Nie czytuję
Faktu. Wpisałem jednak w Google 'wiara Europejczyków' i wsykoczyła interesująca debata Habermasa z Ratzingerem.
Cytuj:
Prezentujemy czytelnikom niezwykłą debatę. Jürgen Habermas, najwybitniejszy niemiecki filozof wierny tradycji oświeceniowego racjonalizmu, oraz kardynał Josef Ratzinger, prefekt Kongregacji Nauki i Wiary Kościoła katolickiego, spotkali się 20 stycznia 2004 roku w Katolickiej Akademii Bawarii, aby rozmawiać o podwójnym wyzwaniu, przed którym stanął Zachód. Postępy biotechnologii sprawiły, że współczesny człowiek stał się obiektem drastycznych ingerencji dokonywanych w obrębie własnego gatunku.
W konsekwencji globalizacji polityczne, społeczne i gospodarcze propozycje Zachodu natrafiły na opór ze strony innych religii i kultur, czego najostrzejszym wyrazem stał się konflikt z islamskim fundamentalizmem.
Habermas, pod wpływem wydarzeń z 11 września 2001 roku sformułował w głośnym tekście "Wierzyć i wiedzieć", tezę o zakończeniu procesu radykalnej laicyzacji i wkroczeniu Zachodu w epokę "postsekularną". Habermas, który sam określa się mianem "człowieka pozbawionego religijnego słuchu", formułuje następujące tezy:
* religia została niepotrzebnie usunięta ze sfery publicznej zachodnich społeczeństw,
* w obliczu nowych wyzwań demokracje mają coraz większe problemy z zasadami społecznej solidarności i stanowieniem prawa,
* odpowiednio przełożony "język religii", mógłby się stać dla "języka świeckiego" partnerem w tworzeniu prawa i uzasadnianiu ładu społecznego.
Kardynał Josef Ratzinger po raz pierwszy bezpośrednio odpowiada na propozycję Habermasa. Jego zdaniem:
* dominującym dzisiaj na Zachodzie stanem ducha jest lęk przed patologiami religii i wykolejeniem się rozumu,
* istnieje wspólny wymiar, w którym chrześcijaństwo może współistnieć ze świeckimi regulacjami bez utraty własnej tożsamości,
* dialog między zachodnim rozumem i chrześcijaństwem należy poszerzyć poprzez zrozumienie religijnych fundamentów innych kultur, które Zachód spotyka w procesie globalizacji.
Teksty wystąpień publikujemy dzięki uprzejmości Katolickiej Akademii Bawarii.
Debatę komentuje socjolog i historyk idei Zdzisław Krasnodębski, który odpowiada także na pytanie, czy analogiczna dyskusja mogłaby się odbyć w Polsce.
--- Debata ---