Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
Autor |
Wiadomość |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
Cytuj: A dowód ten przedstawiają nam ludzie , którzy nie umieją napisać dobrze prostej chronologii wydarzeń. Biblii nie opracowywali historycy w formie podręcznika.
|
Cz kwi 22, 2010 17:01 |
|
|
|
 |
ashkel86
Dołączył(a): Śr kwi 29, 2009 15:12 Posty: 660
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
Alus napisał(a): Biblii nie opracowywali historycy w formie podręcznika. Zdajesz sobie sprawę ,że jeśli opisy wędrówki u Mt i Łk się wzajemnie wykluczają - to niemal na 100 % jeden z nich przedstawił nam fałszywe świadectwo. A w takim przypadku to dyskwalifikuje je jako źródło natchnione, a nie tylko historyczne. I niestety dotyczy to obu opisów, ponieważ nie wiemy ,które jest wiarygodniejsze i tym samym prawdziwe. Jak mogło dojść do tego typu rozbieżności ? Mogli się po prostu zapytać Józefa i Marii jak wyglądały narodziny Jezusa. I wtedy takie błędy by nie wystąpiły. Tymczasem wygląda to tak jakby czerpali informacje z dwóch wzajemnie sprzecznych źródeł.
|
Pt kwi 23, 2010 8:17 |
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
Cytuj: Zdajesz sobie sprawę ,że jeśli opisy wędrówki u Mt i Łk się wzajemnie wykluczają - to niemal na 100 % jeden z nich przedstawił nam fałszywe świadectwo. A w takim przypadku to dyskwalifikuje je jako źródło natchnione, a nie tylko historyczne. I niestety dotyczy to obu opisów, ponieważ nie wiemy ,które jest wiarygodniejsze i tym samym prawdziwe.
Jak mogło dojść do tego typu rozbieżności ? Mogli się po prostu zapytać Józefa i Marii jak wyglądały narodziny Jezusa. I wtedy takie błędy by nie wystąpiły. Tymczasem wygląda to tak jakby czerpali informacje z dwóch wzajemnie sprzecznych źródeł. Albo w obliczu bezprecedesowego zdarzenia jakim było dla nich i dla potomnych - Zmartwychwstania - uznali te szczegóły za mniej istotne.
|
Pt kwi 23, 2010 8:36 |
|
|
|
 |
ashkel86
Dołączył(a): Śr kwi 29, 2009 15:12 Posty: 660
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
Alus napisał(a): Albo w obliczu bezprecedesowego zdarzenia jakim było dla nich i dla potomnych - Zmartwychwstania - uznali te szczegóły za mniej istotne. Pewnie zmartwychwstanie mogło robić na nich wrażenie. Jednak wciąż nie jest to usprawiedliwienie dlaczego popełnili takie błędy. Niemożliwe jest ,aby przy opisywaniu biografii wczesnych lat Jezusa popełnić takie gafy. Tym bardziej przez osoby z jego kręgu. Dla mnie bardziej wiarygodna jest wersja Łukasza. Mateusza kompromituje kierunek marszu ( przez środek terytorium Heroda), przywołanie "proroctwa" ( Z Egiptu wezwałem syna mego) oraz absurdalna podróż dla ciężarnej kobiety Kolejny błąd Opisując zmartwychwstanie ewangeliści nie umieją wskazać kiedy Jezusa ukrzyżowano. Ewangelie zgodnie twierdzą, że Jezus spożył z uczniami wieczerzę paschalną w noc poprzedzającą ukrzyżowanie, a więc w czwartek wieczorem (J.13:2; Mt.26:17). Apostoł Jan mówi jednak, że oficjalne uroczystości paschalne rozpoczęły się dopiero w piątek (J.18:28; 19:14.31). Dziwnym zrządzeniem losu ,żaden z apostołów nie podał daty rocznej. Mimo ,iż wcześniej decydują się na takie zabiegi. Tak więc ewangelista Jan datuje śmierć Jezusa na dnia 14 nisan, Marek, Mateusz i Łukasz twierdzą, że był to 15 nisana
|
Pt kwi 23, 2010 19:33 |
|
 |
meritus
Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05 Posty: 1914
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
ashkel86 napisał(a): Opisując zmartwychwstanie ewangeliści nie umieją wskazać kiedy Jezusa ukrzyżowano. Ewangelie zgodnie twierdzą, że Jezus spożył z uczniami wieczerzę paschalną w noc poprzedzającą ukrzyżowanie, a więc w czwartek wieczorem (J.13:2; Mt.26:17). Apostoł Jan mówi jednak, że oficjalne uroczystości paschalne rozpoczęły się dopiero w piątek (J.18:28; 19:14.31). Dziwnym zrządzeniem losu ,żaden z apostołów nie podał daty rocznej. Mimo ,iż wcześniej decydują się na takie zabiegi. 1. Jezus spożył Paschę we czwartek wieczorem, Żydzi zaś spożyli w piątek w ciągu dnia. Był to ten sam dzień Paschy. Żeby się wymądrzać na tematy Biblijne warto mieć świadomość, że Żydzi nie liczą dnia tak jak my od północy, ale od zmierzchu. Nie widzę nic sprośnego w terminie wieczerzy. 2. Apostołowie ani razu nie podali daty rocznej. nie wiem na jakiej podstawie twierdzisz, że było inaczej. 3. Mamy więc do czynienia z błędami, ale twoimi. ashkel86 napisał(a): Mateusza kompromituje kierunek marszu ( przez środek terytorium Heroda), przywołanie "proroctwa" ( Z Egiptu wezwałem syna mego) oraz absurdalna podróż dla ciężarnej kobiety Nie wiem co w tym kompromitującego i absurdalnego. Jechali jak trzeba, bo musieli.
