do Sakramentów (Cf. Code de droit canonique, can. 843), nie ma jednak prawa wymagać prawa dostępu do Sakramentów wg rytu przez siebie wybranego."

Mgr Camille Perl
Secretaire
date : 1/2/2003

Kolejne posty zawierajace tylko wklejki bez wlasnego komentarza beda usuwane
pedziwiatr


N lip 16, 2006 12:14
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lut 03, 2006 18:03
Posty: 680
Post 
m_q napisał(a):
I jescze jedno - żeby nie być gołosłownym: (...)

Przepraszam za przydługie cytaty, ale w koncu kiedyś trzeba oprzeć się o fakty a nie o "ducha soboru"...


Zdaję sobie sprawe, ze abp Lefebvre jest dla Bractwa świętym, ale zwracam uwagę, ze to nie są fakty. To tylko relacja osoby nastawionej raczej negatywnie do tego co się dzieje w kościele.

Z rozmowy wynika, że papież w zasadzie popierał bractwo, ale "źli" dostojnicy sprzeciwiali się porozumieniu. Manipulacja stara jak świat - dobry szef i zła służba. ;)

Zwracam tez uwage, że abp złamał już raz słowo które dał (chodzi o porozumienie z Watykanem), dlaczego nie miałby więc i teraz nieco nagiąć faktów?

I wreszcie nie rozumiem dlaczego Bractwo tak walczy z rytem Mszy Św., broniąc jednocześnie rytu, który nie ma nawet 500 lat i ktory zmienił wcześniejsze ryty? Czy Tradycja w rozumieniu bractwa oznacza "od XVIw do dzisiaj"?

I prosze uprzejmie o niepisanie: "a w kościele teraz to..."
Napisałeś, że najistotniejsza jest Msza Św. i wprowadzenie nowego rytu jest głównym powodem schizmy.
Więc prosze o argumenty na rzecz obrony "starego".

Uprzedzając:
1. Jestem katolikiem
2. Wierzę w prawdziwą, rzeczywistą i substancjalną obecność Chrystusa w Eucharystii.


Pn lip 17, 2006 7:00
Zobacz profil ICQ WWW

Dołączył(a): Wt kwi 25, 2006 7:57
Posty: 506
Post 
stern napisał(a):
Zdaję sobie sprawe, ze abp Lefebvre jest dla Bractwa świętym, ale zwracam uwagę, ze to nie są fakty. To tylko relacja osoby nastawionej raczej negatywnie do tego co się dzieje w kościele.

Zwracam uwage na pierwszy cytat - to jest OFICJALNE STANOWISKO śp. abpa Marcela Lefebvre na temat zmian SOBOROWYCH zanim abp Bugnini rozpoczął dzieło zniszczenia. Wystarczy poczytać o historii wprowadzania zmian POsoborowych w liturgii. Trzy numery temu był monograficzny numer "Christianitas" na ten temat.

stern napisał(a):
Z rozmowy wynika, że papież w zasadzie popierał bractwo, ale "źli" dostojnicy sprzeciwiali się porozumieniu. Manipulacja stara jak świat - dobry szef i zła służba. ;)

Taaaaak. A jakieś dowody na to, że abp kłamie poza wynikającym z "ducha soboru" mocnym przekonaniem?

stern napisał(a):
Zwracam tez uwage, że abp złamał już raz słowo które dał (chodzi o porozumienie z Watykanem), dlaczego nie miałby więc i teraz nieco nagiąć faktów?

Nie dziwię się Mu - otoczenie papieża liczyło na "rozwiązanie biologiczne" problemu wraz ze śmiercią abpa. Dzięki desperackiemu krokowi abpa Lefebvre'a mamy wciąż jeszcze Mszę Św. "trydencką"...

A dowodem na to, że mial On podstawy do nieufności jest FSSP, które przyjelo warunki oferowane przez Watykan FSSPX. W warunkach tych był własny biskup dla Bractwa. Mineło już prawie dwadzieścia lat a o biskupie dla FSSP ani widu ani słychu.

