genowef napisał(a):
Alus napisał(a):
Piszesz Hryniewicz - czytałeś, zapoznałeś się choć w minimalnym stopniu z teologią W. Hryniewicza, czy wystarczy ci opinia "jedynych peawdziwych Polaków-katolików"???
Jestem w 100% pewna, że kompletnie nie masz żadnej wiedzy, stąd Twoja pogarda.
Ja się łapię za głowę - nie słucham zbyt często RM, ale zaglądam czasem do Tygodnika Powszechnego i dziwię się, jak można uprawiać teologię pustego piekła - coś mi ewidentnie przeczy Pismu św. i całej Tradycji. Takie uprawianie teologii należy skwitować puknięcięm się w czoło, w żadnym wypadku nie warto tych bzdur publikować i wychwalać.
Dla wszystkich co ich guru jest Hryniewicz :
Uwaga herezje!
"Każda religia jest drogą zbawienia. Wszystkie razem są - każda na swój sposób - pośrednikami i partnerami w dążeniu do Boga i do zbawienia. W takim podejściu tożsamość chrześcijańska nie ponosi uszczerbku. Staje się tożsamością otwartą, zdolną do dialogu."
Uwaga Herezje!
"Pojednanie między katolicyzmem a prawosławiem możliwe jest jedynie na drodze pełnego i wzajemnego uznania się Kościołów. Wyklucza to wszelką myśl o "powrocie" prawosławnych do kanonicznego posłuszeństwa względem Rzymu."
Uwaga herezje!
"Jedność Kościoła nie oznacza poddania stolicy rzymskiej. Potrydencka teologia głosiła, że Kościół rzymski jest jedyną "matką i nauczycielką" (mater et magistra). Pogląd ten jest niezgodny z podstawową intuicją eklezjologii Kościołów siostrzanych."
Uwaga herezje!
"Usunięcie "Filioque" byłoby aktem ekumenicznej szczerości."
Uwaga herezje !
"Nie wolno tracić nadziei, że w przyszłości praktyczne sprawowanie prymatu jurysdykcji papieskiej poddane zostanie procesowi daleko idącego samoograniczenia i rezygnacji."
Uwaga herezje !
"Rzym powinien uznać, iż poza podległą mu wspólnotą istnieje jeszcze Kościół prawosławny jako Kościół w pełnym znaczeniu tego słowa. Tylko w ten sposób będzie on mógł przełamać swoją samowystarczalność oraz tendencje centralistyczne."
Uwaga herezje !
"Osobiście sądzę, że w odniesieniu do spraw ostatecznych Kościół nie wypowiedział jeszcze swego ostatniego słowa. Możliwe jest głębsze odczytanie nauki Chrystusa. Trzeba wziąć pod uwagę słownictwo biblijne, w którym kryją się głębokie intuicje etymologiczne. Każdy z wierzących musi dokonać wyboru we własnym sumieniu."
Uwaga herezje!
"Siłą rzeczy nasuwa się pytanie o rzeczywistą wartość i znaczenie tego rodzaju potępień [autor ma na myśli potępienie przez Kościół apokatastazy]. Są to wprawdzie fakty historyczne, ale wiele spraw domaga się rewizji we wspólnym dialogu Kościołów. Jest to jednak odległa pieśń przyszłości. Pierwszy krok uczyniony został na Soborze Watykańskim II [...] Ostatnie słowo nie zostało jeszcze powiedziane. Zostawmy niespodzianki przyszłym pokoleniom."
Uwaga herezje !
"Doktryna chrześcijańska nie jest monolitycznym blokiem, w którym wszystkie prawdy posiadają taką samą doniosłość pod względem treści. Przekonanie to zapobiega jednostronnemu przecenianiu zwłaszcza tych prawd, które są najbardziej kontrowersyjne. Nie można podkreślać równie mocno treściowej doniosłości wszystkich dogmatów, skoro ich ciężar gatunkowy nie jest jednakowy."
Uwaga herezje!
"Nie można wykluczyć, iż niektóre z orzeczeń Kościoła są w większym stopniu wyrazem określonej teologii i sposobu myślenia danej epoki niż wyrazem wary chrześcijańskiej [...] Nie we wszystkie prawdy wiary można i należy wierzyć z tą samą intensywnością."
Uwaga herezje!
"Droga do jedności byłaby znacznie łatwiejsza, gdyby Kościół rzymskokatolicki odstąpił od intencji zobowiązywania innych chrześcijan do przyjęcia sformułowań dogmatycznych, które powstały bez ich udziału. Niektóre dogmaty katolickie w swoim obecnym sformułowaniu i rozumieniu wymagają daleko idącej reinterpretacji."
Uwaga herezje!
"Żaden z Kościołów wyznaniowych nie może utożsamiać się w ekskluzywny sposób z Kościołem Chrystusa. Każdemu z nich brak pełnej powszechności i pełni, a więc prawdziwej katolickości."
Uwaga herezje!
"Nadzieja podpowiada, że wszyscy ludzie, nawet najbardziej zbuntowani, dobrowolnie i ostatecznie oddadzą się Bogu i zostaną ocaleni. W takim ujęciu zaciera się różnica między piekłem a czyśćcem. Chodzi o jeden i ten sam proces przemiany, oczyszczenia i nawrócenia."
Uwaga herezje!
"Ewangeliczna formuła "na wieki wieków" wyraża i opisuje "najprawdopodobniej bardzo rozległą miarę czasu"."
Cytaty pochodzą jedynie z tych kilku źródeł:
"Pedagogia nadziei. Medytacje o Bogu, Kościele i ekumenii", Warszawa 1997.
„Dramat nadziei zbawienia”, Warszawa 1996
„Rzeczpospolita” 26 lipca 1997 roku (nr 173), o. prof. Hryniewicz w wywiadzie zatytułowanym "Strach i nadzieja"
"Tygodnik Powszechny", artykuł "Pytania o Prymat"