Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Cz mar 28, 2024 11:58



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 83 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
 Czy modlić się o konwersje z judaizmu na chrześcijaństwo? 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
marcin_jarzębski napisał(a):
Kościół katolicki modli sie aby wszyscy odnaleźli Jezusa także ŻYDZI.


Nie znam sie oczywiście tak dobrze jak ty na katolickiej liturgii. Dlatego podaj może źródło twoich twierdzeń: oficjalną modlitwę Krk w której modli się o konwersję Żydów na chrzescijaństwo. Podałem przykład modliwty Krk podczas najwaziejszych dla chrzescijan Świąt, modląc się za cały świat, modli się także za Żydów, i nie ma tam nawet sugestii o konwersji, wręcz przeciwnie.


Cz lis 15, 2007 18:47
Zobacz profil

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 6:01
Posty: 175
Post 
Piotr1 napisał(a):
Dlatego podaj może źródło twoich twierdzeń: oficjalną modlitwę Krk w której modli się o konwersję Żydów na chrzescijaństwo.


V tydzien Wielkiego Postu, Nieszpory
"Niech Ci, którzy teraz nie wierzą w Ewangelię, staną się członkami Twojego Kościoła i przez dobre czyny budują go w miłości."

Wielki Piątek, Nieszpory
"Doprowadź Żydów do pełni odkupienia"

Niedziela Wielkanocna, Nieszpory
"Niech Izrael uzna w Tobie oczekiwanego Mesjasza, a cała ziemia napełni się poznaniem Twojej chwały."

Wielki Piątek, Mszał bł. Jana XXIII (nadzwyczajna forma rytu rzymskiego)
"Módlmy się także za Żydów. Niech Bóg i Pan nasz usunie zasłonę z ich serc, aby i oni uznali Jezusa Chrystusa Pana naszego."

-----------------
Przy okazji może ktoś potrafi zweryfikować poniższy cytat ze strony http://en.wikipedia.org/wiki/Theology_o ... nedict_XVI. Jest tam użyty fragment wywiadu kard. Ratzingera (bez wskazania źródła).

"Asked if Jews must, or should, acknowledge Jesus as the Messiah, Cardinal Ratzinger told an interviewer 'We believe that. The fact remains, however, that our Christian conviction is that Christ is also the Messiah of Israel.'"

"Pytany, czy Żydzi muszą, czy też powinni, uznać Jezusa za Mesjasza, kard. Ratzinger powiedział przeprowadzającemu wywiad 'Tak wierzymy. Pozostaje faktem, jednakowoż, iż naszym chrześcijańskim przekonaniem jest, że Chrystus jest także Mesjaszem dla Izraela'".


Cz lis 15, 2007 21:14
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
no to mnie wyręczono :) W Izraelu fakt że nie dużo ale są Żydzi katolicy sprawujący liturgię łacińską w języku hebrajskim! Są to Hebrajscy katolicy. Są także katolicy Żydzi ale w tradycji wschodniej. Fakt, że jest liturgia po hebrajsku pokazuje że powszechność Kościoła - katolickość nie jest wyłączeniem Izraela lecz także i go obejmuje.

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


Cz lis 15, 2007 22:28
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
JerzM napisał(a):

V tydzien Wielkiego Postu, Nieszpory
"Niech Ci, którzy teraz nie wierzą w Ewangelię, staną się członkami Twojego Kościoła i przez dobre czyny budują go w miłości."


A gdzie tu mowa o Żydach?

Cytuj:
Wielki Piątek, Nieszpory
"Doprowadź Żydów do pełni odkupienia"


Oczywiscie ze do odkupienia. A do czego ma Bóg niby prowadzić? Tylko o modlitwę o konwersję Żydów na chrzescijaństwo jakoś nie widze.

Cytuj:
Niedziela Wielkanocna, Nieszpory
"Niech Izrael uzna w Tobie oczekiwanego Mesjasza, a cała ziemia napełni się poznaniem Twojej chwały."

