Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Cz paź 02, 2025 3:27



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 115 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona
 Dzień odpoczynku 
Autor Wiadomość
Post 
Najwidoczniej grzmot uważa że zmartwychwstanie w określonym terminie stanowiłoby problem dla kogoś kto jest w stanie zmartwychwstać - i dlatego trzeba było "naciągać" :)


Pn lut 23, 2009 17:15
Post 
Marek MRB napisał(a):
Najwidoczniej grzmot uważa że zmartwychwstanie w określonym terminie stanowiłoby problem dla kogoś kto jest w stanie zmartwychwstać - i dlatego trzeba było "naciągać" :)

To jest myśl warta rozwinięcia. Czy uważasz, że zmartwychwstanie było dla Jezusa czymś łatwym, banalnym, jak splunięcie? Bo śmierć jednak sprawiała Mu trochę problemów? Z punktu widzenia istotności tego zdarzenia, sądzę, że zmartwychwstanie powinno być (i było) bardzo problemowe, chociaż poszło nieźle, bo jednak się wyrobił w terminie ;). A trudne być powinno, bo inaczej byłoby bez wartości.

Uwaga na boku: ja "jestem w stanie" upiec niezły (wg niektórych oceniających) piernik. To nie oznacza automatycznie, że nie jest dla mnie problemem upieczenie go w dowolnym momencie w 5 minut - wręcz przeciwnie, jest to dla mnie niewykonalne.


Wt lut 24, 2009 8:55

Dołączył(a): N lut 22, 2009 5:43
Posty: 10
Post 
Kamyk napisał(a):
Kolejne gigantyczne nieporozumienie. Nie wiem skąd wśród ludzi to przekonanie, że Jezus zmartwychwstał po 3 dniach? Skąd się to bierze? On zmartwychwstał 3 dnia, a nie po 3 dniach, to zasadnicza różnica...
.... A W jakiej księdze jest tak napisane?


Wt lut 24, 2009 18:21
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 22, 2009 5:43
Posty: 10
Post 
ToMu napisał(a):
Zajrzyj do biblijnej Księgi Rodzaju, opisu stworzenia świata. Bóg działał, tworzył przez 6 dni - ostatni dzień tygodnia pozostawiając na odpoczynek po dokonanym dziele. Stąd więc i my mamy 6 dni na pracę, naukę i obowiązki - a 7 dnia powinniśmy odpoczywać, znaleźć czas dla Boga.
A co to mi daje że ja zajrze do Księgi Rodzaju? można policzyć też że niedziela jest pierwszym dniem tygodnia... Nie logiczna ta odpowiedż.


Wt lut 24, 2009 18:25
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 22, 2009 5:43
Posty: 10
Post 
bietka.romaniak napisał(a):
To proste: odniesienie do kreatywnej pracy Pana Boga przez 6 dni w tygodni, po których odpoczywał, podobnie jest z nami, chrześcijanami. W nawiązaniu do Boga Ojca...my, Jego dzieci, winniśmy postępować na jego podobieństwo! :o Uświęcenie siódmego dnia tygodnia! :)
Uświęcenie, tak to prawda, ale który? Niedziela? Czy sobota? Z tego co słyszałem to sobota jest prawdziwym szabatem, tylko pod naciskiem szatana człowiek zmienił na niedzielę, a więc większość z nas nie może być szczęśliwa bo szatan nas oszukał to co jest grzechem powiedział ze jest dobre. Niech mi ktoś wytłumaczy to dlaczego zmieniony zosta ł św dzien... Czy ktoś mnie oświeci?


Wt lut 24, 2009 18:31
Zobacz profil
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt sty 04, 2008 22:22
Posty: 5619
Post 
Po pierwsze przypominam w jakim dziale piszesz i jakie tu panują zasady!

Po drugie jeśli chcesz mieć konkretną i rzeczową odpowiedź to polecam lekturę "Dies domini" - można poczytać też w internecie: http://www.vatican.va/holy_father/john_ ... ni_pl.html

_________________
Η αληθεια ελευθερωσει υμας...
Veritas liberabit vos...
Prawda was wyzwoli...
(J 8, 32b)


Wt lut 24, 2009 18:38
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 22, 2009 5:43
Posty: 10
Post 
eu_geniusz napisał(a):
Ech wy "katolicy" :)
Prostej sprawy nie potraficie wyjaśnić chłopakowi.
Niedziela jest dniem Pamiatki Zmartwychwstania Jezusa, dlatego mimo, iz jest pierwszym, a nie ostatnim dniem tygodnia. Dla każdego chrześcijanina powinna być dniem nie tyle kompletnego nieróbstwa, co dniem poświeconym Panu.
No dobrze, ale niedziela jest uważana za dzię odpoczynku, prawda? Jeśli nie widzę śowania soboty to tak teierdzę. A co zrobić z tym: "nie przyszedłem znieść zakonu, ale go wypełnić"? Co mam z tym zrobić?


Wt lut 24, 2009 18:46
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 22, 2009 5:43
Posty: 10
Post 
szumi napisał(a):
Po pierwsze przypominam w jakim dziale piszesz i jakie tu panują zasady!

Po drugie jeśli chcesz mieć konkretną i rzeczową odpowiedź to polecam lekturę "Dies domini" - można poczytać też w internecie: http://www.vatican.va/holy_father/john_ ... ni_pl.html
Tzn? Jakie zasady? czytałem regulamin. Czy naruszyłem któryś z punktów? Jak tak to przepraszam. A dział nie wiem jaki to, wiem że jest tu coś na temat wiary. szukam prawdy, będę szukał wszędzie.


Wt lut 24, 2009 19:03
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 22, 2009 5:43
Posty: 10
Post 
szumi napisał(a):
Po pierwsze przypominam w jakim dziale piszesz i jakie tu panują zasady!

Po drugie jeśli chcesz mieć konkretną i rzeczową odpowiedź to polecam lekturę "Dies domini" - można poczytać też w internecie: http://www.vatican.va/holy_father/john_ ... ni_pl.html
Chcę mieć to wytłumaczone na podstawie pisma św... Nie interesują mnie inne lektury.


Wt lut 24, 2009 19:24
Zobacz profil
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt sty 04, 2008 22:22
Posty: 5619
Post 
frend777 napisał(a):
Chcę mieć to wytłumaczone na podstawie pisma św... Nie interesują mnie inne lektury.


Zatem ponawiam zaproszenie do przeczytania Dies domini. Tam wytłumaczono na podstawie Pisma dlaczego niedziela :)

_________________
Η αληθεια ελευθερωσει υμας...
Veritas liberabit vos...
Prawda was wyzwoli...
(J 8, 32b)


Wt lut 24, 2009 19:29
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 22, 2009 5:43
Posty: 10
Post 
szumi napisał(a):
frend777 napisał(a):
Chcę mieć to wytłumaczone na podstawie pisma św... Nie interesują mnie inne lektury.


Zatem ponawiam zaproszenie do przeczytania Dies domini. Tam wytłumaczono na podstawie Pisma dlaczego niedziela :)
Tak racja, ale są również dodane sprawy "św ludzi". dlaczego tak to ujełem? Ponieważ w piśmie świętym niema o tych świętych ludziach. Więc interpretacja z dodatkami mnie nie interesuje.


Wt lut 24, 2009 19:53
Zobacz profil

Dołączył(a): N lut 22, 2009 5:43
Posty: 10
Post 
Zatem ponawiam zaproszenie do przeczytania Dies domini. Tam wytłumaczono na podstawie Pisma dlaczego niedziela :)[/quote]

Zawsze mi ludzie proponują coś do czego wiele jest dodane.... Nie chcę słyszeć o interpretacjach z dodatkami, ponieważ wiem że prawda jest jedna a interpretacji z dodatkami tysiące.


Wt lut 24, 2009 19:57
Zobacz profil
Post 
frend777 napisał(a):
Chcę mieć to wytłumaczone na podstawie pisma św... Nie interesują mnie inne lektury.
Czyli odwołujesz się do zasady "tylko Pismo" (sola scriptura) nieobecnej w Piśmie :)
Trochę to nielogiczne...
ale niech tam...

Właściwie na wszelkie zarzuty co do dnia uważanego za święty wystarczyłoby odpowiedzieć krótkim fragmentem z Listu do Kolosan:
„Niechaj więc nikt o was nie wydaje sądu co do jedzenia i picia bądź w sprawie święta czy nowiu, czy szabatu. Są to tylko cienie spraw przyszłych, a rzeczywistość należy do Chrystusa.”/ Kol 2,16-17/

Warto przy tym zaznaczyć że tekst ten występuje – jako wniosek ! - w łączności z argumentacją Apostoła w poprzednich wersach mówiącą o zastąpieniu obrzezania chrztem świętym oraz o tym że Chrystus „skreślił zapis dłużny obciążający nas nakazami”.
Ponieważ jednak rzecz jest ciekawa (i dobrze pokazuje relacje pomiędzy chrześcijaństwem i nakazami Prawa Starego Testamentu), omówię ją nieco szerzej.

Zniesienie czy wypełnienie szabatu ?
Jak pisałem wcześniej, nie podlegamy Prawu Mojżeszowemu jako takiemu, ale to nie znosi jego ważności. Obowiązują nas jego moralne normy, lecz wypełniamy je z miłości i w zrozumieniu , a nie wyłącznie z posłuszeństwa. Źródłem naszego zbawienia jest Ofiara Jezusa do której podłączamy się przez wiarę, praktykowaną przez dobre czyny. Nie obowiązują nas nakazy prawne (w szczególności kamienowanie grzeszników, obmycia rytualne etc.) oraz nakazy liturgiczne ST (obrzezanie, zakaz jedzenia wieprzowiny, nakazy co do świeczników, a także dzień święcenia szabatu).
Zauważyć przy tym należy że owo „nie obowiązywanie” nie jest spojrzeniem negatywnym (że już nieważne), lecz „pójściem do przodu”, wypełnieniem myśli Starego Testamentu szerzej, a może raczej należałoby powiedzieć odwrotnie – że to nakazy starotestamentowe były zapowiedzią tego, co jest dziś.
Mogę dziś z pełną odpowiedzialnością powiedzieć „Ja święcę szabat. W każdą niedzielę”.
Weźmy np. sprawę niedzieli . W „Dies Domini” czytamy :
Dies Domini napisał(a):
„59. Ten aspekt chrześcijańskiej niedzieli szczególnie wyraźnie podkreśla jej wymowę jako wypełnienia szabatu starotestamentowego. W dniu Pańskim, który Stary Testament wiąże — jak powiedzieliśmy — z dziełem stworzenia (por. Rdz 2,1-3; Wj 20,8-11) oraz z historią wyjścia z Egiptu (por. Pwt 5,12-15), chrześcijanin zostaje wezwany, aby ogłaszać nowe stworzenie i nowe przymierze dopełnione w tajemnicy paschalnej Chrystusa. Świętowanie stworzenia nie zostało bynajmniej zniesione, ale stało się głębsze w perspektywie chrystocentrycznej, to znaczy w świetle Bożego zamysłu, aby «wszystko na nowo zjednoczyć w Chrystusie jako Głowie: to, co w niebiosach, i to, co na ziemi» (Ef 1,10). Z kolei pełny sens zyskuje także pamiątka wyzwolenia, jakim było wyjście z Egiptu, stając się pamiątką powszechnego odkupienia dokonanego przez śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. Niedziela zatem nie jest sprawowana «w zastępstwie» szabatu, ale stanowi jego doskonałe urzeczywistnienie, a w pewnym sensie rozszerza go i w pełni wyraża w perspektywie historii zbawienia, której zwieńczeniem jest Chrystus.”

(Zachęcam - za frend77 - do przeczytania całości Dies Domini)

Sprawdźmy teraz, czy tak właśnie rozumieli tę sprawę Ci, którzy byli bezpośrednimi uczniami Jezusa, apostołów lub uczniami ich uczniów.

