sola gratia, sola fides a Watykan
Autor |
Wiadomość |
joinville
Dołączył(a): N kwi 23, 2006 17:06 Posty: 40
|
marcin_jarzębski napisał(a): 1. Sw Augustyn sam był przykładem prozelity który nawróciwszy się przez całe życie pozostawał pod wpływem Łaski, po prostu nie popełnił żadnego grzechu który odłączał by go do Boga.
2. Luter to brutalizował, protestanci dochodzili do paradoksu i głosili że człwoeik przyjmuje ŁAske biernie bezwolnie jak kłoda drewna czy kamien. Zatem nie dziwne że Leon X potępiał nauki Lutra, który sam głosił wolność grzeszenia w liście do Melachtona.
3. Fakt jest prosty, człowiek nie może swoimi uczynkami wypracowac sobie Zbawienia bo bez Ofiary Chrystusa było by to nie mozliwe. Ofiara Chrystusa jest Łaska daną ludziom , jest ich zbawieniem. .
Napisał Pan nieprawdę w pkt. 1 (Rz. 3, 23) i oczywistą nieprawdę w pkt. 2, a w pkcie 3 przekazał Pan w skrócie to, co ewangelicy (i Luter przede wszystkim) głoszą od 500 lat za Nowym Testamentem.
_________________ Jeśli ustami wyznasz, że Jezus jest Panem i w sercu uwierzysz, że Bóg go wzbudził z martwych - zbawiony będziesz.
|
Pn maja 01, 2006 13:53 |
|
|
|
|
marcin_jarzębski
Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32 Posty: 988
|
pkt 3 to nauka Kościoła głoszona od poczatku, nie od wczoraj nie od trydentu ani nie od Lutra, przypominam że pelagianizm czy semipelagianizm był ostro zwalczany w Kosciele w V wieku!
pkt 1 i 2 są prawidze, i pana oburzenie tego nie zmieni. Sw Augustyn od chwili nawrócenia nie popełnił grzechu ciezkiego, a Luter tak własnie głosił naukę. dslatego tez został , a raczej jego nauka potępiona przez papieża. Była to najwyrażniej w świecie negacja wolnej woli. Człowiek stawał się marionetką i kiedy Bog chciał czynił dobrze a kiedy nie chciał czynił źle, zanika wtedy odpwiedzialnosc za złe uczynki, wogóle człowiek i jego działanie to tylko cień decyzji Boga. Na to Kościół nie mogł się zgodzić. Dlatego Luter nie uznał kanoniczności miedzy innymi listu Jakuba a to że dziś protestanci go przyjmują za natchnione to już inna sprawa ale Luter go nie rpzyjmował jak Apokalipsy i listu do Hebrajczyków.
_________________ zapraszam na blog Χριστιανος
|
Pn maja 01, 2006 16:38 |
|
|
joinville
Dołączył(a): N kwi 23, 2006 17:06 Posty: 40
|
marcin_jarzębski napisał(a): pkt 3 to nauka Kościoła głoszona od poczatku, nie od wczoraj nie od trydentu ani nie od Lutra, przypominam że pelagianizm czy semipelagianizm był ostro zwalczany w Kosciele w V wieku!
pkt 1 i 2 są prawidze, i pana oburzenie tego nie zmieni. Sw Augustyn od chwili nawrócenia nie popełnił grzechu ciezkiego, a Luter tak własnie głosił naukę. dslatego tez został , a raczej jego nauka potępiona przez papieża. Była to najwyrażniej w świecie negacja wolnej woli. Człowiek stawał się marionetką i kiedy Bog chciał czynił dobrze a kiedy nie chciał czynił źle, zanika wtedy odpwiedzialnosc za złe uczynki, wogóle człowiek i jego działanie to tylko cień decyzji Boga. Na to Kościół nie mogł się zgodzić. Dlatego Luter nie uznał kanoniczności miedzy innymi listu Jakuba a to że dziś protestanci go przyjmują za natchnione to już inna sprawa ale Luter go nie rpzyjmował jak Apokalipsy i listu do Hebrajczyków.
Panie Jastrzębski,
Po raz chyba setny na forum tym czy innym tłumaczę, że Nowy Testament niezależnie od wyznania jest ten sam u wszystkich chrześcijan i że Luter -owszem- uznawał kanoniczność Listu Jakuba i nawet go przetłumaczył na niemiecki - czy w Krk jest dostępna jedna jedyna publikacja nt. Lutra, do tego ze złośliwymi błedami?!
Co do pkt. 3 jesteśmy zgodni.
Co do pkt. 1 i 2 - proszę poczytać Pismo św. Przecież to forum nie jest do wykładów z podstawowej wiedzy biblijnej - bez urazy, ale jak można dyskutować o Nauce Pana Jezusa, kwestionując jednocześnie przekaz nowotestamentalny?!