W LH nic takiego nie ma, stoi jak wół: Israel in te Christum spei suae agnóocat, - et omnis terra... etc". twoje "tłumaczenie" to raczej wolne impresje (nie) na temat.

Cytuj:
Wielki Piątek, Mszał bł. Jana XXIII (nadzwyczajna forma rytu rzymskiego)
"Módlmy się także za Żydów. Niech Bóg i Pan nasz usunie zasłonę z ich serc, aby i oni uznali Jezusa Chrystusa Pana naszego."


A to jest przedsoborowy, przedtrydencki mszał.

Jeszcze raz postaram się wyjasnić: pytaniem - z naszej chrześcijańskiej perspektywy - nie jest czy Żydzi (albo ktokowleik inny) potrzebują Chrystusa i przez Chrystusa mają udział w zbawieniu czy też nie. Pytaniem jest to czy judaizm jako taki juz jest - z naszego chrześcijańskiego punktu widzenia - "drogą przez Chrystusa".
Izrael nie jest jednym z "narodów".
Dopiero po teologicznym rozwazeniu zwiazków miedzy judaizmem i chrzescijastwem, może otrzymac swoją odpowiedź
pytanie o świadectwo misyjne, jakie chrzescijanie są zobowiazni wszystkim, i o chrakter tego swiadectwa wobec Zydów.


Cz lis 15, 2007 23:51
Zobacz profil

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 6:01
Posty: 175
Post 
Piotr1 napisał(a):
JerzM napisał(a):

V tydzien Wielkiego Postu, Nieszpory
"Niech Ci, którzy teraz nie wierzą w Ewangelię, staną się członkami Twojego Kościoła i przez dobre czyny budują go w miłości."


A gdzie tu mowa o Żydach?

A Żydzi wierzą w Ewangelię? Są w jakiś sposób wyłączeni z tej modlitwy?

Piotr1 napisał(a):
Cytuj:
Niedziela Wielkanocna, Nieszpory
"Niech Izrael uzna w Tobie oczekiwanego Mesjasza, a cała ziemia napełni się poznaniem Twojej chwały."

W LH nic takiego nie ma, stoi jak wół: Israel in te Christum spei suae agnóocat, - et omnis terra... etc". twoje "tłumaczenie" to raczej wolne impresje (nie) na temat.


Liturgia Godzin, Codzienna Modlitwa Ludu Bożego, tom II, Wielki Post, Okres Wielkanocny, Pallotinum 1984, strona 418, wiersz 8 od dołu. Tom zawiera dekret podpisany przez kard. Glempa stwierdzający, że przekład został zatwierdzony przez konferencję Episkopatu Polski i potwierdzony przez Świętą Kongregację Sakramentów i Kultu Bożego oraz samą decyzję tejże kongregacji.

Piotr1 napisał(a):
Cytuj:
Wielki Piątek, Mszał bł. Jana XXIII (nadzwyczajna forma rytu rzymskiego)
"Módlmy się także za Żydów. Niech Bóg i Pan nasz usunie zasłonę z ich serc, aby i oni uznali Jezusa Chrystusa Pana naszego."


A to jest przedsoborowy, przedtrydencki mszał.


1. Ten Mszał jest obecnie oficjalnie używany przez Kościół Katolicki (por. "Summorum Pontificum")
2. Jan XIII wydał ten Mszał po Soborze Trydenckim (to względem "przedtrydencki").
3. Akurat ta modlitwa jest częścią zreformowanych obchodów Triduum Paschalnego wprowadzonych przez Piusa XII i pochodzi z 1955.

To nie są rzeczy trudne do sprawdzenia, jeżeli komuś zależy na faktach. Ale na pewno prościej "błysnąć" arogancją niż odnieść się do prawdy.