Nauczanie w szabat i zebrania w niedzielę
w szabat
W Dziejach Apostolskich znajdujemy kilka opisów mówiących o tym, że apostołowie nauczali w szabat w synagogach żydowskich:
„Kiedy wychodzili, proszono ich, aby w następny szabat mówili do nich o tym samym.
A po zakończeniu zebrania, wielu Żydów i pobożnych prozelitów towarzyszyło Pawłowi i Barnabie, którzy w rozmowie starali się zachęcić ich do wytrwania w łasce Boga.”
/Dz 13,42/
„W następny szabat zebrało się niemal całe miasto, aby słuchać słowa Bożego.” /Dz 13,44/
„W szabat wyszliśmy za bramę nad rzekę, gdzie - jak sądziliśmy - było miejsce modlitwy. I usiadłszy rozmawialiśmy z kobietami, które się zeszły.” /Dz 16,13/
„Przeszli przez Amfipolis i Apolonię i przybyli do Tesaloniki, gdzie Żydzie mieli synagogę.
Paweł według swego zwyczaju wszedł do nich i przez trzy szabaty rozprawiał z nimi.”
/Dz 17,1-2/
„A co szabat rozprawiał w synagodze i przekonywał tak Żydów, jak i Greków.” /Dz 18,4/
Fragmenty te łączy jedno – wszystkie dotyczą sytuacji gdy apostołowie wchodzą do synagog gdzie w szabat gromadzą się wierni judaistyczni) i korzystając z tego faktu opowiadają o Chrystusie.

w niedzielę
Inaczej brzmią wzmianki w Piśmie dotyczące zebrań chrześcijańskich:
„W pierwszym dniu po szabacie, kiedy zebraliśmy się na łamanie chleba, Paweł, który nazajutrz zamierzał odjechać, przemawiał do nich i przedłużył mowę aż do północy.” / Dz 20,7/

„Niechaj pierwszego dnia tygodnia każdy z was coś odłoży według tego, co uzna za właściwe, żeby nie zarządzać zbiórek dopiero wtedy, kiedy przybędę.” / 1 Kor 16,2/
(O tym że obchodzenie dnia świątecznego było u chrześcijan połączone ze zbieraniem ofiar dla potrzebujących pisał Justym Męczennik (ur.100))

Oba powyższe fragmenty mówią niewątpliwie o zebraniach chrześcijańskich.

Inne fragmenty
v„Doznałem zachwycenia w dzień Pański i posłyszałem za sobą potężny głos jak gdyby trąby” [/color]/Ap 1,10/ (że „dniem Pańskim” określano niedzielę wiemy choćby ze współczesnej Apokalipsie Didache)

Psalmista tak proroczo mówi o dniu zmartwychwstania Jezusa (Nowy Testament słowa te odnosi do Jezusa (Mt 21,42 ; Mk 12,10; Łk 20,17 ; Dz 4,11 ; Ef 2,20; 1 Ptr 2,6-7 );:
„Oto jest brama Pana, przez nią wejdą sprawiedliwi. Dziękować Ci będę, że mnie wysłuchałeś i stałeś się moim zbawieniem.Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym. Stało się to przez Pana: cudem jest w oczach naszych. Oto dzień, który Pan uczynił: radujmy się zeń i weselmy!” / Ps 118,20-24/


Ciekawa jest – przytoczona w Dziejach Apostolskich – uchwała pierwszego Soboru Jerozolimskiego. Mimo że Jakub zaznacza że „Z dawien dawna bowiem w każdym mieście są ludzie, którzy co szabat czytają Mojżesza i wykładają go w synagogach” (a więc trzeba uwzględnić nauczanie żydowskie) apostołowie nie nakładają na świeżo nawróconych obowiązku szabatu !
Zamiast tego wymieniają piszą „Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my, nie nakładać na was żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne. Powstrzymajcie się od ofiar składanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu” (całość Dz 15,1-29)
W przypadku prawa tak dla Żydów fundamentalnego jak szabat, brak jego w liście poleceń Soboru jest szczególnie symptomatyczny.
Sytuacja powtarza się zresztą w licznych „katalogach grzechów” w Nowym Testamencie (Rzym 1:28-32; l Kor 6:9-10) – wymienione są tam przeróżne grzechy, ale ani razu nie ma zwrócenia uwagi na przestrzeganie szabatu. Jest to szczególnie uderzające w porównaniu ze Starym Testamentem, gdzie przestrzeganie szabatu stanowiło jeden z głównych wyznaczników pobożności (np. Wj 31,13 ; Kpł 26,2; Kpł 19,3; Kpł 19,30; Kpł 26,43; 2 Krn 36,21; Iz 56,4; Ez 20,13; Ez 20,16; Ez 20,20-21; Ez 20,24; Ez 22,8; Ez 22,26; Ez 23,38; Ez 44,24; Ez 45,17)

