Autor |
Wiadomość |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
 Re: Czyściec
dianao napisał(a): Z jednej strony czyściec jest nam opisywany częściowo przez Pismo Święte. Mogę prosić o namiary w biblii o czyśćcu?
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Cz mar 28, 2013 22:27 |
|
|
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
 Re: Czyściec
sharp7 napisał(a): saleka napisał(a): ale czy ktoś z was zastanawiał się z was nad tym, co w sytuacji gdy czyśćca nie ma? A co w sytuacji gdy nie ma Boga? Przecież na Jego temat też istnieją tylko zapiski, dokumenty, objawienia - podobnie jak o czyśćcu. Każda szanująca się i kochająca istota potrafi zaprezentować swoje istnienie znacznie lepiej i "namacalniej" niż starożytne zapiski, sny i wizje. Czy czyściec jest? W pewnym sensie tak. Tu i Teraz. Nie optuję za tym katolickim. To postawa serca, by być coraz lepszym dla siebie i ludzi. Pozdrawiam
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Cz mar 28, 2013 22:40 |
|
 |
medieval_man
Moderator
Dołączył(a): Pn gru 13, 2010 16:50 Posty: 7771 Lokalizacja: Kraków, Małopolskie
|
 Re: Czyściec
mcfunthomas napisał(a): dianao napisał(a): Z jednej strony czyściec jest nam opisywany częściowo przez Pismo Święte. Mogę prosić o namiary w biblii o czyśćcu? Tego słowa w Biblii nie ma, ale teologia katolicka interpretuje słowa z 1 Kor 3,13-15 ( jawne się stanie dzieło każdego: odsłoni je dzień [Pański]; okaże się bowiem w ogniu, który je wypróbuje, jakie jest. Ten, którego dzieło wzniesione na fundamencie przetrwa, otrzyma zapłatę; ten zaś, którego dzieło spłonie, poniesie szkodę: sam wprawdzie ocaleje, lecz tak jakby przez ogień ) jako obraz tego, że jeśli nasze życie było budowane na Słowie Jezusa bez żadnych uchybień otrzymujemy od razu zapłatę w postaci Królestwa, jeśli zaś do budowli dostały się chwasty, czyli życie było nie całkiem poddane woli Boga, te chwasty nalezy wytrawić ogniem, by pozostało tylko złoto. Jasne jest, że inni mogą te słowa interpretować inaczej
_________________ Fides non habet osorem nisi ignorantem
|
Cz kwi 11, 2013 17:31 |
|
|
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
 Re: Czyściec
Witam medieval_man napisał(a): Tego słowa w Biblii nie ma, ale teologia katolicka interpretuje słowa z 1 Kor 3,13-15 ([i]jawne się stanie dzieło każdego: odsłoni je dzień [Pański]; Czym jest ów dzień w teologii Pawła? Dlaczego sąd miałby się odbywać poza ciałem, skoro sądzone miałoby być życie ludzkie w ciele? I owo ciało też brało udział w budowaniu? Czy miałoby to być jedyne miejsce w katolickiej biblii gdzie zwrot DZIEŃ PAŃSKI nie oznacza zmartwychwstania ciał i sądu? Odejście od reguły wymagałoby więc solidnego uzasadnienia. W przeciwnym wypadku mielibyśmy do czynienia manipulacją słów autora. pozdrawiam TomQ
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Cz kwi 11, 2013 17:41 |
|
 |
medieval_man
Moderator
Dołączył(a): Pn gru 13, 2010 16:50 Posty: 7771 Lokalizacja: Kraków, Małopolskie
|
 Re: Czyściec
Dzień Pański czyli Sąd Ostateczny w dniu zmartwychwstania odsłoni to, co zbudowaliśmy tak, że będzie widoczne dla wszystkich. Nie oznacza to, że dopiero wtedy ktoś wprawdzie ocaleje, lecz tak jakby przez ogień. To się dokona wcześniej, ale Dzień Pański to ujawni, gdyż Sąd w dniu Paruzji nie jest już sądem szczegółowym, ale uroczystym ogłoszeniem sadu, jest okazaniem władzy Boga
_________________ Fides non habet osorem nisi ignorantem
|
Cz kwi 11, 2013 20:24 |
|
|
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
 Re: Czyściec
Witam Dzięki za prezentację Twojej hipotezy. medieval_man napisał(a): [...]To się dokona wcześniej[...] Skąd to wiadomo? Pozdrawiam
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Cz kwi 11, 2013 20:46 |
|
 |
merkaba
Dołączył(a): Wt sty 04, 2011 12:01 Posty: 1123
|
 Re: Czyściec
fragment ksiazki Scott Hahn "W domu najlepiej" Czyściec
powrocie ze Mszy świętej w Dzień Zaduszny. Kimberly zapytała mnie o sens tego święta. W mgnieniu oka nasza rozmowa przeistoczyła się w kolejną debatę na temat doktryny czyśćca. Postanowiłem więc, że tak powiem, przetransponować tę doktrynę na przystępniejszą tonację, wyrażając ją językiem teologii przymierza.
