Czy Bóg Jahwe jest osobą?
Autor |
Wiadomość |
Johnny99
Dołączył(a): Cz wrz 25, 2008 21:42 Posty: 16060
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
No przecież sam napisałeś, że ma ciało. To jest osobą czy nie?
_________________ I rzekłem: «Ach, Panie Boże, przecież nie umiem mówić, bo jestem młodzieńcem!» Pan zaś odpowiedział mi: «Nie mów: "Jestem młodzieńcem", gdyż pójdziesz, do kogokolwiek cię poślę, i będziesz mówił, cokolwiek tobie polecę. (Jr 1, 6-8)
|
Pn maja 13, 2013 20:38 |
|
|
|
 |
formek1
Dołączył(a): N lip 11, 2010 19:28 Posty: 1953
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
Johnny99 napisał(a): No przecież sam napisałeś, że ma ciało. To jest osobą czy nie? Pisałem nie do ciebie. Biblia mówi że Bóg jest jeden . Więc duch świety to nie jest osoba.
_________________ I poznacie prawdę. A prawda was wyzwoli.
|
Pn maja 13, 2013 22:58 |
|
 |
bioslawek
Dołączył(a): Cz gru 20, 2012 0:39 Posty: 301
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
szymekb napisał(a): Ostatnio jeden z moich znajomych przekonywał mnie, że Bóg Jahwe nie jest osobą.
Przyznam, że zdziwiło mnie to, bo wydawało mi się to oczywiste, że Jahwe jest osobą. Osobą, z którą rozmawiali prorocy i patriarchowie. Osobą, która ma swoją wolę i uczucia itd.
A więc co o tym myślicie: Bóg Jahwe jest osobą czy nie jest? Tak Jehowa jest Bogiem Wszechmogącym i zarazem osobą, a nie "osobą Boską w Trójcy Świętej": Hebrajczyków 9:oczyszczone tymi środkami, same zaś rzeczy niebiańskie — ofiarami lepszymi niż takie ofiary. 24 Bo Chrystus wszedł nie do miejsca świętego uczynionego rękami, będącego odbiciem rzeczywistości, ale do samego nieba, żeby się teraz na naszą rzecz ukazywać przed osobą(πρόσωπον /prosopon)]Boga.http://pl.wikipedia.org/wiki/Osoba Osoba (πρόσωπον /prosopon/ - pierwotnie, zarówno po grecku, jak i po łacinie słowo to oznaczało "maskę", którą zakładali aktorzy w teatrze starożytnym. Następnie zaczęto go używać w odniesieniu do roli, jaką jednostka odgrywa w dramacie życia[1]. Podmiot o rozumnej naturze. Może nim być człowiek, a także Bóg, rozumiany jako byt wyróżniający się najdoskonalszą formą istnienia. We współczesnej filozofii pojęcie kluczowe dla chrześcijańskiego i niechrześcijańskiego personalizmu, mającego źródła w chrześcijańskim (zwłaszcza tomistycznym) rozumieniu człowieka jako bytu odrębnego od świata rzeczy, przyrody, w tym także zwierząt. (...)Osoba jest istotą, która ma poczucie siebie, ma pojęcie o przyszłości i przeszłości, może posiadać wartości, dokonywać wyborów; krótko mówiąc, może podejmować plany na swoje życie. Osoba musi być co najmniej taką istotą, która jest zasadniczo do wszystkiego tego zdolna, jakkolwiek by te zdolności były uszkodzone w praktyce" A więc w Hebrajczyków 9:23 zamiast "osobą Boga" może być: "obliczem Boga", lub "maską Boga". Ale przeanalizujmy inny werset: Dzieje Apostolskie 3:19 „Dlatego okażcie skruchę i nawróćcie się, by zostały zmazane wasze grzechy, żeby od osoby (πρόσωπον /prosopon/) Jehowy nadeszły pory orzeźwienia Tutaj również występuje słowo πρόσωπον /prosopon/ przetłumaczone na "osobą". Ale czy tutaj można zastosować słowa "oblicza" lub ":maski"? Jakby wówczas brzmiał ten werset: 1." żeby od OBLICZA Jehowy nadeszły pory orzeźwienia" 2."żeby od TWARZY Jehowy nadeszły pory orzeźwienia" 3."żeby od MASKI Jehowy nadeszły pory orzeźwienia" Jak widzimy takie zastosowanie słowa πρόσωπον /prosopon/ w Dziejach Apostolskich nie ma podstaw, bo werset traci sens. Więc najlepiej pasuje tutaj: "żeby od OSOBY Jehowy nadeszły pory orzeźwienia" W świetle takiego tłumaczenia nauka o Trójcy traci sens, ponieważ nie pasuje już do definicji, że Bóg jest OSOBĄ w trzech OSOBACH.