Co do meritum: Kościół Katolicki nigdy nie wyłączał Żydów ze swoich misyjnych starań. Cały czas Żydzi przyjmowani są do Kościoła Katolickiego. Nie ma żadnego dokumentu Magisterium Kościoła Powszechnego, który pisałby o judaizmie jako religii równorzędnej do religii katolickiej i wyłączałby Żydów z powszechnego wezwania do udziału w Mistycznym Ciele Chrystusa, którym jest Kościół Katolicki.


Pt lis 16, 2007 7:41
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
JerzM napisał(a):
A Żydzi wierzą w Ewangelię? Są w jakiś sposób wyłączeni z tej modlitwy?


Zgodnie z wiara Kościoła, Boże objawienie w świetych pismach Izraela prowadzi ku wcieleniu Syna Bozego Jezusa Chrystusa, który został ukrzyzowany i który powstał z martwych dla naszego usprawiedliwienia. Nauczanie koscielne wskazuje, ze Syn Boży został objawiony prorokom nawet przed wcieleniem (1 Kor 10,4; J 8,58). Oikonomia jest dopełniona - jak wierzymy - poprzez wylanie Ducha i zebranie Kościoła (Dz 2,1-17), i oczekuje swego wypełnienia się. Jest to jednak wciąż ta sama oikonomia, w kontynuacji i w nowosci, to samo zbawcze działanie trójjedynego Boga. Jest jeden Chrystus, ten sam zawsze i na wieki, jedyne i nieodwołalne Słowo Boga wypowiedziane w jednym Duchu.


Piotr1 napisał(a):
Cytuj:
Niedziela Wielkanocna, Nieszpory
"Niech Izrael uzna w Tobie oczekiwanego Mesjasza, a cała ziemia napełni się poznaniem Twojej chwały."

W LH nic takiego nie ma, stoi jak wół: Israel in te Christum spei suae agnóocat, - et omnis terra... etc". twoje "tłumaczenie" to raczej wolne impresje (nie) na temat.


Liturgia Godzin, Codzienna ......etc potwierdzony przez Świętą Kongregację Sakramentów i Kultu Bożego oraz samą decyzję tejże kongregacji. [/quote]

No i co z tego? Co ma jeden oryginał z przekładem to widac.

Piotr1 napisał(a):

1. Ten Mszał jest obecnie oficjalnie używany przez Kościół Katolicki (por. "Summorum Pontificum")

Z wyjatkiem obrzędów Wielkiego tygodnia. O tym jak zmieniło się nauczanie Krk (i słusznie chwała Krk za to) wystarczy porównać chocby właśnie zmiany wprowadzone w liturgicznej modlitwie Kościoła. Modlitwę "o nawrócenie Żydów" zamieniono na modlitwę "za Żydów", aby jako "naród pierwszego wybrania" trwał w przymierzu, które Bóg z nim nieodwołanie zawarł.
W dawnych obrzedach znajdujemy wiele "ciekawych" rzeczy: Ordo Romanus XXIV (z VIII w.) znajduje się rubryka zakazujaca przyklekania w czasie modlitwy za Żydów, a jednez z pontyfikałów z XII w. nakazuje dodatkowo opuscić wezwanie "Oremus" i odpowiedź Amen.
Papież podkreslił, iż dopuszczenie pewnych dawnych obrzedów odbyło się ze wzgledu na przywiazanie niektorych wiernych do starych form, nie oznacza zaś wcale zmiany posoborowego nastawienia do judaizmu - przynajmniej taka jest oficjalna wykładnia watykanu, ktorego o kłamstwo i kretactwo nie zamierzam posadzać. Nie mozna więc odwoływac się do faktu przywrócenia możliwości użycia dawmego mszału do negowania tej zmiany jaka dokonała się na nauczaniu Krk po Soborze Watykanskim II.

Cytuj:
2. Jan XIII wydał ten Mszał po Soborze Trydenckim (to względem "przedtrydencki").

Oczywiście miało być "potrydencki".