- Kimberly, Biblia ukazuje, jak wiele razy Bóg objawiał się swemu ludowi w ogniu, by odnowić z nim swoje przymierze. Jako „dym […] wydobywający się z pieca i ogień niby gorejąca pochodnia” Abrahamowi w Księdze Rodzaju 15,17; w płonącym krzewie Mojżeszowi w Księdze Wyjścia 3; w słupie ognistym Izraelowi w Księdze Liczb 9; w ogniu niebieskim spalającym ofiary na ołtarzu Salomonowi i Eliaszowi w Pierwszej Księdze Królewskiej 8 i 18; w Językach jakby z ognia” Apostołom w dzień Pięćdziesiątnicy w Dziejach Apostolskich 2,3…
– W porządku, Scott – przerwała Kimberly – mów, o co ci chodzi.
Czułem, że jest to moja jedyna szansa wyjaśnienia sprawy:
– Po prostu o to, że gdy List do Hebrajczyków 12,29 opisuje Boga jako „ogień pochłaniający”, niekoniecznie dotyczy to Jego gniewu. Istnieje ogień piekielny, ale nieskończenie gorętszy ogień płonie w niebie – jest nim sam Bóg. Ogień wyraża więc nie tylko wieczny gniew Boga, ale o wiele bardziej Jego nieskończoną miłość. Natura Boga jest jak szalejąca otchłań ognistej miłości. Innymi słowy, w niebie musi być o wiele goręcej niż w piekle.
Nic dziwnego, że Pismo Święte określa aniołów najbliższych Bogu mianem serafinów, co po hebrajsku znaczy dosłownie „ci, którzy płoną”. Dlatego też św. Paweł w Pierwszym Liście do Koryntian 3,13 pisze, że wszyscy święci muszą przejść przez próbę ognia, w której Jawne się stanie dzieło każdego: odsłoni je dzień [Pański]; okaże się bowiem w ogniu, który je wypróbuje, jakie jest…” – Paweł nie może mówić tu o ogniu piekielnym, ponieważ to święci są tu sądzeni. Mówi o ogniu, który ma ich przygotować do wiecznego życia z Bogiem w niebie; cel ognia jest więc oczywisty: objawić, czy ich uczynki to czyste „złoto i srebro”, czy też nieczyste „drzewo, trawa lub słoma”. – Wiersz 15 stwierdza jednoznacznie, że niektórzy przeznaczeni do nieba święci przejdą przez cierpienie ognia: „Ten zaś, którego dzieło spłonie, poniesie szkodę: sam wprawdzie ocaleje, lecz tak jakby przez ogień”. Ogień ma więc na celu oczyszczenie świętych. Dlatego też nazywa się ogniem czyśćcowym. Takim, który wypala brud i przygotowuje świętych, by mogli przebywać na wieki w pochłaniającym ogniu miłującej obecności Boga.