Biskupi mający "głęboko w poważaniu" wolę papieża Jana Pawła II wyrażoną w Motu Proprio "Ecclesia Dei" i uparcie odmawiający wyrażenia zgody na indult w swoich diecezjach to też "stara jak świat manipulacja"?

stern napisał(a):
I wreszcie nie rozumiem dlaczego Bractwo tak walczy z rytem Mszy Św., broniąc jednocześnie rytu, który nie ma nawet 500 lat i ktory zmienił wcześniejsze ryty? Czy Tradycja w rozumieniu bractwa oznacza "od XVIw do dzisiaj"?

Radzę poczytac, zanim zacznie Pan pisać o rzeczach, o ktorych nie ma Pan pojęcia. Sobór Trydencki skodyfikowal tylko istniejący ryt a Sobór Watykański II dopuścił możliwość użycia języków narodowych i de facto zalecił ich stosowanie w czytaniach. Tę reforme abp Lefebvre w pełni zaakceptował, czego dowodzi mój pierwszy cytat.

stern napisał(a):
I prosze uprzejmie o niepisanie: "a w kościele teraz to..."
Napisałeś, że najistotniejsza jest Msza Św. i wprowadzenie nowego rytu jest głównym powodem schizmy.
Więc prosze o argumenty na rzecz obrony "starego".

Odsyłam do cytowanego juz numeru "Christianitas" i serii artykułów w serwisie www pisma.


Pn lip 17, 2006 9:50
Zobacz profil
Post 
stern napisał(a):
I wreszcie nie rozumiem dlaczego Bractwo tak walczy z rytem Mszy Św., broniąc jednocześnie rytu, który nie ma nawet 500 lat i ktory zmienił wcześniejsze ryty? Czy Tradycja w rozumieniu bractwa oznacza "od XVIw do dzisiaj"?


Nie jest prawdą, że ryt trydencki ma tylko 500 lat.
Mszał św. Piusa V sprowadzał się głównie do skodyfikowania tego co jest i ujednolicenia zwłaszcza gestów, które przed Trydentem były dość dowolne. W samym Ordo Missae zmian praktycznie nie było.

Nie jest prawdą, że zmienił wcześniejsze ryty. Owszem, wykasowano ryty młodsze niż 200 lat, antomiast starsze pozostawiono (np. dominikański, kartuski, mediolański i parę innych)

Nazywanie rytu trydenckiego "500-letnim" to takie same uproszczenie, jak nazwanie polskiego Novys Ordo rytem 4-letnim, ponieważ najnowsze wydanie mszału rzymskiego miało miejsce w roku 2002.


Pn lip 17, 2006 10:45

Dołączył(a): Pt lut 03, 2006 18:03
Posty: 680
Post 
m_q napisał(a):
Zwracam uwage na pierwszy cytat - to jest OFICJALNE STANOWISKO śp. abpa Marcela Lefebvre na temat zmian SOBOROWYCH zanim abp Bugnini rozpoczął dzieło zniszczenia. Wystarczy poczytać o historii wprowadzania zmian POsoborowych w liturgii. Trzy numery temu był monograficzny numer "Christianitas" na ten temat.


Ale to w niczym nie zmienia tego, że to nie są fakty, tylko słowa :)

m_q napisał(a):
Taaaaak. A jakieś dowody na to, że abp kłamie poza wynikającym z "ducha soboru" mocnym przekonaniem?


nie napisałem, że kłamie.
Napisałem że już raz złamał dane słowo, więc możliwe jest że zrobił to ponownie.

Mam nadzieję, że widzisz różnicę :)

stern napisał(a):
Radzę poczytac, zanim zacznie Pan pisać o rzeczach, o ktorych nie ma Pan pojęcia. Sobór Trydencki skodyfikowal tylko istniejący ryt a Sobór Watykański II dopuścił możliwość użycia języków narodowych i de facto zalecił ich stosowanie w czytaniach. Tę reforme abp Lefebvre w pełni zaakceptował, czego dowodzi mój pierwszy cytat.


dobrze, że nie wszyscy wybierają to co im pasuje.

dziękuję za odesłania.
odsyłam zatem do krytyki poglądów bractwa.

Tak się nie dyskutuje drogi panie.


Pn lip 17, 2006 12:16
Zobacz profil ICQ WWW

Dołączył(a): Pt lut 03, 2006 18:03
Posty: 680
Post 
Tomek Torquemada napisał(a):
Nie jest prawdą, że ryt trydencki ma tylko 500 lat.
Mszał św. Piusa V sprowadzał się głównie do skodyfikowania tego co jest i ujednolicenia zwłaszcza gestów, które przed Trydentem były dość dowolne. W samym Ordo Missae zmian praktycznie nie było.


a trydenckim go nazwano, aby pokazać, że jest o wiele starszy, tak?

