Autor |
Wiadomość |
Elbrus
Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07 Posty: 8229
|
 Re: Śmierć a Sąd Ostateczny
Silva napisał(a): dla tych którzy zmartwychwstaną Sąd Ostateczny będzie potwierdzeniem wyniku sądu szczegółowego, czyli, w przypadku czyśćca - zbawienia. A w przypadku piekła - potępienia. Osoba wysłana na sądzie szczegółowym do piekła, będzie sądzona powtórnie, żeby do piekła znowu trafić. Silva napisał(a): Ja jeszcze sądzę (nie wiem, na ile określa to teologia, ale tak mówi mi zdrowy rozsądek) że Sąd Ostateczny będzie sądem całej ludzkości w sensie oceny całych dziejów, dokonań i błędów ludzkości i że dowiemy się wtedy jakie znaczenie w bożym planie zbawienia miała np. druga wojna światowa. Czyli będziemy mieli udział w boskiej wszechwiedzy? A jak kogoś to nie interesuje (bo np. żył przed IIWW), to też to pozna? A jak kogoś interesuje czy jego sąsiad okradł skarb państwa na 1, 2 czy 5 milionów, to też będzie mógł się tego dowiedzieć na Sądzie Ostatecznym?
_________________ The first to plead is adjudged to be upright, until the next comes and cross-examines him. (Proverbs 18:17)
Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna. (Weatherby Swann)
Ciemny lut to skupi. (Bardzo Wielki Elektronik)
|
N gru 19, 2010 10:56 |
|
|
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Śmierć a Sąd Ostateczny
Cytuj: A w przypadku piekła - potępienia. Osoba wysłana na sądzie szczegółowym do piekła, będzie sądzona powtórnie, żeby do piekła znowu trafić. Nikt nie wysyła do piekła, tylko człowiek odrzuca Boga definitynie, więc bezsanes kolejnego sądu. Wybór został dokonany. Cytuj: Czyli będziemy mieli udział w boskiej wszechwiedzy? A jak kogoś to nie interesuje (bo np. żył przed IIWW), to też to pozna? A jak kogoś interesuje czy jego sąsiad okradł skarb państwa na 1, 2 czy 5 milionów, to też będzie mógł się tego dowiedzieć na Sądzie Ostatecznym? Nie wiem - ale nie sądzę aby zachodził taki powszechny duchowy ekshibicjonizm.
|
N gru 19, 2010 11:44 |
|
 |
Elbrus
Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07 Posty: 8229
|
 Re: Śmierć a Sąd Ostateczny
Alus napisał(a): Nikt nie wysyła do piekła, Nie, jeśliby mówić o Bogu Ojcu (lub Jezusie) per Nikt. Bardziej poprawnie (bez podwójnego zaprzeczenia) brzmiałoby zdanie: "Nikt wysyła do piekła." Alus napisał(a): (...) więc bezsanes kolejnego sądu. Również uważam, że ponowny Sąd nie ma sensu, ale nie wiem, czy chrześcijanin z taką opinią powinien się zgadzać.
_________________ The first to plead is adjudged to be upright, until the next comes and cross-examines him. (Proverbs 18:17)
Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna. (Weatherby Swann)
Ciemny lut to skupi. (Bardzo Wielki Elektronik)
|
N gru 19, 2010 12:01 |
|
|
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Śmierć a Sąd Ostateczny
Cytuj: Tak, jeśliby mówić o Bogu Ojcu (lub Jezusie) per Nikt. Wtedy bardziej poprawnie brzmiałoby zdanie: "Nikt wysyła do piekła." Niezależnie czy powiemy "NIKT" czy Bóg - zawsze decyduje wybór człowieka. Cytuj: Również uważam, że ponowny Sąd nie ma sensu, ale nie wiem, czy chrześcijanin z taką opinią powinien się zgadzać. A czemu mają się nie zgadzać? Sąd Ostateczny tyczył będzie żywych, którym przyjdzie przeżyć Paruzję i Koniec Czasów.
|
N gru 19, 2010 12:24 |
|
 |
jumik
Dołączył(a): Cz maja 03, 2007 9:16 Posty: 3755
|
 Re: Śmierć a Sąd Ostateczny
_________________ Piotr Milewski
|
N gru 19, 2010 14:56 |
|
|
|
 |
Elbrus
Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07 Posty: 8229
|
 Re: Po co dwa sądy?