Cytuj:
Co do meritum: Kościół Katolicki nigdy nie wyłączał Żydów ze swoich misyjnych starań.
Cały czas Żydzi przyjmowani są do Kościoła Katolickiego.

Żyjemy generalnie w wolnym swiecie i kazdemu wolno przyjąć religię taką jaka uważa za stosowne i żaden Kościół nie może przecież tego zabronić. Podobnie istnieją konwersje chrzescijan na judaizm i to tez jest możliwe. W pzreszłości bywało różnie, natomiast dziś nie istnieje zadna "misja do Żydów" czy tez ze strony żydowskiej "misja do chrzescijan". Z obu stron nie miało by to podstaw.

Cytuj:
Nie ma żadnego dokumentu Magisterium Kościoła Powszechnego, który pisałby o judaizmie jako religii równorzędnej do religii katolickiej i
wyłączałby Żydów z powszechnego wezwania do udziału w Mistycznym Ciele Chrystusa, którym jest Kościół Katolicki.


Obecnie w Krk ma trzy podstawowe dokumenty, które dotycza relacji chrzescijastwa i judaizmu: z 1974 Instrukcja dotyczaca wprowadzenia w zycie Deklaracji soborowej Nostra Aetate, z 1985 r - dotyczace judaizmu w zwiastowaniu i katechezie KK, oraz z 1998 r. "Pamiętamy: refleksja nad Shoah". Do tego regularne dochodza komunikaty Komisji Stolicy Apostolskiej ds. religijnych stosunków z judaizmem. Żadnym z nich, a opisuja w szczegółach religijne relacje chrzescijańsko-żydowskie nie ma ani aluzji do tego, iżby obowiazek głoszenia Jezusa Chrystusa "wszystkim narodom" implikował czy choćby zakładał wezwanie do konwersji Żydów do Kościoła katolickiego. Jest za to bardzo wiele o "wspólnym dziedzictwie", "wspólnym swiadectwie o jednym Bogu" wobec świata, modlitwie itd. "Uznanie Chrystusa" ukazane jest nie w kontekscie konwersji, ani nawet misji czy świadectwa; lecz w kontekscie eschatologicznym, w kontekscie basilei: jako wypełnienie wspólnej nadziei, niesionej tak przez judaizm jak i chrzescijanstwo, przy końcu czasu; nie jako dzieło konwersji tu i teraz, lecz jako ostaeczne dzieło Boga. Całe relacje miedzy judaizmem a chrzescijanstwem opisane sa w paradygmacie kontynuacji i nowosci, a nie zerwanie; partykularnosci i uniwersalizmu, a nie konwersji; obietnicy i spełnienia we wspólnej nadziei.
NB. jak ustytuowana jest Wasza "Komisja Stolicy Apostolskiej ds religijnych relacji z judaizmem"? Jest cześcią... Papieskiej Rady ds Jedności Chrzescijan. To nie przypadek, ani kwestia że nie było gdzie jej umieścić. Powołana równocześnie komisja ds dialogu z islamem jest częścią Rady ds dialogu miedzyreligijnego. Dialog z judaizmem nie jest dla Krk dialogiem z inną religia, a judaizm nie jest jedym z "narodów", ie jest na "zewnatrz" chrzescijaństwa.


Pt lis 16, 2007 12:58
Zobacz profil

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 6:01
Posty: 175
Post 
Piotr1 napisał(a):
Cytuj:
1. Ten Mszał jest obecnie oficjalnie używany przez Kościół Katolicki (por. "Summorum Pontificum")

Z wyjatkiem obrzędów Wielkiego tygodnia.


"Summorum Pontificum"
Art. 2. In Missis sine populo celebratis, quilibet sacerdos catholicus ritus latini, (...) uti potest aut Missali Romano a beato Papa Ioanne XXIII anno 1962 edito, (...), et quidem qualibet die, excepto Triduo Sacro.