Tomek Torquemada napisał(a):
Nie jest prawdą, że zmienił wcześniejsze ryty. Owszem, wykasowano ryty młodsze niż 200 lat, antomiast starsze pozostawiono (np. dominikański, kartuski, mediolański i parę innych)
Nazywanie rytu trydenckiego "500-letnim" to takie same uproszczenie, jak nazwanie polskiego Novys Ordo rytem 4-letnim, ponieważ najnowsze wydanie mszału rzymskiego miało miejsce w roku 2002.


czyli było trochę rewolucyjnych zmian?
dziwne, że bractwo akceptuje pisma papieży młodsze niż 200 lat.
One chyba nie są jeszcze tradycją.


Pn lip 17, 2006 12:19
Zobacz profil ICQ WWW
Post 
stern napisał(a):
a trydenckim go nazwano, aby pokazać, że jest o wiele starszy, tak?


Poczytaj sobie cokolwiek o historii liturgii nim zabierzesz głos. Takie zdanie świadczy tylko, że nie orientujesz się w temacie i próbujesz coś powiedzieć nie mając nic do powiedzenia.

Jeśli uważasz, że św. Pius V wprowadził do Ordo Missae coś nowego, to proszę o informację - CO KONKRETNIE WPROWADZIŁ.

Fakty są takie, że mszał trydencki nie był niczym nowym. Był tylko ujednoliceniem i kodyfikacją istniejącej praktyki liturgicznej.


Pn lip 17, 2006 12:30
Post 
stern napisał(a):
czyli było trochę rewolucyjnych zmian?


Czy za rewolucyjną zmianę uznasz wykasowanie większości sekwencji? Bo to chyba była największa zmiana. Natomiast Ordo Missae nie było ruszane.


Pn lip 17, 2006 12:32

Dołączył(a): Pt lut 03, 2006 18:03
Posty: 680
Post 
Tomek Torquemada napisał(a):
Poczytaj sobie cokolwiek o historii liturgii nim zabierzesz głos. Takie zdanie świadczy tylko, że nie orientujesz się w temacie i próbujesz coś powiedzieć nie mając nic do powiedzenia.
Jeśli uważasz, że św. Pius V wprowadził do Ordo Missae coś nowego, to proszę o informację - CO KONKRETNIE WPROWADZIŁ.


Cytuj:
Upragnioną odnowę liturgii przyniósł Sobór Trydencki (1545-1563), który poświęcił jej wiele uwagi. Przygotował również drogę do pełnej jednolitości liturgii na zachodzie pod kierunkiem papieży. Sobór zlecił im realizację powziętych uchwał. Pierwszym papieżem potrydenckim był św. Pius V. Wydał on odnowiony Brewiarz Rzymski w 1568 r. i Mszał Rzymski w 1570 r. Treść obydwu tych ksiąg liturgicznych została przystosowana do rozwoju życia chrześcjańskiego, wolna od nadmiaru symbolizmu, umiarkowana w objętości, poważna w języku, wolna od zarzutów w swej treści dogmatycznej. Wszystkie Kościoły partykularne i zakony, które od dwustu lat nie miały własnego mszału i brewiarza, zostały zobowiązane do przyjęcia nowych ksiąg.


Tomek Torquemada napisał(a):

Fakty są takie, że mszał trydencki nie był niczym nowym. Był tylko ujednoliceniem i kodyfikacją istniejącej praktyki liturgicznej.


dziwne, bo 1-minutowa wędrówka po sieci wskazuje na to, że jednak zmiany były.
cytaty za www.pascha.org.pl

Osobiste wycieczki to taka cecha zwolenników lefebrystów jak mniemam.

Skoro:
1. Jest mnóstwo odmienności
2. Nagle "z dnia na dzień" wprowadza się wszędzie jednakowy ryt
to twierdzenie, że niczego nie zmieniono wydaje się co najmniej dziwne.

Poza tym, skasowanie rytów młodszych niż 200 lat, oznacza kasowanie rytów, których początków najstarsi nie pamiętali, prawda?