_________________ Jeśli ustami wyznasz, że Jezus jest Panem i w sercu uwierzysz, że Bóg go wzbudził z martwych - zbawiony będziesz.
|
Pn maja 01, 2006 21:54 |
|
|
|
|
marcin_jarzębski
Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32 Posty: 988
|
Erazm i Luter były to dwa biegunowo różne temperamenty, które starły się zresztą ze sobą bezpośrednio w słynnej polemice na temat wolnej i niewolnej woli. Otóż Erazm przypomniał tylko dawne pytania. Luter zaś nie miał już wątpliwości, że ani Apokalipsa, ani List Jakuba, ani List do Hebrajczyków nie są księgami natchnionymi. Apokalipsę przywrócił do łask, kiedy w jej działających na wyobraźnię obrazach zaczął dostrzegać zapowiedzi współczesnych sobie wydarzeń.1 Ale o Liście św. Jakuba -- w którym znienawidził zwłaszcza wywód, że "wiara bez uczynków martwa jest" (2,24-26) -- do końca życia wyrażał się -- delikatnie mówiąc -- z niechęcią. "Ani jedna w nim sylaba nie dotyczy Chrystusa", "jest to list papistów", "źle wnioskuje Jakub", "nie jest tak, jak roi sobie Jakub" -- to autentyczne wypowiedzi Lutra, wszystkie pochodzą z końca jego życia.2 Tylko jeszcze Księgi Machabejskie traktował Luter z równą nieżyczliwością, a to z powodu znajdującego się w nich tekstu, który mówi o modlitwie za umarłych. Luter. Toteż samowolnie dodaje po słowie "Glauben" (wiara) "allein" (tylko), (Rzym. 3, 20. 28; 4, 15,) by tylko Pismo św. zastosować do swej zasady o usprawiedliwieniu, list św. Jakuba, wyraźnie żądający od ludzi dobrych czynów odrzuca jako "list słomiany". List św. Jakuba (2,24), gdzie Apostoł mówi: „Widzicie, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia na podstawie uczynków, a nie samej tylko wiary". Pomogło mi to zrozumieć, dlaczego Luter nazywał Księgę Jakuba „garścią słomy” i próbował usunąć ją z Nowego Testamentu. Niestety, Paweł akurat nie to chciał powiedzieć. Słowa „wiara” i „sama” rzeczywiście występują w Biblii w jednym wersecie, ale obok nich występuje jeszcze jedno słowko, „nie”. Św. Jakub pisze wyraźnie, że człowiek NIE jest zbawiony przez samą tylko wiarę: Jk 2:24 24. Widzicie, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia na podstawie uczynków, a nie samej tylko wiary.
. Jak więc radzą oni sobie z tym problemem? Sam Luter po prostu uznał cały list Jakuba za „garść słomy”
chyba wystarczająca ilość źródeł
Luter dopuścił się poza tym fałszerstwa Pisma
p.s. nazywam sie Jarzębski a nie Jastrzębski
_________________ zapraszam na blog Χριστιανος
|
Wt maja 02, 2006 10:41 |
|
|
joinville
Dołączył(a): N kwi 23, 2006 17:06 Posty: 40
|
marcin_jarzębski napisał(a): Erazm i Luter były to dwa biegunowo różne temperamenty, które starły się zresztą ze sobą bezpośrednio w słynnej polemice na temat wolnej i niewolnej woli. Otóż Erazm przypomniał tylko dawne pytania. Luter zaś nie miał już wątpliwości, że ani Apokalipsa, ani List Jakuba, ani List do Hebrajczyków nie są księgami natchnionymi. Apokalipsę przywrócił do łask, kiedy w jej działających na wyobraźnię obrazach zaczął dostrzegać zapowiedzi współczesnych sobie wydarzeń.1 Ale o Liście św. Jakuba -- w którym znienawidził zwłaszcza wywód, że "wiara bez uczynków martwa jest" (2,24-26) -- do końca życia wyrażał się -- delikatnie mówiąc -- z niechęcią. "Ani jedna w nim sylaba nie dotyczy Chrystusa", "jest to list papistów", "źle wnioskuje Jakub", "nie jest tak, jak roi sobie Jakub" -- to autentyczne wypowiedzi Lutra, wszystkie pochodzą z końca jego życia.2 Tylko jeszcze Księgi Machabejskie traktował Luter z równą nieżyczliwością, a to z powodu znajdującego się w nich tekstu, który mówi o modlitwie za umarłych. Luter. Toteż samowolnie dodaje po słowie "Glauben" (wiara) "allein" (tylko), (Rzym. 3, 20. 28; 4, 15,) by tylko Pismo św. zastosować do swej zasady o usprawiedliwieniu, list św. Jakuba, wyraźnie żądający od ludzi dobrych czynów odrzuca jako "list słomiany". List św. Jakuba (2,24), gdzie Apostoł mówi: „Widzicie, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia na podstawie uczynków, a nie samej tylko wiary". Pomogło mi to zrozumieć, dlaczego Luter nazywał Księgę Jakuba „garścią słomy” i próbował usunąć ją z Nowego Testamentu. Niestety, Paweł akurat nie to chciał powiedzieć. Słowa „wiara” i „sama” rzeczywiście występują w Biblii w jednym wersecie, ale obok nich występuje jeszcze jedno słowko, „nie”. Św. Jakub pisze wyraźnie, że człowiek NIE jest zbawiony przez samą tylko wiarę: Jk 2:24 24. Widzicie, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia na podstawie uczynków, a nie samej tylko wiary.