|
Wt maja 14, 2013 1:20 |
|
|
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
προσώπου w wyrażeniu przyimkowym ἀπὸ προσώπου oznacza od kogoś, sprzed kogoś/czegoś; z dala od oblicza czyjegoś Ten zwrot występuje właśnie w przywołanym wersecie Dz 3,19 Dz 3,19 napisał(a): ὅπως ἂν ἔλθωσι καιροὶ ἀναψύξεως ἀπὸ προσώπου τοῦ Κυρίου καὶ ἀποστείλῃ τὸν προκεχειρισμένον ὑμῖν Χριστόν Ἰησοῦν oraz np tu Dz 5,41 napisał(a): Οἱ μὲν οὖν ἐπορεύοντο χαίροντες ἀπὸ προσώπου τοῦ συνεδρίου ὅτι κατηξιώθησαν ὑπὲρ τοῦ ὀνόματος ἀτιμασθῆναι· gdzie συνεδρίου oznacza Sanhedryn (normalnie odnosi się do rady, trybunału, sądu, Sanhedrynu) I też ktoś mógłby się zastanawiać, że to dziwnie brzmi - od osoby rady, twarzy rady, od maski rady, od oblicza rady...? Dosłowna Biblia Gdańska tłumaczy to tak: tak oni szli od obliczności onej rady, radując się, iż się stali godnymi odnosić zelżywość dla imienia Jezusowego. ale inni tłumaczą po prostu tak: So they went away from the Sanhedrin, happy to undergo shame for the Name ...i tutaj: Dz 7,45 napisał(a): ἣν καὶ εἰσήγαγον διαδεξάμενοι οἱ πατέρες ἡμῶν μετὰ Ἰησοῦ ἐν τῇ κατασχέσει τῶν ἐθνῶν ὧν ἐξῶσεν ὁ θεὸς ἀπὸ προσώπου τῶν πατέρων ἡμῶν ἕως τῶν ἡμερῶν Δαυείδ I to samo: od osoby ojców, od twarzy ojców, od maski ojców, od oblicza ojców...? Biblia Gdańska: Który wziąwszy ojcowie nasi, wnieśli z Jozuem tam, gdzie była osiadłość poganów, których Bóg wygnał od obliczności ojców naszych, aż do dni Dawidowychi in. Można więc literalnie przetłumaczyć w Dz 3,19 od oblicza Boga, choć chyba rzadko kto się tu litery trzyma bo jest to specjalny zwrot przyimkowy, którego się raczej nie kalkuje, ale jak się uprzeć i przełożyć co do słowa to także nie widać w czym to miałoby przeszkadzać doktrynie o Bogu Trójjedynym.
|
Wt maja 14, 2013 8:20 |
|
 |
formek1
Dołączył(a): N lip 11, 2010 19:28 Posty: 1953
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
MARIEL napisał(a): Można więc literalnie przetłumaczyć w Dz 3,19 od oblicza Boga, choć chyba rzadko kto się tu litery trzyma bo jest to specjalny zwrot przyimkowy, którego się raczej nie kalkuje, ale jak się uprzeć i przełożyć co do słowa to także nie widać w czym to miałoby przeszkadzać doktrynie o Bogu Trójjedynym. Ten zwrot w niczym nie przeszkadzalby w tej doktrynie ale wtedy werset z hebrajczyków: 9 " 24) Chrystus bowiem wszedł nie do świątyni, zbudowanej rękami ludzkimi, będącej odbiciem prawdziwej /świątyni/, ale do samego nieba, aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem Boga,przeszkadzałby. Bo niby Jezus ukazuje sie sam przed samym sobą? Po co miałby sie wstawiac za nami przed samym sobą .Chyba wie najlepeij co zrobił. I nie musi do nikogo w tej sprawi sie zwracać. A gdyby nawet to czemu wstawiałby sie tylko do Ojca a nie do Ducha. I tak mozna bez końca dywagować. Doktryna to doktryna. nie ma na nią uzasadnienia w Biblii i tyle .To tylko wymysł ludzki .I albo w to wierzymy albo nie.