|
Cz kwi 11, 2013 21:51 |
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
 Re: Czyściec
Witam Dzięki merkaba za komentarz z książki. Oto moje uwagi. merkaba zacytował napisał(a): Paweł [m]ówi o ogniu, który ma ich przygotować do wiecznego życia z Bogiem w niebie; No raczej nie. Mówi jedynie o ukazaniu wartości dzieł. Co ponadto, to nadinterpretacja. Jeśli masz aktualnie dostęp do komentarza NT wyd. VOCATIO, to polecam tam zajrzeć. Cytuj: Wiersz 15 stwierdza jednoznacznie, że niektórzy przeznaczeni do nieba święci przejdą przez cierpienie ognia: Nic takiego nie stwierdza. Wiersz 15. jest właśnie wieloznaczny, co potwierdzają różne komentarze biblijne; wystarczy się ograniczyć do katolickich. Nie mówi nic o cierpieniu człowieka przez ogień, tylko o stracie dzieł, które spłoną strawione ogniem sądu. Wszystko co ponadto, to niestety życzeniowa nadinterpretacja. Pozdrawiam
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Cz kwi 11, 2013 23:26 |
|
 |
medieval_man
Moderator
Dołączył(a): Pn gru 13, 2010 16:50 Posty: 7771 Lokalizacja: Kraków, Małopolskie
|
 Re: Czyściec
mcfunthomas napisał(a): Witam Dzięki za prezentację Twojej hipotezy. medieval_man napisał(a): [...]To się dokona wcześniej[...] Skąd to wiadomo? Pozdrawiam Pismo święte to tylko jedno ze źródeł Objawienia. Kościół rzymski przyjmuje jako drugie także Tradycję. Mowa o źródłach w znaczeniu fons a nie origo, bo dokładniej mówiąc jedynym źródłem Obajwienia jest Bóg. Pismo święte i Tradycja to miejsca Objawiania się Boga. To, że się sąd szczegółowy dokona się wcześniej wynika z Objawienia Bożego poprzez Tradycję. Oczywiście, jeśli chcesz rozmawiać tylko na bazie Biblii, pomijając Tradycję (a przecież Ci wolno) to rozmowy nie zamierzam kontynuować. Wyglądałoby to bowiem tak, jakbyśmy jechali dwoma samochodami ścigając się do celu. Ja twierdziłbym, że obowiązuje mnie znaki zarówno okrągłe jak i w kształcie trójkąta. Ty uznawałbyś, że obowiązują tylko te trójkątne. Ignorując znaki zakazu wyprzedziłbyś mnie po paru minutach. Oczywiście, pewnie zebrałbyś sporo mandatów a moze nawet uległ wypadkowi i nie dotarł do celu. Ale to już w mniejszym stopniu mój problem. Ja zachęcam do respektowania wszystkich znaków.
_________________ Fides non habet osorem nisi ignorantem
|
Pt kwi 12, 2013 11:58 |
|
 |
merkaba
Dołączył(a): Wt sty 04, 2011 12:01 Posty: 1123
|
 Re: Czyściec
to według ciebie to jest nadipretacja a czy ty jestes specjalista od bibli i czy znacz hebrajski i grecki bo Scott Hahn czytał w orginale i taksie nawrucił na katolicyzm Dlatego właśnie sprawił, że złożono ofiarę przebłagalną za zabitych, aby zostali uwolnieni od grzechu (2 Mch 12:45) to dlaczego składał ofiare za zmarłych
|
Pt kwi 12, 2013 12:44 |
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
 Re: Czyściec
medieval_man napisał(a): mcfunthomas napisał(a): Dzięki za prezentację Twojej hipotezy. medieval_man napisał(a): [...]To się dokona wcześniej[...] Skąd to wiadomo? Pismo święte to tylko jedno ze źródeł Objawienia. Kościół rzymski przyjmuje jako drugie także Tradycję. Mowa o źródłach w znaczeniu fons a nie origo, Gdzie i w jaki sposób Tradycja mówi o tym, że to się dokona wcześniej? Pozdrawiam
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Pt kwi 12, 2013 15:17 |
|
 |
medieval_man
Moderator
Dołączył(a): Pn gru 13, 2010 16:50 Posty: 7771 Lokalizacja: Kraków, Małopolskie
|
 Re: Czyściec
mcfunthomas napisał(a): Gdzie i w jaki sposób Tradycja mówi o tym, że to się dokona wcześniej?
