Spowiedź w KK:
- wprowadzona przez Sobór IV Laterański w 1215 roku
STARY TESTAMENT DAWID w :
- Psalm 51, 2- 20 – spowiedź serca
PROROK IZAJASZ w :
- Księga Izajasza 1, 18
- Psalm 103, 3
POJEDNANIE DOKONYWAŁO SIĘ NIE PRZED CZŁOWIEKIEM, ALE BEZPOŚREDNIO PRZED BOGIEM.
TRZEBA BYŁO PRZYJŚĆ DO BOGA ZE SKRUSZONYM SERCEM.
NOWY TESTAMENT1 List św. Jana 1, 9 – nie jest napisane, że mamy wyznawać grzechy przed człowiekiem, ale przed Bogiem
Przypowieść o Celniku i Faryzeuszu :
- Ewangelia św. Łukasza 18, 13-15 – bezpośrednie przyjście do Jezusa z żalem z chęcią poprawy. Bóg powiedział, że odpuści grzechy bo tylko On może to robić.
- Ewangelia św. Marka 2, 7 – 12 – Jezus ma moc odpuszczania grzechów
- w modlitwie „Ojcze Nasz” Jezus wskazał na bezpośredni przystęp do Ojca – „ I odpuść nam nasze winy jako i my odpuszczamy naszym winowajcom”
- Ewangelia św. Mateusza 5, 23-24 - zanim pojednasz się z Bogiem musisz się pojednać z człowiekiem przeciwko, któremu zgrzeszyłeś
- Ewangelia św. Łukasza 17, 3-4 - obowiązkiem pokrzywdzonego jest odpuścić winę
Przypowieść o złym słudze:
- Ewangelia św. Mateusza 18, 23-35 a szczególnie 35 – grzech przeciwko Bogu należy wyznać Bogu a grzech przeciwko bliźniemu wyznać bliźniemu
- 1 List św. Jana 2, 1-3 – Jezus jest ubłaganiem za grzechy nasze
- Ewangelia św. Jana 6, 37 – kto przychodzi do Jezusa, tego On precz nie wyrzuci
- List św. Jakuba 5, 16 - wyznawajcie grzechy jedni drugim
- Ewangelia św. Mateusza 9, 2 – czy sparaliżowany mówił Jezusowi swoje grzechy ?
- Ewangelia św. Łukasza 7, 47 – 50 – czy od księdza zależało czy dostanie rozgrzeszenie?
- List do Kolosan 3, 13 – mogę odpuszczać te grzechy, które zostały popełnione przeciwko mnie
W myśl tych zasad katolicki kapłan może odpuścić tylko te grzechy, które zostały popełnione przeciwko niemu samemu.
Spowiedzią preferowaną w Biblii zarówno w Starym jak i w Nowym Testamencie była spowiedź serca polegająca na bezpośrednim zwróceniu się do Boga z prośbą o przebaczenie.
Główny argument KK o ustanowieniu spowiedzi:
Słowa Jezusa do Apostołów:
- „Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane»" (J 20, 21-23)
Wyjaśnienie błędnej interpretacji:
1. Jeżeli apostołowie otrzymali takie uprawnienie to dlaczego z niego nie korzystali w sposób praktykowany obecnie w Kościele Katolickim czyli spowiedź człowieka przed kapłanem ?
- Dzieje Apostolskie 8, 18-22 - Piotr nie mówi Szymonowi – „chodź tutaj, klęknij przede mną a ja ciebie wyspowiadam i udzielę ci absolucji ”. Mówi, żeby zwrócił się do Boga i prosił Go o przebaczenie. Wygląda na to, że apostoł Piotr nie znał czegoś takiego jak spowiedź…
- Wiecie jak się obywało odpuszczanie grzechów przez Apostołów ? Jeżeli Apostoł widział, że ktoś czyni szczerą pokutę to głosił mu: „Twoje grzechy są Ci odpuszczone”. Są Ci odpuszczone bracie, bo ja widzę, że Ty masz szczere serce przed Bogiem. Z kolei odwrotna sytuacja. Jeśli nie pokutował, to apostoł mówił mu „twoje grzechy są Ci zatrzymane”. Apostoł nic nie robił, mówił tylko co Bóg robi w Niebie.
On wiedział, że tak jest, na podstawie pisma choćby na podstawie Psalmu 103.
Apostołowie nie wtrącali się między Boga a grzesznika, nie dokonywali żadnej absolucji.
Nigdzie w Nowym Testamencie nie ma mowy o tym, żeby którykolwiek Apostoł spowiadał ludzi.
Dzisiaj jak ewangelizujemy to mówimy ludziom to samo – „pokutuj a Bóg odpuści tobie twoje grzechy”. Gdy człowiek pokutuje to ogłaszamy wolę Bożą – „zostało ci odpuszczone” a gdy nie pokutuje - „ zostało ci zatrzymane”.
To jest wyjaśnienie tego fragmentu, na którym katolicy stworzyli doktrynę o spowiedzi.
2. Jeżeli spowiedź ustną ustanowił Chrystus to jaki byłby sens ustanawiać ją w 1215 roku na Soborze Laterańskim IV
W Katechizmie Katolickim czytamy o 3 przykazaniu kościelnym zobowiązującym nas do przystępowania przynajmniej raz w roku do spowiedzi.
Prawo to ustanowiono to w 1215 roku, karą za nieprzestrzeganie tego jest wykluczenie grzesznika z Kościoła.
Widzimy, że spowiedź ustna przed księdzem nie wynika z nauczania Pisma Świętego, ale jest wynalazkiem Kościoła Katolickiego.
W całym Piśmie Świętym nie ma ani jednego miejsca, w którym pomiędzy Boga a człowieka, który zgrzeszył miałby się wtrącać inny człowiek.
W Biblii nie znajdziemy sakramentalnego rozgrzeszenia tym bardziej spowiedzi do ucha księdza, żadnej absolucji kapłańskiej.
Tylko Bóg może udzielić Tobie rozgrzeszenia !
Więc nie klękaj przed księdzem na kolana, Biblia tego zakazuje. Zobacz na Dzieje Apostolskie 10, 25. Piotr powiedział do Korneliusza, który chciał klęknąć przed nim na kolana – „wstań ja jestem tylko człowiekiem”. Idź i lepiej upadnij na twarz przed Bogiem.
Cała Biblia ma jedno świadectwo – wyznanie grzechów przed Bogiem a nie przed kapłanem.
Katolicka interpretacja spowiedzi jest złamaniem zasad wykładni Biblii bo wyrywa tekst z kontekstu i tworzy doktrynę na podstawie jednego fragmentu nie patrząc na inne.