Alus napisał(a): Cytuj: Tak, jeśliby mówić o Bogu Ojcu (lub Jezusie) per Nikt. Wtedy bardziej poprawnie brzmiałoby zdanie: "Nikt wysyła do piekła." Niezależnie czy powiemy "NIKT" czy Bóg - zawsze decyduje wybór człowieka. Nie zawsze, bo człowiek nie może dyktować Bogu, co Ten ma robić, więc tym bardziej decydować za Niego, gdzie zostanie umieszczony - w niebie czy w piekle. Wprawdzie Katechizm wspomina coś o dobrowolnym odwrócenie się od Boga (1037), ale w zasadzie zgadza się ze mną (i Pismem Świętym). I dobrze. IV. Piekło 1034 "Jezus często mówi o " gehennie ognia nieugaszonego" 586 , przeznaczonej dla tych, którzy do końca swego życia odrzucają wiarę i nawrócenie; mogą oni zatracić w niej zarazem ciało i duszę 587 . Jezus zapowiada z surowością, że " pośle aniołów swoich: ci zbiorą z Jego Królestwa wszystkie zgorszenia i tych, którzy dopuszczają się nieprawości, i wrzucą ich w piec rozpalony" (Mt 13 41-42). On sam wypowie słowa potępienia: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny!" (Mt 25, 41)." V. Sąd Ostateczny 1038 "Zmartwychwstanie wszystkich zmarłych, "sprawiedliwych i niesprawiedliwych" (Dz 24, 15), poprzedzi Sąd Ostateczny. Będzie to "godzina, w której wszyscy, którzy spoczywają w grobach, usłyszą głos Jego: a ci, którzy pełnili dobre czyny, pójdą na zmartwychwstanie życia; ci, którzy pełnili złe czyny - na zmartwychwstanie potępienia" (J 5, 28-29). Wówczas Chrystus "przyjdzie w swej chwale i wszyscy aniołowie z Nim... Zgromadzą się przed Nim wszystkie narody, a On oddzieli jednych ludzi od drugich, jak pasterz oddziela owce od kozłów. Owce postawi po prawej, a kozły po swojej lewej stronie... I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego" (Mt 25, 31. 32. 46)." Alus napisał(a): Cytuj: Również uważam, że ponowny Sąd nie ma sensu, ale nie wiem, czy chrześcijanin z taką opinią powinien się zgadzać. Sąd Ostateczny nie będzie "ponownym" sądem nad duszami osądzonymi, bedzie tylko sądem dla żywych, których zastanie ta chwila. Katolik który nie zna Credo? I to jeszcze w niedzielę? Nie dziwi mnie to, ale trochę demotywuje. Pomogę w takim razie: Wierzę (...) w jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego Jednorodzonego (...) I wstąpił do nieba, siedzi po prawicy Ojca. I powtórnie przyjdzie w chwale, sądzić żywych i umarłychSkoro sądzić, to chyba nie bezsensownie?
_________________ The first to plead is adjudged to be upright, until the next comes and cross-examines him. (Proverbs 18:17)
Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna. (Weatherby Swann)
Ciemny lut to skupi. (Bardzo Wielki Elektronik)
|
N gru 19, 2010 15:15 |
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Po co dwa sądy?
Cytuj: Nie zawsze, bo człowiek nie może dyktować Bogu, co Ten ma robić, więc tym bardziej decydować za Niego, gdzie zostanie umieszczony - w niebie czy w piekle. Wprawdzie Katechizm wspomina coś o dobrowolnym odwrócenie się od Boga (1037), ale w zasadzie zgadza się ze mną (i Pismem Świętym). I dobrze.