W Mszach odprawianych bez udziału ludu każdy kapłan katolicki obrządku łacińskiego, (..) może używać albo Mszału Rzymskiego ogłoszonego przez błogosławionego Jana XXIII w 1962, (..) i to każdego dnia z wyjątkiem Triduum Wielkanocnego.

Art.2 dotyczy wyraźnie celebracji bez ludu, dalsze punkty dotyczące celebracji dla wiernych tego ograniczenia nie nakładają. Nabożeństwa Triduum Paschalnego według Mszału bł. Jana XXIII w Polsce za zgodą stosownych władz kościelnych były sprawowane już w minionych latach z użyciem cytowanej modlitwy.


Pt lis 16, 2007 14:28
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
No i co w zwiząku z tym?


Pt lis 16, 2007 14:43
Zobacz profil

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 6:01
Posty: 175
Post 
Obecny stan rzeczy - modlitwa z Wielkiego Piątku w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego, modyfikacja wprowadzona przez papieża Benedykta XVI od tego roku.
Cytuj:
Oremus et pro Iudaeis Ut Deus et Dominus noster illuminet corda eorum, ut agnoscant Iesum Christum salvatorem omnium hominum. Oremus. Flectamus genua. Levate. Omnipotens sempiterne Deus, qui vis ut omnes homines salvi fiant et ad agnitionem veritatis veniant, concede propitius, ut plenitudine gentium in Ecclesiam Tuam intrante omnis Israel salvus fiat. Per Christum Dominum nostrum. Amen.


Moje przybliżone, w miarę literalne, tłumaczenie: "Módlmy się i za Żydów. Aby Bóg i Pan nasz oświecił ich serca, tak by uznali Jezusa Chrystusa Zbawicielem wszystkich ludzi. Módlmy się. Zegnijmy kolana. Powstańcie. Wszechmogący wieczny Boże, który chcesz aby wszyscy ludzi zostali zbawieni i do poznania prawdy doszli, daj miłościwie, aby z wejściem wszystkich ludów do Kościoła Twego cały Izrael zbawiony został."

Ta ostatnia fraza jest oczywiście oparta na tekście Listu św. Pawła do Rzymian, XI, 25-26: "Nie chcę jednak, bracia, pozostawiać was w nieświadomości co do tej tajemnicy - byście o sobie nie mieli zbyt wysokiego mniemania - że zatwardziałość dotknęła tylko część Izraela aż do czasu, gdy wejdzie [do Kościoła] pełnia pogan. I tak cały Izrael będzie zbawiony, jak to jest napisane: Przyjdzie z Syjonu wybawiciel, odwróci nieprawości od Jakuba."


Cz lut 07, 2008 20:56
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Doskonale na przykładzie tej zmiany w wielkopiatkowej modlitwie widać tę "kopernikańską" zmianę w teologii judaizmu Krk po Soborze watykańskim II.

Modlitwa prosi o zbawienie Żydów - w poznaniu pełni Boga przez Jego Słowo - Nie jest ono związane z konwersją na chrzescijaństwo (jak dawniej - ), ale z eschatologicznycm wypełnieniem się narodu zydowskiego, jako Izraela i Koscioła, jako drugiego Izraela.


Pt lut 08, 2008 13:23
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn paź 04, 2004 11:49
Posty: 674
Post 
Ciekawe - bo tam widać zupełnie coś innego.

Nb. czulibyście się komfortowo gdyby ktoś modlił się abyście wyparli się wreszcie tej swojej herezji?

Nb. II - nie ma żadnego "drugiego" Izraela.
jest jeden naród wybrany i proszę się nie stroić w cudze piórka - trzeba było się na czas na Synaju stawić ot co.

_________________
We scare, because we care


Pt lut 08, 2008 14:47
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Cytuj:
Ciekawe - bo tam widać zupełnie coś innego.

chyba że całkiem czarne okulary załozysz i zgasisz światło

Cytuj:
Nb. czulibyście się komfortowo gdyby ktoś modlił się abyście wyparli się wreszcie tej swojej herezji?