|
Pt kwi 23, 2010 22:10 |
|
|
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
Tutte napisał(a): Fretensis napisał(a): Tutte napisał(a): Przekład w żaden sposób nie zmienia znaczenia ofiar za grzech przewidzianych w Prawie.Nie wiem co ma tu do rzeczy "apokaliptyczny upór". Pytam się po raz kolejny: jaki grzech?. Dla porządku przypomnę, iż wcześniej przyznałaś/eś iż nieczystość nie jest synonimem grzechu. Poniżej tekst masorecki, Kapłańska rozdział 12. http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0301.htmtekst masorecki po lewej, po prawej KJV. Gdzie tu jest mowa o grzechu?. Jeśli natomiast utożsamiasz w tym wypadku nieczystość z grzechem, to proszę podać wykladnie tego utożsamienia. Ale wykładnie opartą na Prawie, a nie na enuncjacjach tow. Brooklyn. Z podanego przez Ciebie tekstu masoreckiego,tak jak i innych przekładów wynika,że jeden z ptaszków miał być na całopalenie,a drugi jako ofiara przebłagalna za grzech.Oczywiście chodziło o grzech pierworodny,bo sam poród grzechem nie był. Prawo własnie po to było dane Izraelitom,aby im uświadomić,że są grzeszni i potrzebują większej ofiary za grzech.Tą kwestię wyjaśnia apostoł Paweł w liście do Hebrajczyków. A może Ty masz inną teorię? Jak widzę ''apokaliptyczny upór'' ma się dobrze, no cóż, tak bywa Pytam po raz kolejny: w którym miejscu księgi Kapłańskiej rozdział dwunasty, pojawia sie termin grzech?.W tekście oryginalnym, nie tłumaczeniach - które są jednocześnie nieudolnymi interpretacjami tekstu. BtW: polskie, katolickie tłumaczenie tekstu masoreckiego tzw ''Poznanianka'' jest poprawne- to tak na marginesie tłumaczeń. I pytanie drugie: jak po hebrajsku jest '' grzech pierworodny  i w którym miejscu termin ten się pojawia  . Oczywiscie mam na myśli Tanah, nie tylko Torah. Po trzecie: Paweł niczego nie wyjasnia, tylko tworzy własną interpretacje  - równie nieudolną.. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ meritus napisał(a): 1. Jezus spożył Paschę we czwartek wieczorem, Żydzi zaś spożyli w piątek w ciągu dnia. Był to ten sam dzień Paschy. Pobożne zyczenia. Jan daje wyraźnie do zrozumienia, iż 14 dzień Nissan ma dopiero nadejść. Dlatego też, u Jana, Jezus paschy nie spożywa, sam jest Paschą. Ostatnia wieczerza w jego wykonaniu ''przypomina' raczej wigilię Yom Kippur. Natomiast wszyscy trzej synoptycy dają wyraźnie czytelnikowi do zrozumienia, iż 14 dzień miesiąca Nissan, Jezus obchodził zgodnie z tradycją. meritus napisał(a): Żeby się wymądrzać na tematy Biblijne warto mieć świadomość, o to, to , właśnie to : wymądrzanie meritusa najlepszym tu przykladem meritus napisał(a): że Żydzi nie liczą dnia tak jak my od północy, ale od zmierzchu. To chyba Jan nie był Żydem, czy może Mateusz z Markiem nie byli Żydami?. meritus napisał(a): Nie widzę nic sprośnego w terminie wieczerzy. Cudowna pomyłka. meritus napisał(a): 2. Apostołowie ani razu nie podali daty rocznej. nie wiem na jakiej podstawie twierdzisz, że było inaczej. Apostołowie raczej nie, ale ew Łukasz tak meritus napisał(a): 3. Mamy więc do czynienia z błędami, ale twoimi. A może ze sprośnościami ?. Jeśli chciałbyś meritusie dowiedzieć sie czegoś więcej o zagadnieniu Paschy, jej zwyczajach, oraz jak się mają opisy ewangelistów do faktów historycznych, i jak to faktycznie wyglądało, w odróżnieniu od chrześcijańskich bajań w tym temacie, to proponuje założyć osobny temat. Ramy tego zagadnienia zdecydowanie przekraczają merytoryczny off- top tego tematu.
|
Pt kwi 23, 2010 23:04 |
|
 |
Tutte
Dołączył(a): Cz lis 12, 2009 14:44 Posty: 218
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
No cóż,z tak wielkim znawcą języków i Pisma nie śmiem dyskutować.
|
So kwi 24, 2010 9:48 |
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
Data Ostatniej Wieczerzy dotychczas nie została jednoznacznie ustalona: http://biblia.wiara.pl/doc/422967.Wielki-Post/7
|
So kwi 24, 2010 10:42 |
|
 |
ashkel86
Dołączył(a): Śr kwi 29, 2009 15:12 Posty: 660
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
I sama widzisz , nawet wskazanie dnia przekracza możliwości ewangelistów. Coraz bardziej zaczynam podejrzewać ,że wino w tamtych okolicach musiało być bardzo mocne 
|
So kwi 24, 2010 12:14 |
|
 |
klops
zbanowany na stałe
Dołączył(a): N maja 23, 2010 21:38 Posty: 159
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
Fretensis napisał(a): Jeśli natomiast utożsamiasz w tym wypadku nieczystość z grzechem, to proszę podać wykladnie tego utożsamienia. Ale wykładnie opartą na Prawie, a nie na enuncjacjach tow. Brooklyn. Nieczystość swiadczy że Maryja była poddana literze Prawa. Prawo Kapłańskie było ustanowione dla ludzi aby Ci mogli uniknąć wiecznego potępienia i uzyskać zbawienie ponieważ ich ciało było grzeszne. A literze Prawa poddani byli wszyscy w Izraelu - Kościele Bożym. Czy Maryja była grzeszna? Oczywiście że była jak każdy inny człowiek, dlatego słuchała się do Praw i nakazów Boga. Prawo zostało stworzone dla człowieka, nie dla Boga. Gdyby Maryja była boginią to nie musiałaby być poddana literze Prawa. A jeżeli jest, jest królową nieba to mamy pogaństwo pierwsza klasa...
_________________ Trzymajcie się imienia Jego
|
N maja 30, 2010 17:05 |
|
 |
Elbrus
Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07 Posty: 8229
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
klops napisał(a): Gdyby Maryja była boginią to nie musiałaby być poddana literze Prawa. Jezus był Bogiem (zakładając wiarę trynitarną) - bezgrzesznym, a mimo to był poddany Prawu.
_________________ The first to plead is adjudged to be upright, until the next comes and cross-examines him. (Proverbs 18:17)
Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna. (Weatherby Swann)
Ciemny lut to skupi. (Bardzo Wielki Elektronik)
|
N maja 30, 2010 18:29 |
|
 |
klops
zbanowany na stałe
Dołączył(a): N maja 23, 2010 21:38 Posty: 159
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
Cytuj: Jezus był Bogiem (zakładając wiarę trynitarną) - bezgrzesznym, a mimo to był poddany Prawu. Obalamy zatem dzięki temu Trynitaryzm?
_________________ Trzymajcie się imienia Jego
|
N maja 30, 2010 18:46 |
|
 |
Elbrus
Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07 Posty: 8229
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
klops napisał(a): Cytuj: Jezus był Bogiem (zakładając wiarę trynitarną) - bezgrzesznym, a mimo to był poddany Prawu. Obalamy zatem dzięki temu Trynitaryzm? Nie, ale po prostu chciałem zwrócić uwagę, że podleganie Prawu z bóstwem nie ma nic wspólnego - jedno z drugiego nie wynika.
_________________ The first to plead is adjudged to be upright, until the next comes and cross-examines him. (Proverbs 18:17)
Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna. (Weatherby Swann)
Ciemny lut to skupi. (Bardzo Wielki Elektronik)
|
N maja 30, 2010 19:24 |
|
 |
klops
zbanowany na stałe
Dołączył(a): N maja 23, 2010 21:38 Posty: 159
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
A zatem wykaż że tak nie jest? Dla mnie Twój wywód jest nie wystarczający. Uważasz zatem że Prawo jest także stosowane do bóstwa? Dla mnie to się nie trzyma całości....
_________________ Trzymajcie się imienia Jego
|
N maja 30, 2010 20:01 |
|
 |
Elbrus
Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07 Posty: 8229
|
 Re: Czy Maryję można nazwać człowiekiem ?
klops napisał(a): A zatem wykaż że tak nie jest? Dla mnie Twój wywód jest nie wystarczający. A lektura NT nie jest wystarczająca? Tam znajdziesz odpowiedzi - nie będę cię wyręczał tłumacząc rzeczy PODSTAWOWE. klops napisał(a): Uważasz zatem że Prawo jest także stosowane do bóstwa? Jeśli jest człowiekiem - tak. klops napisał(a): Dla mnie to się nie trzyma całości.... To może dla ciebie.
_________________ The first to plead is adjudged to be upright, until the next comes and cross-examines him. (Proverbs 18:17)
Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna. (Weatherby Swann)
Ciemny lut to skupi. (Bardzo Wielki Elektronik)
|
N maja 30, 2010 20:50 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|