_________________ I poznacie prawdę. A prawda was wyzwoli.
|
Wt maja 14, 2013 11:29 |
|
|
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
formek1 napisał(a): Ten zwrot w niczym nie przeszkadzalby w tej doktrynie ale wtedy werset z hebrajczyków:
9 " 24) Chrystus bowiem wszedł nie do świątyni, zbudowanej rękami ludzkimi, będącej odbiciem prawdziwej /świątyni/, ale do samego nieba, aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem Boga,
przeszkadzałby.
Być może - jakby go zmanipulować. W obecnej postaci Kościołowi nie przeszkadza. "W dialogu tym, prowadzonym przed obliczem Boga, każdy winien zastanowić się nad własnymi błędami, wyznać swoje winy i oddać samego siebie w ręce Tego, który jest naszym Orędownikiem przed Ojcem - Jezusa Chrystusa [...]"ENCYKLIKA PAPIEŻA JANA PAWŁA II UT UNUM SINT Osoba Jezusa Chrystusa jest orędownikiem przed Osobą Ojca, jakoś nikt nie ma z tym problemu, to także nie przeczy nauce o Trójcy.
|
Wt maja 14, 2013 12:24 |
|
 |
formek1
Dołączył(a): N lip 11, 2010 19:28 Posty: 1953
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
MARIEL napisał(a): Osoba Jezusa Chrystusa jest orędownikiem przed Osobą Ojca, jakoś nikt nie ma z tym problemu, to także nie przeczy nauce o Trójcy.
A nie przed Duchem?
_________________ I poznacie prawdę. A prawda was wyzwoli.
|
Wt maja 14, 2013 19:48 |
|
 |
Szantini
Dołączył(a): Wt paź 09, 2012 12:00 Posty: 55
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
Dla mnie Bóg jest Bogiem cudowną dobra energią inaczej nie umiem wytłumaczyć istnienia Boga.
|
Pn maja 20, 2013 10:07 |
|
 |
aspherus
Dołączył(a): Cz lis 05, 2009 23:37 Posty: 385
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
bioslawek napisał(a): szymekb napisał(a): Ostatnio jeden z moich znajomych przekonywał mnie, że Bóg Jahwe nie jest osobą.
Przyznam, że zdziwiło mnie to, bo wydawało mi się to oczywiste, że Jahwe jest osobą. Osobą, z którą rozmawiali prorocy i patriarchowie. Osobą, która ma swoją wolę i uczucia itd.
A więc co o tym myślicie: Bóg Jahwe jest osobą czy nie jest? Tak Jehowa jest Bogiem Wszechmogącym i zarazem osobą, a nie "osobą Boską w Trójcy Świętej": Hebrajczyków 9:oczyszczone tymi środkami, same zaś rzeczy niebiańskie — ofiarami lepszymi niż takie ofiary. 24 Bo Chrystus wszedł nie do miejsca świętego uczynionego rękami, będącego odbiciem rzeczywistości, ale do samego nieba, żeby się teraz na naszą rzecz ukazywać przed osobą(πρόσωπον /prosopon)]Boga.http://pl.wikipedia.org/wiki/Osoba Osoba (πρόσωπον /prosopon/ - pierwotnie, zarówno po grecku, jak i po łacinie słowo to oznaczało "maskę", którą zakładali aktorzy w teatrze starożytnym. Następnie zaczęto go używać w odniesieniu do roli, jaką jednostka odgrywa w dramacie życia[1]. Podmiot o rozumnej naturze. Może nim być człowiek, a także Bóg, rozumiany jako byt wyróżniający się najdoskonalszą formą istnienia. We współczesnej filozofii pojęcie kluczowe dla chrześcijańskiego i niechrześcijańskiego personalizmu, mającego źródła w chrześcijańskim (zwłaszcza tomistycznym) rozumieniu człowieka jako bytu odrębnego od świata rzeczy, przyrody, w tym także zwierząt. (...)Osoba jest istotą, która ma poczucie siebie, ma pojęcie o przyszłości i przeszłości, może posiadać wartości, dokonywać wyborów; krótko mówiąc, może podejmować plany na swoje życie. Osoba musi być co najmniej taką istotą, która jest zasadniczo do wszystkiego tego zdolna, jakkolwiek by te zdolności były uszkodzone w praktyce" A więc w Hebrajczyków 9:23 zamiast "osobą Boga" może być: "obliczem Boga", lub "maską Boga". Ale przeanalizujmy inny werset: Dzieje Apostolskie 3:19 „Dlatego okażcie skruchę i nawróćcie się, by zostały zmazane wasze grzechy, żeby od osoby (πρόσωπον /prosopon/) Jehowy nadeszły pory orzeźwienia Tutaj również występuje słowo πρόσωπον /prosopon/ przetłumaczone na "osobą". Ale czy tutaj można zastosować słowa "oblicza" lub ":maski"? Jakby wówczas brzmiał ten werset: 1." żeby od OBLICZA Jehowy nadeszły pory orzeźwienia" 2."żeby od TWARZY Jehowy nadeszły pory orzeźwienia" 3."żeby od MASKI Jehowy nadeszły pory orzeźwienia" Jak widzimy takie zastosowanie słowa πρόσωπον /prosopon/ w Dziejach Apostolskich nie ma podstaw, bo werset traci sens. Więc najlepiej pasuje tutaj: "żeby od OSOBY Jehowy nadeszły pory orzeźwienia" W świetle takiego tłumaczenia nauka o Trójcy traci sens, ponieważ nie pasuje już do definicji, że Bóg jest OSOBĄ w trzech OSOBACH. Dokonania Wysłanników 3.20 " żeby (może) przyszły pory pokrzepienia od oblicza(prosopou) PANA ( KURIOU ) ... " trzeba sie zastanowic o czym rozmawiacie ? Czy o interpretacji Bibli Nowego Świata czy o BIBLI . Tu jest napisane PAN . Dlaczego nie może byc " od oblicza PANA nadeszły pory orzeżwienia " ?
|
Śr maja 22, 2013 20:25 |
|
 |
formek1
Dołączył(a): N lip 11, 2010 19:28 Posty: 1953
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
aspherus napisał(a): Dokonania Wysłanników 3.20 " żeby (może) przyszły pory pokrzepienia od oblicza(prosopou) PANA ( KURIOU ) ... " trzeba sie zastanowic o czym rozmawiacie ? Czy o interpretacji Bibli Nowego Świata czy o BIBLI . Tu jest napisane PAN . Dlaczego nie może byc " od oblicza PANA nadeszły pory orzeżwienia " ? Może być. Wszytsko tam mozna wpisać. Bo dalej czytamy. 19) Pokutujcie więc i nawróćcie się, aby grzechy wasze zostały zgładzone, (20) aby nadeszły od Pana dni ochłody, aby też posłał wam zapowiedzianego Mesjasza, Jezusa, Czyli Bóg ,Pan ,Jehowa czy Jahwe dał dni ochłody i posłał Jezusa. A co tam wpiszemy to nie wazne .Wazne aby było zgodnez kontekstem i oryginałem.
_________________ I poznacie prawdę. A prawda was wyzwoli.
|
Cz maja 23, 2013 6:31 |
|
 |
bioslawek
Dołączył(a): Cz gru 20, 2012 0:39 Posty: 301
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
MARIEL napisał(a): προσώπου w wyrażeniu przyimkowym ἀπὸ προσώπου oznacza od kogoś, sprzed kogoś/czegoś; z dala od oblicza czyjegoś Ten zwrot występuje właśnie w przywołanym wersecie Dz 3,19 Dz 3,19 napisał(a): ὅπως ἂν ἔλθωσι καιροὶ ἀναψύξεως ἀπὸ προσώπου τοῦ Κυρίου καὶ ἀποστείλῃ τὸν προκεχειρισμένον ὑμῖν Χριστόν Ἰησοῦν oraz np tu Dz 5,41 napisał(a): Οἱ μὲν οὖν ἐπορεύοντο χαίροντες ἀπὸ προσώπου τοῦ συνεδρίου ὅτι κατηξιώθησαν ὑπὲρ τοῦ ὀνόματος ἀτιμασθῆναι· gdzie συνεδρίου oznacza Sanhedryn (normalnie odnosi się do rady, trybunału, sądu, Sanhedrynu) I też ktoś mógłby się zastanawiać, że to dziwnie brzmi - od osoby rady, twarzy rady, od maski rady, od oblicza rady...? Dosłowna Biblia Gdańska tłumaczy to tak: tak oni szli od obliczności onej rady, radując się, iż się stali godnymi odnosić zelżywość dla imienia Jezusowego. ale inni tłumaczą po prostu tak: So they went away from the Sanhedrin, happy to undergo shame for the Name ...i tutaj: Dz 7,45 napisał(a): ἣν καὶ εἰσήγαγον διαδεξάμενοι οἱ πατέρες ἡμῶν μετὰ Ἰησοῦ ἐν τῇ κατασχέσει τῶν ἐθνῶν ὧν ἐξῶσεν ὁ θεὸς ἀπὸ προσώπου τῶν πατέρων