Zacytuję: Cytuj: Pismo Święte nie ma tekstów opisujących sąd szczegółowy. Prawda o sądzie szczegółowym jest wywnioskowana z prawdy o śmierci jako końcu stanu pielgrzymowania i definitywnego przesądzenia jakości dalszego bytowania. Łukaszowa przypowieść ( względnie przykładowe opowiadanie ) o bogaczu i ubogim Łazarzu zawiera prawdę o rozstrzygnięciu losu człowieka natychmiast po śmierci. „ Umarł żebrak, i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany.” (Łk 16, 22 ). Sytuacja eschatyczna obu jednostek po śmierci jest jeszcze bardziej podkreślona przez wypowiedź Abrahama, która jest odpowiedzią na interpelację potępionego bogacza. „ Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz przeciwnie niedolę ; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz." ( Łk 16, 25 ). Jak widać z tego dialogu zarówno nagroda, jak i kara są od razu definitywne. Przy czym wymierzenie kary następuje przed sądem ostatecznym. Scena ta na pewno rozgrywa się przed sądem ostatecznym, ponieważ bracia potępionego bogacza jeszcze żyją i w jego mniemaniu mogą być jeszcze uratowani. Główne pouczenie przypowieściowe o chwili śmierci, która może gruntownie zmienić los człowieka w wieczności w porównaniu z jego stanem w życiu doczesnym, opiera się na milczącym założeniu, że właśnie w owej chwili Bóg dokonuje sprawiedliwej oceny minionego życia. A to jest właśnie sąd odróżniony od sądu ostatecznego. Innym tekstem, który wskazuje na sąd szczegółowy jest przypowieść o głupim bogaczu ( Łk 12, 16 -21 ). „ Głupcze, jeszcze tej nocy zażądają twojej duszy od ciebie." ( Łk 12, 20 ). Bogacz z tej przypowieści doczekał się ze strony Boga oceny : „ głupcze ”. W znaczeniu biblijnym głupim jest człowiek, który nie kieruje swoim życiem do właściwego celu i dlatego je marnuje. Ta Boża ocena „ głupcze " w opisanej sytuacji antycypuje sąd mający nastąpić dopiero po śmierci bogacza w najbliższej nocy. Bóg określony za pomocą formy czasownika w liczbie mnogiej „ zażądają " każe bogaczowi stanąć przed sobą do rozliczenia. Dołączona do końca przypowieści sentencja : „ Tak dzieje się z każdym, kto skarby gromadzi dla siebie, a nie jest bogaty przed Bogiem."( Łk 12, 21 ) - uogólnia przykład przypowieściowy , podając zasadę obowiązującą każdego. oraz Cytuj: U Ojców Kościoła pierwszych czterech wieków brak jasnych poglądów odnośnie sądu szczegółowego. Złożyło się na to kilka powodów między innymi : rozpowszechnione oczekiwanie na paruzję, pogląd, że bez zmartwychwstania ciał nie istnieje pełne szczęście człowieka. Fakt, że w Piśmie Świętym są wyraźne teksty o sądzie powszechnym, a prawda o sądzie szczegółowym jest ukryta jakby w podtekście. Niemniej jednak prawdę o sądzie szczegółowym można wywnioskować z pism niektórych Ojców Kościoła, choć nie posługują się oni terminem sąd szczegółowy. a) św. Ignacy tak prosi Rzymian - „ Pozwólcie mi stać się pokarmem dzikich zwierząt, przez które wolno mi będzie Boga osiągnąć." Św. Ignacy spodziewa się być z Bogiem zaraz po śmierci, co sugeruje jakąś ocenę ze strony Boga. b) św. Justyn - „ Losy duszy są przesądzone przed zmartwychwstaniem ciał. Stan dobrych dusz różni się od złych, lecz wykonanie decyzji odkłada się do dnia sądu.” c) św. Hieronim - „ Co zaistnieje w dniu sądu dla wszystkich, to dla każdego spełnia się w dniu śmierci.” 