Ja sie tak czuje, i co z tego? W nastepnym wezwaniu w Wielkipiatek (pro unitatis ecclesiae) papisci (w starym rycie rzecz jasna) modla się za heretyków i schizmatyków (i bynajmnjiej nie o Żydów chodzi), wyzywajac nas dodatkowo od diabelstwa, i jakoś zyję. Cóż, jak komuś ma ulżyć, ze sobie nawyzywa, to już jego problem.


Cytuj:
Nb. II - nie ma żadnego "drugiego" Izraela.
jest jeden naród wybrany i proszę się nie stroić w cudze piórka - trzeba było się na czas na Synaju stawić ot co.


To juz od kogo innego zalezało i zależy. Ani ode mnie, ani od Ciebie.


Pt lut 08, 2008 16:57
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn paź 04, 2004 11:49
Posty: 674
Post 
Cytuj:
. Aby Bóg i Pan nasz oświecił ich serca, tak by uznali Jezusa Chrystusa Zbawicielem wszystkich ludzi

A to ?
Ja dziękuję, poczekam sobie na Mesjasza.

Ciekawe swoją drogą - a za budystów nie trzeba by tak? A za hinduistów, szintoistów...
Za muzułmanów to byłoby pewnie za duże ryzyko - zawsze mogliby coś wybombić...

_________________
We scare, because we care


Pt lut 08, 2008 17:09
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
Oozie napisał(a):
Cytuj:
. Aby Bóg i Pan nasz oświecił ich serca, tak by uznali Jezusa Chrystusa Zbawicielem wszystkich ludzi

A to ?
Ja dziękuję, poczekam sobie na Mesjasza.


A o czym innym mówi nowa modlitwa? Dokładnie idzie śladem twoich pragnień (masz jakieś wejscia do Ratzingera? Może by nam też jednak heteryków, schizmatyków i diabelstwa troche zmielił?)
po wezwaniu lektora, ktore cytujesz, natępuje modlitwa, w której oczekuje się tego dopiero w czasie ostatecznym, nie wczesniej. Chrześcijanie wszak tez wierzą i oczekują, że Mesjasz przyjdzie.....

Cytuj:
Ciekawe swoją drogą - a za budystów nie trzeba by tak? A za hinduistów, szintoistów...
Za muzułmanów to byłoby pewnie za duże ryzyko - zawsze mogliby coś wybombić...


jak to nie? Modlą się aby "Bóg z ich serc zerwał nieprawość" i aby oni wszyscy "porzucili swoje bałwany"....


Pt lut 08, 2008 18:45
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N sie 28, 2011 11:55
Posty: 2016
Post Re: Czy modlić się o konwersje z judaizmu na chrześcijaństwo
z deklaracji soborowej nostrae atate

Skoro więc tak wielkie jest dziedzictwo duchowe wspólne chrześcijanom i Żydom, święty Sobór obecny pragnie ożywić i zalecić obustronne poznanie się i poszanowanie, które osiągnąć można zwłaszcza przez studia biblijne i teologiczne oraz przez braterskie rozmowy.A choć władze żydowskie wraz ze swymi zwolennikami domagały się śmierci Chrystusa, jednakże to, co popełniono podczas Jego męki, nie może być przypisane ani wszystkim bez różnicy Żydom wówczas żyjącym, ani Żydom dzisiejszym. Chociaż Kościół jest nowym Ludem Bożym, nie należy przedstawiać Żydów jako odrzuconych ani jako przeklętych przez Boga, rzekomo na podstawie Pisma świętego.

_________________
informuję, że nieużywanie dużych liter przeze mnie nie wynika absolutnie z braku szacunku dla kogokolwiek
ale jest przede wszystkim spowodowane szybkoscią z jaką piszę (oraz czasem pewnymi problemami z klawiaturą),
proszę o wyrozumiałość.


N kwi 08, 2012 6:14
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 83 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL