
Re: herezja modernistyczna
@Eubulides,@sharp,
Cytuj:
Jest prawie niemożliwe, aby katolicy, którzy społem z heretykami lub schizmatykami uczestniczą w jakimkolwiek akcie kultu, warci byli usprawiedliwienia od tego pożałowania godnego przestępstwa.
Benedykt XIV, 1748, De Synodo, księga VI, rozdział 5, Art. 2
Przede wszystkim - jesteś pewien, że absolutnie
wszystkie przedstawione tezy stanowią orzeczenia dogmatyczne? Bo ja takiej pewności nie mam.
Powyżej - prawie robi wielką różnicę
Cytuj:
zdanie potępione: Ludzie mogą znaleźć drogę do wiecznego zbawienia i osiągnąć to wieczne zbawienie przez praktykowanie jakiejkolwiek religii.
bł. Pius IX, 1864, Syllabus, Nr 16
Wydaje mi się, że wskazano tu na niefrasobliwość/nieodpowiedzialność pewnej postawy (coś w rodzaju:
aaa, nieważne w co wierzę, ważne bym był dobrym człowiekiem) i
to się nie zmieniło, bo każdy człowiek zobowiązany jest do usilnego poszukiwania prawdy. Nadal więc nie jest zupełnie wszystko jedno w co wierzę, choć nastąpiło pewne dopełnienie tej prawdy, bo obecnie uważa się, że jeśli ktoś
uczciwie i w zgodzie ze swoim sumieniem praktykuje inną niż katolicyzm wiarę to jego zbawienie jest możliwe (
w ramach Kościoła Chrystusowego).
Cytuj:
Nikt nie może służyć dwom panom (Mt 6, 24). Kto słucha jednego, zaniedbuje drugiego. Którego z nich słuchać mamy w razie sprzeczności rozkazów? Nie może to ulegać wątpliwości. Nie wolno zaprawdę dla miłości ludzi sprzeniewierzać się Bogu: grzechem jest poniewieranie praw Chrystusowych gwoli posłuszeństwa dla władz ziemskich; poświęcanie praw Kościoła ku poszanowaniu praw świeckich.
Leon XIII, 1890, Sapientiæ Christianæ
Chrześcijanie (...) nie mogą niczego goręcej pragnąć, niż żeby ludziom dzisiejszego świata służyć coraz wielkoduszniej i skuteczniej
Sobór Watykański Drugi, Konstytucja Duszpasterska o Kościele Współczesnym, Nr 93
A przecież tu nie ma kompletnie żadnej niezgodności czy niejasności.
Pierwszy zapis stanowi o poniewieraniu prawami boskimi, aby być w zgodzie z prawami "władz ziemskich", drugi tylko o służeniu bliźniemu swemu, czyli wypełnianiu nauk ewangelicznych (nie ma tu mowy o jednoczesnym deptaniu praw boskich!).
Cytuj:
(...) nie cofają się przed popieraniem owego błędnego poglądu, ze wszech miar zgubnego dla Kościoła katolickiego i narażającego dusze ludzkie na utratę zbawienia, a przez świętej pamięci Grzegorza XVI, Naszego Poprzednika, nazwanego szalonym pomysłem, a mianowicie, że wolność sumienia i kultu jest własnym prawem każdego człowieka, które powinno być ogłoszone i sformułowane w ustawie w każdym właściwie ukonstytuowanym społeczeństwie.
bł. Pius IX, 1864, Quanta Cura
Oho! Quanta Cura...Przetłumaczył już ktoś porządniej ten dokument, niż było to zrobione do tej pory, czy dalej jedziemy na tym kulejącym przekładzie?
W Quanta Cura jest wyrażona obawa przed zgubną wolnością liberalną, która pozwala na publiczną manifestację każdych przekonań. Papież potępia rozdział Kościoła od państwa, laicyzację nauczania. Napiszę to po raz nie wiem który, że ten dokument
nie usprawiedliwia przymusu religijnego i gwałcenia sumień ludzkich, bo często na tego poparcie jest przytaczany.
Co innego - nie przyznać fałszywym (w opinii KK) ideom prawa do wyrażania się na takich samych warunkach jakie z kolei powinna mieć (zdaniem papieża) wiara katolicka, a co innego - przymusić kogoś do wyznawania tej wiary.
Cytuj:
Utrzymywać znowu o wierze, że nie ma istotnej różnicy pomiędzy rozmaitymi i sprzecznymi wyznaniami, wychodzi na to samo, co nie chcieć zgoła żadnej przyjąć wiary ani w sercu, ani w życiu. To zaś w rzeczy samej nie różni się nic od ateizmu, choć różni się w słowach. Bo kto jest przekonany, że Bóg istnieje, ten, jeżeli tylko nie chce sam sobie zaprzeczyć i stać się niedorzecznym, koniecznie też zrozumie, że nie mogą być równo uzasadnione, równo dobre, równo Bogu miłe wszystkie w używaniu będące sposoby kultu Bożego,
kiedy tyle różnic między nimi zachodzi i sprzeczności w najważniejszych kwestiach
Leon XIII, 1885, Immortale Dei
I znowu, kto i gdzie napisał, że nie ma istotnych różnic pomiędzy wyznaniami?
Cytuj:
Przez wierność sumienia chrześcijanie łączą się z resztą ludzi w poszukiwaniu prawdy
Sobór Watykański Drugi, Konstytucja Duszpasterska o Kościele Współczesnym, Nr 16
I Chwała Ci Panie! Jedno drugiemu zupełnie nie przeczy