4. Magisterium Kościoła o sądzie szczegółowym. a) Benedykt XII w bulli „ Benedictus Deus" z 1336 r. - „ Dusze, które po odłączeniu od ciał nie mają nic do odpokutowania lub zostały w życiu pozagrobowym oczyszczone zaraz idą do nieba. Dusze, które schodzą z tego świata w aktualnym grzechu ciężkim zaraz zstępują do piekła.” Słowo „ zaraz " mówi o wykonaniu decyzji, nie ma tu mowy o sądzie szczegółowym, ale fakt wyroku zakłada, że uprzednio musiało istnieć poznanie sprawy a więc sąd. b) Sobór Florencki ( 1438 - 1445 ) - „ Dusze tych, którzy po przyjęciu chrztu nie splamili się w ogóle żadnym grzechem lub zostali oczyszczeni czy to pozostając w ciele czy też po opuszczeniu go - zostają natychmiast przyjęte do nieba.” Słowo „ zaraz " zakłada uprzedni sąd. Niemniej jednak w tekście nie występuje słowo : „ sąd ostateczny ". c) List Kongregacji Doktryny Wiary ( 17 V 1979 ) - „ Kościół oczekuje zgodnie z Pismem Świętym chwalebnego ukazania się Pana naszego Jezusa Chrystusa, które uważa zresztą za odrębne i późniejsze w stosunku do sytuacji właściwej ludziom zaraz po śmierci." zaczerpnięte z: http://lipniak.eu/dokumenty/skrypt_eschatologii.pdf
_________________ Fides non habet osorem nisi ignorantem
|
Pt kwi 12, 2013 15:28 |
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
 Re: Czyściec
Witam merkaba napisał(a): to według ciebie to jest nadipretacja a czy ty jestes specjalista od bibli i czy znacz hebrajski i grecki bo Scott Hahn czytał w orginale i taksie nawrucił na katolicyzm 1. Tak, jest to nadinterpretacja, bo S. Hahn z tego tekstu logicznie wywnioskować nie dał rady. 2. Hebrajski jest tu potrzebny? Żartujesz, prawda? 3. Troszkę znam KOINE, a co? 4. Co z tymi biblistami, co znają KOINE i hebrajski i jednak się nie nawrócili na katolicyzm? Co z tymi KATOLICKIMI komentarzami, które zwracają uwagę by wiersz 15. nie traktować jako argument na rzecz czyśćca; jak np. w proponowanym przeze mnie komentarzu wyd. VOCATIO? Cytuj: Dlatego właśnie sprawił, że złożono ofiarę przebłagalną za zabitych, aby zostali uwolnieni od grzechu (2 Mch 12:45) to dlaczego składał ofiare za zmarłych Prawo Mojżeszowe nie przewidywało składania ofiar za zmarłych. W Judaizm zawsze wdzierało się pogaństwo. Autor 2 Mch pochwala czyn Judy, ale nie wiadomo czy Bóg to pochwalił. Od strony Prawa Mojżeszowego, była to praktyka bezprawna, wykraczająca poza owo Prawo. Prawo, o którym Bóg powiedział Jozuemu, by nie odchodził od niego ani w prawo, ani w lewo - czyli nie robił nic ponad to co spisano. To podejście pochwala później np. Dawid w co najmniej jednym Psalmie. Pozdrawiam
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Pt kwi 12, 2013 15:38 |
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
 Re: Czyściec