Z ówczesną długością życia na poziomie 40 lat, interwencja była dość głęboka.

No i jeszcze pytanie:
dlaczego bractwo tak przywiązane do tradycji nie domaga się powrotu do rytu rzymskiego (np w formie od edyktu mediolańskiego) ?

Bractwo jest zwyczajnie niekonsekwentne.


Pn lip 17, 2006 12:44
Zobacz profil ICQ WWW
Post 
stern napisał(a):
Cytuj:
Upragnioną odnowę liturgii przyniósł Sobór Trydencki (1545-1563), który poświęcił jej wiele uwagi. Przygotował również drogę do pełnej jednolitości liturgii na zachodzie pod kierunkiem papieży. Sobór zlecił im realizację powziętych uchwał. Pierwszym papieżem potrydenckim był św. Pius V. Wydał on odnowiony Brewiarz Rzymski w 1568 r. i Mszał Rzymski w 1570 r. Treść obydwu tych ksiąg liturgicznych została przystosowana do rozwoju życia chrześcjańskiego, wolna od nadmiaru symbolizmu, umiarkowana w objętości, poważna w języku, wolna od zarzutów w swej treści dogmatycznej. Wszystkie Kościoły partykularne i zakony, które od dwustu lat nie miały własnego mszału i brewiarza, zostały zobowiązane do przyjęcia nowych ksiąg.



To poszperaj głębiej, i napisz konkretnie JAKIE TO POWAŻNE ZMIANY W mszale wprowadził św. Pius V. Bo widzę, że nadal nic nie wiesz.


Pn lip 17, 2006 12:48
Post 
stern napisał(a):
Osobiste wycieczki to taka cecha zwolenników lefebrystów jak mniemam.

(...)
dlaczego bractwo tak przywiązane do tradycji nie domaga się powrotu do rytu rzymskiego (np w formie od edyktu mediolańskiego) ?

Bractwo jest zwyczajnie niekonsekwentne.


I odzajączkuj się ode mnie z łaski swojej, bo z lefebvrystami nie mam nic wspólnego.


Pn lip 17, 2006 12:49

Dołączył(a): Wt kwi 25, 2006 7:57
Posty: 506
Post 
stern napisał(a):
m_q napisał(a):
Zwracam uwage na pierwszy cytat - to jest OFICJALNE STANOWISKO śp. abpa Marcela Lefebvre na temat zmian SOBOROWYCH


Ale to w niczym nie zmienia tego, że to nie są fakty, tylko słowa :)

To jest demagogia. Różnica jest prosta - pierwszy akapit to artytkuł abpa opublikowany w roku 1965 (zakończenie Vaticanum Secundum), dwa nastepne to wspomnienia biskupa spisane w latach 70-tych i 80-tych.

O ile można teoretycznie założyć, ze w przypadku akapitu drugiego i trzeciego pamięć biskupa zawiodła (choć np. fakt "zesłania" abpa Bunigniego do Iranu z powodu dostarczenia Pawlowi VI informacji o przynależności tegoż do masonerii potwierdza sam abp Bugnini w swoich pamietnikach, a przebieg "reformy" POsoborowej jest ogólnie znany i to nie ze źródeł "lefewrystycznych"), to stanowisko abpa w związku z soborową Konstytucją "SACROSANCTUM CONCILIUM" jest faktem i to faktem dokładnie datowanym - numer 5. (lipiec-sierpień 1965) pisma "Itinéraires" (ss.78-79) .


stern napisał(a):
dobrze, że nie wszyscy wybierają to co im pasuje.

dziękuję za odesłania.
odsyłam zatem do krytyki poglądów bractwa.

Tak się nie dyskutuje drogi panie.

Można dyskutować o poglądach i prostować błędny obraz za pomocą faktów i argumentów - na to zawsze jestem otwarty - ale Sobór Trydencki jest na tyle dobrze opisany, że nie ma potrzeby marnować czasu na opisywanie rzeczy, które można samemu znaleźć i przeczytać.

Dokumenty Vaticanum Secundum też są ogólnie dostępne.

Mam to Panu tu wkleić? Nie wystarczy Panu źródło?

Pan się dokształci, Pan założy wątek porównawczy o reformie liturgicznej Trydentu i Watykanu Wtórego i wtedy możemy podyskutować...


Pn lip 17, 2006 12:53
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 132 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL