|
|
|
Autor |
Wiadomość |
JerzM
Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 6:01 Posty: 175
|
Klasyfikacja różnego rodzaju nauczania znajduje się w cytowanym powyżej wyznaniu wiary. Według tego dokumentu mamy następujące kategorie.
1. Nauka zawarta w Słowie Bożym, przekazana przez Tradycję i podawana przez Kościół jako prawdy objawione. W tej kategorii mieszczą się zarówno doktryny podane przez uroczyste nauczanie soborów i papieży jak również doktryny zawarte w powszechnym i zwyczajnym nauczaniu Kościoła. Przykłady: Rzeczywista Obecność jako skutek konsekracji (uroczyste nauczanie soboru), Niepokalane Poczęcie NMP (uroczyste nauczanie papieża), grzeszność dobrowolnego zabijania niewinnych (nauczanie powszechne i zwyczajne). Obowiązkiem wiernych jest mocna wiara w to nauczanie, w przypadku odrzucenia jest to przypadek herezji.
2. Nauka podana w sposób definitywny odnosząca się do spraw wiary i moralności, dotycząca prawd które nie są objawione, ale są konieczne do prawowiernego przekazania depozytu wiary. Przykłady: ograniczenie święceń kapłańskich do mężczyzn, kanonizacje świętych. Obowiązkiem wiernych jest przyjęcie i podtrzymanie tej nauki, w przypadku odrzucenia wierny pozostaje w błędzie i następuje odejście od pełnej jedności z Kościołem.
3. Nauczanie autorytatywne, ale niedefinitywne. Przykłady: określenie obowiązujących rytów sprawowania sakramentów, metody dopuszczalnej egzegezy biblijnej. Obowiązkiem wiernych jest religijne posłuszeństwo woli i umysłu wobec tych nauk.
Łatwo zauważyć, że podane powyżej punkty pozostają w dość jasnej zależności z typową przedsoborową klasyfikacją doktryny Kościoła używaną w publikowanych wykładach nauczania Kościoła (np. L. Ott "Fundamentals of Catholic Dogma"):
1. Doktryna wiary
a) zdefiniowana przez sobór lub papieża;
b) uczona przez nauczanie zwykłe i powszechne Kościoła.
2. Doktryna nauczana nieomylnie jako nierozerwalnie związana z Objawieniem.
3. Doktryna nauczana autorytatywnie, ale nie w sposób nieomylny.
4. Doktryny będące wnioskami logicznymi z doktryny wiary.
5. Teologiczna opinia prawdopodobna.
Generalnie, Magisterium powinno być przyjmowane jako dar Chrystusa, który nas wspiera na drodze do zbawienia, a nie jako obciążenie podlegające podejrzliwym ocenom.
|
Wt wrz 08, 2009 12:58 |
|
|
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|
|