medieval_man cytując napisał(a): U Ojców Kościoła pierwszych czterech wieków brak jasnych poglądów odnośnie sądu szczegółowego. Złożyło się na to kilka powodów między innymi : rozpowszechnione oczekiwanie na paruzję, pogląd, że bez zmartwychwstania ciał nie istnieje pełne szczęście człowieka. Fakt, że w Piśmie Świętym są wyraźne teksty o sądzie powszechnym, a prawda o sądzie szczegółowym jest ukryta jakby w podtekście. Niemniej jednak prawdę o sądzie szczegółowym można wywnioskować z pism niektórych Ojców Kościoła, choć nie posługują się oni terminem sąd szczegółowy. a) św. Ignacy tak prosi Rzymian - „ Pozwólcie mi stać się pokarmem dzikich zwierząt, przez które wolno mi będzie Boga osiągnąć." Św. Ignacy spodziewa się być z Bogiem zaraz po śmierci, co sugeruje jakąś ocenę ze strony Boga. b) św. Justyn - „ Losy duszy są przesądzone przed zmartwychwstaniem ciał. Stan dobrych dusz różni się od złych, lecz wykonanie decyzji odkłada się do dnia sądu.” c) św. Hieronim - „ Co zaistnieje w dniu sądu dla wszystkich, to dla każdego spełnia się w dniu śmierci.” 4. Magisterium Kościoła o sądzie szczegółowym. a) Benedykt XII w bulli „ Benedictus Deus" z 1336 r. - „ Dusze, które po odłączeniu od ciał nie mają nic do odpokutowania lub zostały w życiu pozagrobowym oczyszczone zaraz idą do nieba. Dusze, które schodzą z tego świata w aktualnym grzechu ciężkim zaraz zstępują do piekła.” Słowo „ zaraz " mówi o wykonaniu decyzji, nie ma tu mowy o sądzie szczegółowym, ale fakt wyroku zakłada, że uprzednio musiało istnieć poznanie sprawy a więc sąd. b) Sobór Florencki ( 1438 - 1445 ) - „ Dusze tych, którzy po przyjęciu chrztu nie splamili się w ogóle żadnym grzechem lub zostali oczyszczeni czy to pozostając w ciele czy też po opuszczeniu go - zostają natychmiast przyjęte do nieba.” Słowo „ zaraz " zakłada uprzedni sąd. Niemniej jednak w tekście nie występuje słowo : „ sąd ostateczny ". c) List Kongregacji Doktryny Wiary ( 17 V 1979 ) - „ Kościół oczekuje zgodnie z Pismem Świętym chwalebnego ukazania się Pana naszego Jezusa Chrystusa, które uważa zresztą za odrębne i późniejsze w stosunku do sytuacji właściwej ludziom zaraz po śmierci." zaczerpnięte z: http://lipniak.eu/dokumenty/skrypt_eschatologii.pdfCzyli Tradycja to oficjalne dokumenty Kościoła i wypowiedzi świętych? Tak mam rozumieć to co przedstawiłeś? Pozdrawiam
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Pt kwi 12, 2013 15:47 |
|
 |
medieval_man
Moderator
Dołączył(a): Pn gru 13, 2010 16:50 Posty: 7771 Lokalizacja: Kraków, Małopolskie
|
 Re: Czyściec
mcfunthomas napisał(a): Czyli Tradycja to oficjalne dokumenty Kościoła i wypowiedzi świętych? Tak mam rozumieć to co przedstawiłeś?
Pozdrawiam Cytuj: Apostołowie, przekazując to, co sami otrzymali, upominają wiernych, by trzymali się tradycji, które poznali czy to przez naukę ustną, czy też przez list (por. 2 Tes 2,15) /.../ Tradycja ta, wywodząca się od Apostołów, rozwija się w Kościele pod opieką Ducha Świętego. Wzrasta bowiem zrozumienie tak rzeczy, jak słów przekazywanych, już to dzięki kontemplacji oraz dociekaniu wiernych, którzy je rozważają w sercu swoim (por. Łk 2,19 i 51), już też dzięki głębokiemu, doświadczalnemu pojmowaniu spraw duchowych, już znowu dzięki nauczaniu tych, którzy wraz z sukcesją biskupią otrzymali niezawodny charyzmat prawdy. Albowiem Kościół z biegiem wieków dąży stale do pełni prawdy Bożej, aż wypełnią się w nim słowa Boże Konstytucja Dei Verbum (2)
_________________ Fides non habet osorem nisi ignorantem
|
Pt kwi 12, 2013 18:56 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|