. Jak więc radzą oni sobie z tym problemem? Sam Luter po prostu uznał cały list Jakuba za „garść słomy”
chyba wystarczająca ilość źródeł Luter dopuścił się poza tym fałszerstwa Pisma p.s. nazywam sie Jarzębski a nie Jastrzębski
1. przepraszam za przekręcenie Pańskiego nazwiska
2. nie znam niemieckiego, więc nie czytam tym bardziej w tym jęz. Rz. 3, 28. W jaki sposób zmienia to sens słów, które bez "tylko" brzmią tak:
"Uważamy bowiem, że człowiek bywa usprawiedliwiony przez wiarę, niezależnie od uczynków zakonu." - Biblia Warszawska
" Sądzimy bowiem, że człowiek osiąga usprawiedliwienie przez wiarę, niezależnie od pełnienia nakazów Prawa." - Biblia Tysiąclecia
"Sądzimy bowiem, że człowiek doznaje usprawiedliwienia dzięki wierze, bez uczynków nakazanych przez Prawo." - Biblia Poznańska
"arbitramur enim iustificari hominem per fidem sine operibus legis" - Wulgata
"Therefore we conclude, that a man is justified by faith without the deeds of the law." - Webster Bible.
3. O "garści słomy" to zdaje się prawda. Jednak nie odważył się Luter na usunięcie Listu Jakuba.
4. Luter nie jest wykładnią wiary dla ewangelików, a Pismo św.
_________________ Jeśli ustami wyznasz, że Jezus jest Panem i w sercu uwierzysz, że Bóg go wzbudził z martwych - zbawiony będziesz.
|
Wt maja 02, 2006 14:40 |
|
|
|
|
chrześcijanin
Dołączył(a): Wt kwi 18, 2006 10:47 Posty: 228
|
[quote="joinville]
3. O "garści słomy" to zdaje się prawda. Jednak nie odważył się Luter na usunięcie Listu Jakuba.[/quote]
Z tego co wiem, poglądy Lutra ewoluowały. Kwestionował list Jakuba,ale ostatecznie go przyjął.
PS. Orygenes i Euzebiusz z Cezarei (lato 250 - 300) uzywali Nowego Testamentu bez Listu Jakuba. Natomiast list ten był używany w KOsciele rzymskim ok. 200r, a ok. 400 r. synod w Kartaginie przyjał go w skład NT do uzytku na Zachodzie.
|
Śr maja 03, 2006 15:27 |
|
|
marcin_jarzębski
Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32 Posty: 988
|
Euzebiusz z Cezarei poddawał w wątpliwość także listy sw Piotra, Obiawienie...
Cytuj: Z tego co wiem, poglądy Lutra ewoluowały. Kwestionował list Jakuba,ale ostatecznie go przyjął.
poprosze jakis dowód. Jesli ktoś zaprzecza kanoniczności i tego nie odwołuje to nie mam żadnej mozliwości aby uznac że przyjął kanoniczność listu sw Jakuba.
Co do Objawienia jest jasne że Luter go przyjał po wcześniejszym zanegowaniu, niesteyy co do listu sw Jakuba nie ma dowodów. Fakt że następcy Lutra umieścili go w kanonie....niczego nie dowodzi.
_________________ zapraszam na blog Χριστιανος
|
Śr maja 03, 2006 15:49 |
|
|
chrześcijanin
Dołączył(a): Wt kwi 18, 2006 10:47 Posty: 228
|
Kościoły luterańskie uznają kanoniczność listu Jakuba.
|
Cz maja 04, 2006 9:11 |
|
|
joinville
Dołączył(a): N kwi 23, 2006 17:06 Posty: 40
|
marcin_jarzębski napisał(a): Euzebiusz z Cezarei poddawał w wątpliwość także listy sw Piotra, Obiawienie... Cytuj: Z tego co wiem, poglądy Lutra ewoluowały. Kwestionował list Jakuba,ale ostatecznie go przyjął. poprosze jakis dowód. Jesli ktoś zaprzecza kanoniczności i tego nie odwołuje to nie mam żadnej mozliwości aby uznac że przyjął kanoniczność listu sw Jakuba. Co do Objawienia jest jasne że Luter go przyjał po wcześniejszym zanegowaniu, niesteyy co do listu sw Jakuba nie ma dowodów. Fakt że następcy Lutra umieścili go w kanonie....niczego nie dowodzi.
Najprościej sprawdzić w tłumaczeniu Nowego Testamentu przez Lutra, które po raz pierwszy ukazało się w 1521 r.!!! To zamyka dyskusję w oparciu -jak sądzę- wywody nie do końca prawdziwe ks. J. Salija z zakonu dominikanów, które krążą na stronach rz. - katolickich i sieją zamieszanie.
_________________ Jeśli ustami wyznasz, że Jezus jest Panem i w sercu uwierzysz, że Bóg go wzbudził z martwych - zbawiony będziesz.
|
Cz maja 04, 2006 14:52 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|