IV. Piekło 1034 "Jezus często mówi o "gehennie ognia nieugaszonego" 586 , przeznaczonej dla tych, którzy do końca swego życia odrzucają wiarę i nawrócenie; mogą oni zatracić w niej zarazem ciało i duszę 587 . Jezus zapowiada z surowością, że "pośle aniołów swoich: ci zbiorą z Jego Królestwa wszystkie zgorszenia i tych, którzy dopuszczają się nieprawości, i wrzucą ich w piec rozpalony" (Mt 13 41-42). On sam wypowie słowa potępienia: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny!" (Mt 25, 41)."
V. Sąd Ostateczny 1038 "Zmartwychwstanie wszystkich zmarłych, "sprawiedliwych i niesprawiedliwych" (Dz 24, 15), poprzedzi Sąd Ostateczny. Będzie to "godzina, w której wszyscy, którzy spoczywają w grobach, usłyszą głos Jego: a ci, którzy pełnili dobre czyny, pójdą na zmartwychwstanie życia; ci, którzy pełnili złe czyny - na zmartwychwstanie potępienia" (J 5, 28-29). Wówczas Chrystus "przyjdzie w swej chwale i wszyscy aniołowie z Nim... Zgromadzą się przed Nim wszystkie narody, a On oddzieli jednych ludzi od drugich, jak pasterz oddziela owce od kozłów. Owce postawi po prawej, a kozły po swojej lewej stronie... I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego" (Mt 25, 31. 32. 46)." Wszystko prawda...ale dlaczego oddzieli?...bo: nie daliscie Mi jeść; nie daliście Mi pic; nie przyjęliście Mnie; nie przyodzialiście Mnie"; nie odwiedziliście Mnie (Mt 25,43-45). "Co człowiek sieje, to i żąć będzie" (Ga 6,7). Cytuj: Katolik który nie zna Credo? I to jeszcze w niedzielę? Nie dziwi mnie to, ale trochę demotywuje. Pomogę w takim razie: Wierzę (...) w jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego Jednorodzonego (...) I wstąpił do nieba, siedzi po prawicy Ojca. I powtórnie przyjdzie w chwale, sądzić żywych i umarłychSkoro sądzić, to chyba nie bezsensownie? Sensowne, Kosciół tak tłumaczy: http://goscniedzielny.wiara.pl/wydruk.p ... 1167902733
|
N gru 19, 2010 17:52 |
|
 |
Elbrus
Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07 Posty: 8229
|
 Re: Po co dwa sądy?
Alus napisał(a): "Co człowiek sieje, to i żąć będzie" (Ga 6,7). Pamiętać należy, że człowiekiem jest też Jezus: On odpowiedział: Tym, który sieje dobre nasienie, jest Syn Człowieczy. Rolą jest świat, dobrym nasieniem są synowie królestwa, chwastem zaś synowie Złego. Nieprzyjacielem, który posiał chwast, jest diabeł; żniwem jest koniec świata, a żeńcami są aniołowie. Jak więc zbiera się chwast i spala ogniem, tak będzie przy końcu świata. (Mt 13:37-40) Potem ujrzałem: oto biały obłok - a Siedzący na obłoku, podobny do Syna Człowieczego, miał złoty wieniec na głowie, a w ręku ostry sierp. I wyszedł inny anioł ze świątyni, wołając głosem donośnym do Siedzącego na obłoku: Zapuść Twój sierp i żniwa dokonaj, bo przyszła już pora dokonać żniwa, bo dojrzało żniwo na ziemi! A Siedzący na obłoku rzucił swój sierp na ziemię i ziemia została zżęta. I wyszedł inny anioł ze świątyni, która jest w niebie, i on miał ostry sierp. I wyszedł inny anioł od ołtarza, mający władzę nad ogniem, i donośnie zawołał do mającego ostry sierp: Zapuść twój ostry sierp i poobcinaj grona winorośli ziemi, bo jagody jej dojrzały! I rzucił anioł swój sierp na ziemię, i obrał z gron winorośl ziemi, i wrzucił je do tłoczni Bożego gniewu - ogromnej. I wydeptano tłocznię poza miastem, a z tłoczni krew wytrysnęła aż po wędzidła koni, na tysiąc i sześćset stadiów. (Ap 14:14-20) Pewne jest, że sąd dotyczy wszystkich bez wyjątku. Biblijny zwrot „sądzić żywych i umarłych” podkreśla przede wszystkim powszechny zasięg Sądu Ostatecznego. Sensowne wytłumaczenie, bo zgodnie z moimi wcześniejszymi słowami. 
_________________ The first to plead is adjudged to be upright, until the next comes and cross-examines him. (Proverbs 18:17)
Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna. (Weatherby Swann)
Ciemny lut to skupi. (Bardzo Wielki Elektronik)
|
N gru 19, 2010 18:23 |
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Po co dwa sądy?
Cytuj: Pamiętać należy, że człowiekiem jest też Jezus:
On odpowiedział: Tym, który sieje dobre nasienie, jest Syn Człowieczy. Rolą jest świat, dobrym nasieniem są synowie królestwa, chwastem zaś synowie Złego. Nieprzyjacielem, który posiał chwast, jest diabeł; żniwem jest koniec świata, a żeńcami są aniołowie. Jak więc zbiera się chwast i spala ogniem, tak będzie przy końcu świata. (Mt 13:37-40) Ani Bóg, ani Zły nie zagarniają ludzi wbrew ich woli.
|
N gru 19, 2010 18:36 |
|
 |
Elbrus
Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07 Posty: 8229
|
 Re: Po co dwa sądy?
Alus napisał(a): Cytuj: Jak więc zbiera się chwast i spala ogniem, tak będzie przy końcu świata. (Mt 13:37-40) Ani Bóg, ani Zły nie zagarniają ludzi wbrew ich woli. Czyli twoim zdaniem chwast sam się zbiera i sam wchodzi do ognia? Na uprawie ziemi się trochę znam i wiem, że do tego potrzeba wykonać pewną pracę (przez rolnika lub/i jego pracownika/ów).
_________________ The first to plead is adjudged to be upright, until the next comes and cross-examines him. (Proverbs 18:17)
Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna. (Weatherby Swann)
Ciemny lut to skupi. (Bardzo Wielki Elektronik)
|
N gru 19, 2010 18:41 |
|
 |
parepidemos
Dołączył(a): Wt gru 14, 2010 23:38 Posty: 34
|
 Re: Po co dwa sądy?
ks. Tomasz Jaklewicz napisał(a): Wśród ojców Kościoła i teologów zdania są podzielone. Jedni twierdzą, że sprawiedliwi, których zastanie drugie przyjście Chrystusa, nie umrą, lecz że ich ciało od razu zostanie przemienione na chwalebne (m.in. św. Augustyn). Inni twierdzą, że wszyscy ludzie przy końcu świata umrą i dopiero potem zmartwychwstaną (m.in. św. Tomasz z Akwinu). Kościół nie rozstrzygnął definitywnie tej kwestii. Oczywiście zgadzam się z konkluzją, że kwestia jest mało istotna, ale od razu należy dodać, że Tomasz opierał się na przekładzie Wulgaty: "Wszyscy wprawdzie zmartwychwstaniemy, ale nie wszyscy będziemy przemienieni" (1 Kor 15,51 za NT Wujka z 1936 roku). Taka wersją zawierają bardzo nieliczne rękopisy. Większość krytyków tekstu przychyla się do wariantu "Nie wszyscy umrzemy, wszyscy zaś będziemy przemienieni" (Przekład Ekumeniczny), jako najbardziej zgodnego z kontekstem (patrz następny werset), inne warianty prawdopodobnie wynikają z próby dostosowania tekstu do nowej sytuacji. Taki też wariant zawierają współczesne przekłady.
|
N gru 19, 2010 18:47 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|