Są jeszcze w NT dwa ważne miejsca mówiące o szabacie. Pozwoliłem sobie przytoczyć świetny tekst o.Jacka Salija na ten temat:
Jacek Salij napisał(a):
Zaatakowany z powodu tego zachowania, Pan Jezus wypowiada zdumiewające słowa: "Ojciec mój działa aż do tej chwili i Ja działam" (w.17). Słowa te można również przetłumaczyć: "Ojciec mój pracuje aż do tej pory i Ja pracuję". Krótko mówiąc, Jezus dopełnia przekaż opisu stworzenia z Księgi Rodzaju i stwierdza, że w gruncie rzeczy dzieło stworzenia wciąż jeszcze trwa.

Znaczenie tej sceny już jej uczestnicy zrozumieli precyzyjnie: "Dlatego tym bardziej usiłowali Go zabić, bo nie tylko nie zachowywał szabatu, ale nadto Boga nazywał swoim Ojcem, czyniąc się równym Bogu"

Nie mniej rewelacyjnie jest scena związana z łuskaniem kłosów w szabat. Zaczyna się ona od proklamacji Jezusa, że to On sam jest naszym prawdziwym Odpoczynkiem, czyli naszym prawdziwym Szabatem: "Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni jesteście, a Ja was pokrzepię, (...) a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych" (Mt 11, 28n). Na zarzut zaś, że pozwala swoim uczniom wyłuskiwać w szabat ziarno z kłosów, nie mówi bynajmniej, że przyszedł znieść przepisy dotyczące szabatu. Nie, On nie przyszedł znosić szabatu, tylko go wypełnić: "Czyż nie czytaliście w Prawie, że w dzień szabatu kapłani naruszają w świątyni spoczynek szabatu, a są bez winy? Oto powiadam wam: Tu jest coś większego niż świątynia" (Mt 12, 5). Sens tych słów jest miej więcej taki: Przecież nie zapala się świecy przy świetle elektrycznym, tym bardziej nie trzeba jej zapalać, kiedy zaświeciło Słońce!

Uff, to tyle na razie (a wszystko dlatego, że nie chce się nikomu sięgać do linków…


Wt lut 24, 2009 20:18

Dołączył(a): N lut 22, 2009 5:43
Posty: 10
Post 
„skreślił zapis dłużny obciążający nas nakazami”. Co to oznacza? Czy jest napisane tak w piśmie św? Nie powiedział Jezus w ten sposób. Zniósł zakon, ja rozumiem to tak: Jeśli przyjmę ofiarę Chrystusa to nie muszę się wysilać by czynić to co zakon niby nakazuje (niby- ponieważ nie uważam że zakon jest nakazem a obietnicą) Zakon ma nam objawiać naszą grzeszną naturę prawda? poto abyśmy wiedzieli czy jesteśmy czyści i czy przyjeliśmy ofiarę... Czy dobrze to rozumiem?


Wt lut 24, 2009 20:32
Zobacz profil
Post 
frend777 napisał(a):
„skreślił zapis dłużny obciążający nas nakazami”. Co to oznacza? Czy jest napisane tak w piśmie św?
Oczywiście . List św. Pawła Apostoła do Kolosan 2,14
Inna rzecz że nay to dobrze rozmumieć


Wt lut 24, 2009 20:38
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 115 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL