Lurker napisał(a):
No ale co to pojęcie ma wspólnego z iloscia lat życia człowieka i powstania człowieka?
Nie zmieniaj tematu. Miałeś napisać, co starożytni Żydzi rozumieli jako świat, a co jako Wszechświat.
W Chrześcijańskich Pismach Greckich słowo „świat” jest na ogół tłumaczeniem greckiego wyrazu kòsmos — „Świat” może oznaczać: 1) całą ludzkość niezależnie od jej stanu moralnego lub stylu życia; 2) środowisko, w którym ktoś się rodzi i żyje (w tym wypadku dość podobne znaczenie ma gr. aiòn: „system rzeczy”); 3) ogół ludzi poza uznanymi sługami Boga
W niektórych przekładach Biblii używa się słowa „świat” również jako odpowiednika trzech innych wyrazów greckich (ge; aiòn; oikouméne) i pięciu hebrajskich (ʼérec; chédel; chéled; ʽolám; tewél). Powoduje to pomieszanie pojęć i mylne skojarzenia, utrudniające poprawne zrozumienie danych wersetów. Istnieją jednak przekłady pozwalające należycie uchwycić ich sens.
Hebrajskie ʼérec i greckie ge (od którego wywodzą się słowa „geografia” i „geologia”) oznaczają „ziemię”, „ląd” lub „glebę” (Rdz 6:4; Lb 1:1; Mt 2:6; 5:5; 10:29; 13:5; 14:24), choć niekiedy mają znaczenie symboliczne i wyobrażają mieszkańców ziemi (Ps 66:4; Obj 13:3). Zarówno ʽolám, jak i aiòn odnoszą się w zasadzie do odcinka czasu o nieustalonej długości (Rdz 6:3; 17:13; Łk 1:70). Aiòn może też oznaczać „system rzeczy” charakterystyczny dla jakiegoś okresu, wieku czy epoki (Gal 1:4). Dość podobny sens ma słowo chéled, które można oddać przez ‛trwanie życia’ i „system rzeczy” (Hi 11:17; Ps 17:14). Oikouméne to „zamieszkana ziemia” (Łk 21:26), a tewél bywa tłumaczone na „żyzna kraina” (2Sm 22:16). Chédel występuje tylko w Izajasza 38:11; w Biblii gdańskiej jest oddane przez „świat” w wyrażeniu „obywatele na świecie”. Dzieło The Interpreter’s Dictionary of the Bible (red. G. A. Buttrick, 1962, t. 4, s. 874) sugeruje tłumaczenie: „mieszkańcy (świata) przemijania”, a zarazem wskazuje, że w niektórych hebrajskich rękopisach zamiast chédel występuje w tym wersecie wyraz chéled i że większość uczonych opowiada się za takim brzmieniem.
formek1 napisał(a):
Według chronologii biblijnej.
Ale to niestety musiałbys troche biblii poczytać.
Poczytałem wystarczająco żeby wiedzieć, że podanych przez Ciebie liczb w Biblii nie ma. Skąd one zostały wzięte, z powietrza?
jakich liczb nie ma?
Żartujesz?
Wydarzenie Data Czas między
wydarzeniami
Od stworzenia Adama 4026 p.n.e.
do początku potopu 2370 p.n.e. 1656 lat
do uprawomocnienia
przymierza Abrahamowego 1943 p.n.e. 427 lat
do wyjścia Izraelitów
z Egiptu 1513 p.n.e. 430 lat
do rozpoczęcia budowy
świątyni 1034 p.n.e. 479 lat
do podziału królestwa 997 p.n.e. 37 lat
do spustoszenia Judy 607 p.n.e. 390 lat
do powrotu Żydów
z wygnania 537 p.n.e. 70 lat
do odbudowy murów
Jerozolimy 455 p.n.e. 82 lata
do chrztu Jezusa 29 n.e. 483 lata
do czasów współczesnych 2005 n.e. 1976 lat
Łącznie od stworzenia
Adama do 2005 n.e. 6030 lat
Od stworzenia Adama do potopu. Na okres ten składa się 1656 lat, wynikających z podsumowania danych z Rodzaju 5:1-29; 7:6
Od stworzenia Adama
do narodzin Seta 130 lat
potem do narodzin Enosza 105 lat
do narodzin Kenana 90 lat
do narodzin Mahalalela 70 lat
do narodzin Jareda 65 lat
do narodzin Henocha 162 lata
do narodzin Metuszelacha 65 lat
do narodzin Lamecha 187 lat
do narodzin Noego 182 lata
do potopu 600 lat
Łącznie 1656 lat
Od 2370 r. p.n.e. do przymierza z Abrahamem.
Od początku potopu
do narodzin Arpachszada 2 lata
potem do narodzin Szelacha 35 lat
do narodzin Ebera 30 lat
do narodzin Pelega 34 lata
do narodzin Reu 30 lat
do narodzin Seruga 32 lata
do narodzin Nachora 30 lat
do narodzin Teracha 29 lat
do śmierci Teracha,
gdy Abraham miał 75 lat 205 lat
Łącznie 427 lat
KRÓLESTWO DWUNASTOPLEMIENNE
Daty p.n.e.
SAUL zostaje królem 1117
wszystkich 12 plemion
(40 lat)
Prorok: Samuel
Arcykapłani: Achijasz,
Achimelech
Narodziny Dawida 1107
Samuel kończy spisywać ok. 1100
Księgę Sędziów
Samuel kończy spisywać ok. 1090
Księgę Rut
Ukończenie spisywania ok. 1078
Księgi 1 Samuela
DAWID zostaje w Hebronie 1077
królem Judy (40 lat)
Prorocy: Natan, Gad,
Cadok
Arcykapłan: Abiatar
Dawid zostaje królem 1070
całego Izraela, czyni
swą stolicą Jerozolimę
Gad i Natan kończą ok. 1040
spisywać Księgę 2 Samuela
SALOMON zostaje królem 1037
(40 lat)
Prorocy: Natan, Achijasz,
Iddo
Arcykapłani: Abiatar,
Cadok
Rozpoczęcie budowy 1034
świątyni Salomona
Salomon kończy budowę 1027
świątyni jerozolimskiej
Salomon pisze ok. 1020
Pieśń nad Pieśniami
Salomon pisze przed 1000
Księgę Kaznodziei
KRÓLESTWO JUDY KRÓLESTWO IZRAELA
RECHOBOAM zostaje królem 997 JEROBOAM zostaje królem
(17 lat); podział królestwa 10 północnych plemion,
na dwie części prawdopodobnie najpierw
w Szechem, potem w Tircy
(22 lata)
Prorocy: Szemajasz, Iddo Prorok: Achijasz
Sziszak, król Egiptu, 993
dokonuje najazdu na Judę
i zabiera skarby ze
świątyni jerozolimskiej
ABIJASZ (ABIJAM) zostaje 980
królem (3 lata)
Prorok: Iddo
ASA najwyraźniej zostaje 978
królem (41 lat), lecz
pierwszy rok jego rządów
jest liczony od 977
Prorocy: Azariasz, Oded,
Chanani
ok. 976 NADAB zostaje królem
(2 lata)
ok. 975 BAASZA zabija Nadaba
i przejmuje władzę
(24 lata)
Prorok: Jehu (syn
Chananiego)
Zerach Etiopczyk wyrusza 967
na wojnę przeciw Judzie
ok. 952 ELA zostaje królem
(2 lata)
ok. 951 ZIMRI, dowódca wojskowy,
morduje Elę i przejmuje
władzę (7 dni)
ok. 951 OMRI, dowódca wojska,
zostaje królem (12 lat)
ok. 951 Tibni zostaje królem
części ludu, co pogłębia
podział w narodzie
ok. 947 Omri pokonuje Tibniego
i zostaje jedynym
władcą Izraela
ok. 945 Omri kupuje górę
Samarię i buduje tam
swą stolicę
ok. 940 ACHAB zostaje królem
(22 lata)
Prorocy: Eliasz,
Michajasz
JEHOSZAFAT najwyraźniej 937
zostaje królem (25 lat),
lecz pierwszy rok jego
rządów jest liczony od 936
Prorocy: Jehu (syn
Chananiego), Eliezer,
Jachazjel
Arcykapłan: Amariasz
ok. 920 ACHAZJASZ, syn Achaba,
‛zostaje królem’ (2 lata),
najwyraźniej jeszcze
za życia ojca;
lata panowania
Achazjasza mogły być
liczone od ok. 919
Prorok: Eliasz
Jehoram, syn Jehoszafata, ok. 919
zostaje w jakiś sposób
włączony przez ojca
w sprawowanie rządów
ok. 917 JEHORAM, syn Achaba,
zostaje jedynym królem
Izraela (12 lat); ale co
najmniej jeden werset
przypisuje mu też okres
krótkich rządów jego
brata Achazjasza, który
umarł bezdzietnie
Prorok: Elizeusz
JEHORAM zostaje oficjalnie 913
współwładcą Jehoszafata;
od tej chwili można liczyć
lata jego królowania (8 lat)
Prorok: Eliasz
Jehoszafat umiera ok. 911
i Jehoram zostaje
jedynym władcą
ACHAZJASZ, syn Jehorama, ok. 906
zostaje królem (1 rok),
choć namaszczono go
zapewne ok. 907
Arcykapłan: Jehojada
ATALIA przywłaszcza ok. 905 JEHU, dowódca wojsk,
sobie tron (6 lat) zabija Jehorama i zostaje
królem (28 lat); lata jego
rządów przypuszczalnie
są liczone od ok. 904
Prorok: Elizeusz
JEHOASZ, syn Achazjasza, 898
zostaje królem (40 lat)
Arcykapłan: Jehojada
876 JEHOACHAZ zostaje królem
(17 lat)
ok. 862 Jehoasz najwyraźniej
zaczyna mieć udział we
władzy królewskiej
swego ojca, Jehoachaza
ok. 859 JEHOASZ, syn Jehoachaza,
zostaje jedynym władcą
Izraela (16 lat)
Prorok: Elizeusz
AMACJASZ zostaje 858
królem (29 lat)
Jehoasz izraelski po 858
bierze Amacjasza do
niewoli, dokonuje
wyłomu w murze
Jerozolimy i zabiera
skarby ze świątyni
ok. 844 JEROBOAM II zostaje
królem (41 lat)
Prorocy: Jonasz,
Ozeasz, Amos
Spisanie Księgi Jonasza
UZZJASZ (AZARIASZ) 829
zostaje królem (52 lata)
Prorocy: Ozeasz,
Joel (?), Izajasz
Arcykapłan: Azariasz (II)
Spisanie Księgi Joela ok. 820
(przypuszczalnie)
Uzzjasz ‛zostaje królem’ ok. 818
w jakimś szczególnym
znaczeniu, być może
uniezależnia się od
Jeroboama II
Spisanie Księgi Amosa ok. 804
ok. 803 ZACHARIASZ ‛zaczyna
panować’ w jakimś
znaczeniu, lecz pełnię
władzy obejmuje
najwyraźniej dopiero
ok. 792 (6 miesięcy)
ok. 791 SZALLUM morduje
Zachariasza i zostaje
królem (1 miesiąc)
ok. 791 MENACHEM zabija Szalluma
i zostaje królem, lecz
okres jego rządów liczono
chyba od ok. 790 (10 lat)
ok. 780 PEKACHIASZ zostaje królem
(2 lata)
ok. 778 PEKACH morduje
Pekachiasza i zostaje
królem (20 lat)
Prorok: Oded
JOTAM zostaje królem 777
(16 lat)
Prorocy: Micheasz,
Ozeasz, Izajasz
ACHAZ najwyraźniej zostaje 762
królem (16 lat), lecz
pierwszy rok jego rządów
jest liczony od 761
Prorocy: Micheasz,
Ozeasz, Izajasz
Arcykapłan: Urijasz (?)
Achaz najwyraźniej ok. 759
staje się lennikiem
króla asyryjskiego
Tiglat-Pilesera III
ok. 758 HOSZEA morduje Pekacha
i ‛zaczyna panować’
w jego miejsce, ale
pełnię władzy obejmuje
chyba po uzyskaniu
poparcia władcy Asyrii
Tiglat-Pilesera III
ok. 748 (9 lat)
EZECHIASZ najwyraźniej 746
zostaje królem (29 lat),
lecz pierwszy rok jego
rządów jest liczony od 745
Prorocy: Micheasz,
Ozeasz, Izajasz
Arcykapłan: Azariasz
(II lub III)
po 745 Ukończenie spisywania
Księgi Ozeasza
742 Armia asyryjska
rozpoczyna oblężenie
Samarii
740 Asyria podbija Samarię,
podporządkowuje sobie
Izrael; koniec królestwa
północnego
Sancherib dokonuje 732
najazdu na Judę
Ukończenie spisywania po 732
Księgi Izajasza
Ukończenie spisywania przed 717
Księgi Micheasza
Ukończenie spisywania ok. 717
Księgi Przysłów
MANASSES zostaje królem 716
(55 lat)
AMON zostaje królem 661
(2 lata)
JOZJASZ zostaje królem 659
(31 lat)
Prorocy: Sofoniasz,
Jeremiasz, prorokini Chulda
Arcykapłan: Chilkiasz
Spisanie Księgi przed 648
Sofoniasza
Spisanie Księgi Nahuma przed 632
JEHOACHAZ zostaje królem 628
(3 miesiące)
JEHOJAKIM zostaje królem, 628
płaci daninę Egiptowi
(11 lat)
Prorocy: Habakuk (?),
Jeremiasz
Spisanie Księgi Habakuka ok. 628
(przypuszczalnie)
Nebukadneccar II czyni 620
Jehojakima lennikiem
Babilonu
JEHOJACHIN zostaje królem 618
(3 miesiące i 10 dni)
Nebukadneccar II zabiera 617
do Babilonu jeńców
żydowskich i skarby
świątyni
SEDEKIASZ zostaje królem 617
(11 lat)
Prorocy: Jeremiasz,
Ezechiel
Arcykapłan: Serajasz
Nebukadneccar II ponownie 609
dokonuje najazdu na Judę,
rozpoczyna się oblężenie
Jerozolimy
Zrobienie wyłomu w murach 607
Jerozolimy w 9 dniu
4 miesiąca
Jerozolima i świątynia 607
spalone 10 dnia 5 miesiąca
Ostatni Żydzi opuszczają 607
Judę ok. połowy 7 miesiąca
Jeremiasz pisze Lamentacje 607
Spisanie Księgi Abdiasza ok. 607
Jakich liczb nie ma w Biblii.
tak konkretnie .
formek1 napisał(a):
Kłamią czy sie mylą na jedno wychodzi.
Co kilka lat maja nowe "odkrycia" które obalaja stare wiec bez dowodów to raczej wiara w bajki.
Paczpan co za fuszerzy. Tylko skąd te wszystkie wynalazki? Powinniśmy żyć jak Amisze, skoro nauka to bajki.
No znów zartujesz.
nauka to nie bajki.
Niestety dopiero jak nauka cos dowiedzie to jest fakt .wczesniej to sa tylko czyste marzenia.
Albo skok na kasę.
http://wiadomosci.onet.pl/nauka/globaln ... omosc.html