O tym, że osoba bez studiów wyższych w tej dziedzinie i bez znajomości pedagogiki
może uczyć w szkole. Nie masz pojęcia o co chodzi w przygotowaniu do lekcji.
Bynajmniej nie o to, że nauczyciel w podręcznikach szuka potrzebnych informacji.
ale:
zastanawia się jak sprawdzić krótko stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności
i jaką nadać temu sprawdzeniu formę, jakie pytania zadać przy odpowiedzi ustnej
by sprawdzała ona wiedzę i umiejętności a równocześnie pełniła funkcję utrwalającą
i motywującą
_jeżeli zdecyduje się na forę pisemną krótki test, to musi go przemysleć,
_zadecydować co ma sprawdzaći
_jaką ma mieć formę by służył swojemu celowi
i równocześniua miał formę atrakcyjną dla ucznia i rozwijającą go
_skonfrontować taki test z kryteriami oceniania jakie stworzył na początku roku
i okreslić z jakimi poleceniami poradzi sobie uczeń uczeń z oceną mierną, dostateczną,
dobą i bardzo dobrą
_skonfrontować formę testu z formą jaką do tej pory miały pytania
maturalne, by forma testu przyzwyczajała uczniów do sposobu sprawdzania wiedzy na maturze
_opracować - (dla dwóch grup przynajmniej, bardziej ambitni dzielą klasę na cztery grupy
przy pisaniu sprawdzianów) co wiąże się z tworzeniem diagramów, schematów, rysunków,
map, kopiowania zdjęć itp (w zależności od przedmiotu), musi wydrukować i skopiować
Jeżeli zdecyduje się na formę ustną to
też trzeba to przemysleć, tak by uwzględnić uczniów o róznych mozliwościach (by mógł wykazać
się nie tylko uczeń bardzo dobry), pytaniom i zadaniom stawianym uczniom nadać atrakcyjną
formę i sprawić by to motywowało do nauki, rozwijało i utrwalało wiedzę i umiejętności
No to na razie jest przygotowane jakieś 10 minut lekcji
idziemy dalej:
trzeba okreslić cele lekcji:
jakie umiejętności uczeń ma posiąść i jaką wiedzę zdobyć
oraz jak stopień realizacji celów zostanie sprawdzony pod koniec lekcji
(cele lekcji muszą być konkretne, wymierne i sprawdzalne)
zastanowić się jaką strukturę lekcji nadać by najefektywniej
zrealizować te cele (tutaj korzysta się z wiedzy z dziedziny dydaktyki)
_jakich metod aktywizujących uczniów użyć (dydaktyka)
_co zrobić by zmotywować ucznów (psychologia i pedagogika)
_jak poprowadzić lekcję by uczeń przejawiał w niej wszyskie formy aktywności
i angazował wszyskie zmysły bo wtedy efekty są najlepsze (psychologia+dydaktyka)
_ zastanawia się jakich środków uzyć do realizacji postawionych celów
prazentacja multiedialna, film, gra edukacyjna (w młodszych klasach)
i jakie materialy dla uczniów musi przygotować (samemu stworzyć
lub skopiować)
_przygotowuje te materiały
od siebie dodam, że najbardziej pracochłonne jest przygotowanie
prazentacji mutimedialnych oraz doświadczeń
piszę teraz z perspektywy nauczyciela fizyki
_trzeba zmontować zestaw doświadczalny i przed lekcją
kilkakrotnie upewnić się czy doświadczenie przebiegnie tak jak trzeba
- czy aby nie jest tak, że jakiś kabelek nie będzie kontaktował i doświadczenie nie wyjdzie)
jeszcze więcej czasu zajmuje przygotowanie doświaczeń uczniowskich, tu trzeba sprawdzić
nie jeden zestaw doświadczalny, ale kilka czy kilkanaście
Uczniowie wyniki umieszczają na specjalnie do tego przygotowanych kartach
, które uczeń będzie wypelniał (przecież uczeń nie będzie robil tabelek ręcznie)
itd. mamy za sobą teraz 30 minut lekcji
teraz trzeba przemysleć zadania domowe,
przejrzeć jaką miały formę zadania z poprzednich lekcji
tak by w każdym zadaniu zadawanym uczniowi nie było "oblicz"
"oblicz" to polecenie, które powinno pojawiać się najrzadziej
powinno być
_zrób schemat
_przedstaw w tabeli
_zrób diagram
_ zaprezentuj w wybrany przez siebie sposób problem (czegoś tam)
_odnieś się krytycznie do... (np. artykułu w prasie popularnonaukowej)
wtedy trzeba artykuł skopiować dla każdego ucznia
_wyjasnij jak rozumiesz słowa (np. "im dalej patrzymy tym wcześniej widzimy"
tak, tak ...- to fizyka)
_zaprojektuj
_zaproponuj
_wyraż swoje zdanie i uzasadnij (np. w sprawie co bardziej ekologiczne
- elektrownie cieplne czy jądrowe)
_przeanalizuj i wyciągnij wnioski (znowu trzeba skopiować dla każdego ucznia
to co uczeń mam analizować)
_zaproponuj...
No i ostatni punkt lekcji - ewaluacja, czyli ocena stopnia realizacji celów
dydaktycznych jakie miały być osiągnięte w trakcie lekcji.
Przemysleć w jaki sposób sprawdzi się stopień realizacji
celów (każdy wymaga innej metody), jak to zrobić, żeby
przy okazji jeszcze utrwalić wiadomoścui i umiejętności,
zmotywować, zainteresować itp.
Na koniec plan lekcji z wyszczególnieniem na jaki etap
lekcji ile czasu się przeznacza - trzeba kontrolować w czasie lekcji
na ile się czlowiek mieści w założonym czasie
Nauczyciel stażysta to wszysko opisuje i daje takie opracowanie lekcji
do sprawdzenia opiekunowi stażu, czasem sprawdza to i dyrekcja
Inni nauczyciele piszą to dla siebie, to bardzo ułatwia pracę
aczkolwiek wymaga trochę czasu. Są tacy, którzy radzą sobie nie nadając
temu wszyskiemu formę pisemnej.
Piszę chaotycznie, napewno nie napisałam wszyskiego, pisalam o tym
co mie się akurat przypomniało.
myslaleś, że przygotowanie do lekcji polega na tym, że nauczyciel szuka w podręczniku
dla uczniów informacji gdzie leży Australia......
?
człowieku... litości....