O Bogu Ojcu słów kilka...
Autor |
Wiadomość |
MarcinS
|
 O Bogu Ojcu słów kilka...
Dzień dobry,
Z zawodu jestem psychologiem. W kwestii religii na płaszczyźnie teoretycznej trudno mi określić, czy jestem bardziej agnostykiem, deistą czy panteistą, nie ma to jednak większego znaczenia, bo w praktyce i tak funkcjonuję jako osoba bezwyznaniowa.
Nie lubię szufladkowania ludzi, dzielenia świata na część "przyjazną" i "wrogą". Staram się być otwarty na różne poglądy.
Nie jest moim zamiarem przekonywanie kogokolwiek do czegokolwiek. Temat ma za zadanie z jednej strony zaspokojenie mojej ciekawości poznawczej, z drugiej zaś zwrócenie uwagi na pewne interesujące i ważne, jak sądzę, kwestie.
Tradycyjnie rozróżnia się dwa rodzaje miłości rodzicielskiej. Miłość matczyna jest bezwarunkowa, ale nie można sobie na nią zasłużyć. Albo jest, albo jej nie ma. Miłość ojcowska jest inna - warunkowa. Miłość i względy ojca są uzależnione od tego, w jakim stopniu dziecko jest wobec niego posłuszne, wykonuje jego polecenia i spełnia oczekiwania.
W katolicyzmie postać Matki Boskiej ucieleśnia miłość matczyną, Bóg Ojciec – ojcowską.
Zostawmy jednak na chwilę tradycyjne rozróżniania i zastanówmy się - kim jest dobry ojciec? Jaki powinien być? Sądzę, posiłkując się wynikami poszukiwań z obszaru mojej dziedziny, że przede wszystkim kochający, odpowiedzialny, cierpliwy i wyrozumiały. Im lepiej rozumie prawidłowości rozwoju dziecka i zdaje sobie sprawę, czego może od niego wymagać, tym lepsza relacja łączy go z potomkiem. Powinien umieć wybaczać, jak biblijny ojciec syna marnotrawnego. Może od dziecka wymagać, ale w pierwszej kolejności powinien uczyć je życia... Na wymagania przyjdzie czas.
Bóg jest kreowany na doskonałego i nieskończenie dobrego Ojca. Tu właśnie widzę fatalny zgrzyt, który całkowicie deprecjonuje chrześcijaństwo w moich oczach...