0bcy_astronom napisał(a):
Im więcej Bóg by "się pokazał" tym więcej człowiek by chciał wiedzieć, nawet by chciał na ziemi odcisk boskiego kciuka a i to przez niektórych byłoby uważane za falsyfikat... - wiemy tyle ile nam potrzeba.
Masz wiele racji, gdyż wszelkie spekulacje na temat Boga nie mają sensu i są z góry skazane na niepowodzenie.
Dlatego też jedyną godną uwagi ścieżką poznania majestatu Boga i Jego nieskończonego splendoru jest światło pism objawionych i świadectwa zrealizowanych osób świętych.
Dla przykładu, Brahma-samhita, jedno z takich objawionych przekazów dalekiego wschodu wskazuje na fakt, że Bóg jest najwyższym kontrolerem. Sanskryckie słowo iśvara (kontroler), komunikuje znaczenie słowa Bóg, ale Najwyższa Osoba jest nazywany parameśvara, czyli najwyższym iśvara. Najwyższa Osoba, czyli parameśvara, jest najwyższą świadomą osobą, a ponieważ nie czerpie On Swych mocy z żadnych innych źródeł poza Samym Sobą, jest On w najwyższym stopniu niezależny.
Bóg określany jest także pojęciem sat-cid-ananda-vigrahah.
Sat oznacza wieczność, cit oznacza nieskończoną wiedzę, ananda oznacza duchowe szczęście a vigraha oznacza kompletność.
Bóg jest uosobieniem wieczności, jest wszechszczęśliwą transcendentalną i Najwyższą Osobą, jest nieskończoną wiedzą, wszechogarniającą miłością i wszystkie te atrybuty są doskonale kompletne w Jego Osobie.
Bóg jest także wszechatrakcjyjny.
Oznacza to, że posiada nieskończone piękno, nieskończone bogactwo, nieskończoną mądrość, nieskończoną wiedzę, nieskończoną siłę i nieskończone wyrzeczenie.
Sarva-karana-karanam – oznacza, że Bóg jest przyczyną wszystkich przyczyn i że nie istnieje żadna przyczyna po za Nim.
Acuyta – oznacza, że Bóg jest nieomylny.
Advaita – oznacza, że Bóg jest niedualny, to znaczy jest niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju.
Bóg jest także stwórcą, jest On oryginalną przyczyną wszelkiego stworzenia.
Generalnie istnieją dwie kategorie żywych istot. Pierwsza kategoria to nieskończona ilość świadomych indywidualnych dusz, z których większość jest wyzwolona i zamieszkuje światy duchowe, a zaledwie nieznaczna ich cząstka jest uwarunkowana tak jak my i zamieszkuje światy materialne. Druga kategoria to Bóg, istota jedyna w swoim rodzaju, która jest źródłem wszystkiego i która z powodu swojej unikalności i niepowtarzalności określana jest mianem Jeden bez Wtórego.
Bóg jest istotą świadomą w stopniu najwyższym i jedną z pośród wielu zdumiewających Jego cech jest to, że wymienia On miłosne uczucia z indywidualnymi żywymi istotami, których konstytucjonalną pozycją jest wieczna, miłosna, niemotywowana i spontaniczna służba dla Jego Osoby.
Anadi – oznacza, że Bóg nie ma początku, choć jest początkiem wszystkiego.
Ananta rupam – oznacza, że Bóg choć jest Jeden, to może manifestować się w nieskończonej ilości form.
Nava yovanam ca – oznacza, że Bóg jest nieskończenie piękny, jest uosobieniem świeżości, zdumiewającego uroku i wdzięku i ponieważ żadne słowa nie są w stanie tego wyrazić nawet w najpiękniejszej poezji, używany jest zwrot nava yovanam, który oznacza dosłownie „nowo wynaleziona młodość”.
Vedeshu durlabha adurlabha atma-bhaktau – oznacza, że nie można osiągnąć Boga jedynie poprzez studiowanie pism świętych i wyrzeczenia, ale można osiągnąć Go poprzez czystą, niemotywowaną miłość i oddanie.