ἡμῶν ἕως τῶν ἡμερῶν Δαυείδ I to samo: od osoby ojców, od twarzy ojców, od maski ojców, od oblicza ojców...? Biblia Gdańska: Który wziąwszy ojcowie nasi, wnieśli z Jozuem tam, gdzie była osiadłość poganów, których Bóg wygnał od obliczności ojców naszych, aż do dni Dawidowychi in. Można więc literalnie przetłumaczyć w Dz 3,19 od oblicza Boga, choć chyba rzadko kto się tu litery trzyma bo jest to specjalny zwrot przyimkowy, którego się raczej nie kalkuje, ale jak się uprzeć i przełożyć co do słowa to także nie widać w czym to miałoby przeszkadzać doktrynie o Bogu Trójjedynym. Na prawdę nie widzisz różnicy jeżeli chodzi o zachowany sens w poniższych zdaniach: 1. Stanąć przed OBLICZEM Sanhendrynu. 2.Wygnać kogoś sprzed OBLICZA ojców. 3. Nadchodzą dni orzeźwienia od OBLICZA/TWARZY/MASKI Jehowy. 4. Nadchodzą dni orzeźwienia od OSOBY Jehowy. Ty widzisz, tylko kombinujesz. Ponieważ jest różnica między: uciec, kogoś wygnać sprzed jakiegoś oblicza, czy stanąć przed obliczem Sądu (Sanhendryn był sądem), a posłać komuś dni orzeźwienia od swojego oblicza/twarzy/maski. Można by powiedzieć, że przybył jakiś poseł, który stał przed obliczem króla i przyniósł od niego pory orzeźwienia. Jednak oblicze/twarz/maska sama posłać niczego nie może, ale właściciel oblicza/maski/twarzy może to uczynić. Tak samo staje się przed obliczem sądu (np. Sanhendrynu), ale to już nie oblicze sądu wydaje wyrok, tylko sędzia, czyli osoba.
|
So maja 25, 2013 17:43 |
|
 |
aniart
Dołączył(a): Śr lip 17, 2013 16:58 Posty: 56
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
Imię Jehowa, jak również Jahwe, pochodzi od Świętego Niewymawialnego Imienia libijsko-pelazgijskiej Bogini Mądrości (IEUOA; JIEUOAŌ – stąd też imię matki wszystkich ludzi to „Ewa”). Jako Potrójna Bogini Księżyca była wynalazczynią samogłosek a do jej imienia doszły jeszcze dwie spółgłoski reprezentujące pierwszy i ostatni dzień jej tygodnia (JIEHUOVAŌ). Imię Wielkiej Bogini poprzedza więc ośmioliterową formę JEHUOVAŌ (po usunięciu I jako samogłoski śmierci), ustaloną przez Simonidesa na cześć Nieśmiertelnego Boga Słońca Apollina.
Źródło: Robert Graves „Biała Bogini”
|
Cz lip 18, 2013 20:27 |
|
 |
medieval_man
Moderator
Dołączył(a): Pn gru 13, 2010 16:50 Posty: 7771 Lokalizacja: Kraków, Małopolskie
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
aniart napisał(a): Źródło: Robert Graves „Biała Bogini” No jasne. A według Dana Browna do dziś żyją potomkowie Jezusa i Marii Magdaleny. A według Anthony'ego Piersa jesteśmy tylko równoległym światem dla Xantha 
_________________ Fides non habet osorem nisi ignorantem
|
Pt lip 26, 2013 12:35 |
|
 |
Lurker
Dołączył(a): Pt cze 15, 2012 21:23 Posty: 3341
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
Carl Sagan przytacza następującą anegdotę.
Pewien naukowiec złapał swoją studentkę na czytaniu Daenikena i zapytał ją, po co zawraca sobie głowę ewidentnymi bzdurami.
Na co dostał odpowiedź: gdyby Daeniken pisał bzdury, nikt by go nie drukował.
Dyskusja umarła.
_________________ In my spirit lies my faith Stronger than love and with me it will be For always. Orkiestra!
|
Pt lip 26, 2013 15:09 |
|
 |
aniart
Dołączył(a): Śr lip 17, 2013 16:58 Posty: 56
|
 Re: Czy Bóg Jahwe jest osobą?
A według Biblii człowiek powstał z gliny, a początek świata zgodnie z kalendarzem żydowskim był w 3761 p.n.e...
|
N sie 04, 2013 10:56 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|