Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian?
Autor |
Wiadomość |
nobodylikeyou2099
Dołączył(a): N lut 28, 2010 19:19 Posty: 44
|
 Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian?
- Epizod z kobietą cudzołożną, którą faryzeusze chcieli ukamienować. - Ukamienowanie Szczepana opisane w Dziejach Apostolskich. - Próby ukamienowania Jezusa (szczególnie w ew. Jana) podczas jego nauczania. Z samych tylko ewangelii wynika iż Izraelici mieli pełne prawo - z którego nierzadko zresztą korzystali, aby karać swoich rodaków, bez wyręczania się rękami innych. Dlaczego wiec Żydzi mieli rzekomo powiedzieć do Piłata "Nam nie wolno nikogo zabijać" - na jego uwagę, aby to oni go skazali? Przecież wcześniej im to jakos nie przeszkadzało? Tu należy zaznaczyć iż wszystkie ewangelie ujrzały światło dzienne dopiero w latach 70'-90'. Już po wielkiej wojnie żydowskiej, podczas to której zburzono m.in. świątynię w Jerozolimie. Od tego momentu Żydom faktycznie nie wolno było nikogo zabijać. Za co więc Jezus miałby być skazany z rąk Rzymian?Tytuł Syna Bożego rościł sobie w tym czasach również cesarz Tyberiusz. W ówczesnych czasach takich "synów bożych", czy mesjaszy zresztą nie brakowało - również wśród cesarzy, filozofów i agitatorów: - Apoloniusz z Tiany - Szymon Mag - Szymon Bar Kochba - Platon - Juliusz Cezar - Jan Chrzciciel - Wespezjan (Dla Flawiusza) Wszyscy ci ludzie uznawani byli za synów bożych lub mesjaszy. Stąd wydaje się oczywiste że rabbi Jeszua umarł naraziwszy sie wladzy rzymskiej, za tytułowanie siebie Synem Bożym - co podważało autorytet cesarza, podobnie jak Jan chrzciciel ściety z rozkazu Heroda za prowadzenie (z perspektywy rządzących) działalności "wywrotowej". Dla zainteresowanych nieco szerzej tym zagadnieniem: http://www.youtube.com/watch?v=CVRsm4FZ7xYhttp://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1057Sposób w jaki napisano ewangelie budzi również nie mało wątpliwości. W dziejach apostolskich ścięcie przez Rzymian św. Pawła z Tarsu zostało całkowicie pominięte, podobnie jak zamieszki jakie wywołał spis powszechny wspominany przez Łukasza w pierwszych rozdziałach swojej ewangelii. (Wszyscy Żydzi idą na niego bez szemrania  Stąd obarczenie winą za śmierć Jezusa narodu żydowskiego wydaje się oczywistym zabiegiem ewangelistów, przed uniknięciem problemów z Rzymianami. Podobnie rysuje się wykreowanie postaci Judasza, którego imię stało się synonimem zdradzieckiego narodu żydowskiego.* Wszak każdy znaczący protagonista wymaga także charakterystycznego antagonisty, który podbił by dramatyzm doniosłości postaci Jeszui z Nazaretu. To tak jakbyśmy czytali relacje z okupowanej przez hitlerowców Francji, bez wspomnienia słowem o zbrodniach nazistów. Mamy tu opisy licznych cudów, urocze krajobrazy, wędrownych uzdrowicieli, no kurna sielanka po prostu. Ale to nie jest prawdziwy obraz tego okresu. W rzeczywistości Palestyna była wtedy jednym wielkim wrzącym tyglem! - tak jak opisał to chociażby Józef Flawiusz, który słowem nie wspomniał o Jezusie, a który to wg ewangelistów gromadzić miał wokół siebie tysięce ludzi. Zainteresowanych odsyłam np. do: http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,470"Krew jego na nas i na nasze dzieci!" - Jak mieli powiedzieć rodacy podczas procesu sądzenia Jezusa. No litości, czy Żydzi byli by az tak tępi zeby cos takiego powiedziec? Rownie dobrze mogli by zapodać tekst w stylu: "Nasza wina, Nasza wina, Nasza bardzo wielka wina. Ale se chłop zasłużył!" PODSUMOWUJĄC: Cały ten teatrzyk z procesem, do końca starającym się ratować Jezusa Piłatem, rzymskim wyrokiem skazującym, wydaje się zwykłą stratą czasu. A wystarczyło przecież zrobić to samo co Żydzi opisali w Talmudzie: Czyli ukamienowali, a następnie publicznie powiesili na drzewie martwe ciało, zgodnie z przykazaniem: "Jeśli ktoś popełni zbrodnię podlegającą karze śmierci, zostanie stracony i powiesisz go na drzewie - trup nie będzie wisiał na drzewie przez noc, lecz tegoż dnia musisz go pogrzebać. Bo wiszący jest przeklęty przez Boga. Nie zanieczyścisz swej ziemi, danej ci przez Pana, Boga twego, w posiadanie" (Pwt 21, 22-23 BT)*Imię Judasz, z gr. Juda, znaczy ni mniej ni więcej co "chwała Jahwe", dziwnym przypadkiem to samo znaczy termin "Żyd"...
|
Śr cze 09, 2010 4:09 |
|
|
|
 |
WaszJudasz
zbanowany na stałe
Dołączył(a): Pt sie 24, 2007 7:05 Posty: 1600
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Po pierwsze, niejako na marginesie:ów Cytuj: - Epizod z kobietą cudzołożną, którą faryzeusze chcieli ukamienować. jest o ile mi wiadomo średniowiecznym wtrętem dodanym przez jakiegoś przepisywacza, nie występującym w pierwotnych zapisach Ewangelii. zatem nie można go traktować, jako opisu historycznego. Po drugie - Cytuj: Dlaczego wiec Żydzi mieli rzekomo powiedzieć do Piłata "Nam nie wolno nikogo zabijać" - na jego uwagę, aby to oni go skazali? Przecież wcześniej im to jakos nie przeszkadzało? Tu należy zaznaczyć iż wszystkie ewangelie ujrzały światło dzienne dopiero w latach 70'-90'. Już po wielkiej wojnie żydowskiej, podczas to której zburzono m.in. świątynię w Jerozolimie. Od tego momentu Żydom faktycznie nie wolno było nikogo zabijać. sam sobie niejako odpowiedziałeś - skoro Ewangelie powstały w czasie gdy takie prawo obowiązywało, spisującym je - i starającym się , by wszystko było w miarę spójne - mogło umknąć, że kiedyś było inaczej. Ogólnie - dobrze wyjaśnione jest to chyba w Mistrzu i Małgorzacie . Żydowscy prominenci chcieli mieć Jezusa z głowy bez ponoszenia odpowiedzialności. Jeśliby zaś choć część wielkich zgromadzeń opisanych w Ewangeliach miała miejsce, wówczas nie byłoby chyba dziwnym, gdyby Rzymianie chcieli pozbyć się osoby, która wywołuje tak wielkie poruszenie w tak niestabilnym regionie. W sumie mogło przecież być i tak, że to Rzymskie władz zażyczyły sobie po cichu, by Sanchedryn wystąpił z oskarżeniem, które zostanie pociągnięte dalej przez okupantów.
_________________ O ile Roland się orientował, religia krzyża jako kolejna nauczała, że miłość i morderstwo są ze sobą nierozerwalnie związane, a koniec końców Bóg i tak zawsze pije krew.
|
Śr cze 09, 2010 10:15 |
|
 |
Johnny99
Dołączył(a): Cz wrz 25, 2008 21:42 Posty: 16060
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Cytuj: jest o ile mi wiadomo średniowiecznym wtrętem dodanym przez jakiegoś przepisywacza Kiepskie masz informacje..
_________________ I rzekłem: «Ach, Panie Boże, przecież nie umiem mówić, bo jestem młodzieńcem!» Pan zaś odpowiedział mi: «Nie mów: "Jestem młodzieńcem", gdyż pójdziesz, do kogokolwiek cię poślę, i będziesz mówił, cokolwiek tobie polecę. (Jr 1, 6-8)
|
Śr cze 09, 2010 11:25 |
|
|
|
 |
Witold
Dołączył(a): Śr gru 24, 2008 11:14 Posty: 4800
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Trudno coś w tym temacie powiedzieć na pewno. Mi osobiście sensowna wydaje się koncepcja, że Jezusa w ogóle nie zabili Żydzi, tylko właśnie Rzymianie. Jezus mający swoje (być może spore) grono żydowskich zwolenników jako oczekiwany Mesjasz, mający "wyzwolić" naród żydowski, był dla Rzymian po prostu postacią niewygodną i potencjalnie niebezpieczną, w związku z czym się go pozbyto - z przyczyn czysto politycznych. Być może Żydzi również mieli w tym swój udział, ale taka wersja wydarzeń, nie pozostawia już raczej miejsca na problem, dlaczego wyrok wydała władza rzymska.
|
Śr cze 09, 2010 23:54 |
|
 |
WaszJudasz
zbanowany na stałe
Dołączył(a): Pt sie 24, 2007 7:05 Posty: 1600
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
@Johnny99
Możliwe, opieram się na jednym źródle, którego w dodatku nie mam pod ręką i któremu można z pewnością zarzucić stronniczość i wręcz pisanie na zamówienie - mówię tu o Zenonie Kosidowskim. Powoływał się on jednak, pisząc o tej sprawie, na zdanie uznanych biblistów, w tym katolickich. Jeśli kłamał, chętnie poddam się wyprowadzeniu z błędu.
_________________ O ile Roland się orientował, religia krzyża jako kolejna nauczała, że miłość i morderstwo są ze sobą nierozerwalnie związane, a koniec końców Bóg i tak zawsze pije krew.
|
Cz cze 10, 2010 7:55 |
|
|
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
nobodylikeyou2099 napisał(a): Dlaczego wiec Żydzi mieli rzekomo powiedzieć do Piłata "Nam nie wolno nikogo zabijać" - na jego uwagę, aby to oni go skazali?
A czemu powiedzieli " Nie mamy króla oprócz cezara"- to była taktyka. Epizod z cudzołożnicą mógł być tylko alegorią.
|
Pt cze 11, 2010 1:33 |
|
 |
Elbrus
Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07 Posty: 8229
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Teresse napisał(a): Epizod z cudzołożnicą mógł być tylko alegorią. Epizod z Ostatnią Wieczerzą także.
_________________ The first to plead is adjudged to be upright, until the next comes and cross-examines him. (Proverbs 18:17)
Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna. (Weatherby Swann)
Ciemny lut to skupi. (Bardzo Wielki Elektronik)
|
Pt cze 11, 2010 10:12 |
|
 |
nobodylikeyou2099
Dołączył(a): N lut 28, 2010 19:19 Posty: 44
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Teresse napisał(a): nobodylikeyou2099 napisał(a): Dlaczego wiec Żydzi mieli rzekomo powiedzieć do Piłata "Nam nie wolno nikogo zabijać" - na jego uwagę, aby to oni go skazali?
A czemu powiedzieli " Nie mamy króla oprócz cezara"- to była taktyka. Albo wstawka chrześcijan, wywołana przeganianiem ich z synagog. O ile pamiętam Żydzi olali swojego krajana Pawła z Tarsu i dlatego chrześcijanie wyszli właśnie do pogan. Tego typu zwrot podobnie jak "krew jego na nas i nasze dzieci" wpisuje się w ten konflikt idealnie. Epizod z cudzołożnicą mógł być tylko alegorią. Ukamienowanie Szczepana, oraz liczne próby ukarania w ten sposób Jezusa (szczególnie w najpóźniejszej ewangelii...) również?
|
Pt cze 11, 2010 20:37 |
|
 |
Elbrus
Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07 Posty: 8229
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Jezusa zabili Żydzi przy pomocy Rzymian. Sam św. Piotr o tym mówi: Na ten widok Piotr przemówił do ludu: Mężowie izraelscy! Dlaczego dziwicie się temu? I dlaczego także patrzycie na nas, jakbyśmy własną mocą lub pobożnością sprawili, że on chodzi? Bóg naszych ojców, Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba, wsławił Sługę swego, Jezusa, wy jednak wydaliście Go i zaparliście się Go przed Piłatem, gdy postanowił Go uwolnić. Zaparliście się Świętego i Sprawiedliwego, a wyprosiliście ułaskawienie dla zabójcy. Zabiliście Dawcę życia, ale Bóg wskrzesił Go z martwych, czego my jesteśmy świadkami.(Dz 3:12-15) tego Męża, który z woli postanowienia i przewidzenia Bożego został wydany, przybiliście rękami bezbożnych do krzyża i zabiliście.(Dz 2:23)
_________________ The first to plead is adjudged to be upright, until the next comes and cross-examines him. (Proverbs 18:17)
Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna. (Weatherby Swann)
Ciemny lut to skupi. (Bardzo Wielki Elektronik)
|
Pt gru 24, 2010 0:49 |
|
 |
parepidemos
Dołączył(a): Wt gru 14, 2010 23:38 Posty: 34
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Według prawa Sanhedryn nie mógł wykonywać wyroków śmierci. Spośród opisanych przypadków ukamienowania lub jego próby, dwa miały miejsce na prowincji, gdzie władza rzymska sięgała w niewielkim stopniu. Szczepana ukamienowano w okolicach Jerozolimy, jednak nie był on postacią tak znaną jak Jezus, więc zapewne można było sprawę zatuszować; zresztą występował sam, podczas gdy Jezus był otoczony gromadką uczniów i próba dokonania samosądu potencjalnie mogła przerodzić się w krwawe zajście.
Jezusa wydali Rzymianom ludzie ze środowiska saduceuszów, którzy chętnie współpracowali z Rzymianami (w przeciwieństwie do faryzeuszów, którzy byli stronnictwem niepodległościowym). Dlatego dbali o to, by wszystko odbyło się zgodnie z prawem. Do tego mogli nie tylko załatwić problem, ale dodatkowo przedstawić to jako dowód wierności Rzymowi - w końcu wydawali w ręce namiestnika niebezpiecznego wichrzyciela.
|
Pt gru 24, 2010 1:27 |
|
 |
leunamme888
zbanowany na stałe
Dołączył(a): Pt sie 13, 2010 18:27 Posty: 296
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Jest też jeszcze jedna logika, która sięga wgłąb Bożego Planu. Ten sam Rzym, który zgładził Jezusa - stał się miejscem zniewolenia Jezusa przed kolejne 2000 lat. I ten sam Rzym ,który niegdyś zniszczył Jezusa, wmawia nam, że krzyż jest dobry i że cierpienie jest dobre i jest tajemnicą i takie tam inne brednie. W tym wypadku los okazał się wyjątkowo przewrotny.
_________________ Lights out we live in a world of darkness No doubt everything's up for sale We sleep all of the world is burning We pray to god for a better deal Nothing is sacred back then or now Everything's wasted is that all there is Can I go now Judas my guide
|
Pt gru 24, 2010 11:04 |
|
 |
Johnny99
Dołączył(a): Cz wrz 25, 2008 21:42 Posty: 16060
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Cytuj: Według prawa Sanhedryn nie mógł wykonywać wyroków śmierci. Mógł, w dwóch przypadkach - za naruszenie świętości Świątyni i w sytuacji, gdy zwrócenie się do władzy rzymskiej byłoby niemożliwe. Jezusowi starano się wykazać to pierwsze, ale się nie udało, więc "pomoc" Rzymian stała się koniecznością. Dlatego Sanhedryn najpierw oparł się na słowach Jezusa o "zniszczeniu świątyni", a gdy świadkowie okazali się niewiarygodni, zwrócił się do władz rzymskich już z nowym oskarżeniem - o przestępstwo polityczne (dlatego Jezus został ukrzyżowany, co było tradycyjną karą dla buntujących się przeciwko władzy Rzymu).
_________________ I rzekłem: «Ach, Panie Boże, przecież nie umiem mówić, bo jestem młodzieńcem!» Pan zaś odpowiedział mi: «Nie mów: "Jestem młodzieńcem", gdyż pójdziesz, do kogokolwiek cię poślę, i będziesz mówił, cokolwiek tobie polecę. (Jr 1, 6-8)
|
Pt gru 24, 2010 11:13 |
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Elbrus napisał(a): Jezusa zabili Żydzi przy pomocy Rzymian. Sam św. Piotr o tym mówi: Na ten widok Piotr przemówił do ludu: Mężowie izraelscy! Dlaczego dziwicie się temu? I dlaczego także patrzycie na nas, jakbyśmy własną mocą lub pobożnością sprawili, że on chodzi? Bóg naszych ojców, Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba, wsławił Sługę swego, Jezusa, wy jednak wydaliście Go i zaparliście się Go przed Piłatem, gdy postanowił Go uwolnić. Zaparliście się Świętego i Sprawiedliwego, a wyprosiliście ułaskawienie dla zabójcy. Zabiliście Dawcę życia, ale Bóg wskrzesił Go z martwych, czego my jesteśmy świadkami.(Dz 3:12-15) tego Męża, który z woli postanowienia i przewidzenia Bożego został wydany, przybiliście rękami bezbożnych do krzyża i zabiliście.(Dz 2:23) Ech Elbrus, Elbrus... Cytuj: i zaparliście się Go przed Piłatem, gdy postanowił Go uwolnić[/b]. Jak sądzisz, komu mogły przysługiwać takie przydomki jak: ''Syn Ojca''; ''Syn Tatki (lub bardziej archaicznie ''papy'' ) i ''Nasz Nauczyciel''?. _________________________________________________________ parepidemos napisał(a): Według prawa Sanhedryn nie mógł wykonywać wyroków śmierci. W latach trzydziestych, jak najbardziej Sanhedryn miał takie prawo. Wszelkie sprawy karne ( w dzisiejszym rozumieniu) zostaną wyłączone spod jego jurysdykcji dopiero ok roku 49. Nie dotyczy to jednak spraw stricte religijnych, w tym również kary głównej za tego rodzaju przestępstwa. __________________________________________________________ Johnny99 napisał(a): Mógł, w dwóch przypadkach - za naruszenie świętości Świątyni i w sytuacji, gdy zwrócenie się do władzy rzymskiej byłoby niemożliwe. Fikcja. Dlaczego, patrz wyżej. Po drugie, absolutnie niedopuszczalnym było wydanie skazanego Żyda w ręce pogan, jesli skazany popełnił przestępstwo wobec Prawa . Johnny99 napisał(a): Jezusowi starano się wykazać to pierwsze, ale się nie udało, więc "pomoc" Rzymian stała się koniecznością. Dlatego Sanhedryn najpierw oparł się na słowach Jezusa o "zniszczeniu świątyni", a gdy świadkowie okazali się niewiarygodni, zwrócił się do władz rzymskich już z nowym oskarżeniem - o przestępstwo polityczne (dlatego Jezus został ukrzyżowany, co było tradycyjną karą dla buntujących się przeciwko władzy Rzymu). Fikcja. Przestępstwo w mysl prawa okupanta, nie jest przestępstwem wobec Prawa. Klasyczną racjonalizacją jest tłumaczenie faktu ukrzyżowania, poprzez twierdzenie jakoby to sami Żydzi wystąpili z oskarżeniem politycznym, a następnie tak sprokurowane oskarżenie stawiałoby pod ścianą Piłata. Gdybyś uważnie przeczytał Jana, to zauważyłbyś, że : a) nie ma żadnego procesu - proces u synoptyków to ''historyzacja'' tekstów esseńskich. b) Kajfasz wykorzystując przysługujące mu prawo rozstrzygającego głosu, w wypadku nierozstrzygniętego głosowania, podejmuje decyzję o wydaniu Jezusa. Stroną wnioskującą nie są tu Żydzi. Wniosek został więc zaakceptowany, ale kto inny jest wnioskodawcą. Pytanie: komu bardziej zależało: Piłatowi czy Antypasowi ? c) Kajfasz opłaca tego, który wyda, czyli wskaże miejsce pobytu i dokona identyfikacji podejrzanego - ale nie 30 srebrnikami, takich monet nie używano juz od stuleci. d) Jezus zostaje pojmany przez kohortę, dzięki informacjom zdrajcy; Ananasz i Kajfasz oficjalnie identyfikują podejrzanego.
|
Wt gru 28, 2010 0:48 |
|
 |
parepidemos
Dołączył(a): Wt gru 14, 2010 23:38 Posty: 34
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Bardzo prosiłbym o wskazanie źródła powyższych tez. J. R. Porter wskazuje, że istnieją wątpliwości, czy nawet wspomniana kara śmierci za wykroczenia przeciwko świątyni była w istocie egzekwowana przez sam Sanhedryn, bez zatwierdzenia przez władze rzymskie.
|
Wt gru 28, 2010 19:32 |
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Dlaczego Żydzi mieliby by skazywać Jezusa rękami Rzymian
Witam w tym nowym, 2011 już roku parepidemos napisał(a): Bardzo prosiłbym o wskazanie źródła powyższych tez. J. R. Porter wskazuje, że istnieją wątpliwości, czy nawet wspomniana kara śmierci za wykroczenia przeciwko świątyni była w istocie egzekwowana przez sam Sanhedryn, bez zatwierdzenia przez władze rzymskie. I zapewne czyni tę ekstrapolację w oparciu o postanowienie prefecta Judei, Coponiusa, który rzeczywiście ustanowił siebie; swój urząd, jako nie tylko aprobujący, ale również wykonujący wyroki śmierci. Rzecz opisana w ''Wojnie Żydowskiej'' ks II. Tylko, że nic nie wskazuje na to, aby następni namiestnicy Cesarstwa poszli w ślady Coponiusa. Co więcej, i Ewangelie, i Dzieje, przedstawiają w tym punkcie odmienny punkt widzenia. O autonomii Sanhedrynu, do roku 49 - ''Tosefta Sanhedryn IV''. Ogólnie sądownictwo : Talmud Babiloński ''Sanhedryn'' - w szczególności rozdz: I-IV. ''Historyzacja'' tekstów esseńskich: wystarczy porównać qumrańskie: peszery do Habakuka, Nahuma, czy do Ps 37, chociażby. Reszta w Ewangelii wg Jana, mam zacytować?.
|
N sty 02, 2011 20:29 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|